Zijn er bokkers die met koeien werken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Zijn er bokkers die met koeien werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 21:41

Hallo,

Zijn hier mensen die werken met koeien, voornamelijk melkers ?
Ik ben via via bij een uitzendbureau terecht gekomen waar ze nog melkers zoeken en ik ben heel benieuwd hoe zo iets in zn werking gaat qua werktijden,loon ed :)

Groetjes Nienke

othelloster

Re: Zijn er bokkers die met koeien werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:44

Hee, ja hier iemand uit het zuiden van limburg, die dagelijks tussen de koeien te bevinden is,
werktijden zijn heel verschillend, maar absoluut niet van 9 tot 5, hier begin ik op de zaterdag om 7 uur sochtends en soms 6 uur, melken duurt meestal 2 uur, maar ligt er aan hoeveel koeien je moet melken en met welke melkstal, met 2 x 4 vissengraat gaat het minder snel dan met een 2 x 6 vissengraat, loon ligt eraan wat je baas ervoor wilt geven, ik ben bijna 16 en krijg nu 3,50 per uur, en wordt binnekort verhoogd omdat ik meer werkzaamheden mag, waaronder op de trekker, maaien, schudden en banen maken :)

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:47

hoi. ik werk met koeien, heb eerst altijd via uitzend organisatie bij verschillende boeren gemolken, en nu woon ik samen met mijn vriend op een melkvee bedrijf.
werktijden tja per boer verschillend, ik heb wel adressen gehad waar ik om half 5 smorgen begon, maar ook wel waar ik om 11 uur savonds nog een ronde kon melken.
uren moest ik noteren in een boekje en elke week inleveren bij de uitzend organisatie.

Anoniem

Hier nog iemand! Studeer veehouderij en woon ook op een melkveebedrijf.
Melk elke dag 's avonds, en als ik eerste uur vrij ben of in het weekend ook 's ochtends.
Maar heb geen ervaring met uitzendburo's, sorry..

Jackieboy

Ja ik! Ik kom zelf niet van een melkveebedrijf maar ondertussen al 15 jaar in het vak (en ik ben nog maar 24) haha
Ik werk parttime op een boerderij terwijl ik mijn bachelor aan het halen ben voor melkveehouderij, bijna klaar!
Voor stage ben ik al in amerika, nieuw-zeeland en australie geweest.
Ik vind melken helemaal geen vervelend werk en heb er een hoop plezier in! Werktijden e.d. verschilt heel erg bij elk bedrijf, sommige beginnen om 4 uur, andere pas om half 7

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 21:50

Het is, zoals ik lees, sowieso s ochtends op tijd beginnen ? :)
Ik kan morgen op gesprek komen bij uitzendbureau en dan hoor ik alles wel :)

Maar ervaringen zijn altijd welkom :D

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:52

Vroeg, wat is vroeg? haha ik denk dat je niet veel later dan 7 uur zal beginnen, maar ook niet veel eerder dan 5 uur.
Ervaringen zijn heel verschillend, sowieso alleen al qua type melkstal. Visgraat, zij-aan-zij, met rapid-exit, zonder rapid-exit, carousel, swing over, 2x5, 2x20. Alles kan je tegen komen!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 21:54

Ik heb er duidelijk geen ervaring mee want heb geen idee wat je bedoelt met al die namen haha :D
Maar goed, ik leer graag dus dat moet goed komen :)

Ik hoor het morgen wel denk ik :D

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:57

Ach het klinkt misschien heel indrukwekkend, maar die namen stellen niet zoveel voor hoor! Haha en geloof me, iedereen kan melken! Gaat helemaal goed komen

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:58

het is ontzettend leuk tussen de koeien! dat kan ik je wel al garanderen!
ik weet nu dan ook eindelijk mijn opleiding keuze!

