Hoever mag men gaan met betrekking tot...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Hoever mag men gaan met betrekking tot...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 21:05

De privacy wetgeving?
Ik zal even de situatie schetsen en ik hoop dat ik informatie kan inwinnen van een van de bokkers. Ik ga dit ook helemaal tot de bodem toe uitzoeken.
Mijn zus heeft onlangs meegedaan met Hollands Got talent. Het was een erg leuke dag en ik mocht achter de coulissen staan.
Prompt liet mijn zus mij vanavond een filmpje zien wat op Facebook is gezet door een pagina.

Ik kom in het filmpje voor waarbij Mark Rutte auditie doet. Ik ben 2 keer duidelijk in beeld. Het filmpje is zonder mijn toestemming gemonteerd, ik heb hier nadrukkelijk niks over gehoord of gezien en voel mezelf te kakke gezet. Ik heb al zoiezo niks maar dan ook niks met Rutte.

Hoever mag dit gaan? Mag een kanaal van FB mij zonder toestemming op hun pagina plaatsen?

Graag wil ik dit weten en welke stappen ik kan ondernemen tegen dit kanaal, ik vind het inbreuk op privacy en ben bang dat toekomstige werkgevers dit ook kunnen gaan zien. Kun je dit als het niet mag voor laten komen?

Thanx alvast!

MarlindeRooz

Re: Hoever mag men gaan met betrekking tot...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:07

Als het op een openbare plek is... Kan je niks maken.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:08

Stap 1 , haal adem en kijk of je contact kunt leggen met de makers.
Stap 2 , ga in overleg

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:09

Waar kom je trouwens voor in dit filmpje? Ik zie alleen een meisje bij robert ten brink staan.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:12

heb je misschien ook een link van het filmpje?
Ik zou het anders aan een vriend van mij kunnen vragen die werkt bij de politie of hij daar evaring mee heeft...

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:12

Maar je gaat naar een lokatie waar je weet dat altijd camera's draaien want zo'n onzin programma's hebben overal camera's hangen voor de sensatie. Dus dan weet je toch van te voren wel een beetje dat er altijd een kans is dat je ergens op camera staat? Speel nu wel eventjes advocaat van de duivel zeg maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:13

MarlindeRooz schreef:
Waar kom je trouwens voor in dit filmpje? Ik zie alleen een meisje bij robert ten brink staan.

Wellicht is ze dat? :)
Verder, ik zou niet weten wat je allemaal kan doen. Inderdaad wat Happinez zegt, maar meer niet vrees ik. Verder lijkt het me niet zo'n héle grote ramp, of heb ik het mis?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 21:15

MarlindeRooz schreef:

Dat meisje ben ik.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 21:15

Deetjeeuh schreef:
MarlindeRooz schreef:

Wellicht is ze dat? :)
Verder, ik zou niet weten wat je allemaal kan doen. Inderdaad wat Happinez zegt, maar meer niet vrees ik. Verder lijkt het me niet zo'n héle grote ramp, of heb ik het mis?

Nou ik ben er niet van gediend dat ik zomaar naast Rutte komt te staan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:17

Iedereen snapt en weet dat het nep is én een theater is een openbare plaats geloof ik dus volgens mij heb je geen poot om op te staan...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 21:18

Het gaat mij om het punt dat ik geen toestemming heb gegeven om met mijn hoofd bij zo'n persoon te staan...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:20

Maar wat denk je dan precies dat werkgevers denken als ze dit filmpje van jou per enorme toeval vinden, iedereen ziet toch dat dit hardstikke nep is?

Imo heeft dit niet zoveel met privacy te maken, je bent er immers toch zelf mee akkoord gegaan dat je gefilmd werd en had kunnen weten dat ieder fragment dat ze daar filmen in willekeurige volgorde in bijv promotie filmpjes ed kunnen komen, nu is het toevallig een parodie waar hij in is geplakt maar imo maakt dat de situatie wat betreft jou niet heel anders.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:21

Ik vind het een erg leuk gemaakt filmpje. Ik denk dat niemand specifiek op jou let. Snap wel dat je het vervelend vind maar er is bijna niets aan te doen denk ik

AnnemiekN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:22

Het filmpje is erg grappig.
Maar dat ze jou zonder toestemming in beeld laten vind ik wel belachelijk!
Ik zou hier zeker achter aan gaan maar hoe en wat zou ik je niet kunnen vertellen...
Heel veel succes hoop dat je je recht krijgt en filmpje er af wordt gehaald.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 21:23

Het staat ook al op Youtube.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:24

Maar hoe kan een toekomstige werkgever dit filmpje zien?

Stel... Ze googlen op je naam, vinden ze het filmpje dan?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 21:26

liedje89 schreef:
Maar wat denk je dan precies dat werkgevers denken als ze dit filmpje van jou per enorme toeval vinden, iedereen ziet toch dat dit hardstikke nep is?

