Familie bedrijf.. Wij draaien er voor op!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yntel

Familie bedrijf.. Wij draaien er voor op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 08:39

Moet het even van mij afschrijven, zit er echt even door heen.

Het is een lange zomer geweest. 6 weken lang 7 dagen per week gewerkt, 8 uren regelmatig langer. Jullie zullen denken welke baas doet dat? Wij hebben een familie bedrijf, de familie laat het steeds meer afweten wat helpen betreft. Iedereen had wel iets, was geen geld om personeel in dienst te nemen en de mede collega's zaten met het zelfde probleem ; te weinig personeel en te veel te doen.

Woon in de USA, mijn vriend's familie had een familie bedrijf, dieren in een particuliere dierentuin. Het bedrijf is al generatie's in de familie. Opa is degene die het bedrijf groter heeft gemaakt, die het van de ondergan heeft gered. Opa was de 'baas' en degene die alles regelde. Iedereen had respect voor hem, hij heeft vanaf zijn 15de tot zijn 77ste keihard gewerkt om op te bouwen wat we nu hebben.

Helaas is hij november 2012 overleden. Zijn laatste wens was het voortbestaan van het bedrijf. Hij heeft alles op papier laten zetten, welk deel van wie is. Regels waar aandeelhouders zich aan moeten houden. We werken dus met aandeelhouders, alleen familie en mag alleen binnen de familie verkocht worden.
Het welzijn van de dieren stond altijd boven aan, en de kosten dat zal wel goed komen. Er was genoeg geld, er is genoeg geld.

Na het overlijden van opa was er een deel die geld ging zien. Zij willen gaan bezuinigen zodat er meer winst komt. Dit zal te kosten van de dieren gaan. Ik noem dit deel van de familie voor het gemak M, van money. ;)
We hebben voornamelijk dieren die onderhand al redelijk op leeftijd zijn, veel hebben ook een verleden. Ze zijn niet geschikt voor de fok. M wil nieuwe dieren aanschaffen voor de fok en de ouden verkopen. We hebben ook grote verblijven, we zouden veel meer dieren kunnen houden. Ook hebben we een heel deel ongebruikt stuk land binnen de dierentuin. Zij willen dit gaan verkopen/verhuren/dieren gaan houden.

Dan is er nog een deel van de familie die zelf financiële problemen hebben, zij roepen alleen dat ze uitgekocht willen worden.

Dan zijn de wij er nog. Mijn man, zijn ouders en broer. Wij willen het voortzetten zoals opa het deed, alles met respect voor de dieren.
Broer woont ergens anders dus die werkt niet in de dierentuin. Schoonvader deed al het werk nadat zijn vader minder werd. Vlak nadat ik geëmigreerd was, kreeg hij een hart aanval. Hij kan eigenlijk niet meer werken, is deels verlamd maar hij helpt. Schoonmoeder helpt ook, maar is bang voor de dieren. :+ mijn vriend heeft er eigenlijk geen zin in om voor de dieren te zorgen. Hij regelt het financiële gedeelte en heeft er een baan naast.

Ik kwam daar dus wonen, had een kind wat 11 maanden was. Opa kreeg een hart aanval er brak paniek uit, wie moest er voor de dieren zorgen. Ik, die in de detailhandel werkte kreeg een spoed cursus dieren verzorger. Zijn genoeg die hebben geleerd hoe wat waar waarom, kwa de verzorging maar iedere keer had iemand wel iets. Dus kwam er vrijwel iedere dag iemand anders.
Toen kwamen we op het punt; verkopen of er voorgaan.
Het is er mee geëindigd, wij, voornamelijk ik zorg er voor.

Heb de zomer dus non-stop gewerkt. Zo erg geweest dat ik soms 2a3 dagen niet thuis kwam en er gewoon bleef slapen. En iedere keer als ik hulp was er wel iets. Al had er iemand komen fruit snijden.

Ik zit er doorheen, heb regelmatig thuis gezegd verkoop het maar! Heb zelfs gedreigd terug te gaan naar Nederland. Maar dan kom je er weer en dan zie je dat ze aan je gewend zijn, positief op je reageren. Dan is het weer goed.

