Alektum Incasso, iemand ervaringen? Hier zijn die van mij.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Axel_Valerie

Alektum Incasso, iemand ervaringen? Hier zijn die van mij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 10:11

Hallo beste medebokkers,

Ik moet dit even kwijt aangezien ik hier zit te koken van woede.
Enkele maanden geleden ontving ik ineens een brief van Incassobureau Alektum.
Zij wilde van mij dat ik 101.41 zou overmaken. Ik dacht nog, kan gebeuren, je mist
wel eens iets in de post..
Toen ik ging bedenken wat ik dan besteld zou hebben (want ik was er inmiddels achter
dat het een internetbestelling betrof) bleek het te gaan om een vaag bedrijf ergens in
Letland. Er is verder niet te achterhalen welk product ik dan besteld zou hebben.
Ik heb verder even onderzoek gedaan op internet en kwam erachter dat dit dus ging
om oplichting. Negeren werd er geadviseerd vanuit radar en kassa. Ik heb er een melding
van gemaakt bij de politie en heb wel het bedrijf aangeschreven dat ik het niet zou betalen.
Maanden bleef het stil.. TOT VANMORGEN. Ik vind een brief op de mat van Alektum. Het betrof weer
diezelfde 101.41. De datum op de brief is 30 september en als ik het bedrag niet binnen drie dagen
zou voldoen "zou er mogelijk een gerechtelijke procedure" gestart worden. Ten eerste formuleer je dit niet zo en ten tweede is een betalingstermijn NOOIT 3 dagen.
Afijn, ik vond het nu wel eens tijd om te gaan bellen met Alektum. Ik bel het bedrijf op en ik krijg
iemand aan de telefoon die goed nederlands spreekt maar wel met een buitenlands accent, ik gok
richting arabisch (hier bedoel ik niks negatiefs mee). Ik leg het hele verhaal aan hem voor en hij bleef
gedurende het gesprek stil afgezien van een enkele 'uhu'. Toen ik klaar was met mijn verhaal sloeg de stemming om. Het bedrijf moest al zo lang wachten op zijn geld en hoe haalde ik het in mijn hoofd NU pas te bellen, volgens hem asociaal gedrag. Nu bleef ik stil op een enkele 'uhu' na...
Toen de man klaar was met zijn verhitte betoog heb ik hem aangesproken op het feit dat dit niet de
manier is om met klanten om te gaan en dat ik een wat professionelere houding van hem verwacht.
Tot mijn grote verbazing krijg ik een oprechte "U heeft gelijk mevrouw, zal ik u met mevrouw aanspreken?". Uiteindelijk mag ik ze een email sturen met mijn klacht en gaat de man kijken wat hij voor mij kan betekenen. Maar het was mijn eigen schuld, dan had ik daar maar niks moeten bestellen.
Ik heb nog nooit zo'n raar gesprek gevoerd. Heeft iemand ook ervaringen met dit bedrijf? Er staan veel verhalen op internet maar ik had nooit gedacht dat ik dit ook zou meemaken...

DUS NIET BETALEN!

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:24

Inderdaad gewoon niet betalen en negeren, volgens mij heeft een incassoburo sowieso al geen rechten, er wordt op internet zelfs gezegd dat mocht de incasso wel kloppen, het openstaande bedrag rechtstreeks naar het bedrijf te storten en het incassoburo te negeren.

Alleen een officiële deurwaarder heeft rechten.

Een incasso Buro zal niet naar de rechter stappen dat doet een deurwaarder.( volgens mij)

Axel_Valerie

Re: Alektum Incasso, iemand ervaringen? Hier zijn die van mij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 10:28

Ja maar het taalgebruik ook.

"U begrijpt dat wij gevolg zullen geven aan de verstreken betalingstermijn, mogelijk via een gerechtelijke procedure..."

Ik heb nog nooit gezien dat er dan het woord mogelijk gebruikt word en dat er men afsluit met puntjes !?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:29

Ik zou maar eens vragen of ze de factuur willen sturen waarop het gebaseerd is, ik vermoed dat het dan erg stil wordt aan de andere kant

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:32

Jawel hoor, die zin klopt, ( ze kunnen er wel of niet mee naar de rechter stappen dus mogelijk) alleen kan een incassoburo niet naar de rechter stappen dat kan alleen een gerechtsdeurwaarder en dat zijn zij niet.

