Begeleid wonen,wie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

colunder

Begeleid wonen,wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 20:23

Mijn vriend is 60 en zwaar psychiatrisch patient.
Momenteel verblijft hij in Wolfheze en lijkt het niet verstandig dat hij terug gaat naar zijn flatje(hij sluit zichzelf daar op door een sociale fobie,waar door hij weer depressief wordt en psychotisch).
Nou hebben ze hem voorgesteld om begeleid te gaan wonen.
Vandaag hebben we een intake gesprek gehad,en daaruit is naar voren gekomen dat hij dan met meerdere mensen in een huis komt, met alleen een eigen slaapkamer en verder alles gedeeld.
Ik weet niet zo goed wat ik daar nou van moet denken,
voordelen:altijd begeleiding
meer sociale contacten
waarschijnlijk goedkoper(alles zit bij de prijs in)
Nadelen:alleen een slaapkamer dus moet hij veel spullen wegdoen
weinig privacy,niet fijn als je een relatie hebt.
geen weekendjes meer samen want dan kan ik niet meer blijven slapen
Waarschijnlijk zal er geen bankje in zo'n kamer passen,dus samen op de bank tv kijken zit er
dan ook niet meer in.

Hij kan in princype ook in de weekenden bij mij komen, maar dat durft hij meestal niet(ivm zijn fobie,bang dat er mensen komen)

Morgen hebben we een vervolg gesprek,ik durf mijn twijfels niet goed te zeggen omdat ik bang ben dat ik hem beinvloed,maar als hij zegt dat hij het niet wil, wat dan?

Wie woont er begeleid,hoe combineren met een relatie?
wie wil ervaringen met mij delen?

Cinderella

Re: Begeleid wonen,wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:26

Jeetje, wat een heftig verhaal..
Ik ken wel iemand die begeleid woont en hij had ook gewoon een vriendin. Qua privacy valt het wel redelijk mee. Het zal wel een beetje improviseren zijn, maar zeker in dit geval is dit voor de gezondheid van jouw vriend misschien wel de beste optie.
Ik vind het lastig advies te geven aan de hand van jouw verhaal, omdat het niet te vergelijken is met degene die ik ken. Ik denk dat hier wel veel meer bij komt kijken.
Ik hoop in ieder geval dat je vriend op een goed plekje terecht komt, waarbij jij gewoon lekker bij hem kan zijn! :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:29

Advies: bekijk of je, bijvoorbeeld op basis van pgb een plek kunt vinden waar hij een eigen appartement heeft, eventueel binnen een groter gebouw waarin meer cliënten wonen met een zorgvraag. Het is even zoeken en misschien wat verder weg, maar er zijn meer mogelijkheden. Welke regio woont je vriend graag?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:32

Hier geen ervaring met begeleid wonen, maar wel met studentenkamers. Die zijn ook vaak maar 8 m2 en daar kun je dan ook prima een slaapbank kwijt en je terugtrekken met je vriend. Natuurlijk, het is even wennen, weer een beetje 'back to basic', maar het klinkt tegelijk wel alsof het voor je vriend een veel betere optie zou zijn dan alleen wonen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:33

Ik heb begeleid gewoond en voor mij nooit meer. :n
Kwam ook omdat ik niet bij mijn huisgenoten paste en me continue moest aanpassen.
Inmiddels woon ik zelfstandig met ambulante woonbegeleiding.

Er is ook individueel begeleid wonen of zoals ik doe, een eigen woning en begeleiding die aan huis komt.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:34

Ik woon zelf begeleid, en heb een kamer van ong 24 vierkantemeter. hierin past makkelijk een grootte kast, een bed, bank, tv en tafel en heeeel veel zooi.

In overleg mag ik best iemand laten slapen, dat is het probleem niet vind ik.

Qua privacy valt het reuze mee hoor. je hebt allemaal je iegen kamer waar je kunt doen en laten wat je wilt. Ik leef ook gewoon op mijn kamer en kom eigenlijk alleen met de groepsmomenten beneden (Lees: Eten, koffie/thee momenten) Verder ben je gewoon op je kamer zeg maar.

