Oppassen voor een extra zakcentje: meer mensen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike162

Oppassen voor een extra zakcentje: meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 22:39

Sinds kort ben ik wat actiever geworden met oppassen om wat bij te verdienen. Ik kon nog helemaal geen topic vinden op bokt hierover, maar het leek mij wel gezellig om hier over te kletsen met anderen en elkaar tips te kunnen geven bij lastige oppasgevalletjes.

Dus: Wie past er nog meer op? 's Avonds of overdag? Hoe bevalt het jullie? Enne... Ook niet onbelangrijk... Wat verdienen jullie?

Ik ben benieuwd!

xLoki

Re: Oppassen voor een extra zakcentje: meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 23:36

Ik heb op het moment 2 oppasadresjes, ga zondag kennismaken bij de 3e!

Ik pas zowel 's avonds als overdag op, net wat ze vragen. :) Ik heb bij adres 1 twee jochies van 6 en 8 en bij adres 2 twee meisjes van 2 en 4. Het is heel verschillend en zijn ook zeer verschillend opgevoed. Moet zeggen dat tot nu toe de twee meisjes makkelijker zijn, omdat ze nog niet heel erg een eigen willetje hebben opgebouwd en nog niet aan het voor-puberen zijn. :D

En ik verdien bij beide adresjes €5,- per uur, maar soms krijg ik wat extra's toegestopt. :)
Vind het leuk om te doen! Maar overdag vind ik soms wel lastig i.v.m. de manieren die de kinderen geleerd hebben en die ik zelf geleerd heb. Soms komt het niet helemaal overeen en dan moet ik echt mijn best doen om een tussenweg te vinden (wel kinderen onder bedwang houden, maar niet de opvoeding van de ouders tegenspreken).

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 23:38

Heb me altijd afgevraagd hoe je aan een oppasadres komt... misschien eens bij de buren aanbieden, maar hoe ga je dat zeggen? :+

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 23:39

Hmm ik zoek er een in Den Haag, een oppas maar er is bijna niet aan te komen. Mag ik vragen wat jullie per uur vragen?

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 23:42

Ik heb het eerste adres via de tennis van mijn broer. Een tennisvriend van hem zocht oppas voor de kinderen en vroeg of mijn broer wilde, toen heeft mijn broer (die niets met kinderen heeft) hem naar mij doorgestuurd!

En het tweede en derde adres heb ik via mijn moeder die makelaar is. Zij krijgt vaak klanten met kinderen die van een andere plaats komen en dus nieuw zijn in het dorp en nog geen oppas hebben. :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 23:48

In mijn straat wonen 2 mensen met kleine kinderen, de ene gaan nooit weg of regelen dan zus, de ander ken ik nauwelijks. Ga ik toch eebs aanspreken/briefje door brievenbus, zie ze nooit :+

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 07:10

Pauline schreef:
Hmm ik zoek er een in Den Haag, een oppas maar er is bijna niet aan te komen. Mag ik vragen wat jullie per uur vragen?

He wat jammer dat ik nu doordeweeks niet in Den Haag ben hahah
Alleen in weekend en vakanties. Maar mocht je een keer iemand nodig hebben in het weekend.... :+ hahah dan ben ik beschikbaar xD (weet niet in welk deel van Den Haag je woont)

Maar ik pas soms op bij mijn buren. 3 kindjes van nu 4, 7 en 9 jaar oud.
Verdien daar ongeveer 6 euro per uur (ben 22 jaar en doe opleiding pedagogiek). Heb nu 1 keer 's ochtends/overdag opgepast daar, verder vooral 's avonds :) Maar moest ze dan wel eerst nog even vermaken en naar bed brengen :P
Ik vind het super leuk! :D Vooral het overdag oppassen hihi

Bij mij is het trouwens begonnen toen ik ging helpen met het vermaken van de kinderen bij een strandfeest van m'n (nu verhuisde) buren O:) Toen kwam een andere nieuwe buurvrouw die ik nog niet echt goed kende, naar me toe om het te vragen hihih
En daarna ook gevraagd door andere buren (ja alle buren hier hebben kleine kinderen hahah) om eens op te passen. Dus ging zo eigenlijk via via :)
Maar ben vaak doordeweeks niet in Den Haag en mijn buren hadden allemaal een aupair dus ben niet heel erg vaak gevraagd als oppas, hoewel dat dit jaar wel meer zal worden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 18:56

