Boete telefoon achter het stuur, bezwaar maken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Boete telefoon achter het stuur, bezwaar maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 09:28

Even voorop gesteld dat ik het zonde geld vind, maar het geen probleem vind om de boete te betalen, want ik had de telefoon immers vast.

Nadat gezegd te hebben kan ik mijn verhaal doen. :Y) Gisteren reed ik op een rotonde en voelde dat mijn telefoon in mijn achterzak zat, dit was een vervelend gevoel dus ik besloot hem in het bakje te leggen in de auto. Op het moment dat ik mijn telefoon uit de broekzak heb gepakt en in het bakje heb gelegd ben ik gespot door om agent beneden aan de berg. Boven aan die berg werd ik aangehouden en kreeg ik een proces verbaal, logisch, want ik had hem vast.

Ik vertelde oom agent de situatie en of het nut had om bezwaar aan te tekenen. Toen zei hij letterlijk "Nee, want mensen die aan het bellen zijn zeggen ook dat ze hun telefoon gewoon aan hun oor hadden." :+ Begrijpelijk, dus verder ook niet meer over nagedacht.

Nu heb ik mijn vriend op het werk gebeld om dit even mede te delen, ik bedoel, ik vind het wel een origineel sinterklaas cadeau, die hebben we nog nooit in de schoen gehad! :7 In ieder geval zeiden zijn collega's dat ik wél bezwaar moet aantekenen door middel van printscreens van het logbestand en de app, daarop is te zien dat ik niet aan het bellen was of aan het appen. Niks zal overeen komen met de tijd van de uitgeschreven boete. Ook op Facebook zeggen meerdere mensen dit, ik heb ook al van meerdere mensen PB'tje gehad dat bezwaar aan tekenen wel degelijk nut kan hebben.

Ik vraag me serieus af of dit nut heeft? Ik bedoel bij ongeveer iedere telefoon kun je uit logbestanden nummers verwijderen toch, net zoals app gesprekken, die kun je ook verwijderen? Nu is het wel zo dat ik via een gespecificeerde rekening kan aantonen dat ik niet aan het bellen was. Maar nogmaals heeft het verder nut om dan bezwaar te maken? En hoe gaat zoiets uberhaupt in zijn werk? Zijn daar kosten aan verbonden?

Het is de eerste keer dat ik een boete kreeg in die en het is voor mijn nog zuurder omdat ik dat ding werkelijk nooit vast heb in de auto. :( Ergens vind ik het ook belachelijk dat direct werd geschreven en niet gewaarschuwd, want agent beneden aan de berg moet ook gezien hebben dat ik niks aan het doen was.

Kala

Re: Boete telefoon achter het stuur, bezwaar maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:32

Niet geschoten is altijd mis...
Als je een beetje gaat googlen, kun je standaard brieven vinden om bezwaar aan te tekenen en dan inderdaad printscreens maken. Kijken of het helpt.

Maar het lijkt me sterk dat je de telefoon alleen uit de zak hebt gehaald en in het bakje hebt gelegd, want dat kan ome agent namelijk bijna niet zien. Hij komt dan niet eens boven het raam uit en je moet bijna bij de auto staan om de handeling van broekzak naar bakje te kunnen zien. (Als ik even zo vrij mag zijn...)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 09:35

Hij komt inderdaad niet boven het raam uit, want het bakje zit in het dashboard. Maar nee ik kijk niet op dat ding als ik aan het rijden ben. ;) Volgens collega's van mijn vriend heeft hij gezien dat ik naar beneden keek en dat zou al voldoende zijn geweest, want veel mensen smssen op hun schoot blijkbaar.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:37

Laatst bijgewerkt door corine1981 op 11-09-14 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:39

Collega heeft hetzelfde meegemaakt, maar het vasthouden van de gsm is verboden, dat je er wel of niet mee belt of iets anders mee doet is niet relevant. Het vasthouden zorgt ervoor dat je een boete kan krijgen. Jammer maar helaas.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:41

Ik heb laatst wel hier op Bokt gelezen van een agent die zei dat het altijd zin had om bezwaar aan te tekenen. Dus ik zou zeggen: doen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:42

Je krijgt een boete voor het vasthouden van een telefoon en niet voor bellen of smsen achter het stuur.
Er zijn zo veel dingen die je kunt doen op een telefoon dat ze er 'vasthouden' van hebben gemaakt. Volgens mij niet goedkoop ook, ruim 200 euro :=

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:45

Wij hebben het een keer gehad op de zaak. Een parkeer Boete in Amsterdam, auto was niet eens in de buurt van Amsterdam geweest dus bezwaar gemaakt. Er zit een track en trace systeem in dus de uitdraai mee gestuurd en een lijst met afspraken van mensen waar hij geweest was.

We kregen te horen dat ons bezwaar pas in behandeling werd genomen als we de boete betaald hadden. Mocht het bezwaar dan gegrond zijn krijg je je geld terug. Eenmaal betaald nooit meer wat gehoord en niemand die je dan nog te woord staat, geen goede ervaring hier, ook al heb je sluitend bewijs.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 09:46

€237,- om precies te zijn. Vind het ook niet erg hoor om te betalen, ofja jawel. Maar ik begrijp de boete wel, omdat iedereen meteen begon te roepen bezwaar, bezwaar. Tja ja, dan begin ik te twijfelen.

Oom agent die de boete uitschreef was daarbij een hele vriendelijke kerel, heb nog een lolletje met hem gehad. Ik kan er dus ook niet van wakker liggen. Zonde geld, maar oliebol happens.

Edit: Nouja BelRosa, dat is wel echt belachelijk! Een vriend van mij heeft vorig jaar voor kerst bezwaar aangetekend, die kreeg twee boetes thuisgestuurd waar twee minuten verschil inzat en was samen voor ruim €800,-, iets klopte daar ook niet. Hij heeft niet betaald en bezwaar gemaakt, heb eigenlijk geen idee hoe dit is afgelopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:53

Klopt, een telefoon vasthouden is strafbaar.
Ook als staat hij uit en heb je hem niet aan je oor.

Bezwaar maken, als jij al hebt toegegeven hem alleen vast te hebben gehouden, heeft helemaal geen zin, want dan heb je sowieso al schuld bekent.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 09:55

Dat was ook zoiets raars, ik hoefde geen reden te geven, maar daardoor heeft hij erin gezet dat ik op de app aan het kijken was. "Dat is gebruikelijk"

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:57

BelRosa schreef:
Wij hebben het een keer gehad op de zaak. Een parkeer Boete in Amsterdam, auto was niet eens in de buurt van Amsterdam geweest dus bezwaar gemaakt. Er zit een track en trace systeem in dus de uitdraai mee gestuurd en een lijst met afspraken van mensen waar hij geweest was.

We kregen te horen dat ons bezwaar pas in behandeling werd genomen als we de boete betaald hadden. Mocht het bezwaar dan gegrond zijn krijg je je geld terug. Eenmaal betaald nooit meer wat gehoord en niemand die je dan nog te woord staat, geen goede ervaring hier, ook al heb je sluitend bewijs.

Dat is gewoon altijd zo, al wat voor boete je krijgt.

Je moet ALTIJD eerst betalen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:59

BelRosa schreef:

Mijn ouders kregen ook een boete voor fout parkeren in Amsterdam, op een tijdstip dat iedereen thuis was, inclusief de auto (half 3 's nachts). De boete kwam bijna 6 maanden nadat het gebeurd zou zijn pas binnen. De originele bekeuring opgevraagd en het kenteken was nagenoeg niet leesbaar. Mijn ouders hebben bezwaar aangetekend en niets betaald, precies om de reden die jij noemt. Boete is uiteindelijk kwijtgescholden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:00

Pfff, wat banketstaaf dat je daarvoor een boete krijgt zeg. :\
Dan zouden ze rokers ook moeten verbieden een sigaret te draaien en op te steken tijdens het rijden.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:00

Volgens mij mag hij dat niet zomaar doen hoor. Als jij geen reden geeft heeft hij niks te schrijven hij doet dit voor zichzelf. Aan de hoogste boom ophangen die vent }:) :P
Je kunt het altijd proberen om bezwaar te maken. Maar ze zijn echt niet makkelijk. Maar wie niet waagt wie niet wint.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 10:01

Amaris schreef:
BelRosa schreef:

Niet dus:

"Ik ben het niet eens met mijn bekeuring. Wat moet ik doen?
Mensen die het niet eens zijn met een beschikking, kunnen beroep instellen bij de officier van justitie. Op de achterkant van de brief van het CJIB staat beschreven hoe dat moet. In afwachting van het oordeel van de Officier van Justitie hoeft de boete nog niet betaald te worden.

Beroep instellen kan overigens alleen als het gaat om relatief lichte verkeersovertredingen (Mulder-gedragingen). Op de brief van het CJIB staat dan een grote M in de rechterbovenhoek."