Er spelen nu wat dingen;
Er is een dier overleden, zijn maatje was eerder dit jaar al overleden. We hebben dus een verblijf leeg. De vereniging begint druk te zetten over wat we willen, verblijf verkopen? Nieuw dier aanschaffen? Verhuren?
Binnen de familie weer heibel. Wij willen een dier die redden, M wil een groep kopen, met als doel tot fokken en die dieren verkopen. En dan is er nog het deel dat zegt wij willen uitgekocht worden.

We hebben een nieuw verblijf laten bouwen, Een deel van M zou dit zelf bouwen. Maar dat schiet voor geen meter op! De verbuiging zit ons in de nek dat we op moeten opschieten.

Ben nu dus op vakantie. Was afgesproken wie wat zou doen, welke dag en wanneer. Hangt dus een rooster, waarmee iedereen akkoord ging!! Nu zijn er een paar die er onderuit willen,en ik die aan de andere kant van de oceaan zit mag het even fixen. Onder het motto, ja maar jij zorgt er altijd voor. Of het is jou verantwoordelijkheid want jij gaat op vakantie.
Ik zit hier in de stres, of er wel voor ze gezorgd word. Was afgesproken dat er elke dag op een groepapp een update zou komen over die dag, wie wat gedaan heeft etc. De helft vergeet het te melden. En ik mag er dan achter aan, rond bellen vragen of er wel gevoerd is.

Zucht...
Leuk zo op vakantie. Ik durf zo niet meer een volgende keer op vakantie.

Amandavd

Re: Familie bedrijf.. Wij draaien er voor op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 08:45

Ik zou eens beginnen met kijken naar de finances, en of het mogelijk is persoon in te huren? Want als jij over twee maanden met een burn out thuis zit heb je helemaal een probleem.

Wat voor dieren hebben jullie?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 08:49

Is er geen dierentuin die jullie advies zou kunnen geven? Iedereen bijeen roepen en een onafhankelijk persoon er bij. Ieder mag zijn zegje doen. Ik begrijp dat je opa zijn werk in stand wil houden maar is het ook jouw droom? Komen er ook bezoekers in het park?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 08:52

kohtje schreef:
Is er geen dierentuin die jullie advies zou kunnen geven? Iedereen bijeen roepen en een onafhankelijk persoon er bij. Ieder mag zijn zegje doen. Ik begrijp dat je opa zijn werk in stand wil houden maar is het ook jouw droom? Komen er ook bezoekers in het park?

Inderdaad, goede vragen!

Yntel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 08:56

Amandavd schreef:
Ik zou eens beginnen met kijken naar de finances, en of het mogelijk is persoon in te huren? Want als jij over twee maanden met een burn out thuis zit heb je helemaal een probleem.

Wat voor dieren hebben jullie?

Personeel zou kunnen. Maar dat zal de winst echt flink drukken. Dit is besproken. En deel M zegt er alleen mee akkoord te gaan als de budgetten op de schop gaan zodat de winst uiteindelijk niet gedrukt word. Kortom de dieren zouden hier de duppe van worden.

De dierentuin heeft een overkoepelende vereniging. Alle familie's/mensen die dierenhouden zijn er lid van. Gezamenlijk hebben we zzp'ers die we kunnen inhuren. Die werken dus overal en nergens. Normaal doen hun de maandag, en om de week de zondag. Maar in de zomer was er door de vakantie's bij iedereen personeel te kort. Zij konden ons toen niet helpen.

Wij hebben 4 giraffen, 2 Grizzlyberen waarvan er 1 drachtig is. :D 8 kapucijnapen. We hadden 2 chimpansee's die zijn overleden.

De overname van de leeuwen loopt, en zal waarschijnlijk 1 januari rond zijn.

Yntel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 08:58

kohtje schreef:

Het was mijn droom niet, maar nu wel gedeeltelijk. Vriend en ik willen later, lees over een jaar of 2 graag een kind.