Maar goed in dit geval lijkt het een hocus pocus factuur te zijn dus zullen ze niets kunnen, ook heb je nu aangegeven niet te betalen dus ligt verdere acties aan hun kant, geen factuur, geen verdere procedures.
Maar stront vervelend is het wel.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:34

Kijk eens bij Radar of Kassa op de site, daar hebben ze een forum en daar staan de malafide incassobureaus ook met ervaringen van mensen. Misschien heb je daar iets aan.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:36

Ik heb pas ook een spook aanmaning van een soortgelijk bedrijf. Als je het niet betaald en niet reageert hoor je niks meer

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 10:36

Ja er staat in de openingspost dat ik dat ook gedaan heb @chanicha alleen het stopt niet.

En Patsab ik bedoel meer van hoe de zin geformuleerd is en de puntjes achter de zin. Heel onprofessioneel. En ja heel vervelend.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 10:36

friesam schreef:
Ik heb pas ook een spook aanmaning van een soortgelijk bedrijf. Als je het niet betaald en niet reageert hoor je niks meer

Ik reageer nooit maar het stopt niet. Het wordt alleen maar erger.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:43

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:44

Axel_Valerie schreef:
friesam schreef:

Ik reageer nooit maar het stopt niet. Het wordt alleen maar erger.

:(:)

Dan laat ze maar de factuur sturen die je niet betaald hebt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:47

doemaar

Ik zou me hier niet te druk om maken.

Op mijn werk krijg ik ook weleens zo'n spook herinnering binnen via de mail of post. Ook dreigen met incasso. Gewoon negeren die handel.. Verspilde tijd en moeite..

Sommige gaan gewoon langer door met brieven sturen in de hoop dat je bang wordt en alsnog betaal.
Laatst bijgewerkt door doemaar op 03-10-14 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

robert45

De rechter zal hier nooit in meegaan, een factuur is namelijk te creeren echter ze zullen ook bewijs moeten hebben dat het daadwerkelijk geleverd is bij je. Vraag dus om een handtekening en afleverbewijs van de producten. Dit kunnen ze nooit overleggen omdat er niets geleverd is.

Mochten ze nog door blijven gaan gewoon niet op reageren. Als jij wel reageert bij dit soort malafide bedrijven dan gaan ze door omdat ze reactie krijgen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:50

Google even op Alektum dan wordt er een hoop duidelijk!!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 11:10

Mensen, er staat duidelijk dat ik al onderzoek gedaan heb via google, kassa en radar. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die via Alektum worden aangeschreven. Ik ben niet boos op jullie ofzo hoor haha maar ik heb echt wel even gezocht naar dit bedrijf :D

Robert45; Ik had tot vandaag ook nooit een reactie gegeven op deze brieven. Ik was nu toch wel een keer benieuwd wie erachter zat. Voor mij alleen maar meer redenen om niet te betalen blijkt na dit gesprek. Maar bedankt voor je tip over het afleverbewijs!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:14

Bij mijn vorige baan kregen wij vaker spookfacturen. Gebeurd dus vrij regelmatig. Makkelijk aan je geld komen zo :P

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:15

Als Alektum geen facturen kan overleggen hoef je nergens bang voor te zijn.
Als er al een gerechtelijke procedure wordt gestart mag de tegenpartij eerst bewijsstukken aandragen waaruit blijkt wat er geleverd is, waar geleverd is en een bewijs dat er geleverd is.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 11:18

Ja ik heb dus nu een mail gestuurd omdat de beste man daarnaar vroeg. Ik ga ze wel de kans geven om het op te lossen, zo ben ik dan ook weer..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:18

Ik wil zelf altijd eerst weten waarom ik iets moet betalen,wat ik eventueel over het hoofd heb gezien met het betalen van mijn rekeningen.Als ze me dat niet kunnen vertellen weet ik genoeg.
Had jij dit ook niet meteen aan de telefoon kunnen vragen? Over welke betaling,over wat dit gaat? Ik had zelf na ontvangst van de eerste brief dat bedrijf al opgebeld.
Maar dus een goede voor de volgende keer als je weer iets soortgelijks meemaakt. :)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 11:22

Lous schreef:
Ik wil zelf altijd eerst weten waarom ik iets moet betalen,wat ik eventueel over het hoofd heb gezien met het betalen van mijn rekeningen.Als ze me dat niet kunnen vertellen weet ik genoeg.
Had jij dit ook niet meteen aan de telefoon kunnen vragen? Over welke betaling,voor wat dit gaat. Ik had zelf na ontvangst van de eerste brief dat bedrijf al opgebeld.
Maar dus een goede voor de volgende keer als je weer iets soortgelijks meemaakt. :)

Sorry misschien is het niet duidelijk voor jullie vanuit mijn openingspost maar ik ben er wel degelijk achteraan gegaan.

