Kleding kind bij gescheiden ouders.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Youknowme

Kleding kind bij gescheiden ouders.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 19:43

:wave:

Omdat ik zelf niemand ken die gescheiden is en ik eigenlijk heel benieuwd ben hoe het bij de meeste in zijn werking gaat vraag ik mijn vraag hier.

Situatie schets van mij.
Mijn man heeft een zoon die gemiddeld 5 dagen per week bij ons woont, mijn man moet zelf kleding/schoenen voor zijn zoon kopen en krijgt hier geen bijdrage voor.

Zn 2 jaar geleden kwam hij met haar kleding maar ging niet perce met die kleding terug, vaak kreeg hij gewoon onze kleding aan of kleding die hij zelf aan wilde. Maar het begon ons een beetje op te vallen dat wij onze goede kleding niet terug krijgen.
Wij willen dat hij is nette, goede kleding loopt dus goed passend, geen gaten en of vlekken ( vlekken na het spelen mag wel, bedoel vlekken die je er niet meer uit krijgt ) Ook vinden wij het belangrijk dat zijn schoenen goed passen en gaan daarom altijd naar een goede schoenen winkel ( hij heeft ook wel goedkopere maar sowieso swinters en zomers 1 paar goed aangemeten schoenen).
Onze aangemeten schoenen hebben wij nooit meer terug gezien net zoals vele goede kleding.

Inmiddels hebben wij kleding aangeschaft, goedkoop maar wel netjes/goed passend die hij eventueel die kant op aan mag.
Nu is het al bijna een jaar zn feest dat hij steeds in een jogingsbroek veel te klein/groot/gaten of ontzetten vies, veel te kleine schoenen ( hebben er meerdere weggegooid en maar schoenen gekocht die hij aankon die kant op) deze kant op komt. Ook mist er vaak een jas.

Elk kleding stuk die wij die kant opsturen krijgen we vrijwel nooit terug, heel soms komt ie wel in een kleding stuk terug.
De afspraak die gemaakt is dat hij in de kleding van haar terug gaat naar haar, maar wij laten hem nou eenmaal niet in een broek vol gaten, veel te kleine schoenen/kleding terug gaan en doen dan onze kleding aan.

Maar dit uit zich dus in dat wij maar kleding blijven kopen en ik word er ondertussen wel een beetje moe van eerlijk gezegd.
Praten met haar is onbegonnen zaak dus we moeten het er maar mee dealen.

Dit heeft mij dus op de vraag gebracht hoe andere mensen dit onderling regelen en ben daar heel benieuwd naar!

Ps. Mn bericht is niet bedoeld om haar zwart te maken, maar zoals ik hem schets is de situatie nou eenmaal.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:55

Heel simpel : de kleding die hij aan heeft op de dag dat hij komt gaan direct in de was en die gaan weer aan als hij weer weg gaat.
Het zal even duren voordat de andere partij door heeft dat het geen nut heeft om oude kleding aan te trekken omdat die altijd weer terug zullen komen. Waarschijnlijk zal hij na een paar keer wel weer "normale" kleding aankrijgen.

Heb je wel een goede band met "de andere partij" dan is een goed gesprek misschien een idee : vraag of er een (financiële ) reden is dat ze zo doet.

Flying_Indo

Re: Kleding kind bij gescheiden ouders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:01

Hoe oud is je "cadeau"zoon eigenlijk? Heeft hij in de gaten wat er gebeurd?

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 20:03

luckyboy5 schreef:
Heel simpel : de kleding die hij aan heeft op de dag dat hij komt gaan direct in de was en die gaan weer aan als hij weer weg gaat.
Het zal even duren voordat de andere partij door heeft dat het geen nut heeft om oude kleding aan te trekken omdat die altijd weer terug zullen komen. Waarschijnlijk zal hij na een paar keer wel weer "normale" kleding aankrijgen.

Heb je wel een goede band met "de andere partij" dan is een goed gesprek misschien een idee : vraag of er een (financiële ) reden is dat ze zo doet.

Goede band is er helaas niet.
Zelfde kleding terug sturen hebben we in het begin wel gedaan, maar kan gewoon echt niet.. Schoenen waarbij hij zijn tenen niet meer kan strekken en de afdruk erin staan.
Ons is uiteindelijk aangeraden om zelf de slimste te zijn en maar goede, goedkope kleding terug te sturen dit om 1 ' goede ' te houden.

