Binnenkort wellicht autoloos... oh dear! oh goody!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Binnenkort wellicht autoloos... oh dear! oh goody!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 16:33

Morgen krijg ik waarschijnlijk het bericht dat de Puike Punto niet door de APK gaat komen |( . Dan kan ik er nog tot eind oktober in rijden.

En dan.... autoloos! := -O-

Goody... hoe gaat me dat bevallen... jaren terug heb ik specifiek een autootje gekocht omdat ik weer paardendingen wilde gaan doen, en nouja, de meeste stallen liggen nou eenmaal niet naast de deur.

Aan de ene kant vind ik het wel geinig om zo 'gedwongen' eens zonder auto te doen. Ben benieuwd hoeveel geld me dat gaat besparen. :$

Aan de andere kant: bijrijdpoownie staat 8 km verderop door bosgebied en ik weet niet of ik dat in het donker wel durf te fietsen (om nog maar niet te spreken van alle ellende als regen/sneeuw/wind) :brr:

Kippenvoer, kattenbakkorrels, pakken hennepvezel, marktplaatsmeevallertjes, beste vriendin 11 km verderop, sociale dingetjes (véél sociale dingetjes), 'het regent dus ik ga met de auto naar het station'... allemaal dingen waarvoor een dak met vier wielen eronder wel handig is.

Dan is de logische vraag: waarom koop je dan niet een nieuwe (nouja, andere) auto?
Nou... dat is uiteindelijk misschien wel de bedoeling als ik echt niet zonder kan, maar financieel zit het er éigenlijk nu net niet aan.

Zijn er boktervaringen met 'ineens gepland of ongepland autoloos' situaties?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:37

Ja nu... en ik vind het verschrikkelijk :') Ook nog relatief autoloos trouwens. Onze auto had teveel kosten om hem door de APK te krijgen dus een andere gezocht en gevonden maar daar moet nog het eea aan gedaan worden en er moest nog een kenteken aangevraagd worden. nu dus tijdelijk de auto van mijn schoonouders maar zelfs dat vind ik al vervelend. Wil lekker mijn ding kunnen doen in mijn eigen auto!

dus ik zou zeggen: succes :+

edit: misschien niet onbelangrijk om erbij te vermelden dat ik rond de 30.000 km op jaarbasis rijd dus het is wel meer dan een boodschappenkarretje voor me :)
Laatst bijgewerkt door M_i_R op 08-09-14 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:37

Amaris schreef:
Zijn er boktervaringen met 'ineens gepland of ongepland autoloos' situaties?

Ja, maximaal 1 dag en dan is het al totale stress. :') 12 km heen fietsen naar paard en weer 12 km terug (bah). De boodschappen gaan nog wel. Maar als ik naast de boodschappen doen en andere praktische dingen ook nog een sociaal ding heb zit bij elkaar al snel 2,5 tot 3 uur op de fiets. Hoe krijg je dan alles in hemelsnaam gedaan op een dag??? := Fietsen an sich vind ik wel ok maar het kost zo vreselijk veel tijd. :+

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:38

Ik ben 21 en heb geen auto :)
Ik doe alles met m'n zoontje op de fiets, ga dit jaar pas beginnen met m'n rijbewijs :)
Paard staat 8km verderop en moet ook gedwongen door de Loonse en drunense duinen, enige geluk is dat de supermarkt hier 5 minuutjes verder op is.
Maar alle andere sociale dingen zijn toch verder weg en ben dan gedwongen om met de bus te gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:38

Ik was totaal ongepland autoloos... mijn trouwe sletje kon het niet meer aan, ik heb haar te hard laten werken en de motor opgeblazen -O-
Helaas geen centjes voor een nieuwe auto, dus autoloos...

Die depressie heeft 2 uur geduurd en toen heb ik toch maar een nieuwe gekocht.

Zou absoluut niet zonder kunnen, ik heb hem nodig voor mijn werk en mijn ouders wonen nogal ver weg.
Natuurlijk is dat allemaal te doen met openkbaar vervoer, maar dat heb ik jaren gedaan en ik wil absoluut niet meer terug!

Succes en heel veel sterkte!

Amaris

Re: Binnenkort wellicht autoloos... oh dear! oh goody!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 16:40

eeuuhh

jullie zijn ZO niet bemoedigend -O-

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:41

Jup, mijn vorige auto was echt klaar. Voor mij nog net een tikkeltje onhandiger omdat ik stal eigenaar ben een nu dus ook geen trailers kon trekken. Ik kon de auto van mijn moeder wel gebruiken, maar die kan niets trekken. Ben blij dat ik zelf weer een bus heb nu.

