Opstormen 2havo --> 3vwo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lotlot2

Opstormen 2havo --> 3vwo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 23:15

Hey allemaal,

Naar heel wat speurwerk op Google is het mij nog nekt duidelijk dus vandaar dag ik het hier vraag.

Sinds begin deze week is school weer begonnen, ik ging naar 2Havo. Best jammer aangezien ik van de basis school vwo advies had meegekregen.
Dus ik zat er met mijn moeder over te praten en we kwamen tot de conclusie dat ik toch ga proberen om uiteindelijk naar 3VWO te gaan, want we weten haast zeker dat als mijn werkhouding verbeterd dat ik het makkelijk zou kunnen halen.

Maar is dit realistisch?
En wat zijn de minimale eisen om op te kunnen stromen of is dat per school verschillend?
En als het lukt, heb ik dan veel gemist aangezien ik van 2havo afkom?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Sem_

Re: Opstormen 2havo --> 3vwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 23:18

Ik zou een gesprek aanvragen met je mentor, als het goed is kan die je verder helpen en je vragen beantwoorden!

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 23:19

Sem_ schreef:
Ik zou een gesprek aanvragen met je mentor, als het goed is kan die je verder helpen en je vragen beantwoorden!

Oh wat dom, nog helemaal niet aan gedacht! Bedankt.

En ik wil naar vwo .... 8)7

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 23:28

Je krijgt niet heel veel andere stof, maar het is vaak meer of dieper op het VWO. Wat wil je later gaan doen, heb je VWO nodig of heb je een andere reden om te veranderen?

DewiFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 23:37

Ik heb het juist andersom gedaan ( 4 vwo naar 5 havo)
En ja, dit was een probleem.

Als je deze keuze zeker weten wil maken moet je dit doen voordat je een profiel kiest.
( het kan namelijk zo zijn dat jouw havo profiel niet op het vwo kan)

En de eisen liggen vooral aan de school.
En wil jij graag? En hoe graag... want je mist natuurlijk wel wat en dit zul je dan in eigen tijd ( dus vakantie ) moeten inhalen!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 23:39

DewiFoto, ik heb hetzelfde gedaan als jij en dat was bij mij echt een eitje. Verschilt per school denk ik.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 23:50

De grootse redenen dat ik naar vwo wil zijn;

Je voor de studie die ik wil gaan naar de universiteit moet gaan en omdat ik het simpelweg gewoon dom vind van mezelf dat ik me niet bewezen heb in de eerste klas en dat wil ik nu allemaal inhalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:01

ik heb dat ook gedaan, wel al jaaaaaren terug. Dat kon bij ons als je cijfers hoog genoeg waren. (alles 8 of hoger geloof ik)
Maar ik zou het gewoon even navragen bij je mentor.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:50

Vaak zitten daar wel bizar hoge eisen aan inderdaad :') Bij ons moest je dan ook echt voor alles een 7.6 ofzo minimaal. Succes!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:52

Lijkt mij best een grote stap. Op onze school zou dit niet kunnen. Maar wij hebben ook twee jaar brugklassen.
Goed gesprek aan gaan met je mentor en laten merken dat je het heel graag wilt!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:54

Als het goed is kán het wel, maar het is extreem moeilijk. Je moet dus écht een hele goede vwo leerling zijn wil je van havo opstromen naar vwo. Als je uiteindelijk het vwo wilt halen met 6jes of 7ens had je van het begin af aan al op het vwo moeten beginnen helaas..

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:57

Waarom niet nu naar 2 VWO?

Hoeveel tekorten had je op je overgangsrapport om op te mogen stromen?

Jij en je ouders moeten z.s.m. met de afdelingsleider en mentoren om de tafel om dit te bespreken. Want hoe sneller je opstroomt, hoe minder stof je achterloopt.

Jij of je moeder kan ook op het forum van Ouders Online hierover informatie vragen en vinden:

http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school

Succes

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:03

Ik denk niet dat je zo makkelijk van havo 2 naar vwo 3 mag ? Als ik het goed begrijp begin je dit jaar in havo 2 toch ?
Als dat klopt mis je enorm veel en ik denk zelf te veel. Ik zou eerst eens kijken of je van havo 2 naar vwo 2 kan, ipv naar 3. Hierbij mis je niet veel, maar je moet wel beter je best gaan doen aangezien ze niet hebben besloten om je gelijk in vwo 2 te zetten.
Ben zelf begin eerste klas naar vwo gegaan, en het is best wat extra stof. (later ook weer terug gegaan naar havo)
Volgens mij was bij ons de norm minimaal een 7,5 gemiddeld van al je vakken, maar weet dit niet zeker.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:07

laraxXxemma schreef:
Ik denk niet dat je zo makkelijk van havo 2 naar vwo 3 mag ? Als ik het goed begrijp begin je dit jaar in havo 2 toch ?
Als dat klopt mis je enorm veel en ik denk zelf te veel. Ik zou eerst eens kijken of je van havo 2 naar vwo 2 kan, ipv naar 3. Hierbij mis je niet veel, maar je moet wel beter je best gaan doen aangezien ze niet hebben besloten om je gelijk in vwo 2 te zetten.
Ben zelf begin eerste klas naar vwo gegaan, en het is best wat extra stof. (later ook weer terug gegaan naar havo)
Volgens mij was bij ons de norm minimaal een 7,5 gemiddeld van al je vakken, maar weet dit niet zeker.

