Studenten... Hoe fornuis schoon krijgen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Studenten... Hoe fornuis schoon krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 14:52

Vandaag maar eens besloten te gaan koken. Maar éérst moet dat fornuis schoon, want die is echt beláchelijk smerig.
Denk bij smerig aan aangekoekt vet van 5 jaar, verdacht uitziende randjes en hoekjes, etensresten van weet-ik-het-wat, haren, kruimels... bah bah bah.
Tijd voor een grote schoonmaak dus (voor heel de keuken overigens) en aangezien ik deze middag vrij heb...
Maar hoe kan ik dit fornuis het beste schoon krijgen? Ik heb Cif schuurmiddel, Mr. Proper allesreiniger en Glassex staan. Wat kan ik het beste gebruiken, of moet ik nog wat anders gebruiken? En wat voor doekjes, microvezeldoekjes?

En kan je +- een uurtje na het schoonmaken met die chemische rotzooi gewoon koken op dat fornuis? Het gaat overigens over zo'n oud provisorisch elektrisch fornuisje.

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Studenten... Hoe fornuis schoon krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:54

Met Mr Proper gaat het er prima vanaf. Met een schuurspons goed inwrijven, kwartiertje laten staan en dan afnemen met een doekje met water. Vervolgens met een droge theedoek droog maken en dan ben je good to go!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:54

Ontvetter.. bv Datsy van de wibra, of welke dan ook van welke supermarkt.
cif ook heel fijn, met schuursponsjes.... Wel opletten niet overal de schuurkant op gebruiken, schuurt wel eens dus krast...

En ja, daarna kan je gewoon van dat fornuis eten, denk beter dan nu als ik het zo lees.
(ben student geweest kan me er een voorstelling van maken)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:57

niet te vergeten om daarna je fornuis te bekleden met aluminium folie om het in de toekomst te voorkomen ;)

Afbeelding

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:57

Dasty van de wibra een paar minuutjes laten intrekken. Pas op met schuursponsen, die kunnen flink krassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:00

Ik denk dat het op het gemiddelde studenten-fornuis niet zo veel uitmaakt of er krassen op zitten := Liever een gekrast fornuis dan een super smerig fornuis

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:00

Dasty idd :j Super spul.

Wat je ook kan doen is even een zak in een emmer doen. Heet water er bij en daarbij ook een halve fles Dasty. Daar doe je dan alle losse onderdelen in en laat je ze een poosje weken.
Geen schuursponsje gebruiken want dat gaat idd krassen. Het beste kun je inspuiten en dan natte hete doeken er over heen leggen. Door de warmte en de Dasty weekt het dan wel los

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:01

Sky_As schreef:
niet te vergeten om daarna je fornuis te bekleden met aluminium folie om het in de toekomst te voorkomen ;)

[ Afbeelding ]

hadden wij ook in onze studentijd!

geen gezeur meer over wie aan de beurt was, gewoon folie eraf, nieuw erop klaar..

voor nu, pannenspons en mr muscle of cilit bang (vind ik zelf erg goed).. in combinatie met jif en veel schuursponsjes (als het gasstel al ouder is, dan gewoon pannensponsen)

inspuiten, inlaten werken.. boenen.. dan met jif boenen. schoonmaken.. weer inspuiten, even koffie, boenen, dan met jif etc.. net zolang tot het schoon is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:02

Als je het lang genoeg laat weken denk ik dat het met al het schoonmaakmiddel wel loslaat trouwens. Je hebt van die elektrische platen als ik je goed begrijp? Dan kan je het ook overal mee poetsen, met gas zou ik toch iets voorzichtiger zijn met welk schoonmaakmiddel je pakt, je wilt niet dat het hele ding in de fik vliegt :=

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:03

Wij hebben HG ontvetter voor in de keuken. Top spul!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:04

Ik gebruik altijd de ontvetter van cillit bang, gewoon goede ontvetter even met een gewone schuurspons erover vet gaat er helemaal niet zo moeilijk af meestal.
Cif ontvet volgens mij helemaal niet zo goed je kan beter iets gebruiken wat bedoeld is voor fornuizen/ontvetten, gaat ook niet krassen.

