Help, ik denk dat ik word opgelicht...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quarterboef

Help, ik denk dat ik word opgelicht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 18:14

Hoi mede bokkers!

Ik heb een probleem en ik weet niet zo goed wat nu te doen.

Situatie:
Ik wilde graag naar Ed Sheeran 3 november in het ziggo dome, maar was net te laat voor de tickets van ticketmaster. Dus ik dacht misschien is er rond oktober wel wat op mp particulier te vinden. Dat is dus zo ongeveer rond deze tijd. De hele dag gezocht (en al 2 dagen hiervoor) En eindelijk dacht ik betrouwbare mensen de hebben gevonden. Ik had een aantal eisen.. het moeten hardcopy tickets zijn, niet duurder van 50 euro, ik wil graag een ID bewijs van de verkoper zien en ik wil ze hoe dan ook ophalen geen post versturingen. Nu had ik iemand gevonden in Amsterdam (mag de naam niet plaatsen dacht ik?) En die wilde ze graag kwijt ivm ziekte van gezinslid waren ze niet in de mood iets leuks te gaan doen dus wilde ze 4 kaartjes verkopen. Ik wilde er 2 voor 50 euro per stuk, 100 samen maar kon ze pas na de herfst vakantie ophalen zelf. Dat was geen optie, nu ken ik een vriendin van me die in Amsterdam woont, zij wilde morgen wel gaan halen, geen probleem maar of ik dan €25,-naar hen wilde overmaken zodat ze zeker wisten dat ik ze kwam halen want ze hadden nog meer gegadigden! Ik de naam na getrokken en het adres, niks slechts gevonden. Ze hadden mij gevonden via MP daar had ik een gezocht advertentie geplaatst! Ik heb een ID ontvangen via whatsapp dus ik dacht oké het lijkt me betrouwbaar.

Dus ik had de €25 overgemaakt, en mailde iemand mij goh heb jij al kaartjes gevonden en weet jij iemand? deze persoon had ook een gezocht advertentie geplaatst op MP. Ik heb haar verteld dat ik iemand wist die nog 2 kaarten had. Zij heeft de informatie nagetrokken en ook het rekening nummer en het telefoonnummer via interopgelet.nl en vertelde me dat ze het achterwege wilde laten. Ik heb het zelf toen ook nagetrokken en vond ook deze informatie. Deze meneer heeft nog meer mensen opgelicht maar niet onder dezelfde naam, een andere naam uit het dorp Papendrecht met wel hetzelfde rekening nummer.

Ik heb echt bij alle andere aanbieders alles nagetrokken, maar omdat ik zo blij was heb ik bij deze persoon het telefoonnummer niet nagetrokken.

Ik weet niet wat ik er nog mee kan.
Ik weet dat ik mijn geld niet zelf kan terug boeken.

Wat extra info:
Ik heb Rabobank (misschien weet iemand toch iets)
Deze persoon weet nog niet dat ik deze dingen weet. Hij denk nog steeds dat mijn vriendin ze morgen om 1500 uur ophaalt op het adres dat hij heeft doorgegeven met de resterende €75,-

HELP!!

Anoniem

Re: Help, ik denk dat ik word opgelicht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:17

Vriendin heen laten gaan, eventueel met iemand erbij, en mocht hij inderdaad moeilijk doen, zeggen dat de politie erbij gehaald wordt als ze niet direct die 25 euro terug krijgt.

Anoniem

Als eerste:
Is het een bestaand adres?
Zo ja:
Dan morgen gewoon gaan en wie weet zijn de kaarten wel in orde (geen idee of je dit kan zien?)

Hoe of wat als je je geld terug wilt weet ik niet exact, maar ben bang dat je dat sws niet terug ziet.

Anoniem

Ik wil je alleen een tip geven!
Marktplaat is niet altijd een top iets. Maar ticketswap is wel wat meer te vertrouwen!!

Verder weet ik ook niet wat je hier mee aan moet. Succes TS

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:19

Bedrag laten storneren ? Dat kan via internet

Wel balen zeg !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:21

WinSel schreef:
Bedrag laten storneren ? Dat kan via internet

Wel balen zeg !!