Kleding wat vies is gaat idd gewoon die kant op hoor! Maar een broek vol gaten in de winter kan gewoon niet.
Leuke is dat zij gaat zeuren, en we een telefoontje krijgen '' wat voor kleding heb je hem aangetrokken'' Ja de jouwe dus.
En als het koud is met korten mouwen en zonder jas kunnen wij niet over ons hart verkrijgen. Sowieso niet voor de welzijn van hem, en toch.. Als een kind met zulke kleding op school loopt gaat het ook gepest worden zijn we bang voor.

Flying_Indo schreef:
Hoe oud is je "cadeau"zoon eigenlijk? Heeft hij in de gaten wat er gebeurd?

Hij is 7 en heeft heel goed in de gaten wat er gebeurt. Krijgen ook vaak te horen dat mama dat express doet, en as wij vragen waar onze schoenen zijn horen we vaak dat hij die niet aan mag want ze mogen niet vies worden ( zijn onze schoenen notabene)

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:10

Jeetje wat lastig,

Maar wat betreft schoenen is het toch heel makkelijk? Zij heeft nu blijkbaar genoeg goede schoenen dus als hij met kapotte aankomt zijn jullie goede paar nog daar, dan kan hij toch gewoon op de slechte schoenen terug?

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 20:15

Duplo schreef:
Jeetje wat lastig,

Maar wat betreft schoenen is het toch heel makkelijk? Zij heeft nu blijkbaar genoeg goede schoenen dus als hij met kapotte aankomt zijn jullie goede paar nog daar, dan kan hij toch gewoon op de slechte schoenen terug?

In de theorie wel idd maar laat jij een kind de hele dag met zere voeten lopen? Wij helaas niet. Hebben we idd wel eens gedaan maar voelt absoluut niet fijn, ga zelf maar eens op schoenen lopen die een maat (of 2) kleiner zijn.

Maar even afkloppen, schoenen is 2 maanden geleden voor t laatst gebeurt.
Als we hem direct naar haar zouden brengen kan ir zonder schoenen en die kleding wel in de auto maar hij moet eerst een hele dag op school.

Maarja ben dus erg benieuwd hoe andere mensen dat geregeld hebben.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:16

Wat ontzettend triest voor dat ventje dat goed overleg in het belang van het kind niet mogelijk is met de andere partij.
Heel toevallig ken ik iemand die met ditzelfde probleem loopt. Hij heeft de voogdij en het kind woont de grootste tijd bij hem. Als hij naar zijn moeder gaat komt hij vaak ook in oude kapotte kleding terug en de goede kleding die hij aanhad om naar zijn moeder te gaan ligt dan bij de moeder in de kast.

Is er geen mogelijkheid dat er een gesprek komt met een mediator erbij? Betaald zij alimentatie?
Dus zij spaart min of meer die kleding op door de goede daar te houden, maar hem steeds in haar gekochte oude kapotte kleding terug naar jullie te sturen?
Wat zegt ze als je vriend haar vraagt om de kleding die hij aan heeft weer mee terug te geven?

En het is inderdaad erg sneu om hem naar zijn moeder te brengen met oude kapotte kleding. Maar hebben jullie een idee hoe hij in de dagen bij haar erbij loopt? Heeft hij dan daadwerkelijk die schoenen en kleding aan? Of gebruikt ze die enkel om hem naar jullie te laten gaan en doet ze in 'haar' dagen de opgespaarde mooie kleding aan die je vriend gekocht heeft?

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 20:18

Als hij daar is draagt hij goede kleding, is alleen als hij naar ons moet. ( al loopt hij daar ook vaak op de kleine schoenen )

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:20

Dit was bij mijn ex net zo.. Ik bracht mijn kind dus weg in 'oude' kleding.

Zijn goede merkkleding bleef daar nml ook achter..

Dus liet ik hem gaan in oudere kleding.. Ik was op een gegeven moment wekelijks kleding aan het kopen omdat hij thuis geen nette kleding overhield..

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:23

Heeft zij voldoende geld om fatsoenlijke of regelmatige nieuwe kleding te kopen voor het zoontje?

Te kleine schoenen kunnen echt niet. Je moet ook aan het kind denken en niet alleen aan jezelf.