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:04

Nou dat is wel een beetje overdreven he poiuytrewq...
Bezwaar aanmaken zou ik in dit geval wel beweren! Wel echt kneuterig dat je hier een boete voor krijgt :(

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:05

oh, joh is dat iets van de laatste tijd? vroeger moest je toch altijd eerst betalen bij boetes (niet alleen verkeersboetes overigens) maar nu dus niet meer?

nouja, ik heb ook nooit boetes dus loop blijkbaar achter :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 10:07

Amaris schreef:
oh, joh is dat iets van de laatste tijd? vroeger moest je toch altijd eerst betalen bij boetes (niet alleen verkeersboetes overigens) maar nu dus niet meer?

Dat was ook mijn inzicht, gewoon géén boetes krijgen. Maar he, de eerste meteen zo'n dure. Ben gelijk klaar voor de komende 10 jaar vind ik. :')

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:08

Amaris schreef:

Dit is niet waar hoor. Ik hoefde mijn boete niet te betalen bij bezwaar maken, pas als is bewezen dat ik toch strafbaar was. Is nu al weken geleden en nog niks gehoord.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:09

KimD schreef:
Amaris schreef:

Dat was ook mijn inzicht, gewoon géén boetes krijgen. Maar he, de eerste meteen zo'n dure. Ben gelijk klaar voor de komende 10 jaar vind ik. :')

Dat vind ik ook :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 10:13

_Anna schreef:
Amaris schreef:

Dit is niet waar hoor. Ik hoefde mijn boete niet te betalen bij bezwaar maken, pas als is bewezen dat ik toch strafbaar was. Is nu al weken geleden en nog niks gehoord.

Dat moet je even in de gaten houden, als zij te lang wachten kun jij ze weer daarop aanspreken, en dat heeft blijkbaar ook nut. :j

Verhaal van mevrouw de Jonge

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:14

Je zou kunnen kijken hoe hoog de boete is voor 'mobiel vasthouden' en of dat verschilt met 'bellen'. Als er verschil is, zou je bezwaar kunnen maken tegen 'appen in auto'. Je hield je mobiel vast om het te verplaatsen, dat is een andere handeling.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:17

miccamaaike schreef:
Nou dat is wel een beetje overdreven he poiuytrewq...
Bezwaar aanmaken zou ik in dit geval wel beweren! Wel echt kneuterig dat je hier een boete voor krijgt :(

Overdreven om bezwaar te maken en vervolgens raad je het haar zelf aan?
:')

Moochloe, als het goed is is het hele 'bellen achter het stuur' vervangen voor het 'vasthouden achter het stuur' oid. Denkniet dat het veel verschil maakt helaas
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 11-09-14 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:18

Ik zou gewoon bezwaar maken, wie weet helpt het. Als je zegt dat het autorijden gehinderd werd door de telefoon in de achterzak wat zo is is het eigenlijk veiliger hem eruit te halen. En een agent die zelf maar een reden opgeeft is verkeerd bezig dat mag niet.

Ik heb door bezwaar maken ook drie keer een onterechte bekeuring kunnen voorkomen. Een keer een snelheidsboete op een plek waarvan ik niet eens weer waa het ligt en een snelheid die onze oude panda niet eens kan halen. Bezwaar gemaakt en niet betaald, was snel kwijtgescholden.

Bon twee was een parkeerbon ivm parkeren op onze eigen gereserveerde invalideparkeerplek. 8)7 eigen auto was naar de garage, had daarvan netjes een brief gekregen dat onze eigen dus niet in gebruik was en en daarom een andere auto geparkeerd stond op die plek. Was ook al gemeld aan de gemeente maar ja toch een heel dikke bon. Ook die nooit betaald maar meteen bezwaar gemaakt.

De derde was een idiote, wordt aan gehouden omdat ik geen autogordel zou dragen en de agent zeker wist dat ik al rijdend de gordel ging aandoen toen ik ze zag staan. :o? De man was erg agressief in zijn optreden. Maar ik had mijn gordel al om (echt altijd zelfs bij 5 meter rijden) en ik kon in die auto niet eens rijdend mijn gordel aandoen omdat mijn armen daar te kort voor waren en je een heel vreemde achteruit beweging moet maken om dat voor elkaar te krijgen. Agent bleef volhouden en dus een bon gekregen. Was zijn woord tegen die van mij. Heb dus bezwaar aangetekend met de uitleg erbij en ze uitgenodigd desnoods naar de auto te komen kijken en uitleggen hoe je daar rijdend een gordel moet omkrijgen. Ook die is snel ongedaan gemaakt.