Energie aanbiedingen en/of overstappen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Energie aanbiedingen en/of overstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 13:34

Hallo,

Ik zit bij de nuon.
Nu heb ik gevraagd of ze weer met een aanbieding willen komen en ik word nog terug gebeld.
Soms denk ik ook wel aan overstappen maar durf dat niet goed.

Wat zijn goede vragen om te stellen als ze weer komen met een nieuwe aanbieding?
Ik heb al uit gezocht wat ik nu betaal.

Nu las ik online het onderstande stukje over waar opletten met overstappen.

Wat bedoelen ze met:
Sommige energiebedrijven rekenen een hoog vast bedrag per maand.

Is dat ook handig om aan de nuon te vragen wat is het vast recht?
Verschilt dit ook per contract?

Prijs
Wat is de prijs van stroom of gas? Aanbiedingen kunnen heel verschillend zijn. Maar u betaalt altijd voor vaste kosten en kosten afhankelijk van de hoeveelheid energie die u verbruikt. Sommige energiebedrijven rekenen een hoog vast bedrag per maand, maar lage prijzen voor het verbruik. Dat kan voordelig zijn als u veel energie verbruikt. Maar ongunstig als u weinig energie verbruikt. Kijk dus niet alleen naar de kosten per eenheid energie, maar ook naar de vaste kosten.

Jaar rekening komt ergens deze maand dus dan weet ik ook het verbruik in een jaar.

Elicious

Re: Energie aanbiedingen en/of overstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:13

Jammer dat er nog niet gereageerd is. Ik heb precies dezelfde vraag.
Afgelopen jaar afgenomen bij Nuon, gezien ze nu ons tarief erg verhogen willen we overstappen.

Heb jij al goede aanbiedingen van andere leveranciers kunnen ontdekken?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 12:12

Ik ben er van het weekend niet aan toe gekomen om te vergelijken met andere energie leveranciers..

Ik heb de nuon al wel gesproken en weet mijn nieuwe tarieven.
Ik ben nu over gestapt naar nuon blijven loont.
Gas bleef hetzelfde tarief en elektriciteit werd iets goedkoper.

Ben alleen vergeten te vragen hoeveel het vast recht bij de Nuon is.
Dat verschilt ook per energie leverancier.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:51

Ik stap elk jaar over via gaslicht.com. Elk jaar weer een welkomstpremie :D Dit jaar 300 euro. Je kan daar invullen wat je verbruikt en dan krijg je,de goedkoopste aanbieders te zien waarbij ze ook rekening houden met het vastrecht.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 10:55

Goede tip!

En heb je nooit gezeur met je jaar afrekening?
Dat je heel veel moet bij betalen?

Ik wil namelijk de boel ook gaan vergelijken maar ben wel beetje bang om over te stappen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:57

_Deco_ schreef:
Ik stap elk jaar over via gaslicht.com. Elk jaar weer een welkomstpremie :D Dit jaar 300 euro. Je kan daar invullen wat je verbruikt en dan krijg je,de goedkoopste aanbieders te zien waarbij ze ook rekening houden met het vastrecht.

Die 300 euro betaal je echt zelf, alleen krijg je hem in 1x met een iets hoger tarief.

Zelfde met welkomskado's

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 10:59

Ieder jaar overstappen is idd het voordeligst, zo kun je altijd gebruik maken van een aanbieding. Vastrecht zijn de vaste maandelijkse kosten. Dit scheelt idd per aanbieder. Nuon zit daar meen ik vrij laag ik. Ik ben net overgestapt naar budgetenergie en heb me hierop verkeken, want deze heeft dus een hoog vastrecht (niet handig met een eenpersoonshuishouding), maar nu te laat. Wel een mooie aanbieding dus uiteindelijk nog goedkoper dan blijven zitten waar ik zat.

Je heb verschillende sites die je kunnen helpen zoals gaslicht.com en energievergelijker.nl

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 11:07

Wij waren ook niet zo'n held met overstappen, maar dat dit jaar toch maar eens gedaan. Via de collectieve inkoop van Vereniging Eigen Huis. Hoeveel we besparen moet ik nog een keer op een rijtje zetten maar de overstap zelf verliep in elk geval probleemloos!

