In woon in het verkeerde deel van het land

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MalaQ

In woon in het verkeerde deel van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 11:01

Iemand die dat herkent? :)

Ik woon in Zuid-Holland, omgeving Rotterdam. Het is hier druk, chaotisch, vol met huizen, en de stukken natuur die je hebt zijn postzegelgrootte en worden overschaduwd door geluiden van wegen in de buurt.

Ik zou zo graag in een wat rustiger gebied wonen, met meer natuur.. Omgeving Utrechtse Heuvelrug of Veluwe. Veluwe is natuurlijk groot, dus dat kan variëren van Ede tot Zwolle. Als ik nu een beetje een mooie bosrit wil maken moet ik met de trailer weg.. Hoe leuk zou het zijn om gewoon met 10 min. stappen op de hei te zitten :Y)

Nu is het zo dat ik hier alles heb... Ik heb het goed hier. Ik heb een eigen huis, een baan met vast contract in een sector waar geen banen in zijn (dierenartsenpraktijk), een leuk bijrijdpaard waar ik ook mee weg mag met de trailer.. Ik zou niet eens weten hoe ik zou moeten verhuizen naar een ander deel van het land??

Iemand die dit herkent, en die de stap gezet heeft ergens anders heen te gaan?? En zoja, hoe deed je dit dan? Ik sta overigens ook nergens ingeschreven voor een huis, en met mijn but-salaris moet ik wel huren via sociale huur..

Nu is het niet zo dat ik hier nu perse ala minuut weg wil. Ik ben jong en kan nog alle kanten op :) Maar ik zou wel graag willen weten hoe ik het zou moeten doen :D Eerst een baan zoeken en dan een huis? Eerst een huis en dan een baan? Tja... Moet ik me al ergens inschrijven of is dat zonde van mijn geld?

Tips en tricks? :D

elenaMM77

Re: In woon in het verkeerde deel van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:06

ik zit momenteel tijdelijk in een prachtig gebied, natuur (helaas geen bos),
maar in de middel of nowhere met geen enkele vorm van werkgelegenheid.
Wij wachten op geschikte woonruimte in de richting van Noord Brabant omdat we ons daar beter thuisvoelen en er meer steden op korte afstand zijn in verband met werkgelegenheid.

als je een vaste baan hebt, dan zou ik uit eigen ervaring gaan voor:
eerst baan, dan woning.

je kunt immers altijd tijdelijk ergens gaan zitten waar werk is,
je ergens vestigen en hopen op een baan is vragen om problemen, immers hoe wil je dan de woning blijvend bekostigen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:08

Bokker Onali is van Dordt naar Ede verhuisd met haar paarden. Stuur haar eens een berichtje.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:09

Ik kan over het grootste deel niet veel zinnigs zeggen, maar ik zou me als ik jou was alvast inschrijven bij verschillende woningstichtingen. De woningstichting waar ik bij sta ingeschreven vraagt alleen 30,- inschrijvingsgeld en dan is het gewoon afwachten en nooit meer naar omkijken, tot het moment dat je wilt gaan 'rondneuzen'. Ik zou dat alvast nu doen, omdat het best een paar jaar kan duren voordat je ''bovenaan'' staat en in aanmerking komt voor een huurwoning. Voor een stad duurt het langer dan voor een minder populair dorpje is mijn ervaring.

En voor de rest zou ik zeggen, lekker om je heen kijken en orienteren en als de mogelijkheden zich voordoen: gáán!! :j

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:11

Ik herken het! Ik heb een ex op het platteland in brabant wonen en ik woon zelf midden in de stad.
Mán wat kon ik daar genieten :D Heeeerlijk die rust, vond mezelf helemaal terug daar :)

Helaas ging het uit en zit ik weer in de stad :') Ooit op een dag wil ik naar het platteland verhuizen!

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:18

Ik woon op het moment eigenlijk op een prachtige locatie, net buiten utrecht maar wel redelijk veel natuur in de omgeving. Dit zorgt er ook voor dat de prijzen hier gigantisch hoog zijn! doordat we nu een huis huren (van mn ouders) is het mogelijk om een eigen huis te hebben met paarden aan huis (we wonen op hetzelfde erg als mn ouders met eigen huis, tuin en erf). Ik werk in de buurt en zou volgend jaar een vaste aanstelling krijgen (assistent beheerder op kinderboerderij). Mijn droom is al jaren om richting het noorden te verhuizen (het liefst drenthe) daar kun je kilometers paardrijden in mooie natuurgebieden en de huizen zijn betaalbaar! Mijn droom komt nu uit! Mijn vriend heeft werk in joure en heeft na een jaar werken een vaste aanstelling gekregen. We hebben ons droomhuis gevonden in waskemeer (nog net in friesland maar vlak bij drenthe). Eind van dit jaar gaan we daar als alle financien rond zijn naar toe verhuizen:-). Zolang ik daar nog geen baan heb zal ik helaas door de weeks bij mn ouders slapen en in het weekend naar het noorden gaan. Daarnaast zit ik in mijn laatste jaar hbo deeltijd. Als ik mijn studie heb afgerond hoop ik een hbo functie te vinden in de buurt van ons huis.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:27

Ik herken het, en dat is precies de reden dat ik ben gaan samenwonen in Twente. :+ Ik kom uit Gouda overigens,
misschien iets minder druk, maar nog steeds inderdaad in die altijd-haast-hebbende Randstad.
Wij rijden nu met de paarden zo het bos in, heerlijk!

