Waarom kan de een wel tekenen en de ander niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Waarom kan de een wel tekenen en de ander niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 16:10

Ik zou heel graag goed willen kunnen tekenen, mijn opa kon bijvoorbeeld prachtige levens echte schilderijen maken.
Maar tekenen is iets wat je in je moet hebben, je kan het of je kan het niet.
Dan kan je wel op les gaan maar je word nooit zo goed als iemand die het van nature kan.
Hier op Bokt zie ik ook de prachtigste tekeningen voorbij komen en dan vraag ik me af...
Hoe kan het dat de een dit kan maken:
Afbeelding
En de ander niet verder komt dan dit:
Afbeelding
Beetje overdreven maar je begrijpt het ;)
Ik vind het best frustrerend, het lijkt me zo heerlijk om een mooi portret of landschap te kunnen tekenen maar het zit gewoon niet in mijn vingers.
Zou dat toch iets met genen te maken hebben?

beatje

Re: Waarom kan de een wel tekenen en de ander niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:12

Goei vraag,dat zou ik ook wel eens willen weten.Ik zou het ook graag kunnen maar ben verstoken van enig talent.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:12

Ik vraag me al een tijdje af in hoeverre je tekenen kan leren.. En het lijkt me best een leuk expiriment om te kijken in hoeverre je technieken kan leren. Ik kan ook nog geen poppetje tekenen..

Alleen de tijd ervoor maken nog :')

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 16:13

Ik kan niet eens een normale rechte lijn zetten, als ik dan een oog probeer te tekenen dan ziet het er niet uit....

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:14

T zou best met genen te maken kunnen hebben hoor. Maar tekenen is iets dat je wel degelijk heel erg kunt verbeteren door te oefenen en oefenen en oefenen :)
Vriendin van mij tekende een paar jaar geleden erg basic, ze is fanatiek gaan oefenen en maakt nu echt goede tekeningen.
Tis maar waar je jouw tijd in stopt :j

Waarom kan de ene dansen en de ander niet.
Waarom kan de ene voetballen en de ander niet.
Kan je met alles zeggen :P

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:18

Oefenenennnnn! Lekker cliché ;)
Tsja waarom kan de een wel vloeiend 5 talen spreken en ik alleen NL en Engels.
Waarom loopt de ene supermakkelijk een marathon en de ander is al doodop na een blokje om.

Ook allemaal oefenen. En een deel talent, denk ik. Misschien heeft het bij tekenen ook wel wat met inzicht te maken.
Overigens vind ik die 2e echt heel tof, dat is niet zomaar een broddelwerkje. Je kan wel iets precies tekenen zoals het is, maar iets naar eigen ccreativiteit tekenen is ook heel knap! (en moeilijk haha)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:18

Nou, uit je laatste voorbeeld blijkt wel veel gevoel voor verhoudingen, dus eigenlijk denk dat de tekenaar daarvan ook goed kan tekenen.

De basisaanleg voor tekenen is inderdaad biologisch van aard, ligt dus vast in de hersenen. Maar of die aanleg tot uiting komt, is ook afhankelijk van de omgeving: oefening en opvoeding. Iemand die een redelijke biologisch aanleg heeft voor tekenen, kan heel goed worden door te oefenen. En bij iemand die een heel goede biologische aanleg heeft, kan dat nooit tot uiting komen omdat diegene nooit een tekening maakt. Maar zonder enige biologische aanleg is de kans dat je ooit goed leert tekenen klein.

Gelukkig bestaan er veel vormen van goed kunnen tekenen. Goed tekenen betekent niet per definitie natuurgetrouw tekenen. De werkelijkheid naar je eigen hand zetten, is niet minder creatief.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 16:25

Als ik iets teken dan is het meestal zoiets....
Afbeelding

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:28

deels oefening, een stuk "aanleg" en vaak ook nog eens een goede oog-handcoördinatie/motoriek. En zeker bij "kunstige" dingen een bom creativiteit/inzicht
Want idd vind je 2de voorbeeld niet echt "slecht". Niet alles moet een gedetailleerde kopij zijn vd werkelijkheid (al vind ik dat zelfs wel vaak het mooist :o ) Maar meeste kunstenaars hebben een bepaalde stijl/stroming die ze volgen, niet?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:30

