Het is een lange zomer geweest. 6 weken lang 7 dagen per week gewerkt, 8 uren regelmatig langer. Jullie zullen denken welke baas doet dat? Wij hebben een familie bedrijf, de familie laat het steeds meer afweten wat helpen betreft. Iedereen had wel iets, was geen geld om personeel in dienst te nemen en de mede collega's zaten met het zelfde probleem ; te weinig personeel en te veel te doen.
Woon in de USA, mijn vriend's familie had een familie bedrijf, dieren in een particuliere dierentuin. Het bedrijf is al generatie's in de familie. Opa is degene die het bedrijf groter heeft gemaakt, die het van de ondergan heeft gered. Opa was de 'baas' en degene die alles regelde. Iedereen had respect voor hem, hij heeft vanaf zijn 15de tot zijn 77ste keihard gewerkt om op te bouwen wat we nu hebben.
Helaas is hij november 2012 overleden. Zijn laatste wens was het voortbestaan van het bedrijf. Hij heeft alles op papier laten zetten, welk deel van wie is. Regels waar aandeelhouders zich aan moeten houden. We werken dus met aandeelhouders, alleen familie en mag alleen binnen de familie verkocht worden.
Het welzijn van de dieren stond altijd boven aan, en de kosten dat zal wel goed komen. Er was genoeg geld, er is genoeg geld.
Na het overlijden van opa was er een deel die geld ging zien. Zij willen gaan bezuinigen zodat er meer winst komt. Dit zal te kosten van de dieren gaan. Ik noem dit deel van de familie voor het gemak M, van money.
We hebben voornamelijk dieren die onderhand al redelijk op leeftijd zijn, veel hebben ook een verleden. Ze zijn niet geschikt voor de fok. M wil nieuwe dieren aanschaffen voor de fok en de ouden verkopen. We hebben ook grote verblijven, we zouden veel meer dieren kunnen houden. Ook hebben we een heel deel ongebruikt stuk land binnen de dierentuin. Zij willen dit gaan verkopen/verhuren/dieren gaan houden.
Dan is er nog een deel van de familie die zelf financiële problemen hebben, zij roepen alleen dat ze uitgekocht willen worden.
Dan zijn de wij er nog. Mijn man, zijn ouders en broer. Wij willen het voortzetten zoals opa het deed, alles met respect voor de dieren.
Broer woont ergens anders dus die werkt niet in de dierentuin. Schoonvader deed al het werk nadat zijn vader minder werd. Vlak nadat ik geëmigreerd was, kreeg hij een hart aanval. Hij kan eigenlijk niet meer werken, is deels verlamd maar hij helpt. Schoonmoeder helpt ook, maar is bang voor de dieren.
mijn vriend heeft er eigenlijk geen zin in om voor de dieren te zorgen. Hij regelt het financiële gedeelte en heeft er een baan naast. Ik kwam daar dus wonen, had een kind wat 11 maanden was. Opa kreeg een hart aanval er brak paniek uit, wie moest er voor de dieren zorgen. Ik, die in de detailhandel werkte kreeg een spoed cursus dieren verzorger. Zijn genoeg die hebben geleerd hoe wat waar waarom, kwa de verzorging maar iedere keer had iemand wel iets. Dus kwam er vrijwel iedere dag iemand anders.
Toen kwamen we op het punt; verkopen of er voorgaan.
Het is er mee geëindigd, wij, voornamelijk ik zorg er voor.
Heb de zomer dus non-stop gewerkt. Zo erg geweest dat ik soms 2a3 dagen niet thuis kwam en er gewoon bleef slapen. En iedere keer als ik hulp was er wel iets. Al had er iemand komen fruit snijden.
Ik zit er doorheen, heb regelmatig thuis gezegd verkoop het maar! Heb zelfs gedreigd terug te gaan naar Nederland. Maar dan kom je er weer en dan zie je dat ze aan je gewend zijn, positief op je reageren. Dan is het weer goed.
Er spelen nu wat dingen;
Er is een dier overleden, zijn maatje was eerder dit jaar al overleden. We hebben dus een verblijf leeg. De vereniging begint druk te zetten over wat we willen, verblijf verkopen? Nieuw dier aanschaffen? Verhuren?
Binnen de familie weer heibel. Wij willen een dier die redden, M wil een groep kopen, met als doel tot fokken en die dieren verkopen. En dan is er nog het deel dat zegt wij willen uitgekocht worden.
We hebben een nieuw verblijf laten bouwen, Een deel van M zou dit zelf bouwen. Maar dat schiet voor geen meter op! De verbuiging zit ons in de nek dat we op moeten opschieten.
Ben nu dus op vakantie. Was afgesproken wie wat zou doen, welke dag en wanneer. Hangt dus een rooster, waarmee iedereen akkoord ging!! Nu zijn er een paar die er onderuit willen,en ik die aan de andere kant van de oceaan zit mag het even fixen. Onder het motto, ja maar jij zorgt er altijd voor. Of het is jou verantwoordelijkheid want jij gaat op vakantie.
Ik zit hier in de stres, of er wel voor ze gezorgd word. Was afgesproken dat er elke dag op een groepapp een update zou komen over die dag, wie wat gedaan heeft etc. De helft vergeet het te melden. En ik mag er dan achter aan, rond bellen vragen of er wel gevoerd is.
Zucht...
Leuk zo op vakantie. Ik durf zo niet meer een volgende keer op vakantie.
8 kapucijnapen. We hadden 2 chimpansee's die zijn overleden.