Oppasbaan aangeboden gekregen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Oppasbaan aangeboden gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 10:45

Ik heb gister een oppasbaan aangeboden gekregen, 2 jongetjes van 5 maand en 2 jaar. Nu heb ik geen ervaring met kinderen, maar ik wil wel graag de baan aannemen, want ik vind het fijn dat ik in ieder geval een beetje bij verdien, want kan maar geen baan vinden. Zonder baan red ik het ook allemaal door mijn opgespaarde geld + studiefinanciering, maar wat extra geld is nooit gek. Ik ben 19 jaar. Heeft iemand tips? hoe ik dit moet aanpakken?

Er is al een topic over oppassen, maar krijg daar maar geen antwoord, dus maak ik een nieuw topic aan.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:47

Voor je eerste keer oppassen even meedraaien met de ouders. Alle dingen laten uitleggen kwa verzorgen en wat wel niet mag kwa voeding/spelen etc.

Wanneer ze daadwerkelijk weggaan op papier laten zetten wat het schema voor die dag/avond is en noodnummers opschrijven.

Verder lekker spelen en genieten!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:48

Wat voor tips zoek je dan...? :)

Het lijkt me logisch dat je gewoon met de ouders om tafel gaat zitten om door te spreken wat ze van je verwachten, zij kunnen je dan alles vertellen, ook over hoe je het beste met de ventjes om kan gaan....lijkt mij :P

piezze

Re: Oppasbaan aangeboden gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:52

Consequent blijven en zelfde regels en schema als de ouders aanhouden. Dan komt het vast goed!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:54

Ik pas ook op weliswaar op veel oudere kinderen maar het werkt hetzelfde, de ouders zullen je alles wel uitleggen en als je vragen hebt moet je ze vragen. Ik heb ook een middagje opgepast met de ouders erbij. Dan wen je alvast. Maak je niet druk, dat komt wel goed!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 10:54

Heeft iemand ook ervaring met een baby van 5 maand?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:56

Ja ik en ik snap eerlijk gezegd niet dat die ouders je laten oppassen op een baby en dat je het zelf accepteert. Of slapen ze al, als je komt?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 10:58

Ik heb de baan nog niet geaccepteerd. Ik weet niet of ze slapen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:00

Een baby van 5 maanden is echt pittig als je er totaal geen ervaring mee hebt. Wat oudere kinderen zijn niet zo moeilijk maar ik zou dit niet doen.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:00

lieveli schreef:
Ja ik en ik snap eerlijk gezegd niet dat die ouders je laten oppassen op een baby en dat je het zelf accepteert. Of slapen ze al, als je komt?

Ik had ook geen ervaring toen ik moeder werd, maar hij doet het nog steeds hoor ;)

Nee, zonder gekheid... De ouders vertellen je vast wat hun wensen en regels zijn, ik zou er niet te moeilijk over denken. Met een berg gezond verstand en wat de ouders je zullen vertellen, kom je een heel eind

xMell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:01

Als jij geen ervaring hebt met baby's zou ikdit absoluut niet doen. Je moet zoveel signalen kunnen herkennen wanneer er iets mis is met de baby. Er komen zo ontzettend veel dingen bij kijken. En een 2 jsrig kind gaat zometeen de peuterpubertijd in, wat ook een enorm lastige klus zou kunnen worden.

Natuurlijk kan je altijd om tafel met de ouders om het eens goed te bespreken.
Lastige situatie, haha.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:05

Bambi1995 schreef:
Heeft iemand ook ervaring met een baby van 5 maand?

Ja, ik heb er zelf twee gehad :')

Ik denk dat het belangrijkste is dat je zelf een klik met kinderen in het algemeen hebt. Natuurlijk is het spannend en wordt het even aftasten hoe en wat. Maar puur voor het geld doen, vind ik bij een oppasbaan not done, het moet je wel leuk lijken. Als ouders wil je wel graag dat je kinderen het leuk hebben bij de oppas en je de oppas daar ook goed mee kan vertrouwen!

Ga je overdag oppassen, in de weekenden, bepaalde avonden of zeer flexibel? Ik denk dat het het beste is dat je eerst kennis gaat maken met de ouders en de kinderen.
Vraag van alles aan de ouders en desnoods kun je dat opschrijven. Denk bijv. aan:
- hoe laat is het bedtijd? Wat is het schema?
- wat zijn de bedtijd rituelen (eerst plassen, tandjes poetsen en boekje lezen bijv.)?
- wat mogen ze eten, drinken als je oppast?
- wat vinden de kindjes leuk? Vinden ze voorlezen leuk, de oudste misschien een spelletje, spelen ze juist graag met duplo e.d.? Dat is makkelijk om het ijs mee te breken.
- zijn er nog dingen die je moet weten?
- telefoonnummers uitwisselen en naast het nummer van de ouders zou ik ook het nummer vragen van iemand in de buurt, mocht je de ouders niet kunnen bereiken.