Wat Kaka zegt ja. Komt er bij mij na een lange dag (tekenen overigens) niet echt meer uit :+

Ik zit op de kunstacademie en wat je bij mij in de klas ziet is gewoon heel veel verschil. Iedereen kan op zijn of haar manier goed tekenen. Ik werk niet zo realistisch, een klasgenootje echter kan suuuuper goed en natuurgetrouw portret tekenen. Maar dat maakt mij nog geen slechte tekenaar -illustrator in mijn geval-. Beide trekken mensen aan. Haar werk omdat het zo realistisch en mooi is, mijn werk omdat de kleuren vaak aandacht trekken, en ik graag pietepeuterige patroontjes maak met fineliner. Ik heb nu een interessant boek. Van Poe tot Pooh heet het en daar staan zoveel stijlen in van verschillende illustratoren (wat weer een ander vak dan "tekenen" is, but you get the point) heel erg interessant om te zien en te lezen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:32

Het is idd een combi van talent en oefening. Ik zelf heb geen talent denk ik, maar ik heb wel onwijs veel geoefend en dat maakt dat ik redelijk kan tekenen. of ik ooit echt goed kan worden zoals sommigen weet ik niet. Als je het echt graag wilt denk ik wel dat je het kan... met behulp van les en goed leren kijken etc. Maar je kunt er ook voor kiezen om meer abstract te tekenen of schilderen bijvoorbeeld. En ja sommige die oefenen eindeloos maar komen nauwelijks vooruit... maar denk niet dat veel mensen dat hebben hoor. :)

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:32

Ik denk dat meerendeel oefenen en goede technieken aanleren het verschil maakt. Je hebt mensen de aanleg hebben om snel goed te leren tekenen, maar mensen die die aanleg niet hebben kunnen het na veel oefening ook best leren.
En natuurlijk lol er in hebben en creatief denken!

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:33

Ik denk dat het niet alleen in de hand zit zegmaar, maar ook op de manier waarop je kijkt. Mensen die heel goed kunnen tekenen kunnen bijv. heel goed zien dat een bepaald streepje even net wat anders zit dan op de foto. Dat maakt ook verschil.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:33

Ik vind de tweede tekening veel interessanter dan de eerste die je laat zien :+

Waarom kan ik geen wiskunde maar kan ik wel tekenen en talen?
Waarom kan mijn broertje wiskunde maar geen talen?

Tsjah!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:35

Tekenen kun je leren. Creativiteit niet. De een zal meer aanleg voor tekenen hebben dan de ander; het is met name de kunst van goed kijken en dit ook kunnen kopiëren naar het papier.

Er zijn genoeg mensen die prima een (ik neem nu dit even als voorbeeld) paard zeer realistisch neer kunnen zetten vanaf een foto maar als je hen vraagt uit de losse pols te tekenen er weinig van bakken. De techniek van het tekenen is iets wat imo iedereen zou kunnen leren (als je het écht wilt), maar creativiteit is wat anders.
Je ziet ook prachtig correcte tekeningen zonder 'ziel'. Technisch gezien misschien wel hoogstandjes, maar het prikkelt niet. En dat stukje wat vanuit de tekenaar zelf komt is iets wat je niet zo gemakkelijk aanleert.

Edit: te vroeg op verzenden gedrukt :+
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 30-09-14 16:36, in het totaal 2 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:36

ik vin dhet onderste paard mooier hoor! Iedereen kan tekenen, alleen doet de een het liever en leert die dus vanzelf meer bij.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:37

Ik heb ook dat talent niet en mijn moeder/zusje wel. Maar ik weiger het op te geven :P Dus ik krabbel een beetje verder, wel super jaloers zijnde, maargoed. Ik kan dan weer beter.. goh, dat weet ik nog niet :Y)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:38

Ik zeg altijd "als je een potlood, pen of penseel vast kan houden kan je tekenen of schilderen. Of je het mooi vind is een tweede, maar het kan wel " :D

Wat je vaak krijgt bij de 2e tekening is van die opmerkingen "dat kan mijn nichtje/neefje/kindje van 3 ook!" Terwijl er vaak ontzettend goed over nagedacht is. Realisme is vaak veel minder over nagedacht. Waarom zit dat haar daar? Waarom gebruik je die kleur? Wat kan het beeld betekenen voor mensen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:40

