"Grootouders moeten niet opvoeden, alleen maar genieten"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rapperijder

"Grootouders moeten niet opvoeden, alleen maar genieten"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 14:37

Zei mijn moeder gisteren tegen me tijdens een discussie over mijn dochtertje (bijna 2).

Een opmerking van mij dat ik niet meer wilde dat zij mijn dochter zomaar alles toelaten wanneer ze bij mij thuis op bezoek zijn is ontaard in een vreselijke discussie. Als mij ouders komen heeft mijn dochter altijd een geweldige dag maar aan het eind ben ik totaal uitgeput en ziet mijn huis eruit of er een speelgoedbom ontploft is.
Alles mag ze van haar opa en oma. Mijn vader tilt haar zelfs op zodat ze tegen de lampenkappen kan slaan als ze dat vraagt, en ze mag van hem zijn kopje van mijn goeie servies (normaal drinkt ze uit plastic ikea-spul) vastpakken om ermee te spelen. Wil ze verven of kleuren? Dat mag altijd, waar ze maar wil, ook naast het plastic zeil. Als ik zeg dat het niet mag ben ik zogezegd te streng. Zij beweren dat ik die dingen als kind ook allemaal mocht van hen, en dat ik gewoon moet meelachen en achteraf de rommel opruimen.

Mijn ouders zijn van mening dat grenzen stellen en opvoeden hun taak niet is, dat zij alleen maar moeten genieten van hun kleinkind. Als dat in mijn huis niet mag willen ze liever niet meer komen. Ik ben sprakeloos. Is het nou echt normaal dat voor een peuter alle regels in huis ophouden te bestaan zodra opa en oma binnenstappen?

Smallheal

Re: "Grootouders moeten niet opvoeden, alleen maar genieten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:38

Jouw huis, jouw regels toch :=

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:39

Dan komen opa en oma maar niet meer :j
Jouw regels en anders niet.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:40

Jouw huis jouw regels lijkt me? Prima dat ze tijdens een logeerpartij hun huis laten volkleuren en de lampen laten slopen, maar waarom zou jij dat in jouw huis moeten toestaan? Ik ben het compleet met je eens en als ze dan besluiten niet meer langs te komen dan is dat jammer.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:40

Nee, ik ben het volledig met je eens dat er door grootouders ook gewoon doorgeleefd moet worden qua regels als het gaat om opvoeding. Ik kan me niet voorstellen dat jij vroeger ook het halve huis mocht afbreken en bij wijze van de muren onder mocht verven.

Ben je al eens de discussie aangegaan over de daadwerkelijke beweegredenen van hun té tolerante gedrag? Want misschien zit er wel een onderliggende oorzaak onder, buiten het 'gewoon willen genieten'..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:41

Dus....
Jouw huis, jouw regels.

Bij opa en oma thuis vind ik wel dat je het een beetje los moet laten. Maar in jouw huis mag je zelf wel aangeven wat wel en niet mag toch?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:42

huh, zo'n grootouders heb ik nog nooit meegemaakt. :oo De meeste grootouders die ik ken en gekend heb waren strenger op de kleinkinderen dan de ouders van die kleinkinderen. :+ Juist omdat ze ook niet wilden dat die kinderen hun hele huis op stelten zetten. :+

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:43

In jouw huis gelden jouw regels in hun huis gelden hun regels. Dan halen ze je dochtertje maar op als ze niet meer willen langskomen. heb jij een rustige dag en een opgeruimd huis!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:44

Heel simpel, neem je dochter mee naar opa en oma, dan mag ze zich daar uitleven met lampekappen en duur servies..