Het bedrijf wat mij wil verplichten tot betalen zit in Letland. Na onderzoek op internet heb ik het aangegeven bij de politie. Er werd geadviseerd alles te negeren. En ja ik heb het heus wel aan de telefoon gevraagd. En nee daar kwam geen duidelijk antwoord op. Ik moest het even op de mail zetten zodat hij het kon uitzoeken.

Ik ga zoiets heus niet op bokt neerzetten als ik zelf geen onderzoek heb gedaan hoor mensen.

Edit: Ik ben er nu weer mee bezig omdat het blijkbaar niet stopt. Ik doe dit via verschillende wegen; Radar, kassa, de politie en het bedrijf zelf.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:23

hier wel vaker spook facturen van alektum helaas betalen de oudjes hier in de flat gewoon fijn.
maar nee hier betaal ik t niet laat ze maar lekker sturen

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 11:26

Ja aangezien het niet stopt buigt een vriend van mij zich er nu ook over hij is pas afgestudeerd advocaat dus ik heb er nu het volste vertrouwen in dat het goed komt! :+

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:27

Sorry dat van de politie had je niet eerder neergezet volgens mij. :o
Kan dan alleen maar zeggen,goed gedaan.
Verder als ik zo lees hebben ze niet veel om op te staan.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:28

Heb met dat bedrijf ook te maken gehad vorig jaar. Was een rekening van Bol.com vergeten en was daardoor erg laat met betalen; had het 3 maanden later pas betaald.
Ik had het donderdags via internetbankieren betaald (s'ochtends dus zelfde dag nog bij Bol.com op rekening) en op zaterdag lag de envelop van dat incassobureau op de mat.
Ik nog grijnzen van hier tot Tokyo, want tja had de rekening al betaald voor dat die brief op de mat lag. Datum op de brief was van vrijdag dus post.nl had geen fouten gemaakt. Ik dus de brief verscheurd en weggegooid.
Krijg ik een paar weken later weer een brief van ze. Wat extra kosten erbij op gegooid (uiteraard) en wat meer gespierde taal om mij te overbluffen. Die ook genegeerd, maar dit keer voor de zekerheid wel bewaard. En ja hoor, brief nummer 3 viel na zo'n 4 weken ook op de mat. Deze keer vergezeld met dreigementen van juridische stappen als niet binnen 7 dagen betaald werd.

Ja jammer dan, weet gelukkig dat incasso's geen poot hebben om op te staan en zeker in dit geval niet; rekening was tenslotte al betaald en op rekening van ontvanger voordat de incassobrief op de post was gegaan.

Heb ze toen maar een mailtje gestuurd met daarin een koekje van eigen deeg, oftewel; dezelfde gespierde taal incl dreigementen gebruikt waar zij zelf ook zo dol op zijn; duidelijk gemaakt dat ik op de hoogte ben van wat een incasso mag en niet mag en niet kan doen. Dat ze sowieso al geen recht op betaling hadden van de door hun gemaakte kosten (brief 2 en 3 gingen namelijk om de incassokosten, het bedrag van de rekening zelf stonden daar niet meer bij op), omdat de rekening voldaan was voordat zij bij mij aanklopten. En dat ik aangifte ging doen van poging tot oplichting en melding naar de KvK als zij zouden blijven aandringen tot betaling.
Nooit meer wat van ze gehoord.

al heb ik zo mn twijfels of die gasten überhaupt ingeschreven staan bij de KvK; vond ze namelijk echt overkomen als zo'n illegaal incassobureau. Had ook echt zoiets van 'hoe komt een bedrijf als Bol.com erbij om zulke schurken als incassobureau in te schakelen?'

Maar in ieder geval heeft mijn mail geholpen.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 03-10-14 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt