onenigheid in de familie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

onenigheid in de familie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 15:23

Help, wat moet ik nu nog?
Mijn moeder wordt dit jaar 80, naar wat ongemakken die de leeftijd met zich mee brengt is ze verder nog kerngezond, woont al 34 jaar in hetzelfde huis (eengezinswoning) met tuin.
Ze houdt dit allemaal nog zelf bij (met plezier).
Nu heb ik begin dit jaar voorzichtig geopperd om eens te kijken naar wat de mogelijkheden allemaal zijn mocht ze ooit eens kleiner of bijvoorbeeld gelijkvloers te moeten gaan wonen, wat je daar allemaal voor moet doen, inschrijven, wachtlijsten enzovoorts. Puur om eens te kijken wat er allemaal bestaat en al helemaal niet om haar daar nu al te laten wonen gezien ze nog zo goed kan.
Ik kreeg de hele familie over mij heen, wat ik wel niet dacht, wilde haar op laten sluiten enzovoorts.

Nu wilde mijn moeder er na een tijdje toch wel wat meer van weten en ook wat de mogelijkheden allemaal zijn. Ze komt dus in aanmerking voor bijvoorbeeld een seniorenwoning. Inmiddels heeft ze wel wat wensen over het huis, sommige zijn redelijk, sommige niet. Nu heeft ze een paar keer gereageerd op een seniorenwoning en is ze elke keer op de 2e plek geëindigd. Ze wil graag een hoekwoning met tuin en niet zo ver van de winkels af, die zijn er maar ze moet geduld hebben. Aan de ene kant heeft ze dat ook maar aan de andere kant laat ze zich erg manipuleren door mijn oudste broer. Hij vindt dat ze in een bepaalde wijk moet gaan wonen en desnoods midden in een rij. Ze wil graag een hoekwoning zodat ze lekker van zich af kan kijken en wat meer ziet dan er midden in.
Mijn broer blijft op haar inpraten en ook nu weer met een woning, Gelukkig is ze ook hier weer 2e geworden, in die woning was ze echt diep ongelukkig geworden, rijtjes huisjes strak op elkaar, bij je achter- of voorburen op hun bord kunnen kijken zo kort staan die huisjes op elkaar, plus geen uitzicht op de doorgaande weg zodat ze wat te zien heeft.
Mijn broer belde mij op hoe het met dat huisje was afgelopen, ik zeg 2e, hij snapte het niet, ze had die woning moeten hebben, ja als ze haar urgentie in had gezet wel en dat wilde ze niet toen ik voor haar reageerde op de woning, het niet inzetten van de urgentie op die woning zegt voor mij genoeg, dan wil ze daar niet graag zitten en wacht ze liever op een hoekwoning.
Nu wil mijn broer vanavond verhaal gaan halen bij haar, jammer genoeg kan ik daar niet bij zijn. Het hele punt van verhaal halen gaat mij al te ver. Ze is geen klein kind en hoeft geen verantwoording af te leggen hoe of wat vind ik.
Wat kan ik nu doen dat mijn broer wat minder zijn zin door blijft drammen en eens haar wensen gaat respecteren?

vuurneon

Re: onenigheid in de familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:26

Ik vind dat het niet de taak is van de kleinkinderen om zich daar ongevraagd mee te bemoeien en dat je broer zich moet schamen dat hij oma op het matje wil roepen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 15:26

Het gaat om onze moeder vuurneon, ik ben de jongste van het stel en mijn broer de oudste.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:28

Ooo het is jullie moeder :) maakt niet uit, zelfde verhaal. Als zoon je moeder voor zoiets op het matje roepen vind ik gênant.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 15:30

klopt ben ik met je eens, ze heeft bepaalde wensen, mag ze zeker hebben, maakt het er niet makkelijker op om een geschikt huisje te vinden maar ze zijn er wel! Alleen hoe maak ik dat mijn broer duidelijk zonder direct de grootste ruzie te hebben met hem? Hij is nogal kortzichtig als het hier op aankomt. Hij riep als hardste dat ik haar op wilde bergen, nee wat doet hij nu door haar een huisje op te dringen waar ze ingesloten zit?!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:32

Ik vind het te kort door de bocht dat het niet aan de kinderen is om zich daarmee te bemoeien. Zij hebben immers ook de zorg voor hun moeder. Wel denk ik dat het tijd is om eens met alle kinderen én moeder om de tafel te gaan zitten, zodat iedereen weet wat de bedoeling is. Dan is het na die ene middag/avond ook gedaan met de discussie.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 15:36

Mijn broer weet heel goed wat haar wensen zijn Tink89, alleen lapt hij dat aan zijn laars, dat heb ik hem ook al meerdere malen gezegd. Hij kan haar heel goed manipuleren, ben bang dat ze straks in een huisje zit, ergens midden in een rijtje zodat ze weinig kan zien en dan heel erg spijt krijgt, als ze eenmaal dat huisje heeft geaccepteerd komt ze er ook niet meer weg. Dan is ze haar inschrijving met alle jaren die ze nu opgebouwd heeft kwijt, want dan moet ze weer op nul beginnen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:39