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:45

Ik zou een bezoekje met de kleine aan opa en oma doen (hun huis natuurlijk), klei mee, verf mee, stiften mee, en knutselen maar......even een koekje van eigen deeg geven.
Ik ben misschien gemeen, maar dit zou voor mij geen discussie zijn. Ik heb dan wel geen kinderen, maar als die er ooit mogen komen, dan ben ik hun moeder... en wordt er dus naar mij geluisterd.
En anders komen ze inderdaad maar niet meer op bezoek (gelukkig ken ik mijn ouders goed genoeg en zouden ze zo nooit doen).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:46

Daarom is het zo leuk als Opa en Oma komen. Even de teugels laten vieren en lekker spelen.
Jouw ouders hebben jou ook groot gebracht, dus het zal heus wel goed komen. En kinderen leren heel snel bij wie wel wat mag en bij wie niet.
Ik vind het zalig als mijn zoon het naar zijn zin heeft met Oma. Gelukkig maar.
Het leven is al serieus genoeg. En dan ruim je het s avond op, zo erg is dat toch niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:46

Sja, zo zijn opa's en oma's, toch? Ze zullen haar toch zeker geen spullen laten vernielen, maar nee zeggen is vast lastig tegen je kleinkind ;) en ik krijg wel een beetje het idee dat je wat overdrijft met het volkleuren en slaan tegen de lamp. Per ongeluk een streepje op de vloer, of de lamp aantikken omdat je dan heel groot bent, dat deden wij vroeger ook wel.
Hoe vaak ik mijn moeder al niet heb gezegd dat de hond niet op de bank mag, geen snoepjes mag enz enz.. ze weten het toch beter..
Ik kan me van mijn opa en oma ook alleen maar herinneren dat er daar erg weinig regels waren. Daarom was het ook zo leuk om naar opa en oma te gaan :Y) Maar wij maakten er nooit echt misbruik van en gingen gewoon met de snoeptrommel op schoot tekenfilmpjes kijken :')

En anders laat je opa en oma ook alleen maar uit het plastic servies drinken :Y)

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:49

Zoals iedereen hierboven: jouw huis - jouw regels. En dan wel met een bepaalde grens, waarmee ik als voorbeeld geef: als mijn schoonouders bij mij thuis komen om op onze kleine man te passen en ik dus niet meer thuis ben, dan vind ik dat zij bepalen wanneer bv de tv/tablet aan/uit gaat, ookal beslis ik daarin misschien anders als ik thuis ben.

Prima als zij deze dingen goed vinden, maar dan wel in hun eigen huis.

Wel moeilijk, omdat zij eigenlijk een als-dan situatie hebben gecreëerd. Succes!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:49

Ah bekend :+ Ik heb zelf (nog) geen kinderen, maar toen wij klein waren werden we bij opa en oma altijd volgepropt met koek, snoep, suiker etc etc. Dat ik altijd wagenziek werd in de auto en dan alles eruit gooide, daar had mijn oma geen boodschap aan: 'want oma's zijn er om te verwennen.'
Mijn ouders hebben wat afgezien :=

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:51

Mijn ouders houden zich gelukkig aan onze regels als ze hier in huis zijn

Natuurlijk krijgen ze wel eens een extra chipje of snoepje en mogen ze wat later naar bed, maar verder gewoon de normale regels.

Dus eerst het ene speelgoed opruimen voor je iets nieuws pakt dat soort dingen.

Ik vind dat ook niet meer dan normaal.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:51

Heh? Hier is het juist omgekeerd. Mijn moeder is strenger dan wij zijn voor onze kinderen in ons eigen huis. Af en toe zit mijn moeder vol verbazing te kijken naar wat mijn kinders aan zooi maken en wil ze ingrijpen en dan moet ik snel zijn met zeggen: "Och mam laat maar gaan". Anders snappen de kids er niks meer van. Anderzeid weten ze wel dat ze bij oma thuis wel moeten luisteren naar oma. En daar houden ze zich gelukkig wel aan. Soms mag dan iets wel van mijn moeder waar ik het dan niet helemaal mee eens ben, maar ook ik besef wel dat oma er is om de kleinkinders te verwennen dus dat sta ik dan ook oogluikend toe zolang het niet de spuigaten uitloopt en altijd in overleg.
Mijn schoonouders geven geen commentaar bij ons thuis maar zijn ook in hun eigen huis wel heel duideljk in wat wel mag of niet en ook dat accepterren de kids.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:57

Dat gaat mij dus echt nevernooit gebeuren (mag ik hopen) :n

Je kan best voor bezoek je normale regels iets laten vieren, maar no way dat een kind ineens allerlei dingen mag waarvan ik heel bewust heb besloten dat het niet gebeurt.

