Seniorenwoning woningbouw ronduit goor, onkostenvergoeding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Seniorenwoning woningbouw ronduit goor, onkostenvergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:14

Hallo,
Een kennis van mijn moeder is in aanmerking gekomen voor een seniorenwoning met zorg. Dit via een woningcoöperatie middels het puntensysteem. Gezien zij geen rijbewijs had, reden wij met haar mee en zijn ook even mee naar binnen geweest voor het bekijken van de woning.
Nu was deze woning zo goed als leeg. Alles was eruit gehaald, van vloeren tot apparatuur, allemaal goed en aardig. Echter was de woning ontzettend vies. En dan bedoel ik onbewoonbaar vies. De urine zat vast gekoekt in het toilet en op de tegels van het toilet, zeg maar ervoor. In de badkamer idem dito. Ik heb zelf in de schoonmaak gewerkt als bijbaan tijdens mijn studie, maar de middelen die wij altijd gebruikten kunnen hier niet tegen op :+
Nu twijfelt de kennis van mijn moeder heel erg of ze het moet doen. Na bezichtigen belde ze in de auto namelijk met de woningbouw vereniging. Die zijn echter niet van plan om de scheur in de muur te maken, een vloer te leggen, evenals geen schilderwerk e.d. Dat is allemaal voor jezelf. De badkamer vergt, net als het toilet, eigenlijk een renovatie. Ik ging er iig niet in :=

Ze zou dus in kunnen trekken nadat ze:
- overal de vloeren voorzien heeft van bijvoorbeeld laminaat
- keuken apparatuur heeft aangeschaft, de keuken is namelijk alleen voorzien van aanrecht. Afzuigkap, oven, gasplaat, magnetron, koelkast, niks is aanwezig.

Dit is standaard naar het schijnt.

- daarnaast dus eigenlijk het toilet en de badkamer opnieuw betegelen en professioneel schoonmaken
- de hele boel schilderen

Kostenplaatje is niet gering. Denk aan rond de 2000-3000 euro.
Het huis is in deze staat omdat de vorige bewoner een cliënt is geweest van een zorginstelling. Deze woonde op die manier zelfstandig. Echter was deze niet in staat om goed voor zichzelf te zorgen en zijn er nogal wat dramatische gebeurtenissen in het huis geweest wat niet openbaar hoeft, maar wat ik vermeld ter informatie schets, zodat het niet lijkt alsof ze maar wat zeurt over 'een vieze' badkamer.

Mevrouw verkeerd in de WW, is haar baan al enkele jaren geleden kwijt geraakt en is een mevrouw van 60+. Ze zou ook echt niet alles zelf kunnen doen. Denk aan aanleggen van de tegels e.d.
Bestaat er voor deze mevrouw niet een soort van onkostenvergoeding? Ik heb geprobeerd dit te vinden online, maar ik kan niet direct iets vinden.
Daarnaast, mag de woningbouw de woning wel zo opleveren? Bedoel, het zijn seniorenwoningen. Nu is zij in de 60, maar wat als ze 10 jaar ouder was geweest en in de 70 was? Moet ze op handen en knieën de badkamer in zodanige staat krijgen dat je erin kan?
Ik vind dit allemaal best vreemd en wil haar graag helpen. Ze moet morgen beslissen namelijk. Graag hoor ik het als er iemand tips heeft.

zonnebloem18

Re: Seniorenwoning woningbouw ronduit goor, onkostenvergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:02

Voor zover ik weet moet een woningbouwvereniging een woning netjes en schoon opleveren, de kosten daarvan mogen ze verhalen op de vorige bewoner.
Wij hadden een badkamervloer onder de kalk en wat vreemde vlekken op het aanrecht, de vloer is op hun kosten door een bedrijf gereinigd en het aanrechtblad is vervangen op hun kosten.

Als zij dit niet netjes op willen leveren zou ik niet akkoord gaan.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:06

Ik zou niet akkoord gaan.