Heb je al alleen met je moeder over je zorgen gepraat?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:41

Een gesprek met beide erbij?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 15:44

Ja ik heb dat met haar besproken, heb ook gezegd dat ik het erg jammer vindt mijn broer zo op haar inpraat en haar zo inpakt, hij nodigt haar uit om te komen eten, dan nog even wandelen en zo staan ze dan ineens bij die huisjes, och moet je kijken wat schattig dit, dat huisje zijn ze aan het renoveren, moet je kijken hoe mooi dat wordt, hoef je niets meer aan te doen, kan je zo in, zijn net paleisjes hé.... zo praat die dan tegen haar. Ze zegt elke keer dat ze goed weet wat ze wil, dat ze liever een hoek heeft maar dat ik dan toch maar moet reageren, want ja niemand weet wanneer er een hoekwoning vrijkomt.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:44

Wat apart dat je in eerste instantie de familie over je heen kreeg omdat ze dachten dat jij je moeder ergens wilde opsluiten en dat je broer nu eigenlijk hetzelfde doet!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:44

Nare en lastige situatie inderdaad, hij stoot jou en je moeder voor het hoofd en hij heeft zelf een plank voor z'n kop en zal hoogstwaarschijnlijk niet luisteren naar wat je ook zegt, want die redelijkheid is niet welkom bij hem en hij heeft misschien een eigen idee in zijn hoofd wat MOET uitgevoerd worden.

Nu weet ik natuurlijk niet hoe jij bent en wat voor gesprekken jullie al hebben gehad, maar ik en ook mijn ouders zijn wel zulke mensen wel eens tegengekomen. En de best werkende oplossing tot nu toe: een keer uit je vorm knallen.
Een kort moment even storm laten losbarsten en er een enorme heisa van maken.
Dat is dan zo heftig en onverwacht dat dán pas het signaal binnenkomt waarbij de persoon, in jouw geval je broer, eindelijk doorheeft hoezeer dit jou aangaat.

Anders een mediator, of een goed gesprek met z'n 3 waarbij je het er vantevoren met je moeder hebt besproken

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 15:47

Tabaluga12 schreef:
Een gesprek met beide erbij?

Mijn broer zorgt er wel voor dat hij bij haar is als ik moet werken of andere afspraken heb.
Maar mijn moeder is over een paar weekjes jarig en dan zijn we er wel allemaal dus ik ga het dan maar bespreekbaar maken denk ik, alhoewel een verjaardag niet het meest geschikte voor zal zijn maar een andere mogelijk zie ik zo snel niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 15:49

Vala schreef:
Wat apart dat je in eerste instantie de familie over je heen kreeg omdat ze dachten dat jij je moeder ergens wilde opsluiten en dat je broer nu eigenlijk hetzelfde doet!

Dat heb ik hem ook voor zijn voeten gegooid, hij was er als ergste op tegen en nu weet hij niet hoe hard hij moet lopen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:50

Precies gewoon doen. Het hoeft niet beladen te zijn. En ik snap je bezorgdheid maar als je moeder weet wat ze wil en ze vraagt je toch te reageren dan is dat ook haar keuze. Reageren wil niet gelijk zeggen verhuizen?

Misschien wil ze dat je reageert om je broer niet voor het hoofd te stoten? Of heeft ze ergens echt interesse?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 15:52

Nachtlampje schreef:
Nu weet ik natuurlijk niet hoe jij bent en wat voor gesprekken jullie al hebben gehad, maar ik en ook mijn ouders zijn wel zulke mensen wel eens tegengekomen. En de best werkende oplossing tot nu toe: een keer uit je vorm knallen.
Een kort moment even storm laten losbarsten en er een enorme heisa van maken.
Dat is dan zo heftig en onverwacht dat dán pas het signaal binnenkomt waarbij de persoon, in jouw geval je broer, eindelijk doorheeft hoezeer dit jou aangaat.

Ik ben normaal ook van zeer duidelijk praten, alleen als ik tegen mijn broer zeg dat hij op moet houden om moeders zo te manipuleren en dingen aan te praten wordt hij boos en heb je gelijk ruzie met hem.
Heb al diverse keren gezegd dat hij moet stoppen met waar hij mee bezig is en hij heeft het me zelfs al een keer beloofd, alleen is hij dat denk ik weer vergeten... Heb gezegd dat we gewoon geduld moeten hebben en dat er dan vanzelf wel een passend huisje voor haar vrijkomt!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 15:54

Tabaluga12 schreef:
Precies gewoon doen. Het hoeft niet beladen te zijn. En ik snap je bezorgdheid maar als je moeder weet wat ze wil en ze vraagt je toch te reageren dan is dat ook haar keuze. Reageren wil niet gelijk zeggen verhuizen?

Misschien wil ze dat je reageert om je broer niet voor het hoofd te stoten? Of heeft ze ergens echt interesse?