Ja is een park met bezoekers, onze grootste inkomsten bron.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:00

Hoe zit het juridisch in elkaar? Wie is de grootste aandeelhouders en heeft op papier het meeste te zeggen? Want dan hoef je volgens mij niet allemaal akkoord te gaan met veranderingen. Jij hebt personeel nodig, of familieleden moeten een steentje bij gaan dragen in mijn ogen maar ik weet niet hoe dit juridisch en op papier in elkaar steekt.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:00

Kun je misschien een volunteering programma opzetten om te helpen met de verzorging met de dieren? Dat is in de VS heel populair(helemaal als je ook in een populair gebied zit). Wat je dan moet regelen is een plaats voor hun om te kunnen slapen, leven en koken. Vervolgens een leuke website opzetten(of een pagina op een bestaande website) waar een aanmeldingsformulier etc staat.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:01

Hoe zit het met promotie materiaal? Hoe trekken jullie klanten aan etc?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:07

Het eerste advies: iedereen bij elkaar verzamelen met een onafhankelijke persoon erbij die als mediator dient, vertellen wat er wel goed gaat en vervolgens de struikelblokken op tafel gooien. Vervolgens brainstormen over oplossingen

Het tweede advies Absoluut geen nieuwe dieren kopen zo lang jij de enige bent die er zorg voor draagt, nog even en je ligt in de lappenmand met een burn out.

Advies 3 doe een assertiviteitscursus: je geeft blijkbaar totaal geen grenzen aan, blijkbaar zijn ze gewend aan het feit dat jij het allemaal regelt... (Zelfs vanaf de andere kant van de oceaan ben je dit aan het doen) dus waarom zou een ander in hemelsnaam zijn verantwoordelijkheid hiervoor nemen? Het wordt immers opgelost door jou...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:08

Boel verkopen zeg ik. Dit gaat uitdraaien op een enorme ruzie als alles op je schouders ligt en zelfs je vriend wil er niet voor gaan terwijl het toch zijn opa was. Heb jij een aandeel op jouw naam staan ? Als dit niet het geval is zou ik mijn handen er af halen. Jij zit nu mooi de zaak draaiende te houden terwijl de familie alleen maar op het geld zit te wachten. Slim van hen om je met al die taken op te zadelen en het zelf te laten afweten terwijl ze straks elk hun deel krijgen uitbetaald en jij degene bent die ervoor gewerkt heeft sinds je schoon opa's dood.
:(:)

Yntel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 09:12

Amandavd schreef:
Hoe zit het juridisch in elkaar? Wie is de grootste aandeelhouders en heeft op papier het meeste te zeggen? Want dan hoef je volgens mij niet allemaal akkoord te gaan met veranderingen. Jij hebt personeel nodig, of familieleden moeten een steentje bij gaan dragen in mijn ogen maar ik weet niet hoe dit juridisch en op papier in elkaar steekt.

Om het heel simpel te zeggen ;
Opa had 3 kinderen, die elk 1/3 kregen. Die het weer een deel aan hun kinderen gaven.

Iedereen heeft dus een klein gedeelte. Er is geen grote meerderheid.

Degene die werken, worden volgens een uurloon betaald.
Aan het einde van het jaar. Word er 60% van de wins in een potje gestopt voor de dieren. En de 40% word naar aandeel verdeeld.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:13

Inderdaad een mediator zoeken.
En kijken wat er geregeld kan worden voor de mensen die uit gekocht willen worden.
Is dat een optie/ Zoja al stress minder van deze mensen.

Als jij een rooster maakt moeten mensen zich hieraan houden.
Tuurlijk kan er overleg zijn hierover.
Als mensen hier niet aan houden ten eerste asociaal dat de dieren hiervan de dupe zijn.
Ze denken alleen aan zichzelf wil je zulke mensen in het bedrijf?
Iedereen moet op vakantie kunnen....

Of de boel gewoon verkopen als iedereen het zo laat afweten.
Je hebt echt een team nodig om dit te redden.

Yntel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 09:15

Amandavd schreef:
Hoe zit het met promotie materiaal? Hoe trekken jullie klanten aan etc?

Via de vereniging voornamelijk. Iedere dierhouder betaald een x gedrag per jaar naar het aandeel dieren er gehouden word.

Schoonmoeder regelt onze eigen promotie. T-shirts/knuffels etc.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:19

Sowieso aanvaarden dat opa vast ook niet zou gewild hebben dat iemand er onderdoor zou gaan om zijn laatste wens te bereiken. Je mag je niet schuldig voelen om een morele verplichting die je werd opgelegd, die je misschien niet kan waarmaken.

Alle partijen zijn te begrijpen, ook die die liever geld willen. Is het geen mogelijkheid om nieuwe investeerders te zoeken?

Yntel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 09:23

Tieneke schreef:
Sowieso aanvaarden dat opa vast ook niet zou gewild hebben dat iemand er onderdoor zou gaan om zijn laatste wens te bereiken. Je mag je niet schuldig voelen om een morele verplichting die je werd opgelegd, die je misschien niet kan waarmaken.

Alle partijen zijn te begrijpen, ook die die liever geld willen. Is het geen mogelijkheid om nieuwe investeerders te zoeken?

Wij hebben een sponsor. Die nog uit de opa-glorie dagen is.
Deze investeerder sponsort voor 80% onze beren. Deze investeerder zal ook voor 80% de leeuwen sponsoren als de overname doorgaat.
Wel onder de voorwaarde dat er geen andere sponsoren bij kommen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:24

Tja als jullie het op lange termijn vol willen houden dan is investeren in een fok programma niet zo gek toch? Dieren redden is nobel, maar je hebt wel een bedrijf en een gezin. Misschien moet je iets minder met je emoties denken en wat realistischer er tegenaan kijken. Als jullie het park willen voortzetten moet je zorgen dat het blijft draaien, niet alleen nu maar ook in de toekomst. Jullie hadden chimpansees, nu niet meer. Als jullie minder dieren krijgen zal dit ook ten koste gaan van bezoekers op een gegeven moment. Dus zorgen voor een fokprogramma is geen slecht plan van M. Wat betreft het andere deel van de familie die uitgekocht wil worden. Ik zou kijken of dat gewoon kan. De opbrengst voor jullie zelf word groter en je hebt meer inspraak.

Als jij alles in je eentje moet doen gaat het nietw erken. Ik zou personeel inhuren. Zo kan je effectiever te werk gaan wat dus eigenlijk goedkoper is. je hebt geen gezeur met ongemotiveerde mensen. Scheelt je ook een hoop kopzorgen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:37

Yntel. Een familiebedrijf, met allemaal verschillende ideeën, wat is dat moeilijk.
Voor jou lijkt het me het best , dat je een balans op gaat maken, wat jij wil. Even de wens van opa, of de wil van je partner, de eisen van familie terzijde leggen. Is het je waard om een burn-out te riskeren? Misschien geestelijk kapot te gaan, door de verdeeldheid? Kan je dit leven wat je nu hebt volhouden? Je laat al doorschemeren van niet. Eigenlijk ben ik het met de anderen eens die zeggen dat het bedrijf beter verkocht kan worden, maar jij hebt er gevoel bij en wij niet. De wens van de opa kan zwaar wegen, maar de familie die er nu nog is, lijkt mij ook niet onbelangrijk. Je kan beter ook op goede voet met hun staan, natuurlijk niet ten koste van alles, maar alleen een wens van iemand lijkt mij wat mager. Een wens is niet MOETEN, iemand wil iets graag, maar zou die iemand het ook ten koste van iemands geluk willen? M wil fokken en aankopen. Zij gaan hun gang maar met hun deel. Het andere deel wil verkopen. Die kans is er als jullie ook willen dat het verkocht wordt. Zij het geld en jullie gaan misschien de oude dieren terug kopen, om met een geheel andere formule, die helemaal naar jullie zin is, weer te beginnen. Een welzijn zorgboerderij , opvang voor dieren? Ooit ben ik in opvang geweest in Florida, voor vogels. Iets heel anders, maar ik noem dit als voorbeeld , omdat het vogels uit de natuur waren , die ziek waren, gevangen , beter gemaakt en uitgezet indien mogelijk. Dit opvangadres leefde ook van entree en donaties. Misschien is zoiets mogelijk, maar dan met de oudere dieren van het familie bedrijf. Misschien niet zo winst gevend, maar wel iets wat vol gehouden kan worden?
Mijn advies zou zijn, ga bij jezelf te rade en probeer dat te verwezenlijken. Want dit houd je niet vol.