Hele weekenden bij je vriend zijn zal best lastig zijn soms. maar kunenn zijn problemen verbeteren? want dan kan het best zijn dat ie over bijv. een half jaar er wel klaar voor is om elk weekend bij jou thuis te komen

Heel veel sterkte in elk geval :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:36

Ik denk dat het juist wel goed is om zijn leven te verruimen, door de sociale contacten durft hij misschien ook wat beter om in het weekend naar jou te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:37

Ik heb een paar jaar begeleid gewoond, maar daar had ik wel mijn eigen appartementje en ondanks dat er wel een gezamenlijke huiskamer was, kwam ik daar nooit.
Als ik eerlijk ben heb ik het wel echt nodig gehad als tussenstap naar het zelfstandig wonen. :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:39

Mijn nicht woont begeleid en dat is het beste dat haar is overkomen :) ze heeft gewoon een fijn appartement met eigen slaapkamer en badkamer en woonkamer en alle privacy daar. Ze eten wel gezamelijk, maar als bv familie komt met eten dan mag ze gerust gezellig in haar eigen huis eten. Begeleiding is ook top. Ze zit echt op een gouden plek :) geeft rust ook voor iedereen.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:41

Mijn nicht woont begeleid, zij heeft een redelijk mooie kamer hoor!
Keukentje ... badkamertje ... zitplekje en gewoon een mooie plek voor het bed.
(badkamer is een kleine aparte kamer)

De gezamelijke kamer is trouwens erg mooi, ze heeft geen relatie maar denk dat dat prima zou kunnen.
het is een soort van ... mini flat ... meerdere mensen onder 1 dak maar toch een eigen plekje en als je zin hebt een grote woonkamer enzo voor met z'n alle.

vuurneon schreef:
Mijn nicht woont begeleid en dat is het beste dat haar is overkomen :) ze heeft gewoon een fijn appartement met eigen slaapkamer en badkamer en woonkamer en alle privacy daar. Ze eten wel gezamelijk, maar als bv familie komt met eten dan mag ze gerust gezellig in haar eigen huis eten. Begeleiding is ook top. Ze zit echt op een gouden plek :) geeft rust ook voor iedereen.

Precies dit ook bij mijn nicht!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:56

Mijn broertje woont begeleid en heeft gewoon een 2 kamer woning met tuin (tuin deze die wel gedeeld wordt met zijn mede huisgenoten die boven hem wonen). Maar hij heeft een ruime woon/-eet kamer waar ie zelfs een 3zits als ook een 2 zits bank in kwijt kan + kast, tv, eettafel + stoelen enz...
Eigen keuken, eigen douche. Eigen slaapkamer deze die ook aardig ruim is.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:02

Je hebt natuurlijk verschillende soorten en maten van begeleid wonen. Mijn ervaring is dat de kamers vaak ruim zat zijn om leuk in te richten. Ben nog nergens geweest waar geen bank in past.

ook is privacy natuurlijk iets waar met de begeleiding duidelijke afspraken over gemaakt kunnen worden.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 23:33

Mijn vriend heeft tot nu toe zelfstandig gewoond,later ook met ambulante zorg(dagelijks),maar het gaat gewoon steeds mis.
Hij heeft het laatste jaar meerdere zelfmoord pogingen gedaan,waardoor hij de op een na laatste keer op de medium care terecht kwam en de laatste keer op de intensive care(heeft toen 2 dagen in coma gelegen).
We hebben aangegeven dat hij liever een eigen appartementje heeft binnen een begeleid wonen project,maar dat kan niet in combinatie met intensieve zorg.
Ik hoop inderdaad dat het wonen met andere mensen voor hem beter is,maar gaat het niet is hij zijn flatje kwijt.
Waar hij nu voor in aanmerking komt is echt alleen een eigen slaapkamer.
Woonkamer,douche,toilet,keuken,alles wordt verder gedeeld.
Ik denk wel dat het voor hem de beste optie is,maar het zal wel even slikken zijn als het echt gaat gebeuren.