Warboel schreef:
Ik zeg altijd "als je een potlood, pen of penseel vast kan houden kan je tekenen of schilderen. Of je het mooi vind is een tweede, maar het kan wel " :D

Wat je vaak krijgt bij de 2e tekening is van die opmerkingen "dat kan mijn nichtje/neefje/kindje van 3 ook!" Terwijl er vaak ontzettend goed over nagedacht is. Realisme is vaak veel minder over nagedacht. Waarom zit dat haar daar? Waarom gebruik je die kleur? Wat kan het beeld betekenen voor mensen?

Die is goed, die onthoud ik :D

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:42

Ik kan tekenen maar niet rekenen. Ook noten lezen zal mij nooit lukken. Echt abracadabra. Zal wel iets met hersenhelften te maken hebben denk ik. Abstract werken kan ik niet. Iets moet bij mij een "ziel" hebben. Geen Picasso oid.
Een hoop techniek valt aan te leren inderdaad.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:43

Als k idd de voorbeelden in de OP zie dan trek k meer naar de onderste.
En zit me dan meteen af te vragen hoe je dat goed in kleur kunt brengen, nu kan k dit zelf niet, maar met zo een acryl? (dat waterig effect zou t mooi zijn denk k :)
En dan een beetje richting abstract.

K ben zo een muts die uitstekend na kan tekenen, niet perse realistisch, maar meer tekenfilm stijl, maar uit de losse pols nog geen echte eigen manier heeft. Daar tekenen k ook te weinig voor :P

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:43

Fiffill schreef:
Tekenen kun je leren. Creativiteit niet. De een zal meer aanleg voor tekenen hebben dan de ander; het is met name de kunst van goed kijken en dit ook kunnen kopiëren naar het papier.

Er zijn genoeg mensen die prima een (ik neem nu dit even als voorbeeld) paard zeer realistisch neer kunnen zetten vanaf een foto maar als je hen vraagt uit de losse pols te tekenen er weinig van bakken. De techniek van het tekenen is iets wat imo iedereen zou kunnen leren (als je het écht wilt), maar creativiteit is wat anders.
Je ziet ook prachtig correcte tekeningen zonder 'ziel'. Technisch gezien misschien wel hoogstandjes, maar het prikkelt niet. En dat stukje wat vanuit de tekenaar zelf komt is iets wat je niet zo gemakkelijk aanleert.

Edit: te vroeg op verzenden gedrukt :+

Precies dat ^

Ik kan dus wel realistisch natekenen: http://fc02.deviantart.net/fs70/f/2014/ ... 7f978l.png

Maar laat je mij uit de vrije pols tekenen, krijg je iets dat niet in verhouding is en nergens op lijkt: http://i62.tinypic.com/2zdnigy.png

En ik heb het liever andersom :P

YamaSaki

Re: Waarom kan de een wel tekenen en de ander niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:44

Slina k deel in je pijn! Heel herkenbaar helaas :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:45

Warboel schreef:

Wat je vaak krijgt bij de 2e tekening is van die opmerkingen "dat kan mijn nichtje/neefje/kindje van 3 ook!"[/b] Terwijl er vaak ontzettend goed over nagedacht is. Realisme is vaak veel minder over nagedacht. Waarom zit dat haar daar? Waarom gebruik je die kleur? Wat kan het beeld betekenen voor mensen?

Als mensen bij een schilderij zeggen 'dat kan ik ook' of 'dat kan mijn nichtje/neefje/kindje van 3 ook' zeg ik altijd: waarom doé je (of zij) het dan niet? Dan zijn ze meestal wel even stil :') Alsof jouw 3 jarige een Mondriaan kan maken :')
Realisme is voor het grootste gedeelte van de mensen een van de makkelijkste dingen qua tekenen en iets wat veel kunnen leren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:45

Omdat iedereen ander talent heeft. Zo kan de een geweldig voetballen, de ander totaal geen balsport, maar heel mooi dansen. De een is een geboren leider, de ander gedijt beter als hij leiding krijgt.
De een kan heel mooi tekenen, de ander is weer heel goed met getallen.... Etc etc. :D