"Hangjongeren" vallen ons lastig. Wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

"Hangjongeren" vallen ons lastig. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 20:59

Hallo bokt,

Wij hebben momenteel thuis een heel vervelend probleem.
Ons huis staat voor een basisschool met daarom heen en pleintje. Daar zitten altijd savonds veel "hangjongeren" van leeftijd 12 -18 ongeveer. Ouder zullen ze niet zijn. Nu hebben een aantal het daarvan het ineens op mijn moeder voorzien. Uit het niets toen we terug kwamen fietsen van stal begonnen ze te schelden met prutsmuts en kankerhoeren etc. Omdat mijn moeder nogal laag in haar suiker zat en ontzettend boos werd trapte ze op haar rem en ging er tegen in. De jongens en een paar meiden zeiden dat ze het niet tegen ons hadden, waarop mijn moeder reageerde dat het gewoon geen taal is en dat als ze daar om 9 uur nog zouden zitten ze de politie zou bellen (hangt een bord op het plein, vanaf 9 uur mag je er niet meer rondhangen). Daarop werd de groep boos en gingen ze vol tegen mijn moeder schelden(again de kankers vlogen je om de oren). Vervolgens heeft mijn moeder een emmer water gepakt ,waarop ze gelijk de benen namen, en het bankje waarop ze zaten nat gemaakt.
Misschien niet slim, maar moeder was echt woest.

Echter hebben ze nu nog meer de pik op mijn moeder en moeten we het tegenwoordig ontgelden met keukenramen vol eieren. Ze gooien al fietsend dus we hebben ze nog niet te pakken gehad. Niet dat we ze in elkaar zouden slaan, maar het is makkelijker de politie/wijkagent/bureau halt er dan bij te halen en gelijk een dader in zijn kraag te hebben.

Hebben jullie nog tips of ervaringen hoe we dit het beste kunnen aanpakken. Want 2x per dag de ramen wassen vinden we ook niet zo tof. In hoevere heeft het zin om nu al wijkagent te bellen? Want we hebben geen naam of adres van 1 van de hangjongeren. Alleen van 1 dan een goede omschrijving.

Wat kan ik doen om te voorkomen dat de bom barst?

OdiEtAmo

Re: "Hangjongeren" vallen ons lastig. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:02

Je kunt de buurtagent misschien vragen een rondje langs het plein te maken...?
Even praatje maken met de jongeren.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:03

Tuurlijk gewoon bellen. Vooral verder gewoon negeren. Wijkagent bellen zodat hij het misschien in de gaten kan houden. Gok dat ze het een enorm leuk grapje vinden tot oom agent zich laat zien.
Hier heeft is een keer een groepje stoere boyz over het hek van het kinderdagverblijf geklommen. Heel stoer enzo tot oom agent om de hoek kwam kijken, toen was het huilie huilie bij mama.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:05

Ik zou toch wijkagent bellen, ze veroorzaken overlast en hij/zij kan daar wat aan doen. Dit zijn hopeloze gevallen om zelf mee aan te prutsen dus gewoon de wijk agent bellen. En vooral niet te vaak je ruiten wassen het is smerig maar gewoon ff laten zitten is het voor hun ook niet leuk meer om te gooien.

Dat soort taal krijg je liever niet om je oren dus een knuffel voor je moeder. Dat soort kinderen weten helaas niet wat ze zeggen en hoe dat aankomt.

Succes en vooral sterkte met de hangjongeren.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:11

Goh jij woont dichtbij.. wat vervelend zeg.
Ik denk dat er niks anders op zit dan de politie in te lichten en evt te vragen of je mogelijk een direct nummer kunt krijgen van de wijkagent.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 21:13

Mijn moeder heeft inderdaad haar moeder ook verloren aan kanker, haar nekharen gaan dus echt overeind staan als ze dit soort taalgebruik hoort.
Moeders doet ondertussen aangifte van vandalisme ofzo. Wijkagent word ook ingelicht. zodra ik het nummer heb gevonden. Al zou ik ze het liefst zelf een draai om hun oren geven(of op zn minst ze voor straf het raam zelf laten schoonmaken). Maarja dat mag niet he.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:18

Ik heb tot mijn 14e ook tegenover (2) basisscholen gewoond. Daarnaast (aan de andere kant van de school) zat ook nog een kamp. Dus het probleem van kampies/ hangjongeren ken ik maar al te goed :+
Al moet ik zeggen dat die jongeren van t kamp vaak heel netjes waren en ook echt zachter deden of weg gingen en zelfs hun excuses aanboden als je er wat van zei.
Andere jongeren waren grotere problemen.. Maar dat was ook stoer en leuk totdat de politie een keer langs kwam, daarna nooit meer wat van gezien :D
Dus als netjes vragen niet werkt, toch echt de politie bellen. Met meerdere meldingen komen ze ook sneller trouwens. Bij ons waren ze er binnen no time ondat het een bekend probleem was.. Hebben de buren er geen last van?

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:18

Dat is nog erger als er met kanker naar je word gescholden en je het dan zelf van heel dichtbij hebt mee gemaakt en helaas zonder happy end. Ik leef mee heb zelf ook helaas iemand verloren aan kanker en dat wens je niemand toe.

Ik zou soms de mensen die er mee schelden bij hun hand willen grijpen en naar families brengen die dagelijks met deze ziekte moeten dealen. En ook mee naar de chemokuren en alles dat er bij hoort dat weten ze waar ze mee schelden, en dat je dat niemand toe wens te krijgen.

Hoop dat er snel wat aan word gedaan.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:19

maylotje schreef:
Dat is nog erger als er met kanker naar je word gescholden en je het dan zelf van heel dichtbij hebt mee gemaakt en helaas zonder happy end. Ik leef mee heb zelf ook helaas iemand verloren aan kanker en dat wens je niemand toe.

