Hoe spreekt je kind de leraar aan op school?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kinel

Hoe spreekt je kind de leraar aan op school?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 14:45

Ik vraag dit om te kijken hoe ouders van kinderen op de lagere school vinden dat de leraar aangesproken zou moeten worden.
Zelf ben ik voor U .
Ik denk dat de kinderen dan toch meer ontzag en respect voor de leraar krijgen en ook voor de mede leerlingen.
Helaas gebeurt dit ook bij ons op school niet en gaan de leerlingen dus met de rest mee. Hier stoor ik me vreselijk aan en da heb ik ook gezegd. Maar dan krijg je als antwoord daar ben ik het niet mee eens.
Daar sta je dan..... _-:( .
Hoe staan de anderen hier tegenover?

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 14:58

Zelf vind ik het niet klinken als ze je zeggen. Waar ik dan geen moeite mee heb is meneer of juffrouw en dan netjes de voornaam of achternaam en dan met U en geen jij. Juist op de basisschool vind ik dat ze er vanaf het begin mee bezig mogen zijn en niet op het laatst.
Laatst bijgewerkt door kinel op 07-10-14 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:58

basisschool je en jij. De leraren worden daar ook bij hun voornaam genoemd. Misschien de hogere groepen (7&8) al u.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:00

Ik ben leraar en eigenlijk maakt het mij niet uit of ik met je of u wordt aangesproken. Belangrijker vind ik het hoe het kind zich in het algemeen naar je gedraagt. Ik heb een jongetje in de klas die netjes U zegt tegen mij, maar in gedrag kan het een enorme brutale aap zijn.

Sheran

Re: Hoe spreekt je kind de leraar aan op school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:01

Ik heb graag u, maar word niet boos om beleefd uitgesproken 'je'. Naar rare variaties op mijn achternaam ('Kokkieeee!') luister ik niet en daar spreek ik ze ook wel op aan.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:01

Ik had een post geplaatst, maar die schijnt te zijn verdwenen. Hm...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:02

U graag.
Als je zo jong met jijjen en jouwen begint is het respect ver te zoeken.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:02

Op de basisschool juf of meester(+voornaam) en je en jij, op de middelbare school meneer en mevrouw(+ achternaam) en u is gebruikelijk bij ons. Niemand spreekt op de basisschool docenten aan met u, ze willen zelf ook liever je en jij genoemd worden.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:04

Ik denk dat de aanspreekvorm niet de mate van respect bepaald. Ook als je iemand met je en jij aanspreekt kan dat op een beleefde en respectvolle manier. Net zoals dat 'u bent een banketstaaf' ook kan en maar weinig van respect getuigd.
Daarnaast is het volgens mij op veel lagere scholen gebruikelijk dat leraren met je en de voornaam worden aangesproken.

Ik kan mij nog wel herinneren dat ik in groep 5 mijn leraar met 'meneer' en 'u' moesten aanspreken. In de omgang met de kinderen maakte dat geen verschil met andere leraren.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:04

Bij ons was het op de basisschool je/jij en voornaam. Na de basisschool werd het u en meneer/mevrouw.
Ik vind dat u'en op de basisschool echt een heel afstandelijke sfeer geven, geen idee waarom, maar ik kan er niet aan wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:06

Heb een leraar eigenlijk altijd bij de voornaam genoemd. En nu nog steeds op het MBO ook al zeggen ze in het begin dat ze bij de achternaam benoemd willen worden.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:07

Morganlefay schreef:
U graag.
Als je zo jong met jijjen en jouwen begint is het respect ver te zoeken.

Oneens. Ik had vroeger een vriendin die haar ouders met u moest aanspreken. Klonk toch heel raar toen ze tegen haar moeder riep: "U bent een rotwijf!"
Respect hebben voor iemand draait niet om de letter "u" , maar om het gehele gedrag.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:08

Op de basisschool was het juffrouw + voornaam (en meester + achternaam en waarom geen idee)

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:10

Froukje1993 schreef:
Bij ons was het op de basisschool je/jij en voornaam. Na de basisschool werd het u en meneer/mevrouw.
Ik vind dat u'en op de basisschool echt een heel afstandelijke sfeer geven, geen idee waarom, maar ik kan er niet aan wennen.