Wij hebben een paar maanden geleden de woning van mijn vader leeg gemaakt. De woningbouw is ervoor en erna komen inspecteren. We hoefden alleen de keuken en badkamer niet schoon te maken, want die werden compleet vervangen (meer dan 20 jaar oud). Maar de rest moest toch echt schoon, anders hadden we een rekening gekregen voor de schoonmaakkosten. En terecht ook.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:07

Woningbouw moet een woning inderdaad 'schoon' en heel opleveren. Dat wil zeggen dat je in de praktijk nog alle keukenkastjes, ramen, vensterbanken en dergelijke moet soppen.
Keukenapparatuur hoeft niet aanwezig te zijn. Als zij een standaard keuken plaatsen is dit ook enkel een keukenblokje met gootsteen en een paar (2) kastjes. Vloeren leggen en nieuwe badkamer aanbrengen zijn zij zeker niet verplicht. Alleen wanneer een badkamer/toilet niet meer heel cq bruikbaar is zal deze vervangen dienen te worden door de woningbouw.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 18:13

Volgens degene van de zorginstelling die de bezichtiging leidde (dus niet iemand van de woningbouw) moest de woning 'veegschoon' opgeleverd worden. Er werd niks schoongemaakt of gesopt.
De badkamer en het toilet zijn naar ieders mening, ook die van de zorginstelling niet meer bruikbaar. Ik wist niet hoe snel ik onder de douche moest toen ik thuis was. Van plafond tot vloer en van muur tot douchekop was het ronduit goor. Ouder dan 20 jaar geef ik de badkamer hoe dan ook.

Ze snapt dat ze zelf behang moet doen, moet schilderen, keukenapparatuur moet kopen en vloer moet leggen. Dat is nou eenmaal zo.

Het punt van de badkamer en het toilet (je kreeg mij daar voor geen goud op ook) is echter het struikelblok. Vooral de kosten die daar weer over heen komen voor zo'n oudje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:16

Ik denk dat je met €3000 zelfs nog een heel voorzichtige schatting maakt. Volgens mij ga je een pak meer kwijt zijn. Ik zou gewoon weigeren en de instantie proberen duidelijk maken dat zo een woning niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:18

Is er een mogelijkheid dat iemand van de zorginstelling (bij voorkeur degene die mee was bezichtigen) belt met de woningbouw?
Misschien zijn die net wat assertiever, en lukt het hen wel om de woningbouw duidelijk te maken dat dit niet een 'beetje vieze' badkamer is, maar echt onbruikbaar.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 18:20

Ik stond er ook echt van te kijken toen ze ophing. Had al aangeboden om erheen te rijden voor uitleg. Laat ze daar maar eens zelf gaan kijken. Ik vind het niet kunnen.

Ik zat er ook aan te denken, maar ik weet niet hoe dit verweven is. Het is een client van hun geweest en zij zijn verantwoordelijk voor de oplevering omdat hun client dit zelf niet kan. Ik denk dat ze die verantwoordelijkheid net iets teveel last vinden, gezien de staat van de woning en daarom niet echt er wat mee willen doen, omdat t dan weer op hun bord neer komt. Wellicht ook qua kosten en niet alleen qua tijd, energie en mankracht. Maar dan nog, er zijn volgens het juridisch loket wetten met betrekking tot de oplevering en de staat. Alleen worden deze gewoon aan de laars gelapt. Wat jammer is, want de woning is verder ideaal voor haar.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:27

Lijkt me absurd dat een huurder (!) de badkamer moet renoveren. Ik zou de huurvoorwaarden erop na slaan en nog een keer om uitleg vragen. Vloer hoor je meestal wel zelf te doen, tenzij de vorige bewoner het wil laten liggen voor je. Vreemd van die woningbouw zeg, zeker bij senioren!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 18:29

Idd! En juist doordat er niks ter overname is gaat alles er nieuw in. Prima, kan je verwachten, weet je van tevoren. Maar als bij die kosten ook nog eens een renovatie komt... Tja, het is geen koopwoning. En zo'n oud vrouwtje moet dan ook mensen betalen om dit waar te maken, zelfstandig kan ze dat niet. En daarom vinden wij het idd ook zo raar, bij een seniorenwoning.