Wat verwachten jullie als oppassers van het gezin waar je komt? Zaterdag as komt er voor het eerst een meisje bij ons oppassen. Ze hoeft de kindjes niet te douchen maar wel even vermaken, tanden poetsen en naar bed.
Willen jullie uitgebreide handleidingen? Dat alles klaar ligt? Wat aan eten en drinken?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 18:58

Ik kende mensen heel goed en ze hadden 2 kinderen. Toen zei ze een keer: Wil je een keer oppassen op mijn kinderen?

Toen heb ik dat met mijn buurmeisje gedaan, en toen ging de andere oppas stoppen en toen hebben wij het overgenomen.

Ik denk dat je best een briefje in de bus kan doen hoor! Gewoon met dat je een oppasadres zoekt en of hun eventueel nog 1 nodig hebben.

Ik pas meestal 's avonds op, en zaterdag ook weleens s middags. en in vakantie ook natuurlijk :)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:03

Uitgebreide handleidingen zijn niet nodig, tenzij je een kind met gebruiksaanwijzingen hebt :+
Evt. streken die ze weleens hebben kun je even bespreken met de oppas zodat ze weet waar ze op moet letten en regels in huis goed bespreken. Zodat de oppas weet hoe laat ze naar bed moeten, of ze bijv. nog wat mogen drinken voor het slapengaan, enz... Kinderen kunnen namelijk alles op alles zetten om bij de oppas meer te mogen dan normaal mag :+ 'we mogen altijd nog koekje voor het slapen!' Terwijl dat dus nooit zo is maar ze de oppas dat proberen wijs te maken :) Maar dat soort dingen liggen ook aan de leeftijden van de kinderen.
Verder wel handig om bijv. Wifi-code klaar te leggen indien ze internet wil gebruiken, en de tv uitleggen hoe die aangaat (sommige tv's hebben meerdere afstandsbedieningen).
Wbt. eten en drinken maakt mij nooit zoveel uit, tenzij het oppassen echt lang duurt. Ik drink altijd van tevoren thuis en hoef 's avonds dan niets meer. Ze leggen bij mij altijd chips en koekjes klaar.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:10

Ik heb een oppas gezin met 3 lieve meiden! Ik haal ze twee dagen per week uit school en blijf tot een uur of half 6 tot de ouders thuis komen. Handleiding hadden deze kids niet nodig, wel is het prettig om van te voren de regels even goed door te nemen (bij dit gezin vooral gebruik van ipad/laptop en of kids alleen met andere vriendjes mogen buiten spelen ed). En als ouder wat je verwacht van de oppas. Gezin waar ik voor werk is heel makkelijk, als ik trek heb mag ik pakken wat er ligt (meestal iets van crackers/brood/fruit), dat vind ik zelf wel zo prettig. Drinken kan ik ook zelf maken (thee/koffie) of inschenken.

Ik heb mijn gezin gevonden via https://www.oppasstudent.nl/ . Dan moet je uiteraard wel al student zijn. Ik verdien 8euro p/u, voor minder zou ik het ook niet doen (maar ik ben ook 26 / afgestudeerd, maar aan een nieuwe opleiding begonnen).

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 00:54

Ik ben via-via aan mijn oppasadressen gekomen. Momenteel ook al vanaf 18.30 aan het oppassen; ik eet met de kids, doe ze onder de douche en leg ze in bed. Gemakkelijke kids verder maar er zit wel karakter in :D Ik krijg meestal rond de 6,- per uur (20 jr.) en vaak ronden ze het naar boven af maar dit verschilt ook per keer.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:44

Ik heb ook al jaren oppaskindjes, momenteel heb ik er nog 7 (vier gezinnen in totaal). Heb er ook wel meer gehad maar dan was ik 2-3 x per week aan het oppassen :P Normaal altijd 's avonds, maar heb deze zomer ook een weekje overdag opgepast voor de hele dag.