Precies. Daarom ben ik ook voor je/jij op de basisschool, zo was het bij ons ook. Op de middelbare school was het per leraar verschillend. Combinatie voornaam+jij of meneer/mevrouw X + u.
Op de universiteit vond ik het nog wel eens moeilijk: college in het Engels, maar buiten colleges om soms met professoren gesprekken in het Nederlands/Duits. Dan heb je opeens een beleefdheidsvorm die in het Engels mist, maar wat zeg je dan?! :+ Lastig inschatten soms.

Lichtelijk off topic misschien, maar in Duitsland werd ik door mijn professoren ook met 'u' en 'mevrouw' aangesproken. Wat vinden jullie daarvan? Ik kon er moeilijk aan wennen.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:12

Bij mij was het op basisschool juffrouw/meester + voornaam, middelbare was het meneer/mevrouw + achternaam. HBO is het meestal voornamen, dat word ook uitdrukkelijk gezegd dat ze geen meneer/mevrouw/ u willen horen haha. Verder spreek ik automatisch iedereen aan met U (leeftijdgenoten natuurlijk niet haha xD)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:16

Basisschool: je/jij en juf xxx (wij hadden een meester!)
Middelbare school: U en meneer/mevrouw xxx

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:16

Froukje1993 schreef:

Dat vind ik ook. Terwijl het imo juist niet afstandelijk zou moeten zijn op de basisschool, want daar zit je een heel jaar elke dag uren lang met dezelfde docent en ben je zelf echt nog kind. Op de basisschool, heb je verschillende docenten, en ben je ouder.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:18

Ik ben leerkacht gr 8, bij mij hangt het helemaal van de houding van de leerling af. Je en jij is prima, mist je je aan de normen en waarden houdt die bij je leeftijd passen.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:22

Basisschool was bij mij ook gewoon je/jij/jouw en juf/meester + voornaam. Op de basisschool ben je ook echt nog een kind, in groep 7 en 8 werd het wel steeds vaker u en uw maar wel nog steeds gewoon voornaam.

Middelbare is u/uw en meneer/mevrouw + achternaam. Maar verschilt ook wel per docent. Sommige doen er moeilijker over dan andere. Ik heb docenten die je direct corrigeren als je een keer je zet in plaats van u, anderen doen daar helemaal niet moeilijk over.

Vind respect ook wel los staan van het gebruik van u of je.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:25

Ik heb vanaf kleins af aan, gewoon u moeten zeggen.
En Meester/Juf + voornaam.

Op het middelbaar meneer en mevrouw + achternaam en U.
Op het MBO was het voornaam en U.
Op het HBO is het voornaam of meneer/mevrouw (ligt aan de docent) en U.

Ik zal altijd u blijven zeggen, ook tegen vreemden en oudere mensen. Ik heb niet met ze geknikkerd.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:32

Ik vind dat je op de basisschool gewoon Je en jij kan zeggen, met de voornaam van de meester of juf erbij. We zitten niet meer in jaren 50!

Respect voor ouderen heeft niets te maken met hoe je ze aanspreekt, en dat je mensen die ouder zijn dan jij met u aanspreekt leer je ook echt wel als je het niet op de basisschool hoeft te doen.

Sarah_Stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:33

Ik zei vroeger altijd je of meester/juf.
Nu op de middelbare zeg ik eigenlijk ook nog vaak je, maar dan zijn er vriendinnen die me corrigeren met U :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:36

Op de basis school 'juf/meester voornaam' maar wel je en jij; helemaal bij jonge kinderen is 'u' lastig. Mijn neefje zei dan wel eens tegen zijn opa: 'jij bent een u opa!'

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:41

Gelukkig spreken ze bij ons nog leraren aan met mevrouw/meneer en u. Vind je en jij zo respectloos klinken, ondanks dat dat niet eens de intentie hoeft te zijn. Op de basisschool zei ik ook gewoon u en meester/juf. Nooit echt de voornaam ofzo.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:42

Ik heb altijd U gezegd, of Meester/Juf(basisschool) en daarna Meneer/Mevrouw.

Nu doe ik HBO, omdat ik zelf ook leraar word en dus 'collega' ben van mijn leraren mag ik hun gewoon met je en hun voornaam aanspreken. Daar heb ik enorm aan moeten wennen, voelt ook nog niet helemaal vertrouwd.