Kan dat niet alleen bij automatische afschrijving ?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:23

Ja stom. Sorry dat is ook zo
Balen !!

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:23

Wij hebben ook ooit zoiets gehad. Mijn moeder is toen het IP adres gaan opzoeken en zo kwamen wisten wij hoe deze mensen. Mevrouw had allemaal zielige verhalen dat ze alleenstaand was etc.. Vervolgens hebben wij haar opgezocht op facebook/hyves en wisten op een gegeven moment waar ze woonde en hoe haar kindere heten tot de honden aan toe. Nou deze vrouw heeft na deze ontdekking meteen haar geld over gemaakt.

Als je een mail krijgt kan je meer weergeven aanklikken, (als je een e-mail hebt van deze meneer, mevrouw) dan kan je zien wat het Ip adres is en deze invoeren op internet (geen idee welke site, even googelen)

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:24

Gewoon eerst even morgen afwachten. Kans is groot dat als hij een oplichter is, hij gewoon een vals adres heeft opgegeven. (heeft een kennis van mij ook weleens meegemaakt)
Maar ik vind het sowieso al vreemd als iemand vooraf 25 euro vraagt, terwijl je ze gewoon de dag erna komt ophalen. Sorry, maar ik zou daar zelf al nooit mee akkoord zijn gegaan, maar goed.
Mocht het morgen wel een vals adres blijken, aangifte doen en bij je bank proberen het geld terug te krijgen. (ik dacht alleen dat dat niet zo makkelijk ging, maar dat weet ik niet zeker)
Hopelijk komt het goed morgen :).

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:28

Je hebt toch een adres? Misschien even googlen wie er woont op dat adres en misschien een telefoonnummer achterhalen en dan bellen om te horen of het om dezelfde gaat?

Quarterboef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 18:29

Het adres is echt, als ik via google streetview kijk komt hij uit boven een cafe in amsterdam.

Ik vind het vervelend dat ze er nog heen moet dat wilde ze liever niet doen, misschien is het wel een heel vreemd iemand!

@Zerline1997 Het is helaas niet via de mail gegaan, maar via whatsapp. Er staat op inernetopgelet.nl staat wel een email die eerder is gebruikt!

Edit: Het adres bestaat in iedergeval bedoelde ik hierboven.

@aisie Heb het gegoogled, dan kom ik uit op Café de doffer, ik zou er heen kunnen bellen om te vragen wie er boven woont?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:40

Dat kan je altijd doen, al denk ik niet dat hun een naam mogen geven. Je moet eerder bellen met de vraag " Klopt het dat boven jullie cafe .... woont? :) " oid.

Succes. Heen gaan kan natuurlijk altijd even, misschien in dit geval wel gewoon echt de kaarten liggen en zolang je niet over het randje van de voordeur stapt, ben je ook best veilig.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:43

Internet oplichting,het is zo sneu maar gebeurt erg vaak. Helaas gebeurt het ook op Boktmarkt,ben ook me geld kwijt.

TS ik hoop echt dat je je geld terug gaat krijgen,al zie ik het somber in.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:56

TS. Ook al is het een bestaand adres, oplichters kunnen ook zomaar een willekeurig adres opgeven. Geloof daar ook niet zo zeker in, waar in Amsterdam is het? Mijn man werkt daar als opzichter en kan eventueel gegevens na trekken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:00

Dat dit nog steeds gebeurt... OVERAL wordt geadverteerd dat je kaartjes altijd via betrouwbare bronnen moet kopen. Ook voor tweedehands kaartjes zijn er speciale sites.