En inderdaad, boodschappen op de fiets. Verschikking!!
Laatst bijgewerkt door Utixo op 08-09-14 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:42

Scootertje ? :P

Eleionomae

Ik heb een auto samen met mijn vriend en hoe wel hij nu voor de deur staat. . Ik gebruik m bijna nooit :') toevallig vorige week naar een vriendin die verhuist is en waarbij de ov route niet voordelig is qua tijd en op zaterdag naar mn werk omdat dat teveel tijd kost op de fiets maar verder doe ik alles op de fiets of lopend :) Ik vind t juist heel fijn om niet afhankelijk van een auto te zijn

M_i_R

Amaris schreef:
eeuuhh

sorry... de waarheid heeft een schel geluid ;)

Ir111

Amaris schreef:
eeuuhh

Nou ja, als je alle tijd van de wereld hebt om te fietsen en OVen is het prima te doen hoor. :')

Ik geef het toe, ik ben een stikverwende autobezitter. Ik heb de auto ook echt voor mijn werk nodig. Los daarvan zou ik op zich wel zonder kunnen maar dan kan ik gewoon een aantal dingen die ik nu doe niet meer kunnen. Ook ok, went vanzelf wel. Wel leuk om meer centjes over te houden toch? :P

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 16:44

In het gunstigste geval moet ik het tot eind december vol houden.
(of nouja, in het meest gunstige geval kan mn monteur een wondertje verrichten)

Dan kan ik met behulp van de eindejaarsuitkering misschien iets vinden.

Maar als ik hier lees dat twee UUR al teveel is... :')

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:49

Hier sinds vorige week zaterdag ook autoloos: aanrijding gehad, achterklep naar binnen gevouwen -O-

Ik werk in een andere stad dan ik woon, ruim 20 km verderop. Dus een auto is wel een must, afgezien van het feit nog dat ik twee koters heb die je wel eens vervoerd, naar paardrijles, boodschappen etc.
In afwachting van al het papierwerk (gadverdamme, wat een gezanik als een ánder je mooie auto in de kreukels rijdt >;) ), rijd ik nu in een gloedjenieuwe VW Polo Bluemotion TSI rond (huur, dus: :$ ).
Niet slecht; zó brant neu heb ik nog nooit gereden :') Het rijdt ook lekker hoor, daar niet van, maar pfff...2 boodschappenkratten achterin en het is vol :')

Dus: kan ik zonder auto?
Alles kan...
Maar wíl ik het ook? NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE :oo
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 08-09-14 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:52

Ik heb sinds anderhalve week mijn rijbewijs en een auto ter beschikking (Suzuki Alto). Het is wel makkelijk tussen huis en ouders, dan scheelt het 2 uur enkele reis. Maar de rest van de week staat hij in principe gewoon stil.

Die kleine Alto's kosten trouwens geen drol, op geen enkel vlak. Het weegt (1.0 uit 97) trouwens ook niets (*kuch* mijn paard is zwaarder), namelijk 705kg. Waardoor hij ook met de wegenbelasting heel laag uitvalt. Verzekering bij de rabobank (zonder schadevrije jaren) is 50€/maand, en wegenbelasting is 46€/kwartaal.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:14

Als je met anderhalve week je rijbewijs al net zo verslaafd zou zijn, dan zou het wel heel erg wezen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:19

Met een scooter of brommer kom je al een heel eind. Wij hebben het lang zonder gesteld met 3 honden zelfs. Openbaar vervoer, fiets, lopen en de brommer. Paard stond 20 km verderop gestald, werk was 80 km verderop maar bereikbaar met de trein. Goed regenpak en heel goede fietstassen en voor de grote boodschappen een fietskar. Pas toen onze mooie oude brommer gestolen was uit de bewaakte gesloten fietsstalling op het station hebben we van het vergoedingsgeld van de ns een heel oude visa gekocht voor een paar honderd gulden. Vooral omdat mijn gezondheid wat achteruit ging en lang in de kou niet zo gezond meer was voor me.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:24

Ik ben ruim 5 maanden autoloos geweest omdat tussen einde contract ene auto en levering nieuwe bestelde auto ongepland 5 maanden tussen zat....
NOOIT MEER!!!!!!!!!!!!
leuk hoor zonder auto, tot het regent..... tot familie buiten de stad jarig is, je grote boodschappen moet doen (dus flessen etc)

Ik ben nu zo blij met mn uit de kluiten gewassen boodschappen auto!
Toch doe ik nog wel eens op de fiets een boodschap of ga ik naar een afspraak.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:28

