Ik zou graag even jullie advies willen over wat ik in mijn situatie het best kan doen. Vorig jaar in juni ben ik bij mijn man weggegaan. We waren getrouwd en hadden samen een huis, twee katten, schapen, een hond, een shetlandpony, een grote pony en een paard. Om kort te zijn: ik ben vertrokken na een relatie van meer dan tien jaar omwille van het gebrek aan seks en affectie, omwille van de slechte band met mijn schoonouders die hun zoon blijven ophemelen en beschermen en hij nooit voor mij koos, omwille van onze verbouwingen, die voor geen meter vooruit gingen (de situatie was zoals in ‘help, mijn man is een klusser’), omwille van het feit dat ik helemaal alleen stond voor het huishouden, het klussen in huis (als ik wou dat er iets vooruit ging, moest ik het zelf doen, want hij bleef liever een hele nacht gamen/tv kijken zodat hij overdag een wrak was). Ook zat ik met mezelf een beetje in de knoop: ik wilde en leven waarin de dingen vooruit gingen en ik wilde niet meer blijven vasthangen aan familie en dezelfde omgeving. Daarnaast waren er dingen gebeurd die mij volwassen hadden gemaakt (dood van mijn moeder, miskraam etc), dingen die mijn man niet wilde/kon begrijpen.
Omdat ik zo lang met hem ben samen geweest, heb ik veel water bij de wijn gedaan. Veel ja geknikt en gedacht ‘ah maar dat is normaal dat er wat sleur is enzo’. Ik deed ook uiteraard leuke dingen met hem, zoals op reis gaan of iets met vrienden. En ik had mijn paarden aan huis dus ik had geen reden om te klagen. Hij had zijn hobby: muziek beluisteren op pc, platen kopen en weed roken. Ik liet hem daar ook maar in begaan, ondanks de ergernissen over zijn drugsgebruik en het vele geld dat aan zijn hobby opging. Maar ja, ik had ook mijn paarden, dus…
Ok, de eerste maanden na mijn vertrek had hij tijd nodig om alles op een rijtje te krijgen. 6 maanden lang heb ik meebetaald aan de hypotheek van een huis waarin ik niet meer woonde. Hij besloot dan pas om het huis te houden en zelf af te betalen (hij verdient heeeeeel goed en kan dat makkelijk) De auto, die ik heb betaald, heeft hij gehouden (was te groot voor mij alleen), en hij ging mij hiervoor de helft van de waarde betalen ( ongeveer 6000 eur). Ik heb hier nog geen euro van gezien. Hij betaalt mij 25.000 euro af in schijven van 100 euro per maand (renteloos) omdat hij niet meer kan betalen. 1 kat, de grote pony en het paard heb ik meegenomen. Schapen, hond, 1 kat en shetlandpony bleven bij hem. Ik zei dat hij de pony minder op gras moest laten staan ivm hoefbevangenheid en schuren. En dat hij ook een maatje moest zoeken (ik kon hem helaas niet meenemen).
Nu zijn we dus meer dan een jaar verder. Officieel ben ik gescheiden, maar ik ben nog steeds eigenaar van het huis. Nu was ik vorige week in de buurt en ik besloot om eens langs te gaan om naar de pony en de hond te gaan kijken (hij was toen niet thuis, maar de poort en deuren laat hij altijd open). Wat ik daar aantrof:
- Hond krijgt het goedkoopste voer, moet uit een vuil bakje drinken met groen water..
- Kat is graatmager, hij heeft nog 3 katten ‘geadopteerd’ die zijn huis vervuilen. Kattenbakken worden niet verschoond etc.
- Pony is gigantisch dik, loopt in een wei waar het onkruid een met hoog staat, vol met stront, stukken prikkeldraad, stenen, hout,…
- Schapen zijn verwaarloosd en nog nooit geschoren
- Een weedplantage met een 12 tal planten van 2 m hoog, in bloei (buiten)
- Rommel, lege bierbakken, vuile was overal, schimmel, muizenkeutels etc
- Ik kan ook nog steeds op de gemeenschappelijke rekening, hij haalt iedere maand honderden euro’s cash af en koopt online voor 200 à 300 eur
Dus ja, kan mij zogezegd niet betalen. Hij stuurt mij constant mails sinds hij weet dat ik een nieuwe vriend heb, hij wil weten waar ik woon en eist 2 boeken terug die ik van hem zou hebben meegenomen. Anders zal hij die 100 euro/maand niet meer betalen. Ik heb hem ondertussen al een paar maanden niet meer gezien, ik wil echt dit hoofdstuk afsluiten maar ik zit door de scheiding wel een financieel lastige situatie (heb huurhuis nu, nieuwe meubels moeten kopen, andere auto moeten kopen, stalling voor de paarden, kosten voor de scheiding,…) Terwijl hij maar het geld langs ramen en deuren buiten smijt. Dat wringt uiteraard wel en wat mij absoluut stoort is de verwaarlozing van de dieren en de weedplantage (dit is toch geen plantje voor eigen gebruik meer???). Dus, mijn vraag, ga ik hiermee naar de politie? Dierenbescherming? Ik ben officieel nog eigenaar van het huis; kan men mij aansprakelijk stellen voor die planten en dieren? Advocaat nemen ivm het geld van de auto?
Bedankt alvast om dit verhaal te lezen. Ik woon in België trouwens, dus mss wel handig om te weten