Niet doen dus.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:07

Ja ze kunnen zo maar een bestaand vals adres opgeven.
Hier twee jonge dames aan de deur gehad, kwamen kaartjes ophalen voor een concert in Ahoy.
Euh... kaartjes voor Ahoy.... Sorry, maar volgens mij zijn jullie verkeerd of in de zak genomen!
En inderdaad ze probeerden te bellen met de ''verkoper'' die gaf natuurlijk niet thuis!
Politie nog aan de deur gehad, want de meiden hadden vooraf al wat betaald.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:08

Zo zijn wij vlak voor de zomervakantie begon ook via MP opgelicht door een oplichter. Zochten naar kaarten voor de Efteling, ook alles na getrokken maar net als de TS niks geks kunnen vinden. Dus ook het geld over gemaakt, gewacht gewacht en nog eens wachten maar geen kaarten die we thuis gestuurd kregen. Terwijl de gegevens die we juist opgevraagd hadden niet voor kwam bij internet oplichting ging mijn man zoeken in het systeem van huurders (opzichter bij woningbouw) en daar kreeg ie beet. Bleek dus dat die persoon een woning huurde via die woningbouw. Dus manlief is daarop af gegaan en heeft het geld terug geëist, hij was geshockt en had het dus niet verwacht ook al zou ie geweigerd hebben dan zou manlief ter plaatse de politie erbij halen.
Alle E-mails hadden we bewaard. Maar toch wel ons geld terug gekregen.
Laatst bijgewerkt door XFiemoX op 09-10-14 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:09

Bel eens naar dat cafe of boven hun echt die mensen wonen? En leg uit hoe en wat. Zij kunnen je vast wel iets vertellen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:13

Lastige situatie!
Als die persoon al bekend staat als oplichter, wat kan/wil de politie doen? Het gaat nu om 25 euro, maar het volgende slachtoffer is misschien veel meer kwijt.

Je hebt dus zijn ID. Dan kun je inderdaad bellen naar dat café met de vraag of die persoon inderdaad woont. Zou ik wel even doen van te voren.

Ik zou er sowieso wel langsgaan. Wel oren en ogen openhouden. (En je vriend op de goek van de straat parkeren ;') ) Ik snap namelijk niet waarom hij zoiets voor 25 euro doet. Als jullie vermoedens waar zijn, zal hij misschien meer proberen af te persen. Ik denk dan aan valse kaartjes oid. Misschien ben ik wel een doemdenker en heb ik teveel spannende boeken gelezen hoor! Maar je kunt niet te voorzichtig zijn, denk ik.
En misschien valt het allemaal nog wel mee joh!

Succes, ik hoop voor je dat het goed komt!

Quarterboef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 19:15

@Zorro Ik heb het café gebeld en idd woonde er geen (naam) op dit adres. Want de eigenaar woonde erboven en in het huis aan weerszijden woonde ook deze persoon niet. Van het cafe willen ze wel wat dingen gaan uitzoeken!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:25

He jakkes... geen zuivere koffie dus. Schrale troost natuurlijk, maar gelukkig heb je 'maar' 25 euro overgemaakt in plaats van het hele bedrag. Maar alsnog flink balen! Wel aangifte doen hoor, hopelijk worden deze mensen ooit gepakt!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:31

Dus toch een oplichter. Vervelend joh, ben je 25 euro armer. Vrees dat je er weinig aan kunt doen. Dit soort mensen doen niks anders dan de boel belazeren en ze komen blijkbaar ook overal mee weg.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:45

Goed dat je even gebeld hebt, rot is dat zeg...

Toch even de ID doorsturen naar de politie :j Al zal die ook wel nep zijn, neem aan dat een oplichter niet zo dom is zijn echte ID door te sturen naar iemand die hij oplicht.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:53

Je kan sowieso even contact opnemen met de politie, misschien hebben die wel meerdere meldingen gehad. Goed dat je het cafe hebt gebeld!

Gelukkig gaat het "Maar" om 25 euro en niet om de volledige 100. Maar ja, als hij dat geintje 4 keer uithaalt, is de buit natuurlijk wel een stuk groter.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:32

Waarschijnlijk heeft deze persoon gewoon een ID van iemand anders aan je verzonden, pin je er dus niet te veel op vast!

Ik zou er een melding van maken bij de politie (aangifte) en het melden op www.opgeletopinternet.nl