En ik zou zeer zeker eerst goed kennis maken met de kindjes om te kijken of er een klik is. Een baby van 5 maanden en een jong kindje van 2 jaar kunnen éénkennig zijn.
Belangrijk is het dat ze aan je kunnen wennen terwijl papa en mama er nog even bij zijn.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 11:13

Pfoeh het klinkt behoorlijk lastig zo, maar bedankt voor je tips. Ik moet maar even nadenken of ik wel wil. Want hoe jullie alles zo uitleggen lijkt het me behoorlijk eng. Kinderen onder de 2 zijn wel lastig.

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:18

Ik zou het gewoon een keer uitproberen, vind je het dan niks kun je het alsnog afzeggen. Maar het zal vast wel goed komen hoor! Zorgen dat je van te voren alles weet wat je moet weten, en als je iets echt niet weet denk ik niet dat de ouders er problemen mee hebben dat je ze belt. Zeker de eerste paar keer niet. Succes :)

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:22

wie niet waagt, wie niet wint. proberen dus.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 11:22

Ik denk eerlijk gezegd dat ik vooral 's avonds op moet passen, dan is het makkelijker dan overdag. Dan liggen ze vooral te slapen. Ik denk dat het vooral het idee er achter is van de ouders dat er iemand thuis is mocht er iets zijn dan kan ik het kind weer in slaap krijgen.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:29

Het feit dat je er zo goed over na denkt zegt m.i. ook wel wat. Je doet dus niet zo maar iets. Je voelt je verantwoordelijk want je vraagt tips en meningen. Nou, dan heb je voor mij je eerste punten al te pakken.
Ga eerst eens met de ouders om de tafel zitten en leg uit dat je nog geen ervaring hebt maar graag leert. De ouders zullen daar op een bepaalde manier op reageren en ga daar dan verder vanuit. Vinden ze het na het gesprek niet verantwoord op jouw op te laten passen of willen ze eerst een keertje proefdraaien. Allemaal prima. Jullie komen er zelf samen wel uit. Fijn toch als je een baantje kunt krijgen. Om nu op voorhand dit al af te kappen omdat je zelfvertrouwen een beetje minder is....... ik zou het niet doen. Dit is een kans, grijp hem en zie dan weer verder.
Dus ik ga zeer zeker met Riegje mee ! :j Succes en zorg dat je voor jezelf ook nog ergens tips kunt achter halen. Een tante met kinderen of een vriendin met jonge kinderen in je omgeving of vraag, als dat tot de mogelijkheden behoort, of je ergens een dagje in een kinderopvang mee mag draaien.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 11:34

Bedankt voor je positieve bericht Jibberjabber. Ik denk dat ik er niet te veel van moet verwachten ik denk toch dat het vooral 's avonds is wanneer de kinderen slapen. 9 van de 10 keer slapen de kinderen toch door. En heb je helemaal geen last van ze.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:36

Maak vrijblijvend een keer kennis en kijk hoe de kinderen zijn, en wat de ouders van je verwachten. Daarna kun je altijd nog beslissen!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:37

Ik heb 2x opgepast op een baby. Goh, wat vond ik dat spannend! Vooral als ze steeds huilen en je weet niet waarom. (als ze al eten hebben gehad, schone luier..) Ik liet mijn moeder meegaan omdat ik niet wist hoe ik een luier moest verschonen :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:38

Bambi1995 schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat ik vooral 's avonds op moet passen, dan is het makkelijker dan overdag. Dan liggen ze vooral te slapen. Ik denk dat het vooral het idee er achter is van de ouders dat er iemand thuis is mocht er iets zijn dan kan ik het kind weer in slaap krijgen.

Misschien ligt het aan mij, maar dat zijn toch dingen die je vraagt wanneer je gevraagd wordt om op te passen? Ken je de ouders?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 11:42

We hadden een paar dagen een schilder aan huis, om het huis te verven. Ik was niet thuis, de schilder vroeg aan mijn moeder of ik wou oppassen, mijn moeder zij ik denk van wel. Ik was dus niet thuis en kon niks vragen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:47

Misschien moet hij het nog maar eens thuis overleggen, dikke kans dat zijn vrouw het niet ziet zitten om haar 2 kleintjes aan een vreemde over te dragen :=

Maar even serieus, ik zou gewoon bellen met je vragen en wat zij van je verwachten.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 11:54

Haha, ja dat zou kunnen, moeders hebben toch wel meer dat wantrouwende naar vreemden met haar kroost. Ja ik bel binnenkort even en vraag ik wat ze willen dat ik doe.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:22

Nou ik zou het gewoon proberen, als je gezonde verstand gebruikt kan er echt niet veel mis hoor.
en zeker als de kleine in z'n mandje ligt. Zorg eventueel een hulplijn die je kan bellen in geval van twijfel.
Niet te moeilijk over doen.