Yntel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 10:05

Ersina schreef:
Yntel. Een familiebedrijf, met allemaal verschillende ideeën, wat is dat moeilijk.
Voor jou lijkt het me het best , dat je een balans op gaat maken, wat jij wil. Even de wens van opa, of de wil van je partner, de eisen van familie terzijde leggen. Is het je waard om een burn-out te riskeren? Misschien geestelijk kapot te gaan, door de verdeeldheid? Kan je dit leven wat je nu hebt volhouden? Je laat al doorschemeren van niet. Eigenlijk ben ik het met de anderen eens die zeggen dat het bedrijf beter verkocht kan worden, maar jij hebt er gevoel bij en wij niet. De wens van de opa kan zwaar wegen, maar de familie die er nu nog is, lijkt mij ook niet onbelangrijk. Je kan beter ook op goede voet met hun staan, natuurlijk niet ten koste van alles, maar alleen een wens van iemand lijkt mij wat mager. Een wens is niet MOETEN, iemand wil iets graag, maar zou die iemand het ook ten koste van iemands geluk willen? M wil fokken en aankopen. Zij gaan hun gang maar met hun deel. Het andere deel wil verkopen. Die kans is er als jullie ook willen dat het verkocht wordt. Zij het geld en jullie gaan misschien de oude dieren terug kopen, om met een geheel andere formule, die helemaal naar jullie zin is, weer te beginnen. Een welzijn zorgboerderij , opvang voor dieren? Ooit ben ik in opvang geweest in Florida, voor vogels. Iets heel anders, maar ik noem dit als voorbeeld , omdat het vogels uit de natuur waren , die ziek waren, gevangen , beter gemaakt en uitgezet indien mogelijk. Dit opvangadres leefde ook van entree en donaties. Misschien is zoiets mogelijk, maar dan met de oudere dieren van het familie bedrijf. Misschien niet zo winst gevend, maar wel iets wat vol gehouden kan worden?
Mijn advies zou zijn, ga bij jezelf te rade en probeer dat te verwezenlijken. Want dit houd je niet vol.

Wij, lees vriend en ik. Hebben ergens vaag het idee om er uit te stappen.
Ons niet uit te laten kopen maar een dier+ verblijf te kopen. Dat het dan alleen van ons is. We zijn bij een bank geweest, hebben een eventuele hypotheek besproken. Het gaat niet om duizenden, nee om tonnen. Wij zouden 1 dier kunnen kopen. Als we ons huis verkopen 2.
Het apen verblijf, is ons gebouw waar meerdere dieren van anderen verblijven. Wij zouden gebouw niet kunnen betalen.

Blijven de giraffen en de beren over.
Keuze is gewoon moeilijk. Als we onze handen er vanaf trekken hebben we niets meer te zeggen over de verzorging.

Onze eerste keus was de beren. Ze zijn beide getraumatiseerd, hebben speciale verzorging nodig.
De giraffen zouden bij verkoop sneller hun plek kunnen vinden.

De aapjes, zouden we niet van kunnen leven.
Maar ik ben bang voor wat er dan met hun gebeurd. Meeste van hun zijn proefdieren geweest of zijn toeristen attractie geweest. Allemaal met een gebruiksaanwijzing.
En het zijn monsters. :D Schoonmoeder noemt ze little demons.
Ze zitten overal aan, regelmatig smeert 1 hem. Waarbij ze standaard naar de voedsel keuken lopen. Als je er 1 uit de groep haalt heb je ruzie met de rest, heb er littekens van. Ze hebben regelmatig de sleutels gejat, alles wat los en vast zit pakken ze. Is 1 die geleerd is de middelvinger op te steken, wat hij regelmatig doet. :')
Maar ze kunnen wel heerlijk komen knuffelen.
Het zijn lieve monsters, zijn niet veel die binnen de familie voor hun willen zorgen.

We gaan dan wel een hypotheek voor tonnen aan. Broekriem zal thuis aangesnoerd moeten worden. Wat prima kan, we hebben niets te klagen en leven luxe. Hebben 3 auto's waarvan er 1 weg kan.
Word dan héél hard sparen om iets bij te kunnen kopen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:11

Wat jullie ook beslissen, ik wens je veel succes.
Verdiep je hoe shelters voor apen rondkomen, welke mogelijkheden er zijn om gesteund te worden.
Het lijkt mij namelijk dat jullie een non-profit organisatie willen voortzetten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:00

Neon schreef:
Het eerste advies: iedereen bij elkaar verzamelen met een onafhankelijke persoon erbij die als mediator dient, vertellen wat er wel goed gaat en vervolgens de struikelblokken op tafel gooien. Vervolgens brainstormen over oplossingen

Het tweede advies Absoluut geen nieuwe dieren kopen zo lang jij de enige bent die er zorg voor draagt, nog even en je ligt in de lappenmand met een burn out.