Glassex moet je altijd echt alleen voor glas gebruiken, op ander materiaal bijt het vaak uit terwijl het de vlekken niet weghaalt.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:04

Schoonmaakazijn!!! Lekker een tijdje erop laten weken en dan is het als nieuw :) En het kost ook nog eens niet zoveel geld :)

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:06

Ik kreeg bij ons ook bepaald plak/vet/ikweetnietwathetis niet meer weg en toen heb ik een plamuurmesje gebruikt en vervolgens met cif eroverheen gegaan (met een flinke hoeveelheid cif en een schuursponsje was het niet weg te krijgen) Hier wordt je fornuis natuurlijk niet beter van dus weet niet hoe blij iedereen ermee is bij jou :P

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 15:07

Dasty lees ik veel, die is aan te bevelen dus? Het is overiegns wel gas, niet elektrisch := Foutje. Kan het dan ook gebruikt worden? Ben inderdaad bang voor brand :')

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:10

Dasty gebruik ik bij mijn gas ook.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:15

Ik zeg cilit bang! Dat werkt echt geweldig vind ik.
Succes (en sterkte)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:15

Zou gewoon iets gebruiken waar op staat dat het voor keukens en fornuizen is, dan hoef je ook nooit bang te zijn dat de boel in de fik vliegt. Sowieso altijd wachten tot het fornuis koel is met schoonmaken en eerst droogmaken voor je het weer aansteekt natuurlijk.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:16

Ik gebruik het ook gewoon op gas hoor :j

Soms krijg je bij het ontsteken en ietwat grotere vlam maar niet noemens waardig hoor.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:18

Sinds ik dasty gebruik, niks anders meer.
Nog nooit een poetsmiddel gezien wat zo Goed werkt en mijn gasfornuis wordt er telkens superschoon mee :D Even laten intrekken en je veegt alles zo weg!
Heb er nog nooit problemen mee gehad met naderhand gas aansteken. Ik spuit het van kortbij erop overal en dan even intrekken en schoonmaken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:20

Gas niet aanzetten terwijl je schoonmaakt, goed laten drogen en de dopjes netjes recht terugleggen (meestal valt het in een groef), dan komt het goed.

Alufolie vind ik echt vreselijk,maar ik vraag me ook af of het echt moeite bespaart.

Wij deden het trouwens met veel jif/cif. Krassen waren echt niet van belang, maar emaillen gasfornuizen beschadigen niet zo snel. Maar grote kans dat modernere middelen beter werken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:22

Dasty is prima, net als de Dubro superontvetter, die is alleen duurder maar ook bij de action tegen een bodemprijs te krijgen. Alle losse onderdelen flink insmeren, poosje laten weken en dan met heet water afspoelen. Die moeilijke kleine randjes kun je met de scherpe kant van een schilmesje met daarom heen een stuk keukenpapier of een oude poetslap zo schoon schrapen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:22

Dasty ontvetter vind ik superspul! Jammer dat ik dan in mijn studententijd niet kende. :P Kost weinig in vergelijking met andere merken en werkt echt goed. Als ik te fanatiek schoonmaak willen mijn pitten weleens niet direct aan, maar na een paar keer proberen doen ze het altijd weer.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:24

Het is echt geen moeite om dagelijks na het koken even het fornuis schoon te maken. Ik denk idd dat ik daar sneller mee klaar ben dan alufolie leggen. Dat moet precies om de pitten en dan verschuift het weer :+ Nee als je een goede ontvetter hebt, is het ding in 2 tellen weer schoon na het koken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:25

SAKKIA schreef:
Het is echt geen moeite om dagelijks na het koken even het fornuis schoon te maken. Ik denk idd dat ik daar sneller mee klaar ben dan alufolie leggen. Dat moet precies om de pitten en dan verschuift het weer :+ Nee als je een goede ontvetter hebt, is het ding in 2 tellen weer schoon na het koken :j

Of je let een beetje op :D Wij hebben onderling afgesproken dat we opletten als we aan het koken zijn, als er iets buiten de pan valt gelijk opruimen enzo. Eens in de twee weken maken we het fornuis + de oven helemaal schoon

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:26

Ooit in een studentenhuis gewoond Sakkia? :P
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 10-09-14 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt