Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Zo zijn je gedachtes bij het boek en ik slaap er heel snel en lekker van in! maaikemuis schreef:Niet gelijk willen gaan slapen. Als ik thuiskom dan ga ik eerst nog even een half uurtje/uurtje op de bank zitten met een kop thee en een boek of een simpele serie. Je hoofd moet eerst even tot rust komen, je moet unwinden.
Overigens, ik weet niet hoe laat jouw late diensten beginnen en eindigen en hoe laat jouw vroege diensten beginnen en eindigen, maar een vroege direct na een late mag niet! Een werkgever mag dit alleen incidenteel zo roosteren als het echt niet anders kan en op ouw eigen verzoek. Je gaat op zo'n moment namelijk voorbij aan de arbeidstijdenwet die zegt dat je niet meer dan 13 uur binnen de 24 uur mag werken. Stel, ik werk van 14.30 tot 23.00 en moet om half 8 weer beginnen, dan mag je nog maar 5 uur werken.
quera schreef:maaikemuis schreef:Niet gelijk willen gaan slapen. Als ik thuiskom dan ga ik eerst nog even een half uurtje/uurtje op de bank zitten met een kop thee en een boek of een simpele serie. Je hoofd moet eerst even tot rust komen, je moet unwinden.
Overigens, ik weet niet hoe laat jouw late diensten beginnen en eindigen en hoe laat jouw vroege diensten beginnen en eindigen, maar een vroege direct na een late mag niet! Een werkgever mag dit alleen incidenteel zo roosteren als het echt niet anders kan en op ouw eigen verzoek. Je gaat op zo'n moment namelijk voorbij aan de arbeidstijdenwet die zegt dat je niet meer dan 13 uur binnen de 24 uur mag werken. Stel, ik werk van 14.30 tot 23.00 en moet om half 8 weer beginnen, dan mag je nog maar 5 uur werken.
1 maal per week mag dit.
Ik werk van 14.30 tot 22.30 tenzij uitloop.
En begin om 7.30 dan weer. Er moet alleen 8 uur tussen zitten. De zogenaamde slaaptijd.

No_No schreef:Even gekopieerd van de site:
Afwijken standaardrusttijd
Soms mag bij collectieve regelingen afgeweken worden van de voorschriften in de Arbeidstijdenwet. In het Arbeidstijdenbesluit staan algemene uitzonderingen voor bepaalde werknemers en bepaalde situaties. Daarnaast zijn er aanvullende regels voor de sectoren zorg en mijnbouw, de vervoerssectoren en een aantal overige sectoren.
Zo mag de werkgever bij aanwezigheidsdiensten afwijken van de standaardrusttijd (11 uur). Per 1 februari 2008 gelden hiervoor aangescherpte regels. Een kortere standaardrusttijd vóór en na een aanwezigheidsdienst is alleen toegestaan als daar een goede reden voor bestaat en dit collectief wordt afgesproken.
De rusttijd tussen twee diensten mag maximaal twee keer per week ingekort worden tot eenmaal 10 uur en eenmaal 8 uur voordat de volgende dienst begint. De kortere rusttijden mogen niet direct achter elkaar worden toegepast en moeten dus worden verspreid over de week. De gemiste rusturen moeten direct in de volgende rustperiode worden gecompenseerd.
(en dat klopt ook), alleen verzwijgen ze de rest
dit mag collectief op afspraak
of spelletjes worden gedaan, op dat moment kan ik mijn gedachten heel goed verzetten.No_No schreef:Als ik na de late dienst thuis kom (1 uur 1.30 uur) ga ik eerst even "acclimatiseren" even lekker bokken/facebooken. Een uur (soms iets langer) later ga ik pas naar bed. Op bed doe ik nog even een spelletje op mijn mobiel.
Tot hoe laat is je late dienst en hoe vroeg begint je ochtend dienst?
Bij ons is dat verboden!! Wij krijgen op onze kop van onze locatiemanager als ze dat ziet op het rooster. Er moet bij ons 11 uur tussen de diensten zitten.
Het is een soort "slaapstofje" dat er voor zorgt dat je moe wordt, waardoor je sneller in slaap valt.