Afgezet door de autogarage?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Afgezet door de autogarage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:58

Afgelopen zaterdag heb ik een nieuwe auto gekocht. Nou ja, nieuw.. Voor mij nieuw, auto is uit '99. Ik ben er super blij mee, hij rijdt heerlijk, alleen één probleempje. Als je de auto wilde vergrendelen, deed het bestuurdersportier niet mee, met andere woorden, de auto ging niet volledig op slot.

Ik ben dus gisterochtend met de auto naar een garage hier in de buurt gegaan. Ik woon nog te kort in Weert om een goede ervaring met een garage hier te hebben, dus ik ben naar eentje toe gegaan om te vragen en daar kreeg ik wel een prettig gevoel (ook door hoe ik te woord werd gestaan e.d.)

Nu hebben we het tijdelijk even niet zo breed, omdat ik nog geen werk had en omdat we dus net die auto hebben gekocht, dus ik vroeg of ze het konden repareren en zo ja, wat het zou kosten. Oh zegt de man achter de balie, we kijken er eerst even naar en dan bel ik je wel voor een prijsopgaaf, voordat we het repareren.

Prima, hartstikke fijn. Ik laat m'n auto daar achter en krijg een fiets mee naar huis. Vandaag belt de garage me op: Ja, we hebben het gerepareerd want het plastic deel wat vervangen moest worden kostte toch maar €7,-. Dus ik denk bij mezelf: dat was de afspraak niet, maar ik kan me bij zo'n bedragje voorstellen dat ze daar niet over gaan bellen. Ik zeg tegen hem: Ok, fijn, dan kan ik hem zo komen halen dus? En hoeveel kost het dan in totaal?
Komt ie: €71,-!! Is dat normaal voor één uurtje werk?! En moet ik nu op m'n strepen gaan staan omdat zij zich niet aan de afspraak houden of moet ik het maar gewoon slikken?
Ik kan het wel betalen hoor, daar niet van, maar ik vind het zó raar dat het uiteindelijk toch bijna 100 euro kost en ze daar niet even over bellen!

Ben benieuwd naar jullie meningen..

chocobroodje

Re: Afgezet door de autogarage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:01

Volgens mij rekenen ze bij mijn man 50 euro per uur arbeidskosten, en dat kan flink oplopen.. Het onderdeel kan best heel goedkoop zijn, maar als de monteur er een uur mee bezig is...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:02

71 euro vind ik niet veel hoor, bij ons bellen ze pas als het gaat over een paar 100 euro.

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:07

marleen_usar schreef:
71 euro vind ik niet veel hoor, bij ons bellen ze pas als het gaat over een paar 100 euro.

Best, maar zo te lezen was dat nu de afspraak niet. Ik zou op mijn strepen gaan staan. Je vroeg om een prijsopgaaf en die kreeg je niet en ze hebben nu je auto gemaakt zonder jouw toestemming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:13

Nou ja, dat is het 'm juist.. Ook al is het misschien niet veel voor een autogarage, zij kunnen hoe dan ook niet in mijn portemonnee kijken en los daarvan houden ze zich niet aan de afspraak.

Ik twijfel een beetje over wat ik zal doen. Ik snap zelf ook wel dat een reparatie nooit een tientje kost, maar het klopt gewoon niet hoe ze handelen. >;)

Misschien krijg ik wel korting als ik zeg dat het niet de afspraak was :Y) Geintje natuurlijk.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:21

Misschien is afgezet een groot woord, maar netjes is het absoluut niet.
Je vraagt een prijsopgave, dan horen ze je die ook te geven.

Bij mijn scooter hebben ze netjes gebeld en alle onderdelen gespecificeerd en daarbij ook de tijd en het uurloon vermeld. Want dat was de afspraak.

overigens heb ik wel eens in Italië pech met de auto gehad.
Er was een rubber gescheurd. Dus wij al helemaal zorgen maken, dat dat goud geld ging kosten.
(Want ja buitenland, begrijpen ze wel wat er kapot is, gaan ze geen onnodige dingen doen)
Kwam die man met de rekening. 60 euro. En nog helemaal gespecificeerd ook en een excuus dat hij iets meer arbeidsloon moest rekenen, want het ging wat langer duren als hij verwacht had. (totaal 1,5 uur)
We zijn er een biertje op gaan drinken. :P

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:23

ik weet niet welke auto je gekocht hebt maar er zijn dus merken waarbij je als je de passagierskant ook wilt ontgrendelen je 2x kort na elkaar moet drukken op de sleutel.
Had je de garage toestemming gegeven om al een herstelling te doen?
Of vroeg jij zelf om eerst een offerte te geven?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:26

Tja, dat was niet de afspraak... Ze zouden bellen, en dat hebben ze niet gedaan. Je hoort dat het maar 7 euro is, en dan ineens zo'n bedrag? Natuurlijk kost het geld dat ze hem erin zetten, maar daarvoor zouden ze bellen..

