Een kennis van mijn moeder is in aanmerking gekomen voor een seniorenwoning met zorg. Dit via een woningcoöperatie middels het puntensysteem. Gezien zij geen rijbewijs had, reden wij met haar mee en zijn ook even mee naar binnen geweest voor het bekijken van de woning.
Nu was deze woning zo goed als leeg. Alles was eruit gehaald, van vloeren tot apparatuur, allemaal goed en aardig. Echter was de woning ontzettend vies. En dan bedoel ik onbewoonbaar vies. De urine zat vast gekoekt in het toilet en op de tegels van het toilet, zeg maar ervoor. In de badkamer idem dito. Ik heb zelf in de schoonmaak gewerkt als bijbaan tijdens mijn studie, maar de middelen die wij altijd gebruikten kunnen hier niet tegen op
Nu twijfelt de kennis van mijn moeder heel erg of ze het moet doen. Na bezichtigen belde ze in de auto namelijk met de woningbouw vereniging. Die zijn echter niet van plan om de scheur in de muur te maken, een vloer te leggen, evenals geen schilderwerk e.d. Dat is allemaal voor jezelf. De badkamer vergt, net als het toilet, eigenlijk een renovatie. Ik ging er iig niet in
Ze zou dus in kunnen trekken nadat ze:
- overal de vloeren voorzien heeft van bijvoorbeeld laminaat
- keuken apparatuur heeft aangeschaft, de keuken is namelijk alleen voorzien van aanrecht. Afzuigkap, oven, gasplaat, magnetron, koelkast, niks is aanwezig.
Dit is standaard naar het schijnt.
- daarnaast dus eigenlijk het toilet en de badkamer opnieuw betegelen en professioneel schoonmaken
- de hele boel schilderen
Kostenplaatje is niet gering. Denk aan rond de 2000-3000 euro.
Het huis is in deze staat omdat de vorige bewoner een cliënt is geweest van een zorginstelling. Deze woonde op die manier zelfstandig. Echter was deze niet in staat om goed voor zichzelf te zorgen en zijn er nogal wat dramatische gebeurtenissen in het huis geweest wat niet openbaar hoeft, maar wat ik vermeld ter informatie schets, zodat het niet lijkt alsof ze maar wat zeurt over 'een vieze' badkamer.
Mevrouw verkeerd in de WW, is haar baan al enkele jaren geleden kwijt geraakt en is een mevrouw van 60+. Ze zou ook echt niet alles zelf kunnen doen. Denk aan aanleggen van de tegels e.d.
Bestaat er voor deze mevrouw niet een soort van onkostenvergoeding? Ik heb geprobeerd dit te vinden online, maar ik kan niet direct iets vinden.
Daarnaast, mag de woningbouw de woning wel zo opleveren? Bedoel, het zijn seniorenwoningen. Nu is zij in de 60, maar wat als ze 10 jaar ouder was geweest en in de 70 was? Moet ze op handen en knieën de badkamer in zodanige staat krijgen dat je erin kan?
Ik vind dit allemaal best vreemd en wil haar graag helpen. Ze moet morgen beslissen namelijk. Graag hoor ik het als er iemand tips heeft.

Hebben jullie de kosten voor het aanpakken van het huis nog vergoed gekregen, of heeft ze het huis afgewezen?