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:06

Dit jaar kreeg ik 660 euro terug terwijl ik hetzelfde betaal als bij Nuon en er is zelfa nog iemand bij komen wonen. Dus nee geen gedoe met bijbetalen achteraf. Wel goed vergelijken natuurlijk!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 05:58

Deze maand krijgen we de jaar rekening en zal dan eens gaan vergelijken.
Weet ik het verbruik over een jaar.
Dit jaar krijgen we ook terug.
Ik vul de standen altijd online in. En met gas zitten we duidelijk onder het verbruik van 2013.
Elektriciteit wel iets meer.

We hebben dak en spouwmuur isolatie gekregen. En een zonne boiler. En dubbel glas bijna vergeten. Dus ben benieuwd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 07:18

Ik stap ieder jaar over en profiteer zo van intoductie aanbod, via deze vergelijkingssite kan je alles super vergelijken.
http://www.gaslicht.com/

Als ik een goedkopere vind, bel ik altijd mijn huidie leverancier en vraag om een tegenbod. Als zij zeggen dat ze zo laag niet kunnen gaan, dan eeet ik dat ik het beste aanbod heb.
En overstappen gaat super makkelijk, dat regelen ze onderling.

Je kan ooj aansluiten bij sloop de crisis of consumentenbond collectief, dan zoeken zij het beste uit

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:55

Zojuist overgestapt via gaslicht.com naar Greenchoice. Geen welkomspremie maar wel scherpe tarieven... Daar gaat het uiteindelijk om!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:36

Wat een interessant topic, nog nooit gedacht aan overstappen. Ze hebben ons dit jaar wel hoog ingezet dus we hebben "stiekem" gespaard waardoor we nu ineens enorm veel terug kregen :)

Toch maar eens gaan bekijken

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:45

Iemand trouwens ervaringen met sloopdecrisis.nl blijkbaar kun je daar ook een hoop mee besparen

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 04:25

Nee heb ook nog nooit de website bekeken. Weleens de reclame gezien.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 04:33

Jaar rekening binnen.
Het huis is vorig jaar beter geïsoleerd en een zonneboiler op het dak. Ook door de zachte winter krijgen we geld terug, alleen ons maand bedrag is wel omhoog gezet door nuon.....Snap dat niet....

Kan hem zelf wel omlaag zetten maar op hoeveel dan. Vind ik moeilijk.
Je kan wel je meterstanden invullen online en dan wordt het uitgerekend.
Afgelopen jaar ook gedaan maar dat bedrag niet aangehouden. Hadden we nu denk ik niks terug gehad. Kwam een laag bedrag uit.

Hieronder hebben ze het wel over een gemiddelde. Denk ik van mij of van heel Nederland.

Reactie van nuon:

Je vroeg ook waarom het termijnbedrag was verhoogd na dit tegoed. Voor de berekening van het termijn gaan we uit van het langjarig gemiddelde verbruik. Dit jaar hebben bijna alle klanten veel minder verbruikt dan gemiddeld. Om nu volgend jaar niet met een enorme bijbetaling te komen, gebruiken we het gemiddelde voor het bepalen van het termijnbedrag. Als je situatie verandert, kan het bedrag alsnog niet correct zijn. Daarom kun je elke twee maanden de TermijnbedragManager gebruiken. Die geeft advies op basis van je verbruik van dat moment. Met vriendelijke groet,

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:23

Hoger maandbedrag heeft voor de leverancier twee voordelen:
- gratis geld
- achteraf een bedrag terugstorten is makkelijker dan het vorderen.

Gewoon overstappen. Of als je dat niet wilt even bellen en dreigen met overstappen }>

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:31

je hoeft totaal niet bang te zijn om over te stappen, daar merk je niets van namelijk.

als je je verbruik weet kan je heel makkelijk via de vergelijkingssites de goedkoopste leverancier uitzoeken. De jaarkosten zijn incl vastrecht etc. Vergelijken is dus heel makkelijk zonder addertjes onder het gras.

Nuon zal voor eigen parochie preken, maar in praktijk zijn ze wel een van de duurste aanbieders.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 19:12

Ik heb de jaar rekening nu dus van het weekend verbruik even overnemen en gaan vergelijken.
Even voor gaan zitten.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 01:32

Wij zijn zojuist overgestapt op Essent. Per maand zijn we nu 1.60 meer kwijt maar we hebben we een media markt cadeaukaart gekregen van 175 euro :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 02:31

linnie050 schreef:
Ik ben er van het weekend niet aan toe gekomen om te vergelijken met andere energie leveranciers..

