Attentie langstudeerders! Wie oh wie is er lotgenoot?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xip

Attentie langstudeerders! Wie oh wie is er lotgenoot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 11:31

Ik ken zelf echt een enkeling die nominaal studeert, dus ik dacht, ik probeer eens op bokt wie er nog meer achterlopen met hun studies. We zijn hier vast ook oververtegenwoordigd. :') Wie weet kunnen we nog tips uitwisselen of gewoon elkaar motiveren om er toch nog voor te gaan. :D

Ik trap zelf af. Ik ben net begonnen aan mijn 5de jaar aan de TU in Delft. Eerst heb ik Technische Informatica gedaan, maar ik kwam er al redelijk snel achter dat dat toch niet mijn ding was. :+ Daarna ben ik overgestapt op Technische Bestuurskunde, twee deurtjes verderop. Daar zit ik heerlijk op mijn plaats, maar door omstandigheden wil de studie maar niet vlotten. Mijn doel dit jaar is om mijn laatste Propedeuse vakken af te ronden (nog maar 3! :D ) en mijn privéleven een beetje op de rit te krijgen zodat ik volgend jaar weer echt kan knallen.

Waar ik inmiddels tegenaan loop is dat ik echt een stuk ouder ben dan mijn mede studenten. Ik ben al wat later begonnen op de universiteit (ik was 21 toen ik begon) en ik begin nu echt de aansluiting met mijn 18-jarige medestudenten te verliezen. Dat maakt het ook al niet makkelijker.

maar goed, meer mensen die behoefte hebben om elkaar aan te moedigen? :D

Tatjanaa

Re: Attentie langstudeerders! Wie oh wie is er lotgenoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:41

Hier ook een laaaaang studeerder en nog lang niet klaar!

Ben in 2009 begonnen aan Farmacie in Groningen, 1 jaar gedaan. Was toch niet helemaal mijn ding. Ik miste de 'medische' diepgang. Daarna overgestapt op HBO-Verpleegkune en dit 3 jaar gedaan. Ondertussen nog een jaartje bestuur gedaan. Verschillende factortoren bij elkaar leidde ertoe dat ik er in najaar 2012 uitvloog. Daarna wel weer de studie herpakt, maar zat nog steeds niet 100% op mijn plek en miste diepgang. Daarom in 2013 begonnen met Biomedische wetenschappen aan de RUG. Hier merk ik dat ik vakken kan doen die ik leuk vind en mijn diepgang krijg.

Ben nu dus 6e jaars student, 3 studies verder en 2 propedeuses! *\o/*

Ik herken het wel met aansluiting vinden met je medestudent. Gelukkig heb ik wel een leuk clubje meiden leren kennen vorig jaar tijdens de intro. Gezien mijn leeftijd zou ik wat meer met oudere studenten contact willen hebben alleen die zie je gewoonweg niet. Verder vind ik het wel leuk om terug te kunnen refereren naar 'de goede oude tijd' :)) Roken in de kroeg, BSA, wat is dat?, maximaal lenen en meer krijgen als nu ;)

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:44

Jup ik meld me! Ben 5e jaars student international business administration aan de universiteit twente! Door omstandigheden kan ik niet nominaal studeren en daarbij werk ik ook nog. Ben nu bezig met de afrondinng van mijn bacheloropleiding. Ik moet nog 1 vak en mijn thesis.

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 11:54

Oh ja, herkenbaar: Vroeger, toen alles beter was :D

Het kan inderdaad lang duren voordat je op je plaats zit. Ik heb zelf de zomer ervoor genomen om eens langs te gaan bij Career Centre om eens te kijken of ik uberhaupt wel op mijn plek zat. Ik was het opeens zo zat dat ik maar niet verder kwam en wilde weten of studeren uberhaupt wel wat voor mij zou zijn. Gelukkig bleek ik qua interesses en kunnen goed te zitten op mijn huidige studie, wat de keuze om toch door te gaan wel makkelijker maakte.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:01

Ook ik meld me. 5e jaars studente vastgoed en makelaardij. Heb hiervoor 2 jaar facility management gedaan, maar dat was het toch echt niet. Dus inmiddels al bezig met mijn 7e jaar hbo.

Hopelijk haal ik dit jaar alles. Anders heb ik volgend jaar echt een probleem met hoe ik alles kan betalen. Kan dan niks meer lenen van DUO. Dus nu hard aan sparen, mocht ik dan nog enkele vakken/afstuderen niet afgerond hebben, kan ik het betalen.

