Buren aannemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Regallie

Buren aannemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 07:34

afgelopen juni hebben mijn vriend en ik de sleutel gekregen van ons droomhuisje.
Een klein boerderijtje in het buitengebied met een stukje grond.
Druk aan de klus geweest de afgelopen maanden en nu gaan we bijna over.
Het is nog niet helemaal klaar met wel zover dat we er in kunnen.

Om ons heen wonen allemaal wat oudere mensen. Lees de jongste is ongeveer 50 de oudste bijna 90. Nu is het in het buitengebied een gewoonte buren aan te nemen. Dit zijn we ook zeker van plan, maar hoe kunnen we dit nou leuk aanpakken? We willen ze graag uitnodigen voor een avond, zodat ze ons huis kunnen bekijken. Want de meeste zijn zo nieuwsgierig als wat ;) :D . Maar hoe gaan we dit aanpakken, hoe laat je nou weten dat je hen graag als buur aanneemt?

MarliesV

Re: Buren aannemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:37

Wij hebben dit ook gedaan, gewoonte hierin is dat je mensen persoonlijk even uitnodigt door er langs te gaan en te melden dat jullie willen 'annoaberen'' en wanneer jullie dat willen doen.

Dus niet per telefoon/mail/post maar echt komen aanzeggen.

Qua invulling ben ik niet zo creatief en was het bij ons gezellig een hapje en een drankje (concept verjaardag). De meeste noabers bij ons waren niet van de toestanden (eenvoudige boeren) en vonden dit prima.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 07:42

Oke, dus echt even langsgaan.
Dat is wel een goede tip. Zat namelijk zelf aan een kaartje te denken.
Maar dan zal ik vriendlief even gaan inlichten dat we beter bij iedereen langs kunnen gaan :D

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:45

Oh echt? Ik heb hier nog nooit van gehoord! Buren aannemen? Ik dacht dat je een klus had die door een buurman gedaan moest worden ofzo.

Ik zou ze gewoon voor een avond uitnodigen, lekkere hapjes e.d. maken en gewoon een gezellige avond van houden. Maar als het echt allemaal ook wat ouderen zijn, is het misschien ook een idee om een soort van High tea te doen op zaterdag of zondagmiddag.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:48

Haha je bent niet de enige sakkia :')

Maar het gaat dus gewoon om kennismaken met je buren? :o?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 07:52

Haha nee het gaat niet om kennis maken.

In kleinere 'ouderwetse' buurtschappen neem je je buren aan. Dat is Noaberschap.

Dit houdt in dat je bv met rouwen en trouwen gevraagd kan worden om mee te helpen, bv met rouwkaarten schrijven, kist dragen maar ook de mooie kant als de boog zetten voor het bruidspaar.

Bij geboorte daar waar het gewaardeerd wordt in de kraamtijd zorgen voor het hele gezin, dus eten om de deur elke avond enz.

Met hooien/inkuilen enz elkaar helpen.

Het echte 'noaberen' is niet meer zoals vroeger. Bovenstaande komt nog maar weinig voor.
Sommige tradities zijn wel erg mooi en blijven zo ook bewaard.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 09:37

MarliesV schreef:

In kleinere 'ouderwetse' buurtschappen neem je je buren aan. Dat is Noaberschap.

Dit houdt in dat je bv met rouwen en trouwen gevraagd kan worden om mee te helpen, bv met rouwkaarten schrijven, kist dragen maar ook de mooie kant als de boog zetten voor het bruidspaar.

Bij geboorte daar waar het gewaardeerd wordt in de kraamtijd zorgen voor het hele gezin, dus eten om de deur elke avond enz.

Het echte 'noaberen' is niet meer zoals vroeger. Bovenstaande komt nog maar weinig voor.

Dit ongeveer inderdaad. Je vraagt je buren of je ze buren mag noemen

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 09:40

@ MarliesV misschien is dit ook wel iets van het oosten des lands :+ . Zie dat je uit Hellendoorn komt ;), wij gaan in Heeten wonen. Nou ja scheidingslijn Marienheem, Raalte, Heeten en Nieuw-Heeten zo ongeveer ;).

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:46

Ik heb nog nooit gehoord van buren aannemen maar vind het een heel mooi en lief concept :)

emilyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:49

Nachtlampje schreef:
Ik heb nog nooit gehoord van buren aannemen maar vind het een heel mooi en lief concept :)

Dit dus! absoluut een mooie traditie!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:50

Ik woon in het oosten maar nog nooit van gehoord :=
noaber overigens wel.
dan weet ik iig wat me te wachten staat als ik op een boerderijtje ga wonen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 09:58

Als ze deze traditie in het hele land zouden hebben zou het een stuk gezelliger zijn volgens mij. +:)+ Helaas zijn er ook gebieden waar mende buren amper kent.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:19

Hier in de buurt ook.Bij trouw en rouw is de hele buurt uitgenodigd en bij een trouw of zoveel jaar getrouwd doen de mannen het groen maken en de vrouwen doen roosjes pluizen.Heel leuk zie je alle vrouwen uit de buurt weer.Bij ons loopt de buurt ook tot een bepaald huis.Het huis ernaast hoort weer bij een andere buurt.Wij horen bij 2 buurten omdat vroeger de weg anders liep.Het is wel minder geworden omdat er meer jongeren zijn gekomen.Veel boederijen zijn nu dubbel bewoond.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:21

Ik heb er ook nog nooit van gehoord, maar vind het wel een super leuke traditie!

