Op 3FM was te horen dat sinds de invoering van de 130 km wegen er helemaal niet sneller werd gereden. Er wordt juist langzamer gereden.
En volgens hun zou dit het gevolg zijn van snelheidscontroles.. mensen zouden niet door hebben dat ze er 130 mogen??
Ik vind dat op z'n minst vreemd.. Het staat om de zoveel meter duidelijk aangegeven. Nee, mijn reden om geen 130 te rijden is voornamelijk het brandstofverbruik. Met 100 rijdt mijn auto 1 op 21.. Met 120 1 op 18 en met 130 1 op 15
Logisch ook, want met het verdubbelen van de snelheid neemt de luchtweerstand kwadratisch toe. Het lijkt wel duidelijk dat de mensen die dit onderzoek hebben uitgevoerd allemaal in het bezit zijn van een tankpas, want voor mij is het geen lastige keuze tussen die euro's die ik erop bespaar en een hoop minder CO2 uitstoot.. of die twee minuten dat ik eerder op mijn werk ben! Rijden jullie wel allemaal 130? Of zijn er meer mensen die het echt onzin vinden?
De extra luchtweerstand bij een hogere snelheid zorgt er altijd voor dat de motor harder moet werken, en daarnaast wordt een motor sowieso onzuiniger bij een hoger toerental. Vriendlief had er een hele wetenschappelijke berekening voor. Zal straks eens kijken of ik het op internet kan vinden!
Voor het verbruik maakt het niet uit bij mij, gemiddeld kom ik altijd op hetzelfde uit.
die had al moeite met 120 haha
.