Ik zou echt geen oplossing weten.
Als kind van gescheiden ouders moesten wij ons ook altijd omkleden van me vader als we weer naar me moeder gingen.
De kleding dus weer aan die we aan hadden toen we aan kwamen.
Maar ja bij jullie niet de oplossing....

Kan je niet goedkopere kleding zoeken die toch leuk is voor dagen dat hij terug gaat.
En de echt mooie kleding houden thuis.

Als je echt wilt dat de jongen er fatsoenlijk bij loopt zal je dit moeten accepteren.
Ondanks dat het te gek voor woorden is.
Praat er niet over waar hij bij is.
Hij zal het onthouden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:24

Youknowme schreef:
Als hij daar is draagt hij goede kleding, is alleen als hij naar ons moet. ( al loopt hij daar ook vaak op de kleine schoenen )

Heel sneu voor het ventje, maar dan zou ik die oude kleding uitwassen en hem daar toch in terug brengen.
Maar hoe gaat het halen en brengen dan? Halen jullie hem of brengt zij hem? Want als jullie hem halen zouden jullie kunnen zeggen dat die schoenen niet meer passen en ze even de goede nieuwe schoenen moet halen (de door jullie gekochte schoenen).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:27

Ik heb wel een oplossing voor je.
Kinderkleding kun je heel makkelijk bij de kringloop kopen, of idd het setje weer aan waar hij mee kwam. Als het een kwestie is van in de auto en het huis in, kan het desnoods ook zonder jas.
Schoenen vind ik een ander probleem. Met te kleine schoenen terugsturen vind ik niet kunnen, maar zorg dan voor schoenen waar de tegenpartij nu echt geen lol van heeft. Klompen bijv. Daar blijven de voeten mooi warm in. Voor bij jullie gewoon schoenen aanschaffen die dan gewoon bij jullie mogen blijven staan. :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:28

Het is volgens mij niet jullie kleding, maar de kleding van het kind.
Als het goed is, worden daar ook budgettaire afspraken over gemaakt.

Is dit het enige punt of gaat er meer niet goed?
Tijd voor een goed gesprek tussen moeder en vader, lijkt mij.
Ja, juist als het niet zo lekker loopt.
Als ze er niet uitkomen, is te adviseren een mediator te nemen. Los het op als volwassenen.
Tip: ga niet mee in het bekritiseren/zwartmaken van de andere ouder en betrek het kind niet in de 'strijd'.. hoe moeilijk het ook is.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 20:31

Wij hebben idd een stapel kleding die die kant op mag, goedkope kleding maar wel netjes. Maar zo blijven wij dus kleding kopen.
Financiën heeft ze genoeg, ze krijgt ook gewoon kinderbijslag om kleding te kunnen kopen, bij haar kan hij er wel net uitzien.

We zien haar nooit, ml spreekt haar af en toe via de telefoon. Afspreken irl lukt bijna niet.
Wij brengen hem maandag morgen naar school en halen hem woensdag middag uit school. Dus overdracht met haar is er niet.
Af en toe in de vakanties, maar dan heeft ze altijd wel een smoes... Oh niet door gehad, of ja die wilde hij aan.
Mediator etc werkt niet, is al geprobeerd ;)
Kind betrekken we niet in de strijd hoor! Hij krijgt gewoon nette kleding aan als hij die kant op moet, spreken er alleen samen over omdat het af en toe vervelend is om maandelijks nieuwe kleding te kopen die die kant op moet.

Maaar dit topic is niet bedoeld om dit probleem te bespreken haha. Maar was/ben gewoon geïnteresseerd hoe het bij andere gaat.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:37

Wat een misselijkmakend mens zeg. Welke moeder trekt haar kind nou bewust te kleine schoenen aan. Kun je niet bij de action van die goedkope nepcrocks of slippers/gympies kopen en die aantrekken als hij weer met te kleine schoenen komt? Voor de rest zou ik hem gewoon met dezelfde oude zooi weer terugbrengen en het zo draaien dat je hem nooit naar school brengt, is ze helemaal belatafelt om jullie met alle kosten op te zadelen, ze krijgt gewoon kinderbijslag hoor, kun je prima je kind van kleden.

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:38

Lastig hoor.
Halen jullie de jongen bij de moeder op?

Op zo'n moment eventueel aangeven dat je graag wilt dat hij de kleren/schoenen aan krijgt die jullie hem voor het weekend mee hebben gegeven?
En dan eventueel met een knipoog aangeven dat dit setje in de zak van Max mag?