Ik zou soms de mensen die er mee schelden bij hun hand willen grijpen en naar families brengen die dagelijks met deze ziekte moeten dealen. En ook mee naar de chemokuren en alles dat er bij hoort dat weten ze waar ze mee schelden, en dat je dat niemand toe wens te krijgen.

Hoop dat er snel wat aan word gedaan.

Ik zeg en bedoel het zelfde! :j

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:24

Hulde voor je moeder, dat ze er iets van zegt.
Moest zelfs een beetje lachen om de emmer water.

Ik hoop dat ze snel gepakt worden!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:27

Ga een dagboek bijhouden en bouw een dossier op. Zo sta je niet met lege handen. Noteer tijdstip en datum van elke vorm van overlast. Bel de politie en bel nog 36 keer, en zeg dat ze een aantekening ervan maken in hun systeem. Succes en veel sterkte....

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 21:28

Ik had al voorgesteld om de volgende keer in plaats van een emmer dan een waterpistool te pakken. Daar kom je veder meeen als je hem dan vult met zonnebloem olie plakt het ook lekker Maar daarmee wakker je het vuur alleen maar mee aan.
Maar het blijft nu "onschuldig" bij belletje trekken en eieren gooien. Maar ik ben banger dat ze dadelijk de auto's gaan bekrassen of de katten te grazen nemen. Zeker bij dat laatste ga ik zeker niet meer op politie of wijkagent wachten, dan zijn ze van mij.

Dagboek word al vanaf vrijdag bij behouden. En we maken foto's van de ramen als ze onder zitten.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:29

Pfff als ze zoiets bij mijn moeder deden, weet niet hoe het af zou lopen maar wel negatief voor hun ;)
Succes ermee en hopelijk gaan ze snel weg

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:32

Super dat is slim van jullie! Nu maar hopen dat het of ophoud of dat er iets gedaan word.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:45

Ik heb redelijke ervaring met 'dat soort' jongeren in de klas en ik kan je vertellen dat als er hard tegen hard gespeeld gaat worden, de jongeren het alleen maar leuker gaan vinden.

Als ik jou was zou ik het algemene inlichtingen-nummer van de politie bellen en daar vragen wat je het beste kunt doen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:49

Wij hebben een trap aan de voorkant van t huis met regelmatig hangjongeren. De ene gaan keurig aan de kant als ik er langs wil de andere sja -O- dan wordt ik soms wel bang want ik wordt vaak ook veel jonger geschat. En hoewel waarschijnlijk niet bewust laten ze toch met regelmaat rommel achter. Aan de andere kant heb ik niet het idee dat ze echt kwaad willen dus kunnen ze mooi de rest van de buurt in de gaten houden.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 10-09-14 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:50

Super goed dat je het allemaal vast legt als bewijs. Zo heb je altijd iets om op te staan!

Verder zeker de politie bellen en liever te vaak dan te weinig. Hebben je buren er ook last van? Laat hun dan ook bellen.
Maar ook vooral niet tegenin gaan of aandacht aan geven. Mijn ervaring is dat ze dan juist doorgaan, gewoon elke keer weer de wijkagent bellen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:50

De eierprut laten zitten of op de bank gooien?

Over t algemeen valt er trouwens best met dit soort jongeren t dialoog aan t gaan hoor. Maar de kunst is een beetje dit op de juiste manier te doen.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:51

Of je moeder hun ouders aan laten spreken.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:54

Sorry maar lag toch wel even dubbel ook om die emmer met water :D.

Hangjongeren, heel vervelend zelf als ik zulke lui zie dan gaat er door mijn hoofd heen van ''hebben zij geen leven ofzo'' :o.

Maar schelden met K.... wow, mijn nekharen zouden er ook van overeind gaan staan. Ik wil ook zeker niet dat onze kinderen daarmee gaan lopen schelden, dan krijgen ze echt wel even ''goed gesprekje'' met me.
Heb mijn opa maar ook mijn schoonmoeder aan die ellendige rotziekte verloren.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:59

Hier in straat wonen twee dames die ook vaak gepest werden (ook eieren tegen de ramen) dat is gestopt nadat er een camera en een groot licht waren opgehangen.

Ga niet zelf naar die jongeren, hoe gefrustreerder hoe mooier ze het vinden! Ze zullen dan zeker niet ophouden.
Inderdaad de politie inschakelen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:02

verhuizen

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 22:03

Horsa schreef:
Of je moeder hun ouders aan laten spreken.

Helaas worden de jongeren hier als engeltjes gezien. Het is al een paar keer voorgekomen dat ouders verhaal gingen halen bij andere ouders en dat dat zo erg uit de hand gelopen was dat de politie er bij moest komen (meisje was door jongen van haar fiets geduwd en in haar gezicht getrapt. Ouders van meisje gingen naar de ouders van jongen en de moeder van het meisje is vol in haar gezicht geslagen door 1 van de andere ouders). De buurkinderen en wij zijn de enige die wel eens flink op onze donder hebben gehad toen we jonger waren. Maar voor de rest worden de meeste kinderen hier opgevoed alsof het engeltjes zijn. Zo wilde ouders van een paar kinderen die met voetballen een raam hadden vernield van de school dit niet vergoeden, want het raam zat in de weg voor deze "voetbalmuur". Ik kan nog wel meer voorbeelden opnoemen maar dan weet ik niet waar ik moet beginnen en eindigen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 22:04

shilady schreef:
verhuizen

Ik denk niet dat mijn moeder zich laat wegjagen, ik denk eerder dat ze dan de jongens zelf te grazen neemt als de emmer echt over loopt.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:06

Ja of omgekeerd en dan heb je ineens een zwaar mishandelde moeder...