Ik heb het zelf ook een keer gedaan, wel lang geleden: ik had een nieuwe accu nodig, en kon hem er zelf inzetten. Ik naar de garage toe om hem op te halen, hij zei hoe duur die accu was. Dus ik neem dat geld mee, en hij zegt me dat ie hem er wel inzet... Ik zei dat dit niet hoefde, dat kan ik zelf. Dus hij zegt nog een keer dat hij het wel wil doen. Dat hoefde niet... Dus hij zegt wederom dat hij daar de spullen heeft, en dat hij het wel doet.. Oke, als je zo aandringt..

Dus ik sta ernaast, hij zet hem erin (zogenaamd wat wrikken ed) en hij doet het. Ik betaal dus het afgesproken bedrag, kreeg ik ook te horen: " ja, eigelijk is het nu wat meer, omdat ik hem erin heb gezet..' Uhh, dat kon ik prima zelf zei ik een paar keer? Hij liet het er ook meteen bij, want hij wist ook wel dat ie had aangedrongen om zelf dat ding erin te zetten.. Maar volgende keer moest ik dan wel wat extra geven... Die volgende keer is dus niet gekomen, ik hou dus niet van die onduidelijke ' afspraken'...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:29

Afgezet niet. Het verdiend alleen niet de schoonheidsprijs.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:30

Om erachter te komen wat er mis is zullen ze de deurbekleding eraf hebben moeten halen. Dus 32 euro voor het netjes loshalen, en nog eens 32 voor het weer dicht maken. Zou zonde zijn geweest als ze dan niet die 7 meteen meegenomen hadden, anders was je 64 + 71 euro kwijt geweest. Of had je afgesproken dat een diepgaand onderzoek gratis was?

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:35

Wat staat er op de factuur, ben ik dan benieuwd naar.
Gisteren toevallig ook mijn auto naar garage gebracht, uurtarief is bij deze garage 47.25 ex btw.
En bij mij was er motorisch iets mis (liep op drie cilinders), maar uiteindelijk was ik maar klein beetje meer kwijt dan jij.

Lijkt me toch stug dat hij ook heel uur met je bestuurdersdeur bezig is geweest. Maar goed... Het verdient sowieso, conform de afspraken die je gemaakt hebt, geen schoonheidsprijs..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:37

Dit gedeelte is wel interessant:

Citaat:
Oh zegt de man achter de balie, we kijken er eerst even naar en dan bel ik je wel voor een prijsopgaaf, voordat we het repareren.

Ik lees maar half. :')
Rex_Rolfo heeft gelijk. Wat dacht jij TS? Dat ze er voor niets naar keken?
Nu dachten ze echt dat ze je gematst hadden voor die 7 euro! Je moet niet denken dat het zonder die reparatie € 0,- zou zijn en met reparatie € 71,-.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:42

Lijkt mij een normaal bedrag :)

Materiaal 7 euro
Loonkosten (1 uur) 50,56
BTW 13,44 euro

Wij berekenen hier voor een monteur ook een tarief van rond de 50 euro, dus afgezet nee.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:43

Vergis je daar niet in.. Daar gaat het vaak mis als facturen hoger uitvallen :j Het zijn meestal niet de kosten van de onderdelen. Mijn man heeft eens het raampje van mijn moeder gemaakt (in eigen tijd) Simpel veertje en wat lassen/buigen en weer terug opbowen. Hij is daar ook een dik uur mee bezig geweest om het netjes te repareren. Dat veertje kost je dan 50 cent ofzo, maar als ze het uurloon had moeten betalen....

Meloen schreef:
Wat staat er op de factuur, ben ik dan benieuwd naar.
Gisteren toevallig ook mijn auto naar garage gebracht, uurtarief is bij deze garage 47.25 ex btw.
En bij mij was er motorisch iets mis (liep op drie cilinders), maar uiteindelijk was ik maar klein beetje meer kwijt dan jij.

Lijkt me toch stug dat hij ook heel uur met je bestuurdersdeur bezig is geweest. Maar goed... Het verdient sowieso, conform de afspraken die je gemaakt hebt, geen schoonheidsprijs..