Lante: dat is er wel in Wageningen,daar is hij ook mee bezig geweest,maar dan moet hij een zorgindicatie van 10 uur bij het WMO hebben en omdat hij nu niet thuis woont krijgt hij die niet.
Ik zal het er morgen nog eens over hebben tijdens het gesprek,misschien kan de maatschappelijk werkster hier mee helpen.

Alvast bedankt voor jullie reakties,heeft me wel enigszins gerust gesteld!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 00:04

Mijn broertje woont op begeleid wonen. Hij heeft inderdaad weinig ruimte, maar op de een of andere manier heeft hij toch een bank in zijn kamer weten te plaatsen, waardoor het wat huiselijker is. :) Ligt er natuurlijk ook aan hoe groot de kamer is.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik bedoel dit niet als een aanval of iets dergelijks. Maar jouw nadeel-punten zijn vooral gericht op wat jij heel vervelend vindt (niet meer samen op de bank zitten, weinig privacy in jullie relatie, jij kan niet meer blijven slapen), maar ik denk dat het in zo'n situatie juist goed is om je eigen minpunten iets aan de kant te zetten als dit jouw vriend zou kunnen helpen. Maar misschien zie ik dat wel verkeerd...

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 10:34

Jorinda,ik snap dat het zo overkomt,maar het zijn toch wel dingen die iedereen toch graag met z'n partner doet.
natuurlijk wil ik het beste voor hem en daar gaan we dan ook voor,maar toch heb ik er verdriet van dat onze weekendjes samen misschien verleden tijd zijn.
ik vind het gewoon heel moeilijk allemaal.

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:49

Hier een begeleider van begeleid wonen!

Volgens mij is het tegenwoordig verplicht dat iedereen een eigen wc + badkamer heeft. In de instelling waar ik werk hebben alle clienten een eigen appartement, dus een ruime slaapkamer waar ook een zithoekje in past met tv en spulletjes en een eigen badkamer met wc erin en in de slaapkamer staat een keukenblokje waar je niet echt uigebreid kunt koken maar wel een koffie zet apparaat kunt hebben staan enzevoort.

Ik wil hiermee zeggen dat er meer instellingen zijn en dat je verder kunt kijken. Voor iemand met een fobie lijkt het mij ook niet heel erg fijn om de badkamer/wc te moeten delen. En dat het anno 2014 ook verplicht is.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:58

femmy91 schreef:

Volgens mij is het tegenwoordig verplicht dat iedereen een eigen wc + badkamer heeft. In de instelling waar ik werk hebben alle clienten een eigen appartement, dus een ruime slaapkamer waar ook een zithoekje in past met tv en spulletjes en een eigen badkamer met wc erin en in de slaapkamer staat een keukenblokje waar je niet echt uigebreid kunt koken maar wel een koffie zet apparaat kunt hebben staan enzevoort.

Ik wil hiermee zeggen dat er meer instellingen zijn en dat je verder kunt kijken. Voor iemand met een fobie lijkt het mij ook niet heel erg fijn om de badkamer/wc te moeten delen. En dat het anno 2014 ook verplicht is.

Wij hebben toevallig ook een eigen badkamer en toilet maar ken veel instellingen waar dat niet zo is hoor.

Colunder. Zou hij niet naar een klinisch centrum kunnen zodat jullie handsvaten kunnen krijgen waardoor hij misschien wel een eigen appartement met intensieve begeleiding kan krijgen.? Dat heb ik op mijn werk namelijk.

femmy91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:08

quera schreef:
femmy91 schreef:

Wij hebben toevallig ook een eigen badkamer en toilet maar ken veel instellingen waar dat niet zo is hoor.

Colunder. Zou hij niet naar een klinisch centrum kunnen zodat jullie handsvaten kunnen krijgen waardoor hij misschien wel een eigen appartement met intensieve begeleiding kan krijgen.? Dat heb ik op mijn werk namelijk.