Ik heb de nuon al wel gesproken en weet mijn nieuwe tarieven.
Ik ben nu over gestapt naar nuon blijven loont.
Gas bleef hetzelfde tarief en elektriciteit werd iets goedkoper.

Ben alleen vergeten te vragen hoeveel het vast recht bij de Nuon is.
Dat verschilt ook per energie leverancier.

vastrecht verschilt niet per leverancier.
alleen de leveringskosten (zit ook al in het woord .. leverancier> levering)
de netbeheerder bepaald de vastrechtkosten.

over het algemeen heb je een leverancierscontract.. dat wil zeggen dat de rekening van de netbeheerder via de leverancier voldaan wordt.. de kosten van het netbeheer wijzigen echter niet, dit wordt gewoon 1:1 naar je doorberekend.

ezelsbruggetje:

Leveranceiers contract.. de L heeft maar 1 poot.. 1 rekening
netbeheerders contract.. de N heeft 2 poten, je ontvangt 2 rekeningen 1 vd leverancier, 1 vd netbeheerder... deze variant komt niet of nauwelijks meer voor

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 02:46

Rex_Rolfo schreef:
Hoger maandbedrag heeft voor de leverancier twee voordelen:
- gratis geld
- achteraf een bedrag terugstorten is makkelijker dan het vorderen.

Gewoon overstappen. Of als je dat niet wilt even bellen en dreigen met overstappen }>

onzin..

het maandbedrag wordt gebaseerd op historisch verbruik waarbij rekening wordt gehouden met de zogeheten graaddagen..

als het een aantal winters zeer mooi weer is geweest, dan zijn deze winters dus niet representatief voor je gemiddelde verbruik.. daarom is neemt de berekening graaddagen mee..

daarnaast wordt er rekening gehouden met een wijziging in de energietarieven.. en tenslotte wordt er rekening gehouden met het aantal mensen in een huishouden als je dit doorgeeft.

je mag een maandbedrag altijd laten terugstellen..

dit mag meestal met maximaal 10-20 euro.

wil je meer omlaag..
dat mag nog steeds.. echter je verspilt dan het recht op een betalingsregeling als de jaarafrekening hoger uitvalt als je dacht.

stel je maandbedrag wordt vastgesteld op
150 per maand.. dan betaal je dus 12x150=1800 euro op jaarbasis..
je bent het daar niet mee eens en heilig van overtuigd dat jij het met 100 euro per maand wel red
dan betaal je dus 1200 aan termijnen.. omdat jij dat berekend hebt met de vorige winter in het achterhoofd..

vervolgens krijgen we deze winter strenge vorst en een elfstedentocht... waardoor je uiteindelijk niet voor de voorspelde 1800 verbruikt, en zeker niet de door jou op een zachte winter voorspelde 1000, maar voor bijvoorbeeld 2150 euro energie (niet alleen de kachel moet loeien, maar je doucht ook vaker en warmer + meer wasjes met dikke wintertruienm die dan ook nog door de droger moeten omdat het verdorrie vaak sneeuwt).

normaal zou je dus al 350 euro moeten bijbetalen, moet je maar net hebben liggen... Maar gelukkig, energiebedrijven houden rekening met het feit dat klanten voor ineens hogere verbruiken kunnen komen te staan.. kindje erbij of ineens een strenge winter.. daarom mag je een betalingsregeling van maximaal 12 termijnen aangaan (dus aflossen voor de volgende jaarnota).. je nota stijgt al licht, omdat ook het gemiddelde aantal graaddagen door deze winter gestegen is + je moet dus 350/12 dus grofweg 27.50 aan aflossing per maand betalen (meestal is het minimum overigens 50 euro per maand op een betalingsregeling)...

echter omdat je eigenwijs was en het bedrag omlaag hebt gebracht met meer dan het redelijke (10-20 euro)... moet je dus geen 350 euro bij betalen maar 1150 euro.. En nu heb je dus geen recht op een betalingsregeling.. immers je ging tegen het advies van het energiebedrijf in door te veel van je maandbedrag af te halen..

men heeft het wel over voorschot.. maar van jouw maandbedrag koopt men dus een overeenkomstige hoeveelheid energie in.. als je het maandbedrag omlaag stelt, gaat automatisch ook het 'verbruik' mee omlaag.. de verbruiken die geschat zijn voor een klant voor alle klanten bij elkaar opgeteld bepaald het inkoop beleid en daadwerkelijke inkoop.. men gaat dus niet kunstmatig termijnen hoog stellen, want dan wordt er ook teveel energie ingekocht.. dat is een duurder geintje dan de rente die gevangen wordt.

hopelijk geeft dit iets duidelijkheid over termijnen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 02:54

linnie050 schreef:
Jaar rekening binnen.
Het huis is vorig jaar beter geïsoleerd en een zonneboiler op het dak. Ook door de zachte winter krijgen we geld terug, alleen ons maand bedrag is wel omhoog gezet door nuon.....Snap dat niet....

