Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Liezel1 schreef:Als jij een hypotheek hebt, waarmee de aflost (en dus niet alleen rente betaalt) dan klopt dit idd.
Je kunt alleen je rente aftrekken en niet je aflossing. Dus hoe meer je aflost, hoe minder aftrek je krijgt.
Sprintje schreef:Liezel1 schreef:Als jij een hypotheek hebt, waarmee de aflost (en dus niet alleen rente betaalt) dan klopt dit idd.
Je kunt alleen je rente aftrekken en niet je aflossing. Dus hoe meer je aflost, hoe minder aftrek je krijgt.
Maar de aftrek die je krijgt is altijd een percentage van de totale rente die je hebt betaald. Dus je krijgt weliswaar minder van de belasting terug, maar dit zou altijd minder moeten zijn dan de rente die je betaald aan de hypotheekverstrekker.
Misschien zijn er wat afrondingsverschillen waardoor TS uiteindelijk per maand niet gunstiger uit is?
Billy20 schreef:Ik heb geen aflossingsvrije hypotheek. Ik los 75% af over 30 jaar en 25% wordt niet afgelost. Omdat ik geld over had, heb ik een (klein) deel van de hypotheek afgelost. Ik heb echter op het aflossingsvrije deel afgelost (de 25%). Mijn totale schuld is nu gedaald en ik betaal de bank minder rente maar helaas krijg ik dus ook minder van de Belastingdienst terug dus netto ga ik er niet op vooruit. Wat ik niet snap is hoe dit kan??? Ik lees overal dat vervroegd aflossen loont omdat je maandlasten dan lager worden maar bij mij is dat niet het geval. Zelf bij de bank zeiden ze dat vervroegd aflossen (bij mijn spaarhypotheek) loont.