Auto met buitenlands kenteken, belasting-ontduiking?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Knakker

Auto met buitenlands kenteken, belasting-ontduiking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 12:44

Ik zou graag jullie mening willen weten over auto's van Nederlanders met een buitenlands kenteken.

Oke, als je in de grensstreek woont en je hebt je bedrijf in het buitenland, je rijdt waarschijnlijk ook de meeste kilometers in het buitenland, dan snap ik het, daar heb ik geen oordeel over.

Maar naar mijn idee ontwijken veel gewone mensen deze regel en rijden er enorm veel auto's rond met een buitenlands kenteken, die dus geen wegenbelasting en BPM hoeven te betalen, dat is toch gewoon belastingontduiking?
Zijn veelal niet de kleinste en goedkoopste auto's, dus het gaat om best wel grote bedragen.
Zo rijdt er bij ons in de buurt een Infinity rond met het kenteken P-1, dit is een kenteken uit Sint Maarten. Is een grote en dure auto, die zou met een nederlands kenteken misschien wel een bedrag van 20.000 EURO aan BPM kwijt zijn en maandelijks een 200 EURO aan wegenbelasting.
Ook hoeft deze wagen geen kentekenplaat aan de voorkant, kan dus ook niet geflitst worden aan de voorkant.
En wat de denken van bijvoorbeeld al die mensen uit het Oostblok die al jaren in NL wonen, en dus geen cent betalen?

Dat is toch niet eerlijk?
Of ben ik nu gewoon 1 van die suffe brave burgers die netjes alles betalen?

Wat is jullie mening hierover?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:47

De wereld is geen eerlijke plek.
Als je er zo ontzettend last van hebt dan geef je ze aan. Anders liever druk maken om je eigen leven.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 25-09-14 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:47

Als je in NL staat ingeschreven dan mag je niet met buitenlands kenteken rijden....

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:50

Eb01 schreef:
Als je in NL staat ingeschreven dan mag je niet met buitenlands kenteken rijden....

Niet waar. Je mag als inwoner van NL wel met auto met buitenlands kenteken rijden, mits je de auto maar in NL registreert.

Rijksoverheid schreef:
Mag ik een auto met een buitenlands kenteken hebben?
U mag een auto met buitenlands kenteken hebben, als u in Nederland woont. Deze auto moet u dan wel in Nederland laten registreren. Ook moet u belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ebben.html

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 12:56

Eb01 schreef:

jawel hoor, zijn gewoon nederlands

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:57

OK. Wist ik niet. Wel dat de auto dan in NL geregistreerd moet zijn, en je dus BPM moet betalen en wegenbelasting. Ik dacht dat een NL kenteken daar uit zou volgen. Niet dus. Waarom dan niet eigenlijk?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 12:58

Oke Szan, ze betalen wel belasting?
Ze rijden juist met een buitenlands kenteken, auto staat op naam van een buitenlandse firma, en dan betalen ze volgens mij 0 belasting.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:58

Volgens mij wordt het kenteken omgezet naar een NLD kenteken zodra je hem laat registreren?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:01

Andersom weet ik wel; je mag niet blijvend met een NL kenteken in Duitsland blijven rijden want na ongeveer drie maanden (verschilt per verzekeraar) wordt je auto verzekering stopgezet met alle gevolgen vandien.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:02

Wat kan jou het schelen wat anderen doen := Zorg gewoon dat je zelf netjes en eerlijk leeft, andere mensen komen door hun oneerlijkheid vanzelf een keer in de problemen :j
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 25-09-14 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:03

Szan schreef:
Eb01 schreef:

Niet waar. Je mag als inwoner van NL wel met auto met buitenlands kenteken rijden, mits je de auto maar in NL registreert.