Kan hem zelf wel omlaag zetten maar op hoeveel dan. Vind ik moeilijk.
Je kan wel je meterstanden invullen online en dan wordt het uitgerekend.
Afgelopen jaar ook gedaan maar dat bedrag niet aangehouden. Hadden we nu denk ik niks terug gehad. Kwam een laag bedrag uit.

reactie van nuon is wat ingewikkeld, vooral als je niet in die materie zit of hebt gezeten..

zoals ik eerder al aangaf, de berekening heeft tevens graagddagen in zich..

de afgelopen winters zijn behoorlijk mild geweest in Nederland, hierdoor daalt het jarengemiddelde wel iets, maar niet zo snel als dat je naar vorige winter zult kijken.

het rendement dat je uit de isolatie en zonneboiler haalt is nog niet geheel zichtbaar geweest omdat deze niet het hele jaar hebben meegedraait.. vandaar dat de energiemanager niet zo'n gek idee is..

wat je kunt doen is het bedrag dat je er maximaal af mag halen (meestal 20 euro) en je het recht op een betalingsregeling behoud eraf te halen.. wellicht dat je dan nog steeds iets teveel betaald.. maar voor het zelfde geld wordt het een strenge winter en dan zit je.. nu houd je dan in ieder geval je termijn in balans met de verwachting..

en als je dan bij de volgende afrekening ineens nog lager uitkomt, dan kun je verzoeken om het termijnbedrag her te berekenen op basis van de afgelopen 2 jaar omdat je investeringen hebt gedaan die het verbruik drukken.

wat eerder is gezegd dat nuon een van de duurdere leveranciers is, dat is correct.. over een jaar gezien bij normaal verbruik gaat het echter niet om vermogens.. vaak komt het erop neer waar je je het prettigst voelt of waar je de beste ervaringen mee hebt.

zo zal ik nooit meer naar greenchoice gaan.. ze mogen dan goedkoper zijn, maar was een godsvermogen kwijt met een bezwaar dat ik uiteindelijk won en kreeg geen vergoeding voor de gemaakte onkosten.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 06:33

elenaMM77 schreef:
vastrecht verschilt niet per leverancier.
alleen de leveringskosten (zit ook al in het woord .. leverancier> levering)
de netbeheerder bepaald de vastrechtkosten.

over het algemeen heb je een leverancierscontract.. dat wil zeggen dat de rekening van de netbeheerder via de leverancier voldaan wordt.. de kosten van het netbeheer wijzigen echter niet, dit wordt gewoon 1:1 naar je doorberekend.

ezelsbruggetje:

Leveranceiers contract.. de L heeft maar 1 poot.. 1 rekening
netbeheerders contract.. de N heeft 2 poten, je ontvangt 2 rekeningen 1 vd leverancier, 1 vd netbeheerder... deze variant komt niet of nauwelijks meer voor

De leverancier bepaalt wel degelijk zelf zijn vastrecht. Zie ook het artikel dat vorige maand in de gids van de Consumentenbond stond. Daarin staat de boodschap die TS ook noemt: kijk naar het tarief per eenheid stroom en gas en naar het maandelijks vastrecht, dat verschilt per aanbieder. Overige kosten zijn inderdaad van de netbeheerder of belastingen. Ook per product bij dezelfde leverancier (bijv. 1, 2 of 3 jaar vast of variabel) kan het vastrecht verschillen.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 07:05

Ik was in mei over gestapt van eneco naar budget energie. Ik moet nu maandelijks wel een paar euro meer betalen voor maandelijks gebruik maar vanwege de welkomst korting kom ik straks veel goedkoper uit.
Ik heb over het algemeen weinig stookkosten omdat ik veel avond diensten heb overdag heb ik altijd wel wat te doen waardoor ik de verwarming maar sporadisch aan doe overdag.