In België is het min. wat je verdiend 3 euro/uur, bij mij ligt het altijd tussen 3-5 euro/uur, heb niet echt een vast tarief ofzo. Na al die jaren oppaservaring met zoveel verschillende kindjes ook geen problemen meer met "lastige" kindjes := Het allerleukst vind ik van die hele actieve kindjes, kan je tenminste gemakkelijk spelletjes mee doen en dan vliegen de uren zo om.

Ik kom aan de gezinnen via via, ouders geven mij nr. door aan vrienden, en heb zo nooit zonder kindjes gezeten (mijn oudste oppaskindje is alweer 19, tijd gaat snel!). Ik ben 25 en ook net afgestudeerd, maar daarvan gaat m'n "loon" niet naar boven hoor :P

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:53

Mijn zusje vroegen ze altijd, mij ooit :$ Geen idee wat die er toen voor kreeg...

Ik straal echt uit "Aaargh... kinderen... doe ze weg" :') (terwijl ik best leuk ben met kindjes die wat ouder zijn, en mee naar mijn paard willen gaan enzo.... ) Maar dan is het meteen geen oppassen meer :p

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:57

Ach, ik ben ook niet de grootste kinderliefhebber, hoef er zelf ook geen en ben ook echt wel streng. Om één of andere vage reden vinden "mijn" kindjes mij toch leuk :')

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:00

Ik pas op bij een familie met drie kinderen, een die net vijf is geworden, een dame van acht en een jongen die net naar de brugklas gaat. Ik ken hun van stal en zo ook de kinderen, hele makkelijke en vooral leuke kinderen. De twee jongsten nog even helpen met naar bed brengen maar gaan eigenlijk altijd wel en de oudste gaat zelfstandig, onze oude buurkinderen ook vaak opgepast, die zijn helaas verhuisd. Gelukkig wel dichtbij zodat ik nog steeds kan oppassen.

Zaterdag ga ik oppassen op onze nieuwe buurmeisjes, twee en vijf!

Ik vraag vijf euro per uur, dat vind ik eigenlijk wel redelijk. Ik ben zeventien (in januari achttien) en pas al twee/drie jaar op.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:01

in mijn wijk is er op FB een speciale groep waarin je kunt zoeken en aanbieden, misschien een tip voor jullie om te kijken of dat bij jullie ook bestaat

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:02

Wij,...als ouders leggen altijd constant een vooraadje oppassers aan. Dat je altijd iemand kan bellen als je een avondje weg wil.
Er zijn hier veel mensen met jonge kinderen dus op tijd "reserveren" is noodzakelijk.

Wij hebben nu een jonge die hier het vaakst oppast en dat gaat heel goed. Maar als hij niet kan komt z'n zusje.

Zorg vooral dat iedereen in je omgeving " weet" dat jij oppast. Dan gaan ouders je vanzelf vragen om op te passen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 24-08-14 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

AcrylicMess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:11

belindaap88 schreef:
Ik heb mijn gezin gevonden via https://www.oppasstudent.nl/ . Dan moet je uiteraard wel al student zijn. Ik verdien 8euro p/u, voor minder zou ik het ook niet doen (maar ik ben ook 26 / afgestudeerd, maar aan een nieuwe opleiding begonnen).

Ik vind het zelf wel echt onzin dat je perse een HBO of universitaite opleiding moet volgen om je aan te kunnen melden. Komt op mij over alsof ze MBO studenten incapabel vinden. Ik neem mijzelf even als voorbeeld. Ik heb de havo gedaan net niet geslaagd, geen geld voor vavo dus MBO. Maar dat ik MBO doe betekent niet dat ik dus incapabel ben om op te passen.

Ik pas zelf op bij 1 gezin met 2 meiden van 5 en 3, en ik heb eerder een enkele keer op mijn neefjes gepast. Over het bedrag wat ik per uur verdien doe ik liever niet openbaar uitspraak.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:25

Ik zou zo graag willen oppassen, ik vind kleine kinderen helemaal geweldig... Maar ben bang dat mensen mij toch snel te jong vinden (13, in november 14).