Dit semester doe ik al mijn tentamens. Komend semester afstudeerstage en scriptie.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:02

Oh ja. Ik ben 8ste jaar student Leisure Management...

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:05

Zijn er meer hier die beginnen te denken dat het nooit gaat lukken? Als ik realistisch ben, weet ik echt wel dat het me allemaal moet gaan lukken. Maar mijn gevoel zegt laatste tijd vaak anders, zeker nadat ik van zomer hersenschudding heb gehad en daar nog steeds last van heb.

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:05

Ook hier een langstudeerder! Toen ik 18 was, vers van de havo af, ben ik begonnen met journalistiek. In het tweede jaar vond ik dat wel welletjes geweest :+ De rest van het jaar gewerkt en in september begonnen met opleiding docent Engels. Ook hier in het tweede jaar de beslissing gemaakt dat het toch niet was wat ik wou, en de rest van het jaar gewerkt :')
Inmiddels begonnen met Fysiotherapie, hopen dat dit wat wordt :+

Ook ik merk heel erg het verschil met de meeste klasgenoten, zo jong en onervaren nog. Gelukkig heb ik wel een paar klasgenoten die wat ouder zijn, maar met mijn 22 hoor ik wel bij de oudsten van de klas.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:06

Hier ook een zesdejaars student. 3 studies, en twee propedeuses. Blij dat ik wat lotgenootjes vind!
Het voelt inderdaad alsof er nooit een einde aankomt, en het lijkt wel of m'n vrienden het ene na het andere diploma halen, terwijl ik inmiddels alweer een jaar vertraging heb -O-

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:08

Het voelt soms als een berg beklimmen. Iedere keer als je denkt dat je echt een lekker stuk opgeschoten bent dan ontdekt je een nieuw stuk wat je ooook nog weer op moet.

En soms heb ik het gevoel achterover geduwd te worden...

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 12:15

linoleum schreef:
Zijn er meer hier die beginnen te denken dat het nooit gaat lukken? Als ik realistisch ben, weet ik echt wel dat het me allemaal moet gaan lukken. Maar mijn gevoel zegt laatste tijd vaak anders, zeker nadat ik van zomer hersenschudding heb gehad en daar nog steeds last van heb.

Ik had afgelopen week echt even een dip qua motivatie. Ik heb de laatste tijd nogal wat voor de kiezen gekregen en de studie adviseur raadde me (alweer) aan om (dan wel tijdelijk) te stoppen met de studie omdat ze me echt niet kon helpen. Gelukkig hebben we een super fijne decaan die me er een dag later weer bovenop hielp door te zeggen dat stoppen in mijn situatie niet verstandig zou zijn, maar dat ik misschien wel beter iets rustiger aan kon doen het komende kwartaal. :D

wat ik heel erg vind aan het stempel langstudeerder is dat iedereen meteen ervan uit lijkt te gaan dat je de studie schijnbaar intellectueel niet aan kan (dat is een vriendelijke manier van zeggen dat je te dom bent :+ ), dat je lui bent of dat je alleen maar feest hebt gevierd. Dat is meestal helemaal niet waar en bovendien gewoon pijnlijk om constant aan te moeten horen. Ik hoor mijn hele leven al dat ik dingen niet kan vanwege mijn 'handicaps' (die ik overigens helemaal niet zie als handicaps). Ik ben er een beetje klaar mee en wil me eens focusen op wat ik wel kan!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:23

Ik was een langstudeerder :D Heb een jaar een opleiding gedaan, was het toch niet helemaal dus gewisseld. Toen 3 jaar die opleiding gedaan maar ik had nog 2 jaar te gaan en ik had er helemaal geen zin meer in en nog wat redenen dus ik ben daarmee gestopt. Ik ga nu werken en dan later nog een opleiding volgen maar eerst eens goed nadenken wat ik wil doen.
Was ik door gegaan had ik dus ook 6 gestudeerd..