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:48

Is het ook niet auto merk gebonden wbt monteur uren/kosten zijn?
Mij staat me nog bij dat we met onze VW Corrado minder betaalden aan man-uren, bij diezelfde VW garage betaalden we meer aan man-uren bij onze Audi.
Laatst bijgewerkt door Lay_D op 30-09-14 14:50, in het totaal 2 keer bewerkt

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:49

ik denk dat de TS niet zozeer valt over het bedrag maar over het feit dat ze gezegd hebben dat ze eerst gingen bellen voor ze het gingen herstellen en dat dit niet gebeurd is.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:58

Ja maar ik denk dus eerder dat ze de TS gematst hebben :o
Stel ze waren een uur bezig om te kijken wat er precies aan de hand is, hier moet je natuurlijk gewoon voor betalen. Dat doen ze niet gratis.
Dan hadden ze de deur weer in orde moeten maken, TS bellen, met de uitslag. Deur weer open, dingetje er in deur weer dicht en netjes maken.
Dan hebben ze dus twee keer die deur open gehad, dus 2 keer tijd en daarom dus dubbele kosten, wat zekerweten bij TS op de factuur komt. En dat lijkt me dus helemaal zonde van het geld ;)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:14

Ik zou bij het ophalen van de auto wel even melden van fijn dat die gemaakt is maar volgens mij hadden we dit niet afgesproken. Dus wel even laten merken dat je het niet geheel eens bent met de gang van zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:17

Dank voor alle inzichten van iedereen, heel helder. Het is inderdaad niet zo dat ik loop te zeuren over het bedrag dat ik uit moet geven. Mijn broer is ook werkzaam in de autobranche, waardoor ik zelf goed weet dat het arbeidsloon niet misselijk is. Ik weet ook dat er onderzoekskosten aan verbonden zijn en dat het totaalbedrag vanuit dat perspectief absoluut niet hoog is uitgevallen.

Het enige waar ik over struikel, is dat ze anders handelen dan aanvankelijk de afspraak was.

Ik heb besloten dat ik gewoon braaf ga afrekenen en m'n auto op ga halen (uiteraard), maar dat ik inderdaad wel even navraag of dit de normale gang van zaken is. En de volgende keer regel ik het onderhoud oid wel via m'n broer. Dan maar iets verder er voor rijden.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:23

SAKKIA schreef:
Ja maar ik denk dus eerder dat ze de TS gematst hebben :o
Stel ze waren een uur bezig om te kijken wat er precies aan de hand is, hier moet je natuurlijk gewoon voor betalen. Dat doen ze niet gratis.
Dan hadden ze de deur weer in orde moeten maken, TS bellen, met de uitslag. Deur weer open, dingetje er in deur weer dicht en netjes maken.
Dan hebben ze dus twee keer die deur open gehad, dus 2 keer tijd en daarom dus dubbele kosten, wat zekerweten bij TS op de factuur komt. En dat lijkt me dus helemaal zonde van het geld ;)

Ze hadden ook kunnen bellen terwijl de deur open lag met dit gaat het kosten, doen of niet? Het is niet netjes dat er niet gebeld is terwijl het wel de afspraak was.

Zo heb ik ook een keer mijn auto weg gebracht, kreeg te horen dat het mij €500,- ging kosten, dat vond ik toen te veel en heb mijn auto weer opgehaald en moest toen €30,- onderzoekkosten betalen.vind toch dat je die keuze moet krijgen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:41

En dan had jij het voor die 7 euro verschil niet laten maken? Extra kosten zouden er dan niet meer bijkomen, want het uurtarief wordt toch wel gemaakt doordat enkel de deur "open en dicht" moet. Was je naar een ander opzoek gegaan waarbij het onderdeel misschien goedkoper was. De TS zou altijd meer kosten hebben gehad dan ze nu uiteindelijk heeft.
Neemt niet weg dat ze best even hadden kunnen bellen toen de deur open lag en ik vind ook dat TS daar best wel iets van kan zeggen in de trant van: Als ik nu weer kom heb ik toch liever dat je me even belt voordat je de daadwerkelijk reparatie uit gaat voeren, ongeacht de kosten van het onderdeel. Dat was immers onze afspraak.

Zoals in het topic al eerder een kleine rekensom is weer gegeven, was de TS sowieso 64 euro kwijt geweest, of ze de reparatie nu uit had laten voeren of niet. Het nog door een andere garage laten bekijken kan natuurlijk, maar dan maak je echt wel veel meer kosten dan nodig is.

Ik ben daarbij ook van mening dat de TS vooraf zelf had moeten vragen wat het uurtarief is en hoelang ze denken ongeveer bezig te zijn. Dan kun je vooraf al besluiten of je het uberhaupt uit laat voeren.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:44

Ik moet zeggen dat mijn garage geen geld rekent om alleen te kijken wat er aan mankeert. Dat noemen ze service van de zaak

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:48

wat een geld...het ergste vind ik dat ze negen van de tien keer er een stagiere op loslaten waar ze ook nog geld voor krijgen en die hun dus 71 euro opbrengt. :D

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:50

magriet schreef:
Ik moet zeggen dat mijn garage geen geld rekent om alleen te kijken wat er aan mankeert. Dat noemen ze service van de zaak

Ik hoop dat het personeel wel betaald krijgt in die uren.. Ergens zal dat geld vandaan moeten komen :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:53

Als ze gebeld hadden had je het dan wel of niet laten doen?