Hoe dan ook geen scene maken, daar wordt de jongen alleen maar de dupe van.
Jullie optie van goedkope, passende kleren mee geven is misschien wel de beste optie. Maar zelfs dat is op den duur best een kostbare zaak.

Een andere optie is de hele bezoekregeling op de schop gooien als ze niet volwassen reageert. Als de jongen daar alleen in de vakanties komt, hoef je maar 6x per jaar wat nieuws te kopen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:39

apart. Maar wel vervelend voor jullie.

Hier is de situatie zo. Zij krijgt alimentatie en de kinderbijslag dus zij koopt
de kleren. Die neemt ie gewoon mee als hij bij ons is en gaan ook gewoon mee
terug.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 20:40

Als we hem naar haar zouden brengen zouden we hem idd in dezelfde kleding terug brengen, hij moet alleen een hele dag naar school vandaar dat we het niet doen.

Maisie schreef:
apart. Maar wel vervelend voor jullie.

Hier is de situatie zo. Zij krijgt alimentatie en de kinderbijslag dus zij koopt
de kleren. Die neemt ie gewoon mee als hij bij ons is en gaan ook gewoon mee
terug.

Krijg jij dan een koffertje ofzo mee met kleding voor de periode dat hij bij jou verblijft?

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:43

Begrijp ik nu goed dat de moeder haar zoon in afthanse kleren en te kleine schoenen woensdag naar school stuurt? Misschien kunnen jullie dan de school er in betrekken. Dat zij er ook druk op zetten dat haar zoon niet zo naar school kan laten gaan. Het zou wel heel zuur zijn als je jongen straks ook nog gepest wordt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:44

Ik denk dat je helaas toch in gesprek moet met de moeder... -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:45

Ik zou sowieso de slechte kleding waar hij in komt, niet meer teruggeven maar direct weggooien, doen jullie dat al?

In theorie moet die ouwe zooi dan wel een keer op raken ;)

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:45

Wij hebben hier 50/50 ouderschap, en naar problemen over en weer heb ik nu het standpunt: ze gaan terug in de kleren waarin ze komen. (Ik breng/haal ze altijd zelf).

Ik sta soms ook verbaasd van waar ik ze in krijg. Maar goed, als ik de tijd heb, was ik het weer. Wisselmomenten zijn bij ons altijd savonds, dus ze lopen de hele dag gewoon in de kleren die ik heb... en ik kleed ze savonds pas weer om, vlak voor het wisselen, in wat ze aanhadden.

En soms is het gewoon /te/ erg waar ik ze in krijg... maar goed, dan gaat dat opgevouwen in het koffertje mee, en trek ik ze iets van mij aan. Waar ik meteen afscheid van neem, en zie als een donatie. Als het terugkomt, mooi meegenomen :)

Dit geeft uiteindelijk ruimschoots het minste stress. :D

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:47

Idd hij heeft een koffer mee en meestal ook 2 paar schoenen en speelkeren enz.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 20:50

Kleding die te klein/gaten die gooien we idd weg. Zal je wel denken he, maar ze heeft nog een zoon dus wij denken dat hij ook vaak zijn kleding aankrijgt waardoor het te klein is.

Maisie schreef:
Idd hij heeft een koffer mee en meestal ook 2 paar schoenen en speelkeren enz.

Dat is fijn geregeld zeg!

Dannon, zolang het niet te vaak gebeurt zou ik het ook geen probleem vinden.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:50

mijn dochter gaat in een schoon setje naar haar vader en heeft een setje kleren in een tas mee voor als we haar weer ophalen.
vaak blijft er daar ook wel eens wat liggen en krijgt ze dus ook niet haar allernieuwste kleren mee die echt net nieuw zijn. laatst had ze bij ons zo wat geen sokken meer en toen heb ik haar wel gevraagd of ze bij haar vader even in de kleding kast wou kijken of daar nog sokken lagen die van ons waren. ( ze kan mijn sokken gelukkig dragen. ze heeft bijna mijn schoen maat ) ze is 10 jaar en ze pakt nu zelf haar tas in en vergeet soms nog wel eens wat.
ze heeft bij haar vader ook kleren die hun voor haar hebben gekocht en blijft daar.
we hebben eerst gecommuniceerd via een schriftje maar ze is nu oud genoeg om alles zelf te vertellen alleen als er iets dringends is dan via whats app of bellen.