Wat je niet wilt, dat gebeurt gewoon niet, Klaar. Uit. Punt.

Kunnen je ouders niet het fatsoen opbrengen om zich aan jouw regels te houden dan is het heel jammer maar dan komen ze maar niet meer.

Gewoon voet bij stuk houden, bedenk voor jezelf wat je wel en wat je niet wilt accepteren, en wat je niet wilt accepteren dat laat je ook echt niet gebeuren en wie dat niet kan respecteren die kan vertrekken.

Zou het gaan om dingen die ze bij opa en oma thuis wel mag en bij jou niet, dan moet je het wel een beetje los kunnen laten vind ik tenzij ze echt bizarre dingen doen die serieus slecht voor het kind zijn.
Als ze daar de boel onder mag kliederen en overal aan mag zitten: lekker laten doen!

Maar bij jou thuis gelden jouw regels: je ouders gaan opvoeden dus :j

Kan ze niet gewoon lekker bij hen in huis gaan spelen? Dan ben jij van die onzin af :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:03

Vooropgesteld: Ik heb geen kinderen, toch wil ik wel mijn mening kwijt gezien ik veel kinderen in omgeving heb.

opa's en oma's moeten zich ook gewoon aan de regels houden, want niet alleen laten ze het kind de vrije hand, zij gaan daarin ook helemaal los. Op de lampenkappen slaan |o waar gaat dat over?

Dat zij lekker mogen oppassen in jou huis is prima, maar niet wanneer de boel vernield wordt. Dan mogen ze dat inderdaad lekker bij hun thuis doen. Daarnaast heeft dat kind duidelijke regels nodig, ook van opa en oma. Natuurlijk moet het voor kinderen leuk zijn om naar opa en oma te gaan maar dat krijg je niet alleen voor elkaar op deze manier hoor. Vroeger pasten mijn opa en oma ook wel eens op ons, we kregen hier en daar een snoepje of ze hadden een lekker ijsje voor ons gekocht, zo werden wij vroeger verwend.

Zoals ik er tegenaan kijk zijn er 2 opties

1. Ze mogen gewoon in jou huis oppassen, laat ze doen wat ze willen met uitzondering van vernieling, en spreek af dat alles netjes is opgeruimd en schoongemaakt als jij thuis komt. Ik zag eerder een reactie voorbij komen dat je het dan maar ff moet opruimen, maar dat vind ik van de zotte. Ze passen niet voor niks op, waarschijnlijk omdat jij die dag druk bent, dan wil niet niet thuis komen in een grote puinbak die je dan nog ff lekker zelf op mag ruimen.

2. Laten verkassen naar hun eigen huis. Als zij oppassen, in hun huis. Dan mogen ze daar lekker doen wat ze niet kunnen laten al zitten daar ook weer haken en ogen aan. Als zij alles gaan toelaten bij dat kind dan krijgen ze vroeg of laat vanzelf een keer een klap in hun gezicht. Tja, alles mag toch?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:08

Jouw huis, jouw regels!
Inderdaad, dan maar naar opa en oma toe, inclusief verfspulletjes en een auto vol speelgoed. Kijken of ze het niet stellen van grenzen dan ook nog leuk vinden :D .

