Hoe heet nou het flapje dat over je gulp heen gaat?
Ja ik weet het, de serieuze vragen van het leven
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
palousa_boy schreef:De gulp is toch de rits/ onhandige knopen rij zelf
Bij Phineas en Ferb was er toch op een gegeven moment een aflevering waarbij iedereen was vergeten hoe het uiteinde van je veter heet? Daar doet dit topic me wel een beetje aan denken! 
Janine1990 schreef:palousa_boy schreef:De gulp is toch de rits/ onhandige knopen rij zelf
Ik dacht altijd, maar zeker weten doe ik het niet, dat de gulp te benaming is voor de opening in je broek. Als je gulp open staat, staat het gat in je broek open. Dat komt omdat je rits kapot is, of omdat je een knoop hebt gemist (of alle knopen).
Maar ik vind het een zeer interessante vraag
Negerzoen schreef:@Janine1990, ik vind het wel mooi dat je avatar uitgerekend Isabella isBij Phinneas en Ferb was er toch op een gegeven moment een aflevering waarbij iedereen was vergeten hoe het uiteinde van je veter heet? Daar doet dit topic me wel een beetje aan denken!
Ik vind Janine1990's antwoord wel heel logisch klinken
Negerzoen schreef:@Janine1990, ik vind het wel mooi dat je avatar uitgerekend Isabella isBij Phineas en Ferb was er toch op een gegeven moment een aflevering waarbij iedereen was vergeten hoe het uiteinde van je veter heet? Daar doet dit topic me wel een beetje aan denken!
)[***] schreef:G.J. van Wyk (2003), Etimologiewoordeboek van Afrikaans, Stellenbosch (incl. Supplement uit 2007)
gulp s.nw.
Vertikale spleet voor in 'n broek.
Uit Ndl. gulp (1829). Oorspr. 'n kleremakersterm vir 'n strook bestaande uit twee repe materiaal op mekaar, en ook bv. gebruik vir die opening van die vertikale broeksak. Deur verwarring word gulp, d.i. die strook materiaal, ook gebruik vir die opening. Miskien vervorm uit Ndl. glop 'smal stegie'. Die etimologie van Ndl. glop is onduidelik.
J. de Vries (1971), Nederlands Etymologisch Woordenboek
gulp 2 znw. v. ‘spleet; strook uit twee repen bestaande’, eerst na Kiliaen bekend. Klaarblijkelijk een jong woord, misschien door metathesis uit glop gevormd, waarvoor zie: gluipen. FW 221 wijst op het parallelle geval in fri. gulf, gulft ‘gulp, spleet’, dat naast gleuf staat. — Men kan echter ook aan verband met geul denken.
In de bet. ‘broekgulp’ overgenomen in russ. guľf, guľfik, gúľtik, vgl. R. v. d. Meulen, Verh. AW Amsterdam 66, 2 (1959), 30.
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/gulp2
Dus
[***] schreef:G.J. van Wyk (2003), Etimologiewoordeboek van Afrikaans, Stellenbosch (incl. Supplement uit 2007)
gulp s.nw.
Vertikale spleet voor in 'n broek.
Uit Ndl. gulp (1829). Oorspr. 'n kleremakersterm vir 'n strook bestaande uit twee repe materiaal op mekaar, en ook bv. gebruik vir die opening van die vertikale broeksak. Deur verwarring word gulp, d.i. die strook materiaal, ook gebruik vir die opening. Miskien vervorm uit Ndl. glop 'smal stegie'. Die etimologie van Ndl. glop is onduidelik.
J. de Vries (1971), Nederlands Etymologisch Woordenboek
gulp 2 znw. v. ‘spleet; strook uit twee repen bestaande’, eerst na Kiliaen bekend. Klaarblijkelijk een jong woord, misschien door metathesis uit glop gevormd, waarvoor zie: gluipen. FW 221 wijst op het parallelle geval in fri. gulf, gulft ‘gulp, spleet’, dat naast gleuf staat. — Men kan echter ook aan verband met geul denken.
In de bet. ‘broekgulp’ overgenomen in russ. guľf, guľfik, gúľtik, vgl. R. v. d. Meulen, Verh. AW Amsterdam 66, 2 (1959), 30.
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/gulp2
Dus
Negerzoen schreef:Haha in dat programma heet het een 'nestel'. En de aflevering gaat er over dat iedereen dat vergeten is :p
Heerlijk gênant als je dat weet als 22 jarige.
palousa_boy schreef:Negerzoen schreef:@Janine1990, ik vind het wel mooi dat je avatar uitgerekend Isabella isBij Phineas en Ferb was er toch op een gegeven moment een aflevering waarbij iedereen was vergeten hoe het uiteinde van je veter heet? Daar doet dit topic me wel een beetje aan denken!
Ging dat dan over het stukje plastic dat eroverheen zit of echt het einde van de stof? (Geen idee of daar verschil in zit, maar dat kan ik me dan wel weer voorstellen)

weer wat geleerd