Imo heeft dit niet zoveel met privacy te maken, je bent er immers toch zelf mee akkoord gegaan dat je gefilmd werd en had kunnen weten dat ieder fragment dat ze daar filmen in willekeurige volgorde in bijv promotie filmpjes ed kunnen komen, nu is het toevallig een parodie waar hij in is geplakt maar imo maakt dat de situatie wat betreft jou niet heel anders.

Ik heb HGT toestemming gegeven om te filmen, moet je je voorstellen: Jij bent bijvoorbeeld gefilmd door RTL en ineens kom je op een andere zender. En op youtube. Het gaat mij om het feit dat ik zonder toestemming ben gedemonteerd in dit filmpje en dat ik er letterlijk ziek van ben omdat dit niet iets is wat ik wil. Wat nou als ik gemeenteraadslid was van de PVV ofzo... Toestemming of niet, ik vind dit inbreuk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 21:26

Maaike162 schreef:
Maar hoe kan een toekomstige werkgever dit filmpje zien?

Stel... Ze googlen op je naam, vinden ze het filmpje dan?

Dat wil ik juist weten maar als ze het niet kunnen vinden ben ik allang blij :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:31

wie wil je aan gaan klagen?
dit is een persoon op facebook die een lollig filmpje dacht te maken..

ik zou zeggen bel Gordon en de rest van de jury voor een gezamelijke 'zaak'..

Je privacy is hier niet geschonden, hetgeen wat hier geschonden is hooguit is de rechten van SBS6 op het gefilmde materiaal..

Om te stellen dat het je kans op werk schaadt omdat je in verband wordt gebracht met de partij waarop bij de laatste verkiezingen het meest gestemd is, dat is natuurlijk van de zotte.. ik zou dat ook niet in een 'zaak' gebruiken. Dan moet je namelijk de juistheid van dat argument gaan aantonen.. ik zou mij eerlijk gezegd eerder druk maken als mijn hoofd ineens in een politiek programma van Geert Wilders te zien zou zijn..

maar goed als je dat standpunt wilt uitspelen, dan moet je wel in politieke zin in verband zijn gebracht met Rutte en dat is geenzins het geval.. Het is overduidelijk dat Rutte nooit heeft meegedaan en jij wel in de coulisse stond, dus ieder argument dat jij en hij er gelijktijdig stonden is dom gemiep..

maar in ieder geval ..

jou privacy is niet geschonden.. Het beeldmateriaal is namelijk van SBS6 en die hebben daar vast een bescherming voor dat iedereen die op die dag daar rondloopt op beeldmateriaal zou kunnen komen en dat SBS6 het recht heeft om dit te gebruiken (ze gaan echt niet voor iedereen die binnenkomt een vrijwaring vragen dit is gewoon opgenomen in ergens vastgelegde zaken).

het beeldrecht van SBS6 is wel geschonden, zij zullen waarschijnlijk geen toestemming hebben gegeven..

jij kunt echter SBS6 niet dwingen om dit filmrecht van een 'grappig' filmpje te gaan aanvechten.. kost teveel, levert te weinig op, kortom geen belang daar.

iedere toekomst baas die een causaal verband kan leggen tussen jou in de coulisse en rutte in een filmpje gemonteerd is een droplul waar je niet eens voor zou moeten willen werken

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:32

Joh waar maak je je druk om dat het met Rutte is. Iedereen weet dat dit aan alle kanten gemonteerd is.

Bovendien vestig je nu er juist de aandacht op want ik ben eens gaan zoeken, had het anders nooit geweten.

eenitraM

elenaMM77

purny schreef:
Ik heb HGT toestemming gegeven om te filmen, moet je je voorstellen: Jij bent bijvoorbeeld gefilmd door RTL en ineens kom je op een andere zender. En op youtube. Het gaat mij om het feit dat ik zonder toestemming ben gedemonteerd in dit filmpje en dat ik er letterlijk ziek van ben omdat dit niet iets is wat ik wil. Wat nou als ik gemeenteraadslid was van de PVV ofzo... Toestemming of niet, ik vind dit inbreuk.

inbreuk op het recht op beeldmateriaal van SBS6, niet op jouw naam en/of integriteit helaas.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 21:34

Ik heb even een mail gestuurd.. het filmpje is verwijderd! :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:35

purny schreef:
Ik heb even een mail gestuurd.. het filmpje is verwijderd! :D

je kon het overigens ook opzoeken hoor..
ging sowieso niet om wet op privacy.

maar portrechtrecht.. daar had je wel eventueel een puntje.. maar dan nog denk ik dat het je bakken met geld gaat kosten om diegene aan te pakken wegens inbreuk op portret recht. omdat het een 'gevoel' voor je heeft maar absoluut geen schadelijke gevolgen

0verigens ik zie hem nog gewoon hoor https://www.facebook.com/Vanalleswat3/p ... 6801494860
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 03-09-14 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:35

http://nl.wikipedia.org/wiki/Portretrecht

Geen idee of redelijk hebt om uitzending van het filmpje tegen te gaan, maar het lijkt me het makkelijkste om contact op te nemen met HGT.

Edit: fijn dat HGT gewoon actie onderneemt.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 03-09-14 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt