Zoutloos/ natriumarm eten. Recept tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AmyII

Zoutloos/ natriumarm eten. Recept tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 20:53

Dag allemaal!
Wegens omstandigheden moeten wij hier thuis zoutloos/ natrium arm gaan eten. Ook moeten wij zeer beperkt soorten spek of ander vlees gaan eten.
Dit betekend dat we niks meer van kruidenmixen of kant en klaar bereide producten kunnen eten.

Klein detail; vrijwel niemand hier eet vis.

Hebben jullie tips voor gezonde, verse zoutloze/ natriumarme recepten?
Mijn creativiteit stopte er even mee, maar ik zou graag zoutloze hachee willen maken. Of een andere lekkere stoof.
Of lekkere soeprecepten misschien? Snelle recepten? Alle suggesties zijn welkom, aangezien we zo afwisselend als mogelijk willen eten.

Ohja, ik kan absoluut geen alcohol verwerken in het eten, dus ook daar dienen wij rekening mee te houden.

Respect dat je mijn hele OP gelezen hebt, ik heb het nogal warrig geformuleerd.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:56

Gewoon overal minder/geen zout in doen.
In het begin lijkt het smakeloos maar na enkele tijd wen je eraan.
Denk er om dat supermarkt brood vaak erg veel zout bevat

Als je niet weet hoe je moet koken zonder pakjes en zakjes dan zou ik eens beginnen met kopen van een goed kookboek :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:58

Gewoon alles zelf maken en geen zout erin doen? Mijn pa is hartpatiënt, dus ik eet al bijna mijn hele leven zoutarm en ik voeg nu zelf ook niets toe. Ben het gewend en vind zout juist vies daardoor. (Ja ook patat gaat zonder zout!)

Door de stamppot gaan hooguit wat rookvlees om toch een beetje zoute smaak erdoor te voegen.

Waarom mag je geen alcohol gebruiken? Als je het verhit is de alcohol al vergane glorie maar heb je wel de smaak :)

Pasta's en rijstgerechten zijn erg makkelijk vers te maken (op de pasta na, die koop ik :') ). Voor pasta gebruiken wij ook rustig kip of een max 125 gram mager rundergehakt, tomatenpuree en allerlei soorten groenten; had er vandaag sperziebonen en pompoen ingegooid en komende week ga ik noedels maken met gewokte broccoli en kip :) Knoflook is wel mijn beste vriend geworden :)

Vis hebben wij leren eten en de hollande pot is helemaal makkelijk; gewoon lekker alles vers (of diepvries vers) en geen zout erdoor mikken.

AmyII

Re: Zoutloos/ natriumarm eten. Recept tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 21:28

Punt is dat ik prima zonder zout kan, zo ben ik tenminste opgevoed.
Ik woon alleen met 3 personen die zoals ik het wel eens noem 'verslaafd' zijn aan zoute smaak. Om ze dan direct volkomen 'smaakloos' eten voor te schotelen vind ik ook weer zowat.
Tomatenpuree mag niet :n zit teveel zout in, al ga ik wel op zoek naar een puree'tje die natriumarm is en anders alle saus zelf maken van tomaat en kruiden.

Dat ik geen alcohol kan gebruiken komt omdat een van mijn huisgenoten nu 67 is en ruim 40 jaar verslaafd is geweest aan alcohol. Ik wil door middel van smaak geen enkele reactie uitlokken als het even kan ;).

Ik kan best vers koken, alleen stijgen alle kruiden enzo mij een beetje boven het hoofd. Als ik vers kook gebruik ik nou eenmaal (zee)zout.

Rookvlees en andere gerookte producten zijn uit den boze op dit moment.
Voor degene waar het om gaat wil ik dit echt even 'cold turkey' doen maar wel ondertussen laten zien dat er prima zonder zout te koken valt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:36

Al gebruik je alle kruiden uit het kastje. Een zout eter zal gelijk naar de zoutbus grijpen :P
Zout is nou eenmaal een smaakversterker.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 23:37

Dan zullen ze er maar gewoon aan moeten wennen vrees ik :+

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:40

Ik kook nooit met zout. Als ik ergens eet waar men wel zout gebruikt, proef ik ook bijna alleen zout, bovendien krijg ik er vreselijk dorst van. Dus gewoon normaal koken en geen zout toevoegen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 23:49

Ik heb ook een tijd zouloos gegeten, gewoon lrecies hetzelfde maar dan zonder zout. Het is gewoon wennen? Na een tijdje is het echt wel te eten :j Al was ik wel erg blij toen er weer zout bij ging, is gewoon lekkerder..

Eventueel wat keltisch zeezout halen, voor als je toch een beetje zout wilt toevoegen. Hier zit minder natrium in.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:14

Hoezo mag tomatenpuree niet? Kun je ook prima zelf maken met verse tomaten ;)

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 17:59

Puree met verse tomaten mag, maar uit blik en pak niet. Er zit teveel natrium/ zout in.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:07

Bij ons in de supermarkt is er ook natriumarm dieetzout. Misschien is dat een optie. Met koken gebruik ik weinig zout, hou wel erg van peper. Vlees kruid ik ook wel eens met kerrie. Verder gebruik ik vaak verse of gevriesdroogde kruiden als basilicum en oregano.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 14:10

Bedankt voor de tip Daffyduck! Ik ga vanmiddag even kijken. Met de dieetzouten moet je namelijk wel opletten of E621 er niet in zit. Dit spul kan namelijk nare bijwerkingen geven.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:22

Ik vebruik Losalt uit de supermarkt, 66% minder natrium dan in gewoon zout staat erop.
Bij de ingredienten staan geen e-nummers vermeld of namen waarvan ik weer dat ze 621 aanduiden.
wel staat vermeld natriumchloride, kaliumchloride, jodium, magnesiumcarb.
Geen idee of dat wel nadelig is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:50

E621 is gewoon natriumglutamaat. Maar dat is dus ook niet geschikt voor een zoutarm dieet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:56

Tomatenpuree van oa Del Monte zijn zoutvrij (zet echt alleen ingekookte tomaten in).

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 17:33

Brainless, thanks! Dan kan ik die wellicht gaan gebruiken. Tomaat geeft namelijk ook een zoutige smaak.

Boras, bedankt voor de tip! Ik zal het product opzoeken en met de nierarts overleggen. Wellicht dat dit óók niet mag omdat heel misschien elke vorm van zout 'fout' is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 12:41

Heb je al gesproken met een medisch diëtist? Ik vond dat erg zinvol toen :)

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 14:03

Er worden eerst nog wat dingen onderzocht door de nierarts en pas over 6 weken komt hij met een plan. Uiteraard worden we dan ook doorverwezen naar een medisch diëtist.
Ik baal zelf wel dat het zo lang moet duren, anderzijds is het helemaal niet verkeerd om al het zout te voorkomenz

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 07:57

In het dieetschap (oa bij de zonnatura producten in de buurt) staan vaak zoutvrije alternatieven voor groenten uit blik, bouillonblokjes, pindakaas etc. En idd Losalt.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 10:54

Kom er net achter dat we al een jaar Losalt gebruikten :'), maar in verband met de nieren die ondanks dat toch slecht zijn, maar gewoon helemaal niet gebruiken.
Onze supermarkt heeft dat schap wel, maar niet zo groot. Er staan wat repen in en rijstwafels en that's it.
Vandaag of morgen even bij een andere supermarkt hier in de buurt kijken.
Bedankt voor de tip in elk geval!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:28

gewoon kruidenmix recepten opzoeken van de gerechten die je graag maakt en zout weglaten ,
het is echt een kwestie van wennen helaas.
ik gebruik echt minimaal zout,
zout is vooral een smaakversterker, door gewoon goed te kruiden zonder zout, kun je dit gedeeltelijk wel opvangen, maar zout blijft idd wel zout, dus dat zal toch merkbaar zijn in het begin.

zal morgen even kijken wat ik aan mix recepten heb, heb ergens een aantal dingen op papier staan zoals hacheekruiden , chilikruiden etc

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 12:08

Oh die recepten zouden fijn zijn Sonja_vR, wat extra tips zijn altijd handig.

Ik moet zeggen dat het kruiden nu aardig gaat, maar extra tips zijn altijd welkom!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:18

Ik zie diverse reacties waar staat dat je dan gewoon minder zout moet toevoegen en moet gaan werken met kruiden.

In voedingsmiddelen zit toch gewoon zout? In saus mixjes en vanalles uit pot tenminste wel.
Daarnaast zit er in de meeste soorten kruiden (uit een potje) ook enorm veel zout, dus das ook niet echt een optie denk ik?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:40

Powerreiner : in kruidenmixen zit idd grotendeels zout met wat kruiden.
in de losse kruiden en specerijen potjes , zit alleen dat kruid, of specerij dat in het potje hoort te zitten , zonder de toevoeging van een idiote hoeveelheid zout .
kijk bijvoorbeeld naar gehaktkruiden, dat is 70 procent zout, met een beetje kruiden/specerijen als toevoeging... gaat echt nergens over.
een pot kruidnagel, daar zit alleen kruidnagel in.

bij het zelf maken van de mengsels (ik maak altijd potjes met verschillende mixen zodat ik gewoon een paar theelepels uit de pot er bij kan mikken ipv telkens alles bij elkaar zoeken als ik weer eens een keer gehaktkruiden (bijvoorbeeld) nodig heb )

maar zal zo even zoeken naar die receptjes

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 13:08

PowerReiner, alles wat kant en klaar is zit zout in. (Kwam er van de week achter dat ook diepvriesgroenten zout bevatten.)
Als je zelf van kruiden mixen kan maken zoals Sonja zegt, kun je dit zoutvrij doen.

Sommige kruidenmixen van Jonnie Boer trouwens, zit ook geen zout in. Moet je wel goed de verpakking lezen, want in sommigen is wel zout toegevoegd.