Als ze echt wilde zette haar urgentie toch wel in? Dat wilde ze nu persé niet, ik moest gewoon reageren en verder niet.
Punt is dat ze nu al 1 huisje heeft geweigerd omdat mijn broer op haar in heeft gepraat dat dat niets voor haar was terwijl dat precies is wat ze wilde. Ze mag in totaal maar 3x nee zeggen, nu dus nog maar 2x.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:56

Dan wilde ze je broer misschien niet voor het hoofd stoten.. Lastig zeg. Hoe moeilijk ook misschien toch vertrouwen op je moeder? Ze zal het vast met een reden doen?

Je kunt dan ook niet reageren en zeggen dat je dat niet wil maar dat maakt het voor jou alleen lastiger denk ik.

Jammer van je broer zeg..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:57

Het is net of je broer een heel ander beeld heeft wat belangrijk is voor moeder dan moeder zelf. Dus ik denk echt dat het niet gek is om dan maar op de verjaardag het erover te hebben.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:57

heel verstandig om tijdig iets te gaan zoeken waar ze nog jaren met plezier kan wonen, als je wacht tot het echt niet meer anders wil, gaat dat veel moeizamer en geniet ze er veel minder van.

En ik vind het ook heel goed dat je haar zo beschermd, ze kan best heel makkelijk te beinvloeden zijn als er zo druk wordt uitgeoefend

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:59

Ik zou gewoon even goed met moeder praten om heel duidelijk te weten te komen wat zij nu echt wil, en haar wil heel duidelijk beschermen :j

Als ze nu nog goed is en prima woont waar ze woont, neem ik aan dat ze alleen weg wil voor een echt leuk huisje en dat is dan dus een hoekhuisje blijkbaar.

Bevestigt ze dit uit zichzelf dus zonder dat jij daar weer druk op uitoefent :P
Dan zou ik broer gewoon heel duidelijk voor de voeten gooien dat ze niet in een rijtje WIL en dat dat vooralsnog ook zeker niet gaat gebeuren. Het is HAAR leven en HAAR keuze. ZIJ moet zich goed voelen in een nieuw huisje.

Ik zou dan ook zeker niet reageren op een huisje waar ze niet echt enthousiast over is :n

Zou de situatie nu zo zijn dat er wel toch enige spoed zit achter een ander huisje en wil moeders (zelf!) toch wel overstag gaan voor een rijtje, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Of als moeders dwars is en het echt niet meer gaat in haar huidige huis en daar ook geen mouw aan te passen is, waardoor broer belast wordt met zorg die hij niet aan kan ofzo.

Maar is dat allemaal niet aan de orde dan lekker profiteren van deze situatie waarin ze de luxe heeft om op een echt leuke woning te wachten *\o/*

Wie weet is ze nog wel 10 jaar goed, je hebt ook nog trapliften... zonde om weg te gaan als je er niet helemaal achter staat en er nog geen noodzaak is :)

Kortom: eerst heel duidelijk krijgen wat moeder nu echt wil :j

Hè.... wat is dat nu voor verhaal dat ze een huisje geweigerd heeft dat ze graag wilde :?
Waarom vond broer dat niks dan :?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 16:03

Een seniorenhuisje op een hoek met tuin dichtbij de winkels, dat is wat ze wil pmarena, dat weten we allemaal inclusief mijn broer. Ik ben wat dat betreft blij dat ik dit regel en niet mijn broer, dan kan ik haar nog enigszins daarin beschermen waar ze uiteindelijk terecht gaat komen.
Ik denk dat mijn broer haast heeft want hij heeft van de zomer al te kennen gegeven niet veel zin (lees helemaal geen zin) te hebben om haar bijvoorbeeld een keer te helpen met snoeien in de tuin. Dus hoe eerder ze een klein huisje heeft des te minder werk kan hij verwachten in de toekomst.
Mijn broer vond dat huisje niets want het stond niet in de wijk waar hij wil dat ze moet gaan wonen. Terwijl ze daar een grote jumbo had op een paar honderd meter, vlakbij de winkels en de warenmarkt. Erg jammer dat ze toen naar hem geluisterd heeft!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:06

Aha, dus wellicht dat hij het huis dat ze graag wilde en toch afgewezen heeft, dan uit haar hoofd gepraat heeft vanwege onderhoud dat er aan zat...?

Op zich mag hij natuurlijk ook gehoord worden :j

Als hij niet wil opdraaien voor bepaalde dingen dan moet je daar toch rekening mee houden en daar een oplossing voor vinden :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 16:07

Nee dat huisje was kant en klaar en een hele makkelijke tuin wat ze geweigerd heeft. Haar huidige huis heeft een aardige tuin en hij heeft geen zin om daar in te moeten gaan werken mocht dat ooit zover komen....
Belde haar gisteren nog op en toen was ze ook lekker buiten bezig in de tuin zei ze nog.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 02-10-14 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:08

Jammer dat het zo gaat, ik zou toch proberen om met jullie drieën om de tafel te gaan zitten, en daarbij goed bespreken wat je moeder wilt aangezien die er moet wonen en dan misschien ook bespreken hoe jullie er onder voelen en wat jullie graag willen zien. Maar ik denk dat het belangrijkste is om met elkaar te gaan praten.