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:02

Ik kan je alleen maar zeggen: koeien melken is leuk :)
Ik help af en toe mee met allerlei klusjes op de boerderij/melkveehouderij waar mijn paard stond.
Maar dat is puur als hobby en niet als inkomen zeg maar. En ik ben wel van de 'recreatie: oftewel, ik sta niet om 5 uur 's morgens op stal om te gaan melken, het moet wel leuk blijven :P

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:35

LZP >> STW

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:10

Hier ook een boerin,
Hier beginnen wij om half 6 met de voorbereidingen van het melken (melkstal klaarmaken, koeien achter het opdrijfhek en de boxen schoonmaken) Rond 6 uur staan de eersten in de melkstal, wij melken met een 2x10 rapid-exit, nu met 118 koeien ongeveer een uur en 15 minuten bezig (soms wat langer als er een aantal vaarsjes bij zitten). Daarna alles schoonmaken en dan ben je rond 8 uur klaar.
Daarna moeten de kalfjes gevoerd worden en de drogen gecontroleerd. Wij zitten rond 9 uur aan het ontbijt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:31

Ik ben vanmiddag op gesprek geweest en ga volgende week meelopen met iemand om te kijken of het wat voor mij is :) Zo ja, dan ga ik ook met koeien werken *\o/*

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:52

Jaa ik :D
melk elke dag zown 400 koeien , soms wat meer soms wat minder.wij melken in een melkcaroussel.
Smorgens om half5 en smiddags om half4

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 18:02

Ik ben helemaal enthousiast haha, de gene met wie ik mee ga lopen maanden en dinsdag werkt altijd om 5 uur smiddags, maar het kan ook dat je om half 6 s ochtends moet werken :) Zal wel even wennen zijn denk ik maar als je ritme eenmaal goed is, moet het goed gaan :D

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:44

Ik werk zelf niet in de koeien, maar mijn vriend is wel een melker. 4 a 5 dagen in de week koeien en geiten en dan meestal s'avonds. Verder hebben mijn ouders thuis een jongvee opfok bedrijf, daar help ik dan af en toe,maar dat noem ik niet echt werken haha. Verder ga ik ook wel af en toe mee met mijn vriend om te helpen.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:47

Wij melken om 4 uur in ochtend n 4 uur s middags n ligt r aan hoe snel je melkt hoe lang t duurt en hoeveel koeien

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:27

Wij melken ook vroeg; half 5 s' morgens staan de eerste koeien in de put. s'Middags ook rond half 5. Wij melken 110koeien in een 14x14 zij-aan-zijn en 65 koeien gaan met een melkrobot. Dus na het melken is het kalfjes voeren, robot controleren en filters wisselen en een snelle check bij de droge koeien. Meestal zijn we rond half 8 weer binnen. In de avond doen we het met 2 mensen en dan zijn we rond 18 uur wel klaar mits er geen problemen/kalfkoeien zijn.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 01:35

Ik ben even heel nieuwsgierig...
Waarom moet dat melken zo vroeg?
Ik lees hier half vijf en dan weer om half vier... Waarom kies je dan niet voor bv zeven uur en zes uur?
Waar heeft dat mee te maken? :)

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:59

wij gaan er om 6 uur uit. melken ongeveer om 6.15 of 6.30. s avonds melken we rond half 6 kwart voor 6

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:34

TurdusMerula schreef:
Ik ben even heel nieuwsgierig...
Waarom moet dat melken zo vroeg?
Ik lees hier half vijf en dan weer om half vier... Waarom kies je dan niet voor bv zeven uur en zes uur?
Waar heeft dat mee te maken? :)

Omdat je het melken het liefst met een interval van 12 uur wilt doen. Een uurtje verschil maakt niet heel veel uit, maar met meer tijd gaat het ten kosten van de melkproductie. De tijd waarop je dan melkt maakt voor de koe niks uit, maar voor jezelf en de thuis situatie natuurlijk wel. Melken kan tussen een uur of soms ruim 2,5 uur duren. Als je dan pas om 18:00 begint ben je ook niet voor 20:00 klaar :) als je op tijd begint, dan heb je ook nog wat aan je avond! Voor iedereen verschillend dus en meer een persoonlijke keuze

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:40

In mijn ervaring is het ook zo dat de meeste noorderlingen vroeger beginnen dan de zuiderlingen.. Daar schijnt nogal verschil in te zitten, maar dat zal ook weer per persoon verschillen natuurlijk..

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:44

Wij melken inderdaad vroeg, omdat we dan nog wat aan de avond hebben. En boer is een ochtendmens en graag vroeg op. We molken voorheen 180 koeien, dus dan waren we langer bezig. Maar omdat we nu toch die tijden gewend waren hebben we het zo gehouden. Nu kun je s'avonds nog makkelijk ergens heen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:47

De interval had ik wel begrepen, daarom 'verschoof' ik die tijd... Maar een kwestie van persoonlijke voorkeur dus, helder. :)