Advies 3 doe een assertiviteitscursus: je geeft blijkbaar totaal geen grenzen aan, blijkbaar zijn ze gewend aan het feit dat jij het allemaal regelt... (Zelfs vanaf de andere kant van de oceaan ben je dit aan het doen) dus waarom zou een ander in hemelsnaam zijn verantwoordelijkheid hiervoor nemen? Het wordt immers opgelost door jou...

Dit dus.
En niet eerder weer uit elkaar gaan voor er beslissingen zijn genomen en deze op papier staan en ondertekend zijn door alle partijen.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:37

Misschien een gek idee, maar misschien moet je eens contact opnemen met stichting Aap. Het is natuurlijk aan de andere kant van de wereld, maar zij hebben een paar jaar geleden ook een dierenpark in Suriname (geloof dat het suriname was) ondersteund.

Niet om de dieren op te laten vangen, dat hebben jullie immers zelf al gedaan en ik ga er vanuit dat ze het bij jullie perfect hebben. Maar misschien kunnen ze je wel advies geven. Zij komen immers veel in kleine dierenparkjes.

En verder zoals al eerder gezegd, ga met volunteers werken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:46

Ik vraag me af of dit dierenpark in deze tijd en in deze vorm nog wel bestaansrecht heeft. Het is heel mooi dat aan opa´s wens wordt voldaan, maar is dat nog wel rendabel en realistisch, nu en in de toekomst?

Het zou mooi zijn als alle neuzen dezelfde kant uit komen door middel van een goed bedrijfsplan. Het klinkt nu vooral alsof alle belanghebbenden vooral met zichzelf bezig zijn en niet met de toekomst van het dierenpark. Da's logisch maar niet handig. Daardoor is er geen structuur en visie, en die is nu juist nodig. Jezelf voor tonnen in de schulden steken heeft alleen maar zin als je voor 100% achter die beslissing staat en zelf de beslissingen kunt nemen, zonder een hele kudde familie als een molensteen om je nek te hebben.

Yntel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 18:59

Het is overwegen wat wij willen.

Als we zonder de familie veder gaan; zijn we van hun gezeur af. Kunnen wij eigen beslissingen nemen.
Maar we zullen wel hard moeten vechten om op te bouwen.

Wij hadden een constructie bedacht;
Vriend op kantoor, zorgen dat er geld is, eten regelen. Ik de verzorging.

Vriend heeft er nog ander werk naast,wat hij vanuit huis doet. Ik zou mij voor een paar uurtjes per dag kunnen verhuren als verzorger, op freelance basis. Had al een aanbod gehad van een mede dierhouder, hij heeft ook maar 2 dieren. Hij zorgt op mijn vrije dag voor mijn dieren, ik op zijn vrije dag voor zijn dieren. Zondag om en om. Kost ons een stuk minder dan personeel, waar dan waarschijnlijk ook niet echt geld voor is. Het kost alleen tijd, ik moet dan op een dag dubbel werken.

Yntel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 19:01

Marsu schreef:
Misschien een gek idee, maar misschien moet je eens contact opnemen met stichting Aap. Het is natuurlijk aan de andere kant van de wereld, maar zij hebben een paar jaar geleden ook een dierenpark in Suriname (geloof dat het suriname was) ondersteund.

Niet om de dieren op te laten vangen, dat hebben jullie immers zelf al gedaan en ik ga er vanuit dat ze het bij jullie perfect hebben. Maar misschien kunnen ze je wel advies geven. Zij komen immers veel in kleine dierenparkjes.

En verder zoals al eerder gezegd, ga met volunteers werken.

Volunteers zoeken.. Zou een optie kunnen zijn. Maar we zullen dan we wel een dikke verzekering moeten afsluiten, helemaal als ze met roofdieren, de beren gaan werken.