Zit alleen wel één keerzijde aan, de werkgelegenheid. Ik ben gaan samenwonen na mijn studie, zonder baan.
Ik ben tijdelijk ergens gaan werken buiten mijn opleidingsveld, om zo alles te kunnen bekostigen, en daaruit door te zoeken.
Nou ik kan je vertellen, ik werk er nu na 1,5 jaar nog. :+ Er is in het oosten gewoon veel minder werk. :j
Als we in de Randstad waren gaan samenwonen had ik denk ik na een half jaartje wel werk kunnen hebben.

Dat is dus even de afweging die je moet maken! Het is er heerlijk wonen (alhoewel ik daarom nu ook wel weer van de stad kan genieten),
maar zorg dus eerst dat je een baan met een beetje uitzicht hebt, huizen zijn er altijd wel te vinden. :)
Ik zou me nu ook nog niet per se direct inschrijven bij allerlei woningstichtingen, nu zonde van je geld.
Wij hebben denk ik nog geen jaar ingeschreven gestaan en stonden toen al bovenaan, die lijsten zijn vaak minder lang.
Tenzij je natuurlijk toch in een iets grotere stad wilt gaan wonen in het oosten/noorden, dan wordt het anders.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:28

Ik ben in 2008 verhuisd van Den Haag naar Elim (Hoogeveen), ik wil nooit meer terug! Ja een weekend op familie/vriendenbezoek, is lang zat.

Tsja, werkgelegenheid is hier minder, maar kan vanaf hier al snel uitwijken maar Zwolle, Assen en Emmen.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:28

Herkenbaar! Daarom ook 11 jaar geleden van 't westen bij Rotterdam in de buurt verhuist naar 't midden van het land! Heerlijk, geen "filewandelen/fietsen" meer in de natuurgebieden :)

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:31

Nano05 schreef:
Ik ben in 2008 verhuisd van Den Haag naar Elim (Hoogeveen), ik wil nooit meer terug! Ja een weekend op familie/vriendenbezoek, is lang zat.

Tsja, werkgelegenheid is hier minder, maar kan vanaf hier al snel uitwijken maar Zwolle, Assen en Emmen.

Dat is inderdaad ook iets waar je op kunt letten, dat je nog beetje in de buurt van de grote steden zit. :j
Ik kan uitwijken naar Almelo/Hengelo/Enschede/Deventer/Apeldoorn/Zwolle, valt dus ook mee.
Ligt er natuurlijk ook helemaal aan waar je werk in zoekt!

paulus26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:33

Wij zijn in februari verhuist van Zoetermeer, Zuid-Holland naar Schoonoord, Drenthe. Het voordeel dat wij hadden is dat ik landelijk werk en niet gebonden ben aan een provincie of streek. Daardoor is het een heel stuk makkelijker om het te doen natuurlijk. Mijn vrouw heeft haar werk opgezegd in Zoetermeer en hier via een uitzendbureau weer aan tijdelijk werk gekomen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:33

Wij hebben ons appartement verkocht in den haag en wachten nu om over 2 weken ons nieuwe huisje in maasbommel in te kunnen, tussen de maas en de waal.
En dat betekend dat ik voorlopig een stuk moet rijden voor mijn werk, heb wel het vooruitzicht verplaatst te kunnen worden naar utrecht en misschien de betuwe daarna. Heel spannend, maar ik kan niet wachten...

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:34

Ik herken het helemaal, ik woon vanwege de baankans in de Randstad/het Gooi maar ik hoor echt in noord-Nederland, waar ik mijn hele jeugd gewoond heb.
Ik/we zoek(en) me/ons helemaal suf naar geschikte banen voor mijn vriend en mij maar helaas ís het al dun gezaaid in het noorden, maar in de kunst- en cultuursector al helemaal.
We vinden het niet vervelend hier en vermaken ons best wel, toch willen we allebei niks liever dan weer terug naar het rustige, weidse en gemoedelijke noorden :Y)

MairiMacBran

Wil je per se je huidige beroep blijven uitoefenen? Want zoals je zelf al zegt, die banen liggen bepaald niet voor het oprapen en ik heb het idee dat het hier bij ons in het noorden nog lastiger is als in het westen.
Banen zijn hier sowieso lastiger te vinden, in welke sector dan ook.
Maar de huizenprijzen liggen hier wel een stuk lager en de wachttijden voor een huurwoning ook.
Ik zou dus eerst een baan gaan zoeken voordat je op stel en sprong gaat verhuizen.