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:12

Zo zeg, die durven! Wat ze bij hen thuis doen moeten ze zelf weten, maar jouw huis, jouw regels! Ik vind Nederlandseouders juist veel te los, mag allemaal best wat strenger.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:15

Bij jou thuis gelden jou regels bij je ouders gelden hun regels. Dat is voor een kind ook veel duidelijker. Dus ik zou dit zeker niet accepteren.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:17

Ik wil nooit kinderen, maar ik denk toch echt als mijn ouders zoiets zouden flikken, dat ik dan een dagje met kleinkind bij opa en oma ging spelen en de auto vol verf en weet ik veel wat ;)

(Dat heeft mams ook gedaan bij een oma die elk kleinkind een muziekinstrument gaf, letterlijk met de woorden "Kun je je ouders vervelen".... Wat heb ik een mooi concert gegeven toen voor oma samen met mijn zusje... De kleinkinderen daarna kregen geen instrumenten meer ;))

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:20

Rapperijder schreef:
Zei mijn moeder gisteren tegen me tijdens een discussie over mijn dochtertje (bijna 2).

Een opmerking van mij dat ik niet meer wilde dat zij mijn dochter zomaar alles toelaten wanneer ze bij mij thuis op bezoek zijn is ontaard in een vreselijke discussie. Als mij ouders komen heeft mijn dochter altijd een geweldige dag maar aan het eind ben ik totaal uitgeput en ziet mijn huis eruit of er een speelgoedbom ontploft is.
Alles mag ze van haar opa en oma. Mijn vader tilt haar zelfs op zodat ze tegen de lampenkappen kan slaan als ze dat vraagt, en ze mag van hem zijn kopje van mijn goeie servies (normaal drinkt ze uit plastic ikea-spul) vastpakken om ermee te spelen. Wil ze verven of kleuren? Dat mag altijd, waar ze maar wil, ook naast het plastic zeil. Als ik zeg dat het niet mag ben ik zogezegd te streng. Zij beweren dat ik die dingen als kind ook allemaal mocht van hen, en dat ik gewoon moet meelachen en achteraf de rommel opruimen.

Mijn ouders zijn van mening dat grenzen stellen en opvoeden hun taak niet is, dat zij alleen maar moeten genieten van hun kleinkind. Als dat in mijn huis niet mag willen ze liever niet meer komen. Ik ben sprakeloos. Is het nou echt normaal dat voor een peuter alle regels in huis ophouden te bestaan zodra opa en oma binnenstappen?

Dit gaat helemaal niet over jouw kind.

Dit gaat erover, dat opa en oma niet accepteren dat hun dochter volwassen is, en eigen keuzes maakt.

Zodra ze binnenkomen, negeren ze jou volledig, en bepalen in jouw! huis de regels.

Dat ze je dochter tegen hun eigen lampekappen laten meppen, allee (hoewel... als jij erbij bent en zegt dat je dat niet wilt, zouden ze je ook direct horen te respecteren in jouw wens. Het is jouw dochter.) maar dat ze gewoon jouw huis laten vernaggelen gaat echt de perken te buiten.

Ik wens je veel succes, hier lijkt mij een veel dieper issue aan de orde.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:28

Nou....mijn kind, mijn huis en mijn regels.....natuurlijk mogen ze het klein kind verwennen op gepaste wijze.
Maar bewust op de manier zoals de TS beschrijft.....no way.....
Dat mogen ze dan doen in hun eigen huis.....

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:37

Tja, in mijn huis mijn regels. Mijn ouders en schoonouders verwennen mijn kinderen ook. Maar bij hun in huis gelden hun regels (of gebrek eraan), maar bij ons thuis wil ik gewoon bepaalde dingen niet hebben. En dan is er natuurlijk wel het verschil tussen iets niet weten of niks van aantrekken.

Nu is het volgens mij niet zo extreem als in jou geval. Maar ik wil bijvoorbeeld niet hebben dat de oudste drinkt uit flesjes (dus babyflessen) gewoon uit een beker en dat weet ze ook. En dat heb ik er gelukkig nu ook in zitten bij mijn schoonouders. Maar tot voor kort had ik een huilende dochter omdat ik het flesje weghaalde waar ze op aan het sabbelen was (nadat schoonouders dus langs waren geweest) Manlief is daar ook vrij soft in en deelt soms ook niet mijn mening… dat dat boeit me dan ook echt niet.

Want als (schoon)ouders het mij thuis accepteren kan ik erna weer de strijd aan gaan. En daar heb geen zin in.