Verzekering auto, klopt dit wel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Verzekering auto, klopt dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 11:28

Vorige week zaterdag heb ik een aanrijding met loslopend wild gehad. Auto is de maandag erop naar de schadehersteller gegaan. Werd die middag direct gebeld door de schadehersteller dat hij waarschijnlijk total loss was en hij met unive moest overleggen over hoe nu verder.
Donderdagmiddag nog niets gehoord en er achteraan gebeld (naar unive) die wisten me te melden dat die dag de schade expert er bij was geweest, maar dat er nog niets belend was.
Gistermiddag nog weer niets gehoord en er dus maar weer achteraan gebeld. Volgens unive was het nog in behandeling bij de schade expert en was de afronding gepland op 15 sept. Duurt dit altijd zo lang? Hij gaf aan dat dat te maken had met het vaststellen van de dagwaarde en de biedingen op het wrak voor de restwaarde.
Echter ben ik all risk budget verzekerd en staat er in mijn polis dat ik de waarde voor een vervangende auto vergoed krijg. Waarom is de dagwaarde en restwaarde dan relevant? En klopt dit allemaal wel?

A_nouk

Re: Verzekering auto, klopt dit wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:35

Toen onze auto total loss was duurder het alleen al een week eer de schade expert langs was geweest :j
De schade daarna was met een dag of 4 uitgekeerd. Was verzekering via de ABN trouwens.
Hoe het precies zit met de dag en restwaarde durf ik je niet te zeggen..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 11:53

Ik hoop dat ze bij mij ook zo snel zijn met uitkeren. Moet vandaag de leenauto inleveren (of 30 euro per dag dokken). Heb gelukkig de motor nog staan, dus moet ik me daar tijdelijk maar even mee behelpen.

Ben wel heel benieuwd of iemand hier weet hoe het zit met de laatste alinea uit mij OP

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:04

Ik heb in februari een aanrijding gehad. Mijn auto was ook total loss, van de andere partij ook. Andere partij zat ook fout.
Het bedrag dat ze uitkeren aan je ligt aan de dagwaarde die de schade expert vaststelt.

Zo als ik me kan herinneren heb ik ongeveer 2 maanden daarna het bedrag gekregen. Duurt dus erg lang.
Nou zit ik wel in de situatie dat ik steeds moest wachten op een reactie van de tegenpartij.

Erg goed geregeld trouwens verder, ik heb niets hoeven te doen of ergens achteraan hoeven te zitten. Ik ben verzekerd bij ZLM.

Als je nog vragen heb kun je me nog altijd PB'en

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 12:07

Maar waarom hangt dat bedrag van de dagwaarde af als in je polis staat dat er de waarde voor een vervangende auto wordt vergoed. Dat slaat toch als een tang op een varken?

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:09

Liselot schreef:
Maar waarom hangt dat bedrag van de dagwaarde af als in je polis staat dat er de waarde voor een vervangende auto wordt vergoed. Dat slaat toch als een tang op een varken?

Ik denk niet dat ze je een bedrag uitkeren die 3x zo hoog is als je dagwaarde van je auto?
Ik vind het ook heel erg vreemd staan...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 12:14

Nou, dat denk ik dus wel... Ik betaal niet voor niets een klein kapitaal per maand

Ik ben all risk verzekerd en krijg daarom de waarde van een vervangende auto vergoed. Dit staat in de polis. Dus de prijs van eenzelfde model met zelfde bouwjaar en kilometerstand.
Daarom snap ik niet waarom de dagwaarde en restwaarde van mijn auto hiervoor relevant zijn

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:16

De dagwaarde is dan toch ook de waarde van een vervangende auto? Alleen anders omschreven?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 12:17

Nee, de dagwaarde van deze auto zit rond de 1200 euro. Maar als ik eenzelfde auto terug wil kopen ben ik via marktplaats tussen de 2500 en 3000 euro kwijt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 12:18

Dagwaarde krijg je uitgekeerd als je niet all risk bent

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:18

Heb je die vraag al eens aan de verzekering zelf gesteld? Ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat zij daarop zeggen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:19

De opkopers moeten biedingen doen. Het verschil tussen het hoogste bod en de dagwaarde krijg je uitgekeerd. Daar waar een gewoon expertiserapport er binnen een week wel is, duurt het bij total loss vaak wel een paar weken. Niets raars dus.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:19

Heeft hij gezegd dat ze de dag en restwaarde nodig hebben voor je of dat het zo lang duurde vanwege het bepalen van die waardes?

Dagwaarde ( voor ongeluk) gebruiken ze namelijk voor het uitkeren van de schade, restwaarde van het wrak zullen ze voor hun eigen boekhouding nodig hebben :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 12:20

Maar dat klopt dat toch nog steeds niet met wat in mijn polis staat iris?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:21

Liselot schreef:
Dagwaarde krijg je uitgekeerd als je niet all risk bent

Dat klopt niet. Je krijgt altijd de dagwaarde tenzij een verzekering een nieuwwaarde regeling heeft maar dat is enkel bij auto's tot 2a3 jaar.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 12:22

Amaris schreef:
Heb je die vraag al eens aan de verzekering zelf gesteld? Ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat zij daarop zeggen.