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 12:26

Wat heeft gemaakt dat je gekozen hebt om te stoppen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:31

*Meldt zich*

Ik ben ook langstudeerder. Niet zo zeer dat ik achterstanden heb (gelukkig), maar ik ben inmiddels 24 en ben nu 3e jaars psychologiestudent.
Intussen heb ik wel de overgang van havo 3 naar havo 4 gemaakt, waardoor ik een mbo opleiding heb kunnen afronden, waardoor ik mijn hbo propedeuse heb kunnen halen en waardoor ik nu aan de uni studeer. :))
Dat leeftijdsverschil merk ik ook heel erg. Al vind ik het verschil van mbo en universiteit ook wel erg groot qua motivatie die de studenten hebben. Waaraan ik op dit moment het leeftijdsverschil vooral heel sterk merk is dat mijn jongere studiegenootjes nog volop genieten van het studentenleven (feesten, colleges skippen, etc.), terwijl ik dat voor mijn gevoel wel een beetje heb gezien.

Maar ach, laat mij maar lekker studeren. Werken moet ik straks toch nog mijn hele leven. :D

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:31

Xip schreef:
Wat heeft gemaakt dat je gekozen hebt om te stoppen?

Ik was al van na het eerste jaar aan het twijfelen. Een aantal competenties die ik nodig had voor die opleiding, bezat ik niet voldoende wat mij constant het gevoel gaf dat ik niet 'goed' genoeg was (ondanks dat ik tot het 3e jaar ben geraakt). De sfeer op school vond ik eigenlijk maar niks en voelde me daardoor niet thuis daar. Ik was het ook zat om een arme student te zijn en het uitzicht op een job met wat meer geld en structuur spreekt mij op dit moment meer aan dan altijd maar elke cent 2x te moeten tellen. Ik zag mijzelf dat ook totaal niet als job doen later, de laatste 2 jaar zat ik daar ook meer met het idee 'ik ga dit afmaken dan heb ik ten minste een diploma' maar dat is niet voldoende om door te zetten. Dus toen ik tijdens mijn herexamens 0,0 reactie kreeg van een aantal docenten, is de emmer overgelopen en de knoop door gehakt :D

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:38

Ik denk dat ik ook onder die noemer val. In 2007 ben ik begonnen aan mijn studie farmacie, en dat is op een klein fiasco uitgedraaid. Daarna een jaartje farmaceutisch laborante, maar daar werd me al heel snel duidelijk dat dat écht, op geen enkele manier zelfs maar in de buurt kwam van iets wat ik de rest van mn leven wilde gaan doen. Daarna dus gewoon gaan werken.
Vorig jaar heb ik me opnieuw ingeschreven aan de uni antwerpen, industrieel ingenieur chemie deze keer. Mijn eerste jaar heb ik zo goed als succesvol afgerond, en nu ben ik bezig aan mijn 2e jaar :)

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:57

Best veel nog die meerdere keren van studie zijn veranderd na langere tijd. Ik ga deze opleiding wel afmaken. Financieel kan ik weinig anders en ben ook wel klaar met het fulltime studeren.
De opleiding zelf vind ik nog steeds interessant op een aantal gebieden. Maar de mensen die echt in het vastgoed gebied werken, zijn niet mijn soort mensen.
Hopelijk ga ik straks afstuderen bij een gemeente of iets van overheid. Dat trekt mij het meeste aan.

Vind leren niet erg, maar ben nu wel klaar met het echte studeren. Als ik later werk heb, maar weer kijken of er mogelijkheden zijn om nog verder te leren.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:27

Ik kan mij niet vinden in het stuk van tegenslagen bij mijn huidige studie. Dit verloopt gelukkig op rolletjes. HBO-V was onder mijn denkniveau waardoor ik voornamelijk té veel plande aan andere activiteiten. Tentamens/verslagen gingen altijd makkelijk af..

Waar ik nu zó hard tegenaan loop is dat ik eigenlijk niet zo goed weet wat ik wil doen 'als ik groot ben'. Hierdoor dus ook niet echt keuzes kan maken in vakken en een minor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:35

Dat herken ik ook wel Tatjana. Ik vind studeren juist wel leuk, vooral omdat ik nu eindelijk het gevoel heb om uitgedaagd te worden. Ik zou haast mijn hele leven nog wel kunnen doorstuderen haha.
Bij mij loopt alles ook op rolletjes, alleen ben ik een beetje met een omweg bij mijn huidige studie terecht gekomen. Dat niet goed weten wat je wilt heb ik ook wel een beetje. Ik ben nu bezig met een minor neurowetenschappen wat ik ook erg leuk vind. Ik vind te veel dingen leuk denk ik, misschien herken je dat wel een beetje. Zou je niet eens met een studieadviseur of iets dergelijks kunnen praten? Daar heb ik persoonlijk erg veel aan gehad :j