Dat klopt, nog niet alle instelling zijn helemaal up te date wat dat betreft maar het zijn wel de verplichtingen.. Wegens de bezuinigingen is het een lastig puntje. Maar de meeste instellingen zijn al zo ver.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:10

Mijn broertje deelt zijn badkamer, wc en keuken met 1 andere jongen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:38

Jorinda schreef:
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik bedoel dit niet als een aanval of iets dergelijks. Maar jouw nadeel-punten zijn vooral gericht op wat jij heel vervelend vindt (niet meer samen op de bank zitten, weinig privacy in jullie relatie, jij kan niet meer blijven slapen), maar ik denk dat het in zo'n situatie juist goed is om je eigen minpunten iets aan de kant te zetten als dit jouw vriend zou kunnen helpen. Maar misschien zie ik dat wel verkeerd...

Ik denk dat het hier vooral belangrijk is om te kijken naar hoe lang deze situatie duurt. Als het een kwestie van een paar weken/maanden was, als extra steun om daarna wel weer zelfstandig te wonen, dan ben ik het daar volledig mee eens. Het komt echter op mij over (en TS, verbeter me ajb als ik fout zit) alsof het de bedoeling is dat dit toch een semi-permanente situatie zou worden. Dan is het aspect "relatie" plots wel heel belangrijk. Even op je tanden bijten om een periode te overbruggen kan, maar dat moet niet eeuwig blijven duren, in een relatie heb je gewoon privacy nodig, punt.
Ik begrijp het dilemma dus heel goed. Je wil het beste voor je vriend, maar de relatie moet voor jou ook leefbaar blijven natuurlijk.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 15:45

Bakkabouter,wat jij zegt klopt,hij gaat dan permanent begeleid wonen(in iedergeval voor heel lange tijd)ik denk niet dat hij ooit nog zelfstandig kan wonen.

quera,hij zit nu in wolfheze,een ggz kliniek,van daaruit krijgt hij begeleiding.
ze gaan nu ook kijken voor informatie voor de woonvorm in wageningen,of hij daarvoor in aanmerking komt en of het financieel haalbaar is.

femmy91,hier is dat niet zo.
wat jij zegt hebben ze wel maar dan zonder intensive begeleiding.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:02

Ikea heeft bijvoorbeeld een tweepersoonshoogslaper. Dan heb je daaronder nog ruimte voor andere spullen. Is misschien handig als er weinig ruimte beschikbaar is. Mijn ex woonde wel begeleid, die had eigenlijk ook alleen maar een ruime slaapkamer maar door het handig in te richten had hij er een woon -/slaapkamer van gemaakt. Per 3 bewoners moest hij dan wel een keuken/wc/douche delen. Verder heb ik geen ervaring met begeleid wonen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:19

Waar ik me alleen in vergist heb is dat de vriend van TS 60 is geloof ik; dat maakt 2 persoons hoogslapers toch iets minder een optie is gok ik :P.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:22

Oja. Dat is waar ook..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:25

Sofy schreef:
Waar ik me alleen in vergist heb is dat de vriend van TS 60 is geloof ik; dat maakt 2 persoons hoogslapers toch iets minder een optie is gok ik :P.

Tja.. Wat noem je nog een optie.. Ik denk dat er weinig alternatief is voor de TS en/of haar vriend :(

TS, ik snap wel dat er wat paniek is bij je hoor, absoluut. Maar bedenk je wel dat je vriend niet op begeleid wonen gaat/moet om jou te pesten, of om hem te pesten, maar om ervoor te zorgen dat hij niet wéér op de IC terecht komt of mogelijk komt te overlijden. Dan klinkt een eigen kamer met intensieve begeleiding toch zo slecht niet? Los van het feit dat het natuurlijk niet leuk is voor jou, zal het voor hem een stuk fijner/veiliger zijn op de langere termijn; wanneer hij daar een "aanval" krijgt door zijn fobie, is er in ieder geval zeer intensieve begeleiding bij, waar iedereen bij gebaat is. Hierdoor kan hij zichzelf niet beschadigen...