Ik wist niet helemaal hoe ik het topic moest noemen dus ik hoop dat 't een beetje omvattend is zo

Al sinds ik mij kan heugen heb ik echt een grote hekel aan roken. Het heeft me nooit op geen enkel moment dan ook aantrekkelijk geleken en met alle nadelen die er aan vast zitten zie ik echt niet in waarom mensen het doen.
Waarom ik er zo'n hekel aan heb? Pfoeh, zoveel redenen.
- Het stinkt
- Het is enorm ongezond
- Enorm onaantrekkelijk met zo'n peuk in je mond
- Het is ontzettend duur
- Op langer termijn zal het toch wel meer schadelijk zijn dan dat iedereen voor ogen heeft
- Het laat vaak enorm veel zooi achter (op een paar bewuste mensen na dan)
Nooit heb ik er echt problemen mee gehad als iemand rookt, daar kiezen ze immers zelf voor. In mijn vriendenkring zijn er dan ook genoeg mensen die roken, no problemo. Ik ben niet iemand die sigaretten gaat afpakken, doorknippen, pakjes weggooien o.i.d. Het is echt hun eigen keuze.
Totdat ... ik mijn vriend leerde kennen die er zo ongeveer het tegenover gestelde van denkt. Die heeft een lange tijd vast gerookt en doet 't nu nog wel sporadisch. Ruzie's erover gehad? Jazeker. Ik heb het idee dat hij mijn punt niet begrijpt en niet in ziet hoeveel moeite ik ermee heb dat iemand waar ik zoveel om geef niet ziet dat het mij gewoon pijn doet als 'ie rookt. Elke keer komt het excuus dat het 'niks met elkaar te maken heeft' en 'dat ik het me niet aan moet trekken' .. Maar hoe dan? Ik weet serieus echt niet hoe ik dat niet moet doen.
Nu zullen er vast wel Bokkers zijn die zich hierin herkennen of de situatie zelf hebben meegemaakt. Hoe gaan jullie hiermee om/zijn jullie hiermee om gegaan? Ik ben het gezeik erom meer dan beu maar ik krijg het gewoon niet voor mekaar er niet mee te zitten blijkbaar. Hoe fix je zoiets? Toen we elkaar leerden kennen wisten we van elkaar hoe we erover dachten, dus daar zit 't 'm ook niet in. Ik wil 'm niks verbieden, ik vraag dan ook niet om tips om 'iemand te laten stoppen met roken'.
Gezien dit een serieuze vraag is hoef ik geen bijdehante opmerkingen of onzinnige reactie's.