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:41

Anoniem schreef:
Dat herken ik ook wel Tatjana. Ik vind studeren juist wel leuk, vooral omdat ik nu eindelijk het gevoel heb om uitgedaagd te worden. Ik zou haast mijn hele leven nog wel kunnen doorstuderen haha.
Bij mij loopt alles ook op rolletjes, alleen ben ik een beetje met een omweg bij mijn huidige studie terecht gekomen. Dat niet goed weten wat je wilt heb ik ook wel een beetje. Ik ben nu bezig met een minor neurowetenschappen wat ik ook erg leuk vind. Ik vind te veel dingen leuk denk ik, misschien herken je dat wel een beetje. Zou je niet eens met een studieadviseur of iets dergelijks kunnen praten? Daar heb ik persoonlijk erg veel aan gehad :j

Lotgenoot _/-\o_

De studies hiervoor zat ook allemaal een factor in die ik leuk vond, absoluut. Het is eigenlijk allemaal begonnen bij het Geneeskunde-loot-drama... De studieadviseur kom ik net vandaan :+ Wel wat opties gekregen, maar niet iets waarvan ik denk 'Ja!'. Het liefst doe ik een mengelmoes van biomedisch en geneeskunde en iets met forensisch werk. Pathaloog anatoom <3

Als ik nu naar mijn 2 beste vriendinnetjes kijk dan ben ik blij dat ik studeer! De ene draait 60-70 uur op kantoor bij Loyens&Loeff, de ander gaat zichzelf te boven voor de klas...

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:44

Nog een vraagje voor de mensen die nu ouder zijn dan de jaargenoten. Hebben jullie ook een soort van 2e studenten-tijd periode? Stappen, samen eten, college skippen, plezier maken ipv alleen blokken - het studentenleven eigenlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:20

Keuzes maken is altijd lastig. Maar ik denk dan maar zo: misschien krijg ik wel een heel andere baan dan dat ik nu in mijn hoofd heb. Hoe vaak ik wel niet hoor dat mensen uiteindelijk een heel ander beroep hebben dan waar ze voor gestudeerd hebben... :+

Dat 2e studententijd heb ik eigenlijk maar een beetje. Ik zoek wel gezelligheid op in de vorm van samen eten, gezellig ergens drinken, etc. Maar ik ga nu wel volledig voor mijn studie, stappen is er niet echt meer bij.
Maar misschien komt dat ook wel een beetje doordat ik geen stufi meer krijg en dus echt alles zelf moet betalen, waardoor ik extra motivatie heb om mijn studie nog een beetje op tijd af te ronden. Daarnaast gaan mijn vriend en ik binnenkort samenwonen, waardoor ik ook van mijn studentenkamertje af ben. Ach, ik begin denk ik een beetje burgerlijk te worden. :=

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:42

Tatjanaa schreef:
Nog een vraagje voor de mensen die nu ouder zijn dan de jaargenoten. Hebben jullie ook een soort van 2e studenten-tijd periode? Stappen, samen eten, college skippen, plezier maken ipv alleen blokken - het studentenleven eigenlijk

Nope, ik ben getrouwd en zwanger, en de meeste klasgenoten zijn bang voor mij :P
En eerlijkgezegd voel ik ook niet zo veel voor studentenfeestjes, ook niet voor ik zwanger was. Ik heb denk ik gewoon iets te weinig raakvlakken om echt vrienden te maken hier.

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 14:45

Ik had zelf geen 'eerste' studententijd :+
Toen ik ging studeren woonde ik meteen samen en was het best wel huisje boompje beestje. Nu is mijn relatie kapot gegaan en merk ik dat ik wat meer 'student' ben dan voorheen, maar echt stappen is en blijft niet echt wat voor mij. Het is lastig vrienden maken als je wat meer op jezelf bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:45

Ik meld me ook! Heb nog niet alles gelezen, dat ga ik zo doen :Y)
Ik ben nu vijfde jaars student. Heb eerst mijn havo en vwo diploma behaald, uitgeloot voor diergeneeskunde. Dus moest ik een andere studie doen. Dat werd pabo. Jaar 1 vond ik saai. Dus daarna een blok universiteit gedaan, dat was te moeilijk qua veel engels, dus weer pabo verder gaan doen. Daarna verveelde ik me weer op de pabo, dus andere studie gaan doen, propedeuse behaald. En nu laatste jaar pabo afmaken om toch een hbo diploma op zak te hebben :) vind werken met kinderen wel heel leuk, had er alleen de nodige wisselingen in nodig :oo