Wij zijn nu ook autoloos.
Vrijdag is er iemand met 70 km/h in de Thomassentunnel achterop onze auto geknald die we net 3 weken hadden, en die lijkt nu op een gebutste kromme, blauwe banaan :(:) Wij stonden stil, dus de achterportier zat bij wijze van spreke in de motorkap. Niet zo ernstig hoor, maar hij ging in ieder geval niet meer open.
Ik zat helaas achterin -geen hoofdsteun-, recht achter mij is de auto erop geklapt dus ik lijk nu ook op een kromme blauwe banaan en de dokter was even bang dat ik m'n nek gebroken had :+

Ohja, we wonen in een klein dorpje, ik kan door de aanrijding niet te ver lopen en fietsen is ook even geen optie, want ik heb een fiets waar je zo voorover op zit en ik kan dan niet naar voren kijken vanwege de pijn in m'n nek, dus ik ben even aan huis gekluisterd B-)

Onze toetje:
Het lijkt niet zo ernstig maar de deuren zijn ontzet en het hele onderstel is krom.

Afbeelding

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:31

Oooh Warboel! :oo
Dan had ik nog relatief mazzel:
Afbeelding
Afbeelding

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:44

Weet je MamaMiesje, ik ben nog nooit zo bang geweest := Het was in een tunnel, allemaal paniek, langsrazende vrachtwagens, een hele smalle vluchtstrook, overal pijn, een deur die niet open kon, een auto die iets lekte...
M'n vader en vriend moesten eruit, ik moest blijven zitten vanwege m'n nek.
Toen de brandweer kwam heb ik me echt zowat aan die brandweerman vastgeklampt, ik wilde er zo graag uit maar moesten wachten op de ambu. Uiteindelijk zelf uit mogen stappen en vervangend vervoer gekregen. Ik kon m'n hoofd dus alleen niet meer optillen als ik lag, dus vanochtend naar het ziekenhuis geweest, foto's en een CT scan gemaakt maar gelukkig is alles nog heel.
Ik heb alleen een hele grote blauwe plek op m'n achterhoofd; met m'n kop op de hoedenplank geklapt. Dus ook een hersenschudding. En op m'n onderrug ook een blauwe plek, hoe die er gekomen is is me een raadsel :+

Wel balen ook van je auto zeg! Heb jij er niks aan over gehouden? Pff een busje achterin ook, dat is ook wel heftig. Zag 'ie je over het hoofd?

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:59

Ik zou echt zo niet zonder auto kunnen op het moment...mijn werk is 60km (!) verderop, daar doe ik volgens 9292ov tussen de anderhalf en 2 uur over enkele reis. Paard staat op 20km afstand in de polder, waar geen bus in de buurt stopt...
En doordat je een auto gewend bent, doe je inderdaad ook de boodschappen en dat soort dingetjes makkelijker met de auto dan met de fiets (al is het maar vanwege 2 kleine kids die ook vaak mee gaan).
Nee, ik hoop dat mijn gebakje nog heeeeeeel lang mee gaat :j

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:07

Ts. Ik heb hetzelfde als jou.. Alleen kan ik hopelijk nog tot mei met mn auto.. Het is zo goed als zeker dat deze de volgende APK niet haalt :(
En financieel kan ik het ook niet missen om een andere auto te kopen..

Mijn voordeel is dat het in het voorjaar is.. En ik hopelijk tegen volgend jaar herfst/winter een andere auto kan kopen met veeeeel geluk!

Tot die tijd.. Fietsen...

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:25

Nou Warboel, dan heb ik liever mijn ongeluk als ik dat van jou lees! :(:)

Ik moest stoppen voor een rotonde, enkele auto's voor mij ook nog. Daar achter kwam de taxibus en die stond ook stil. Dáár weer achter knalde er een Saab 93 op de taxi, zó hard dat die taxi doorschoot en mij ramde.
Gelukkig verder geen letsel, behalve ietsje spierpijn :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:27

Nee..... zonder auto? Mijn ergste nachtmerrie. Ik heb een oudje, al diverse malen lantaarnpalen onzedelijk betast waarbij ik met gevolg een deuk in mijn auto had zitten, naja in mijn bumper dan he... ik bewonder de mensen die het zonder doen...

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:31

Als student zijnde met ruim 2 jaar m'n rijbewijs ken ik je probleem, al ben ik voor de "dorpse" al wel gewend. Vooral naar een manege is een gedoe.
Bij mijn ouders kan ik bijna altijd wel een auto lenen, maar dat is wel 2 uur met het OV voordat ik daar ben... Ook niet ideaal.

Mijn oplossing voor een paar jaar is een scootertje, kost 7 euro benzine per 150 km, en verder 60€ verzekering in het jaar. (Helaas moet mijn scootertje nu ook weg waarschijnlijk omdat hij toch kuren krijgt en het lastig is om aan onderdelen voor dit merk te komen.. :/ )