LePinto07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:39

Hier is de woningbouwvereniging verantwoordelijk voor de badkamer en keuken. In mijn beleving is dat bij elke vereniging gelijk aangezien de meeste via de branche organisatie daar vaste regels voor hebben opgesteld.
Ik zou op voorwaarde dat de keuken en badkamer gerenoveerd worden akkoord gaan maar als de woningbouw hier niks aan wil doen zou ik nog even wachten op een andere woning want dit kan gewoon niet!
Schilderwerk en vloeren zijn wel voor je zelf evenals de apparatuur.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:41

Badkamerrenovatie komt inderdaad voor rekening van de verhuurder, dat valt onder groot onderhoudt. Meestal wordt geloof ik de regel aangehouden dat een badkamer/sanitair 30 jaar mee moet, voordat het gerenoveerd wordt. Je kunt de woningbouw dus niet verplichten tot renoveren. Zoals Muisbal al zegt, moet de boel natuurlijk wel heel en bruikbaar zijn.

Ik de woningbouw van mening dat de boel gewoon bruikbaar is, dan zul je er een zware dobber aan hebben ze van het tegendeel te overtuigen. Laat kennis proberen een nieuwe bezichtiging te plannen en er op staan dat daar iemand van de woningbouw bij is met kennis van zaken.

Op de site van de huurcommissie staat ergens een overzicht van wat groot onderhoud is/ voor rekening van de verhuurder en wat niet.

Hier is de standaard ook veegschoon opleveren. Dingen als schoonmaken, behangen/schilderen, apparatuur moet je zelf voor zorgen. Hier stond in de keuken ook alleen maar een keukenblokje met 3 onderkastjes, aanrecht en een wasbak en 3 bovenkastjes. Er was wel ruimte voor een fornuis enzo tussen blok en muur. Er was geen aansluiting voor de vaatwasser.

Nu moet hier de keuken rolstoeltoegangelijke gemaakt worden, dus ook een aangepaste keuken en toen is er wel gelijk een vaatwasseraansluiting gemaakt. Maar ook voor die keuken, die via de WMO verstrekt is, heb ik zelf alle apparatuur moeten kopen, zoals kookplaat, afzuigkap etc. Dat is heel normaal. Een deel had ik al, maar omdat zittend koken op gas niet geadviseerd wordt (mouwen kunnen in de vlammen hangen enzo) zit er nu dus een nieuwe inductieplaat in.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 18:43

Volledig mee eens. Heb zojuist na spitten gevonden welke voorwaarden haar eventuele woningbouwvereniging stelt. Het staat letterlijk in de voorwaarden dat bij twijfel van staat van badkamer en keuken de onderhoudsmedewerker van de woningbouw dit beoordeelt tijdens het serviceonderhoud en dan bepaalt of een keuken en/of badkamer wordt vervangen.
Nou, die optie heeft zij niet eens gekregen. Het was een simpele nee en met moeite heeft ze 1 dag uitstel gekregen van beslissen. Ze moest in de eerste instantie nl binnen 24 uur beslissen. Nu kreeg ze 48 uur. Belachelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:59

Bizzar zeg. Ik zal zeggen woning afwijzen en opzoek gaan naar eentje waar wel de boel op orde is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:05

De woningbouw hoort het schoon op te leveren, alleen als ze niet willen heb je natuurlijk een probleem. Hoe graag of noodzakelijk is deze stap. Anders zou ik dan maar even heel diep ademhalen een schoonmaak bedrijf inschakelen of zelf met een groep mensen de boel soppen. Oud is niet erg, smerig wel.

Magnetron en apparatuur kun je eventueel bij een tweedehands winkel halen of meenemen vanuit de oude woning.

Wij hebben helaas een spoedverhuizing gehad om een zelfde reden. Woning was smerig, alles aangekoekt en vettig en ouder. Gelukkig wel een nieuwe wc pot gekregen maar de rest met een groepje mensen heel goed schoongesopt. Omdat we geen keus hadden en ik een traplift nodig had, onze oude woning verkocht en de nieuwe pas een jaar later klaar. Achteaf heeft de woningbouwvereniging wel de excuses aangeboden dat dit niet had mogen gebeuren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:10

Ik heb zelf een keer een woning geweigerd die in een dergelijke uitgewoonde staat verkeerde dat het mij heel veel geld gekost zou hebben om hem een beetje bewoonbaar te maken.
De woning was niet in bezit van de woningbouwvereniging zelf, en ik denk dat ze mijn redenen van weigeren gegrond vonden want met een week had ik een andere aanbieding.

Dus weigeren, maak er foto's van en dreig desnoods met de gang naar de pers. Ronduit walgelijk dat ze daar een bewoner voor willen laten opdraaien, om een woning op te knappen die ZIJ in eigendom hebben en waar je nog een godsvermogen voor neer moet tellen om er te mogen wonen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:16

Als je een huisje gaat huren via een woningbouwstichting dan ga je natuurlijk niet op jouw kosten echt broodnodige renovatiewerkzaamheden uitvoeren, dat is toch echt "groot onderhoud" van onroerende zaken en voor de eigenaar van het huis :j

Zou even direct contact zoeken met de woningbouwstichting, aangeven dat mevrouw het graag wil huren maar dat het in deze staat niet bruikbaar is en je een afspraak wilt maken met iemand van de woningbouwvereniging zelf die dit komt beoordelen.

Niet accepteren in de huidige staat, kan echt niet hoor dat ze het beschadigt en als gevaar voor de volksgezondheid doorschuiven naar een volgende huurder :=

Schilderwerk binnen, een nette vloer er in leggen, behangen en keuken-apparatuur en dergelijke dat is vrij standaard dat dat door huurder zelf geregeld wordt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:52

Ik vroeg me af hoe het er inmiddels voor staat :) Hebben jullie de kosten voor het aanpakken van het huis nog vergoed gekregen, of heeft ze het huis afgewezen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:55

Ik hoop toch echt dat ze het huis heeft afgewezen! En ik hoop dat ook niemand anders er in in gestonken en het huis in een dermate belazerde staat van onderhoud heeft geaccepteerd!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:00

Cassidy schreef:
En ik hoop dat ook niemand anders er in in gestonken

Wat in deze wel een toepasselijke uitdrukking is. :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:02

sylva schreef:
Volledig mee eens. Heb zojuist na spitten gevonden welke voorwaarden haar eventuele woningbouwvereniging stelt. Het staat letterlijk in de voorwaarden dat bij twijfel van staat van badkamer en keuken de onderhoudsmedewerker van de woningbouw dit beoordeelt tijdens het serviceonderhoud en dan bepaalt of een keuken en/of badkamer wordt vervangen.
Nou, die optie heeft zij niet eens gekregen. Het was een simpele nee en met moeite heeft ze 1 dag uitstel gekregen van beslissen. Ze moest in de eerste instantie nl binnen 24 uur beslissen. Nu kreeg ze 48 uur. Belachelijk.

Dan zou ik zeggen doeiiiiiiiiii, bekijk het maar, want dit is onbehoorlijk.
En naar wat anders gaan zoeken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:02

Ir111 schreef:
Cassidy schreef:
En ik hoop dat ook niemand anders er in in gestonken

Wat in deze wel een toepasselijke uitdrukking is. :D

Soms kan ik heel creatief en dubbelzinnig zijn in mijn woordkeuze :D
(Lukt ook niet altijd)..>:D

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 11:09

Haha Cassidy!

Ze heeft de woning niet genomen. Vreemd genoeg kreeg ze een dag later bericht dat ze was geselecteerd voor een nieuwbouwwoning in een nieuwbouw complex op basis van haar punten. Die heeft ze met beide handen aangegrepen. De locatie was nog mooier ook!

Iets met het lot :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:31

Ah dat is fantastisch!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:36

Goede keus, en idd, dan was de tijd er rijp voor. Fijn dat ze nu zo goed zit!