Adawi

Ja. Ik herken het.

Ik ben vanuit Alphen a/d Rijn naar zuid-oost Drenthe verhuisd.

Geen spijt van!!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:40

Hier ook erg herkenbaar. Ik ben van Zuid Holland ( Roelofarendsveen) naar drenthe ( dalen) verhuist.
Door de liefde. Vriend woonde hier al.
Woon hier heerlijk vrij, paarden aan huis. Ik wil nooit meer terug.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:43

Wij zijn 6 jaar geleden vanuit Rotterdam naar west-brabant verhuisd. Kwamen hier al 6 jaar op een camping, dus je bent dan al wel bekender met de omgeving/mensen etc. Dat is ook de reden dat de keuze voor ons zo makkelijk was. We zijn verhuisd in de periode dat ik net groep 8 achter de rug had, en dus hier gelijk mee kon stromen in de brugklas. Paardje mee verhuisd, die toen eerst op de camping heeft gestaan. Mn moeder had hier een baantje gevonden, mijn vader werkt nog in rotterdam, wat ook prima te doen is.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:45

Ik heb het nog wat drastischer aangepakt en ben dit jaar naar de UK verhuisd. :+

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 11:47

Wat een reacties al! Zie dat ik in ieder geval niet de enige ben, en dat er zat mensen zijn die het dus ook daadwerkelijk hebben gedaan, dat geeft mij moed *\o/*

MairiMacBran schreef:
Wil je per se je huidige beroep blijven uitoefenen?

Het liefste wel. Dat zou dus ook betekenen dat ik inderdaad eerst hierin een andere baan moet hebben voor ik verhuis... Voordeel is wel dat ik nu een goede baan heb bij een verwijskliniek die over het algemeen in een groot deel van Nederland bekend is (en ook bekend staat als goed). Ik hoop hier wel mijn voordeel uit de halen, aangezien ik dus wel een stuk meer ervaren ben dan een assistente uit een eerstelijns praktijk, of net afgestudeerd. Ik sta ook betaald ingeschreven bij Vedias, waar toch de meeste vacatures op staan, dus dat kan ik in ieder geval goed in de gaten houden..

Een stuk(je) reizen voor mijn werk zie ik niet als probleem, helaas is het over het algemeen wel een probleem in deze sector :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:49

Woon randje provincie Utrecht. langs de Lek. Rustig, weids en maar 20 minuten van zowel Utrecht als Rotterdam

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:51

Voor mij ook heel herkenbaar. Ik ben 2 jaar geleden van Amsterdam naar Echten (Drenthe) verhuisd en nog geen moment spijt gehad.

Ik had het voordeel dat ik thuis kon werken en ik heb de eerste 1,5 jaar 3x in de week naar mijn baan in Alkmaar gereden. Ik heb nu een sprong in het diepe gemaakt en twee bedrijven gestart.

Ik denk dat de werkgelegenheid hier nog wel goed is. Veel mensen willen juist in de Randstad werken en niet hier. Ik ken hier echt veel mensen die dagelijks naar ver reizen voor een baan.

Je zou in de gewenste omgeving eens de dierenartsenpraktijken kunnen bellen of mailen of er vacatures zijn.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 11:51

Annash schreef:
Ik heb het nog wat drastischer aangepakt en ben dit jaar naar de UK verhuisd. :+

Hoe heb je dat aangepakt als ik vragen mag? Met baan/huis ed?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:52

Ik woon al 4,5 jaar NAAST een groot gevarieerd bos. Geniet er bewust vollop van, vooral omdat ik weet dat het niet vanzelfsprekend is.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:52

Wat dacht je van de Achterhoek?
Buitenaf maar toch dicht bij grote steden denkend aan Doetinchem, Arnhem, eventueel nog Nijmegen?
Zat dierenartsenpraktijken waar je evt. Nog naar Duitsland kan uitwijken
En veel nieuwbouw starters mogelijkheden, zowel huur en koop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:53

Oh dat herken ik, ik woon dicht bij Rotterdam weliswaar in de polder maar ze bouwen het hier steeds meer vol... Ik wil gewoon een kwartier fietsen en dan op een plek komen waar (bijna) niemand is, niet op een of andere lange polderweg uitkomen waar ik alleen maar tractoren en scholieren zie... :(

Ik wil niet buiten gaan rijden en om de drie minuten opzij moeten voor een trekker met bieten of aardappelen of weet-ik-veel...