Dit inderdaad. Ik heb ook 2 jaar vwo gedaan en ben dit jaar in 3 havo begonnen, het is allemaal gewoon ontzettend anders, en het is toch wel echt een niveautje lager.
Om zo maar even een voorbeeld te geven, de school is woensdag begonnen, en mijn vriendinnen van het vwo hadden gisteren huiswerk voor economie, wiskunde, Engels, Frans en aardrijkskunde. Economie maarliefst 10 opgaven, terwijl wij eigenlijk nog helemaal niets hebben gedaan. Ik heb dan ook alleen wiskunde huiswerk.
De reden dat ik af ben gestroomd is dan ook puur en alleen omdat ik een lage concentratie heb en niet genoeg doorzettingsvermogen om al het huiswerk bij te houden (Ik heb verder buiten school ook veel dingen aan mijn hoofd dus dat speelt ook een rol). Qua stof zou ik het kunnen begrijpen, het is alleen dat je gigantisch onderuit gaat als je je huiswerk niet bijhoudt.

Je moet echt goed nadenken of je dit wel wilt. Vwo lijkt leuk en interessant, maar je moet wel bedenken dat het verschil tussen wat jij nu gewend bent, en waar je straks aan gewend moet raken, behoorlijk aanwezig is. Je moet het echt heel graag willen, en tijd erin willen steken.

Edit: Als je voor je opleiding naar de universiteit wil, is het dan geen mogelijkheid om je havo diploma te halen, en daarna nog twee jaar vwo te doen? Ben je wel langer bezig, maar dan heb je iig je havo diploma gehaald voor het geval je in de loop der jaren toch van gedachten verandert. Stel dat vwo toch niet jouw ding is, zul je waarschijnlijk weer terug naar de havo moeten, of blijven zitten. Dat is behoorlijk veel gedoe :)
Laatst bijgewerkt door Arc_En_Ciel op 23-08-14 15:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:10

Ik denk dat alleen je school hier antwoord op kan geven. Maar waarom dan niet nu naar vwo?
Tig jaar geleden heb ik een uitstapje gemaakt via de havo. 4vwo naar 4 havo, 5havo en vervolgens weer 5vwo en 6vwo. Andere mogelijkheid was er toen niet. En aan cijfers lag het niet hoor, was op de havo geslaagd met gemiddeld 8,2 zonder iets te doen.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 15:24

Oei, zo te lezen is het moeilijker dan gedacht!

Ik zal er eens goed over nadenken... Misschien dat ik vwo toch onderschat heb.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:28

Wat je ook zou kunnen doen is je havo afmaken, dan een Hbo opleiding gaan doen en in dat eerste jaar je propedeuse halen en dan kun je door naar de universiteit.

Ik ben zelf van 4 vwo naar 4 havo gegaan. Meteen 5 havo kon niet ivm de schoolexamens. Ik kan je vertellen: het niveau van havo was voor mij een lachertje vergeleken met het niveau van het vwo, dus denk er niet te licht om.

Daarom denk ik dat de route die ik hierboven heb voorgesteld, voor jou een goede route is. Je verliest er ook geen tijd mee. :)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:36

Grappig dat iedereen die zegt dat het van vwo naar havo een lachertje is, terwijl ik van havo naar vwo niet bijsterveel verandering heb gemerkt. Je gaat er wat dieper op in, men verwacht wat meer zelfstandigheid en wat meer huiswerk. Als je vwo-hersenen hebt, om het zo maar te noemen en je doet wat van je verwacht wordt, haal je het..

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:36

Ik ben van 2 mavo naar 3 havo gegaan, belangrijk was wel dat mijn cijfers gemiddeld hoger dan 8,5 moesten zijn. Ik stond gemiddeld een 7,4 maar ben toch aangenomen door mijn goede inzet }>
Het viel wel vies tegen moet ik zeggen... in de mavo kon ik mijn huiswerk maken (is een groot woord, maar toch) met 5 minuutjes. Nu ben ik er toch flink wat mee bezig, maar dat is het wel waard :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:39

dorientjuh schreef:
Wat je ook zou kunnen doen is je havo afmaken, dan een Hbo opleiding gaan doen en in dat eerste jaar je propedeuse halen en dan kun je door naar de universiteit.

Ik ben zelf van 4 vwo naar 4 havo gegaan. Meteen 5 havo kon niet ivm de schoolexamens. Ik kan je vertellen: het niveau van havo was voor mij een lachertje vergeleken met het niveau van het vwo, dus denk er niet te licht om.

Daarom denk ik dat de route die ik hierboven heb voorgesteld, voor jou een goede route is. Je verliest er ook geen tijd mee. :)
Vanaf komend jaar is dat niet meer zo simpel helaas! Universiteiten mogen met ingang van studiejaar 2015/2016 aanvullende eisen stellen aan HBO instromers.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:41

Oh, dat wist ik niet.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:46

Plus dat er een hbo van je opleiding moet zijn, terwijl TS al aangaf dat de opleiding die ze wil doen universitair is..

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:16

kimberly1995 schreef:
Plus dat er een hbo van je opleiding moet zijn, terwijl TS al aangaf dat de opleiding die ze wil doen universitair is..

Dat zegt ze ook. Wat hierboven voorgesteld werd was een goede optie voor TS inderdaad, jammer dat het nu lastiger is geworden. Maar het valt te proberen!

Wat je hierboven zegt is dan op de korte termijn best wel heel fijn voor je, maar als het echt zo is dat je geen verschil (of heel weinig) hebt gemerkt, vrees ik toch echt dat het aan je school ligt.
Laatst bijgewerkt door Arc_En_Ciel op 23-08-14 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:18

Het kan nog wel, maar niet meer overal zo gemakkelijk. :)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:21

Ohja, verkeerd gelezen! Dankje :)