Word als het goed is vandaag terug gebeld door de schade expert. Dus die wil ik het wel even voorleggen

Iris: in mijn polis staat toch heel duidelijk geen dagwaarde (wat wel bij wa en wa+ staat), maar waarde voor een vervangende auto

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:25

Dagwaarde + accessoires = vervangende waarde
Restwaarde = bedrag dat je van de opkoper krijgt.

Schadeuitkering bij totaal verlies = dagwaarde (+accessoires) minus restwaarde.

Bepalen van restwaarde wordt dus door de opkopers gedaan.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:25

Wij hebben vrijdag een ongeluk gehad met onze auto die we pas 3 weken hadden (auto is 6 jaar). Schuld van de andere partij, wij stonden stil in de file en zij is met 70 achterop geklapt.
Maandag is hij naar onze vaste garage gebracht, dinsdag is de schade expert geweest en we hebben direct de uitslag gehad zeg maar.
We moeten ook even afwachten ivm opkopers.

Voorderest zou ik het ook niet weten... Succes in ieder geval.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:26

Nou ben erg benieuwd, hou je ons op de hoogte? ;)

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:27

Waarschijnlijk omdat de verzekeraar moet weten hoeveel je auto nu waard is.

Bij m'n vriend was de schade expert er binnen een week. Geld duurde wel wat langer. Maar dat komt ook door onze assurantie adviseur.. die had opgemerkt dat de schade expert de auto financieel total los was maar dit was niet zo.

Dus ik zou zeggen schakel je assurantie adviseur in, als je die hebt..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 12:28

Afbeelding

Iris: nu snap ik er echt niets meer van :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:28

Omdat het bepalen de dagwaarde noodzakelijk is om te bepalen of een auto total loss gaat.

Je kunt vaak prima met een expert overleggen over de vervangende waarde overigens. Zorg ervoor dat je een aantal voorbeelden op een rij gezet hebt.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:32

Liselot schreef:
Nou, dat denk ik dus wel... Ik betaal niet voor niets een klein kapitaal per maand

Ik ben all risk verzekerd en krijg daarom de waarde van een vervangende auto vergoed. Dit staat in de polis. Dus de prijs van eenzelfde model met zelfde bouwjaar en kilometerstand.
Daarom snap ik niet waarom de dagwaarde en restwaarde van mijn auto hiervoor relevant zijn

De verzekeraar zal eerst vast willen stellen of de auto economisch total loss is of niet. En daarvoor heeft zij die twee genoemde bedragen nodig, plus de kosten voor herstel. In tegenstelling tot wat over het algemeen wordt gepredikt, is de berekening voor economisch total loss als volgt;

restwaarde (1) + kosten herstel > dagwaarde (2) = Economisch Total loss

restwaarde (1) + kosten herstel < dagwaarde (2) = niet Economisch Total loss

(1) De restwaarde wordt bepaald bij opbod. Jouw auto staat inclusief schade op een speciale veilingsite voor handelaren, die kunnen gaan bieden op (zoals dat heet) het wrak van jouw auto. Het hoogste bod bepaalt de dagwaarde van jouw auto.

(2) De dagwaarde kan op verschillende manieren bepaald worden. Hiervoor zijn boekjes/sites voor handelaren/garages in de omloop van de ANWB. Die dagwaarde is doorgaans fors lager dan de prijs die je op autoscout, marktplaats, etc. tegenkomt. Een andere manier waarop die dagwaarde bepaalt kan worden, is door een taxatie op je auto te doen (voordat je een ongeluk hebt).

Je kunt er, als de auto economisch total loss verklaart wordt, voor kiezen het wrak te kopen van de verzekering en het schadebedrag (dagwaarde - restwaarde) uit te laten keren. Je betaalt dan die restwaarde en daarmee koop je je auto terug. Van het geld wat je dan over houdt kun je je auto laten repareren. Misschien kun je een dealtje maken met de schadehersteller dat hij zoveel mogelijk gebruikte onderdelen toepast. Dan kun je misschien goedkoper uitzijn.
Een andere mogelijkheid zou zijn om de expert er van te overtuigen dat jouw auto meer waard is dan die 1200,-. Dat kun je doen door van internet vergelijkbare auto`s te plukken, waarmee je kunt aantonen dat een vergelijkbare auto 2500,- kost. Als de expert al geweest is, dan is dat vaak achteraf een lastige discussie, maar je kunt het proberen.

Edit: zoals Iris82 zegt kan het ook zo zijn dat de dagwaarde gebruikt wordt om de vervangingswaarde te berekenen. Daar heb ik eerlijk gezegd geen zicht op.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:45

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?19,5024178

Hier kun je het goed nalezen.
Ik kan niet zoveel typen op mn telefoon.

De dagwaarde zoals die op de anwb site staat is vaak ook niet het uitgangspunt van de expert. De meeste zijn best wel redelijk.

Weet je. Vervangingswaarde is gewoon een leuke term. Maar het komt gewoon op hetzelfde neer als bij alle andere verzekeringen.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:16

Ik heb een paar jaar geleden mijn auto total loss gereden, schade exper kwam ook pas na een week. Toen werd de auto op een veilig aangeboden, en dat duurde ook weer een 1,5 week. Toen duurde het 2 weken voor dat de koper hem op kwam halen en ik dus het geld kreeg. De rest kreeg ik 4 weken na het ongeluk uit betaald door de verzekeraar. Dus al met al een week of 4-5 moeten wachten.