Rijksoverheid schreef:
Mag ik een auto met een buitenlands kenteken hebben?
U mag een auto met buitenlands kenteken hebben, als u in Nederland woont. Deze auto moet u dan wel in Nederland laten registreren. Ook moet u belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ebben.html

maar als je hem registreert krijg je een NL kentekenplaat en auto papieren weet ik uit ervaring :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:04

Er zit vast wel een slimme belasting truc achter.
De vraag is of je dat zelf ook niet zou doen als je dit op een legitieme manier via je bedrijf kan doen en zo honderden per jaar kan besparen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 13:04

wat het mij kan schelen? Nou ja, zoveel dat ik het niet eerlijk vind....

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:04

Geef ze eens ongelijk, heb ook vrij weinig zin om €600 per maand te betalen aan een auto en dan heb ik de benzine er nog niet bij. Dus als ik straks de kans krijg om een als Duitser te hebben, zal ik het aannemen als t zich loont en te verantwoorden is.

Zijn meestal ook geen gemiddelde autos met duits kenteken.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 13:04

Sizzle schreef:
Er zit vast wel een slimme belasting truc achter.
De vraag is of je dat zelf ook niet zou doen als je dit op een legitieme manier via je bedrijf kan doen en zo honderden per jaar kan besparen.

zo iets moet het zijn!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 13:05

SFC schreef:
Geef ze eens ongelijk, heb ook vrij weinig zin om €600 per maand te betalen aan een auto en dan heb ik de benzine er nog niet bij. Dus als ik straks de kans krijg om een als Duitser te hebben, zal ik het aannemen als t zich loont en te verantwoorden is.

Zijn meestal ook geen gemiddelde autos met duits kenteken.

nee klopt, die auto in mijn voorbeeld gaat een eind richting of zelfs over de ton....

SFC

Re: Auto met buitenlands kenteken, belasting-ontduiking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:06

Ja en zo ken ik er veel hoor. Belgische en Duitse Q7 en andere dure dingen, jaguars, zoiets... die wil je niet eerlijk betalen haha

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:06

Aan de andere kant de auto zal dan toch wel gekocht moeten worden dus dat geld is die persoon toch kwijt. Wel scheelt het een hoop aan wegenbelasting. Wat ik zelf denk is dat die mensen dan in dat land in elk geval wel een woonadres moeten hebben?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:07

Dus als jij in bijv luxemburg een bedrijf zou hebben waarop je je zonder grote frauduleuze praktijken maar met een simpel trucje je auto kan registreren, dan zou liever extra nederlandse belasting betalen, omdat het eerlijker is?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 13:07

ja of een buitenlandse bv

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:08

joyce83 schreef:
Aan de andere kant de auto zal dan toch wel gekocht moeten worden dus dat geld is die persoon toch kwijt. Wel scheelt het een hoop aan wegenbelasting. Wat ik zelf denk is dat die mensen dan in dat land in elk geval wel een woonadres moeten hebben?

als je een woonadres hebt in het land van je kentekenplaat kan het wel, maar dan moet je aantonen dat je meer in het buitenland woont dan hier :j

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 13:08

Sizzle schreef:
Dus als jij in bijv luxemburg een bedrijf zou hebben waarop je je zonder grote frauduleuze praktijken maar met een simpel trucje je auto kan registreren, dan zou liever extra nederlandse belasting betalen, omdat het eerlijker is?

nee, maar ik snap niet dat de nederlandse regering daar niets tegen doet.
Onze wegenbelasting gaat ieder jaar met tientjes tegelijk omhoog en dan zie je dit om je heen.

Carlijn101

Re: Auto met buitenlands kenteken, belasting-ontduiking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:10

De auto kan ook op de zaak staan als deze persoon een bedrijf heeft in het buitenland.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:10

ja jammer, maar misschien heb jij wel weer andere voordelen. Waarom willen hebben wat een ander heeft. Jij doet het toch eerlijk? Een ander fraudeert liever om kosten te besparen. Ieder z'n ding toch.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:11

Klinkt me haast jaloers in de oren :+