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:26

wij gaan binnenkort ook verhuizen. Wel in de buurt, maar wel nieuw dorp.

Ik zat ook al aan iets te denken om een middag of een avond ieder uit te nodigen om langs te komen. Dit wanneer wij er wonen.

Ik lees even mee

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:11

MWS -> LZP

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:16

Regallie schreef:
MarliesV schreef:

Dit ongeveer inderdaad. Je vraagt je buren of je ze buren mag noemen

Ja! Buurtmaken.

Bij de buren aangaan, uitnodigen voor een drankje op een avond.

Leuke tradities! Doen wij ook nog aan. Meiboom, krentewegge (geboorte kind), Sleppen en tuutjes halen (nieuwjaarsslepen en zakjes sneop halen voor de buurtkinderen) paasvuur, kroamschudden, bruiloft toekennen en ik vergeet er vast nog wel wat. :+ Maar idd ook met hooien en strooien help je elkaar, waterputten slaan, weide afrasteren, snoeien ga zo maar door. Leuk! :D

Edit: Bij trouwen en overlijden is er altijd 1e naaste/2e naaste. Als bij ons iemand overlijdt dan spreken we de eerste naaste er op aan (dichtsbijzijnde buren in dit geval) die gaan voor ons alles regelen, op de begrafenis kist tillen, broodjes smeren, kaarten schrijven. Bij trouwen idem. De eerste naaste deelt de lakens uit wb de taken die gedaan moeten worden. Oa roosjes maken. Vrouwen maken roosjes, mannen zorgen voor de bomen (dennebomen of een meiboom voor hoogste punt)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:02

Hier werkt dat ook zo. Toen we nieuwe overburen kregen hebben die ook iedereen uitgenodigd. Zo uitgebreid als eenitraM het verteld gaat het hier niet, blijft hier beperkt tot rouw en trouw, kraamschudden en hooien en gewoon algemene hulp. Meiboom, krentewegge, sleppen, tuutjes en paasvuur doen we niet.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:07

Wat leuk! Ik kende het ook niet! Zouden ze overal in het land moeten doen!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:09

Is ook wel ouderwets hoor :D En ik moet zeggen dat ik het soms ook wel wat ver vind gaan. Mijn man bijvoorbeeld, hij is in dit huis geboren, maar 'officieel' moest hij opnieuw 'buren maken' toen zijn ouders gingen verhuizen en hij hier alleen bleef wonen. En ik vind ook dat je ook iets voor een ander kunt doen als je niet officieel 'buren' bent.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:01

Wat grappig, wij wonen sinds een jaar in Heeten en hebben het niet zo officieel gedaan als hier gezegd wordt, maar het leeft wel. En we hebben ook netjes persoonlijk met "de buurt " kennisgemaakt.

Ik ben er niet mee opgegroeid maar vind het wel erg leuk!

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:45

eenitraM woont hier in de buurt dus alles wat zij zegt. En ook Sarah/Abraham en halve Sarah/ Abraham zetten. En bij geboorte een ooievaar
Gewoon persoonlijk uitnodigen voor een drankje idd. En dan wat lekkers erbij. Wordt erg gewaardeerd altijd vooral bij de wat ouderen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 06:30

anoukie88 schreef:
eenitraM woont hier in de buurt dus alles wat zij zegt. En ook Sarah/Abraham en halve Sarah/ Abraham zetten. En bij geboorte een ooievaar
Gewoon persoonlijk uitnodigen voor een drankje idd. En dan wat lekkers erbij. Wordt erg gewaardeerd altijd vooral bij de wat ouderen.

Ohja! Die halve pop! En ik maar denken dat ze dat door heel Nederland doen. Maar ben er onlangs achter gekomen dat ze op 25 jaar geen pop gaan zetten in Tilburg ofzo :') dat is schijnbaar ook streek gebonden.

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 06:33

Maar wat ik mij af vraag.. tot welke buren nodig je uit?
Hier is het een lintdorp. Dus hoe ver in de straat ga je de mensen uitnodigen? De eerste buren aan beide kanten zijn op 90 meter afstand

mamavrend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 06:43

Woon ook in een klein dorpje in Overijssel en hier is het ook heel normaal.
Maar hiervoor woonde we in Almelo ook daar is het wel normaal dat je de buren uitnodigd als je daar komt wonen. Zo heb je ook de uitspraak "betere een goede buur dan een verre vriend".
Zo is het hier, maar ook in Almelo wel normaal dat de buren de ooievaar zetten bij geboorte e.d.
Vind het zelf altijd een leuke traditie, zeker in de tijd dat we het allemaal zo druk hebben.