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:44

AcrylicMess schreef:
belindaap88 schreef:

Ik vind het zelf wel echt onzin dat je perse een HBO of universitaite opleiding moet volgen om je aan te kunnen melden. Komt op mij over alsof ze MBO studenten incapabel vinden. Ik neem mijzelf even als voorbeeld. Ik heb de havo gedaan net niet geslaagd, geen geld voor vavo dus MBO. Maar dat ik MBO doe betekent niet dat ik dus incapabel ben om op te passen.

Ik pas zelf op bij 1 gezin met 2 meiden van 5 en 3, en ik heb eerder een enkele keer op mijn neefjes gepast. Over het bedrag wat ik per uur verdien doe ik liever niet openbaar uitspraak.

Oh dat is wel banketstaaf ja, was me niet eens opgevallen. Overigens hoeft het niet zo te zijn dat ze mbo'ers incapabel vinden, maar is het wel zo dat hbo/wo'ers vaak wat meer kunnen bieden op het gebied van huiswerk begeleiding. Dit wordt namelijk door veel ouders gevraagd. Ook melden zich veel internationale gezinnen aan (in mijn omgeving in ieder geval, Amsterdam zuid), die het prettig vinden als je meer talig bent (dat kan bij mbo natuurlijk ook heel goed).

Kameleon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:50

Ik pas ook al jaren op drie kindjes (4,6,7 jaar). Ik krijg er 5 euro per uur voor. Dat kreeg ik op mijn 14e en nu nog (bijna 20). Destijds was dat natuurlijk een beter bedrag dan nu, maar ik vind het erg leuk om te doen dus dan is het bedrag minder belangrijk voor mij. Ik doe eigenlijk alles: uit school halen (met de auto), naar zwemles brengen, koken, douchen, naar bed brengen en verhaaltje voorlezen. Soms ook stofzuigen, maar eigenlijk vind ik dat niet de taak van een oppas. Helaas pas ik tegenwoordig niet zo veel meer op, omdat ik op kamers woon in Groningen. Ik zou daar ook graag een oppasadresje willen hebben, maar is inderdaad lastig om aan te komen. Gaat eigenlijk altijd viavia en ik ken weinig mensen met kinderen daar.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:54

lotlot2 schreef:
Ik zou zo graag willen oppassen, ik vind kleine kinderen helemaal geweldig... Maar ben bang dat mensen mij toch snel te jong vinden (13, in november 14).

Ik had op die leeftijd ook al 1 oppasadress via mijn moeder.
Ik kreeg 4 euro per uur ;)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:57

Ik pas op mijn broertje en zusje van 3 & 5 voor 3,50 per uur. Pas dan vaak van 6 uur 's middags tot diep in de nacht op, verdient lekker dus als je ligt te slapen :))

Ik heb ook een oppasadres van mijn zus overgenomen maar die bellen opeens niet meer. Heb daar een half jaar opgepast voor ook 3,50 per uur.

Wat mijn zus heeft gedaan om aan een adres te komen is gewoon een briefje ophangen bij een school.
Ze had in één week 7 aanmeldingen :')

edit; overigens pas ik alleen 's avonds op. Overdag oppassen doe ik niet aan, ik hou niet heel erg van kinderen :')
Voor mijn broertje en zusje wil ik uiteraard een uitzondering maken. :Y)

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:05

Ik pas ook nog wel eens op, vroeger meer, maar de kinderen worden ook steeds ouder helaas. Ik heb 3/4 adresjes, bij de een kom ik vaker dan de ander.
De gene waar ik het meeste kom is op een boerderij en daar heb ik ook een tijd overdags gewerkt en dan ook in het huishouden geholpen. Het zijn 2 meisjes en een jongen. De broer is de oudste en daar heb ik eigenlijk nooit werk aan gehad. Als ik zeg dat hij naar bed moet, gaat hij zo en ik hoef hem ook niet voor te lezen. De meiden zijn wat lastiger :+. Maar het is altijd heel erg gezellig. Ik verdien 4 euro per uur en ik ben 18 jaar, ooit begonnen met 3 euro per uur. Meestal ronden ze het bedrag wel naar boven af en ik heb ook wel eens gehad dat de vader gedronken had en mij 20 euro voor 2 uurtjes gaf :P