Hulp gezocht, hoorzitting HBO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lienek
Blogger

Hulp gezocht, hoorzitting HBO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 19:47

Hoi lieve mede-bokkers :D

Dit jaar wist ik het, ik had de perfecte studie gevonden.
Vanaf dit jaar moet je je verplicht voor 1 mei aanmelden, prima ik heb op tijd digiD aangevraagd en deze kwam niet binnen, goed kan gebeuren(?) dacht ik dus nog maar eens aangevraagd.
En nog steeds niks, noppes nada.
Ik een mail er uit naar digid met de uitleg van mijn studie en ook een naar de hogeschool of ik ook zonder digid kon inschrijven.
Van digid gelijk een email terug dat ze het zouden opsturen en later ook van de school dat dit alleen met digid kon.
Nu ben ik later aangemeld een maand later zelfs want na alle beloftes van digid kreeg ik nog niks binnen.

Nu heb ik dus de studiekeuzecheck gedaan waar ik een negatief bindend advies op heb gehad. Uiteraard liet ik het hier niet bij zitten en heb ik bezwaar aangetekend.
Nu heb ik volgende week een hoorzitting hierover..
Ik zit er ontzettend mee want ik voelde me echt machteloos. Een speelbal tussen twee instanties.

Zijn er hier bokkers die enig verstand hebben van het rechtsysteem en mij kunnen helpen/advies geven.
Ik ben behoorlijk van slag, helder nadenken wil totaal niet meer en zou heel graag iemand hebben die het voor mij wil nakijken en ook mijn standpunten objectief wil beoordelen.

Ik wil ook geen advocaat in de arm nemen al zal ik dit wel willen overwegen als het antwoord negatief zal zijn (ben zelf van mening net als de mensen in mijn omgeving dat ik gelijk heb wb mijn standpunten en daardoor sterk zal kunnen staan)

Voor meer informatie zou ik graag een pb ontvangen zodat ik niet openbaar mijn standpunten hoef te tonen.

Welke bokkers hebben advies en/of kunnen mij helpen?
Sorry als het wat slordig overkomt. Ik ben enorm overstuur en zit er echt doorheen op het moment.

Anoniem

Re: Hulp gezocht, hoorzitting HBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:34

Wacht eerst de hoorzitting af en neem al het bewijs mee wat je hebt (mails bijvoorbeeld). Daarna zou ik pas vervolgstappen nemen.

Lienek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 22:08

Bizzybijtje schreef:
Wacht eerst de hoorzitting af en neem al het bewijs mee wat je hebt (mails bijvoorbeeld). Daarna zou ik pas vervolgstappen nemen.

Dat ben ik ook zeer zeker van plan! Ik wil pas eventuele verdere stappen ondernemen als het antwoord straks negatief zou zijn.

ik wil behalve de mails vooral goed voorbereid zijn op wat gaat komen.
Ik heb geen idee wat te verwachten namelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:48

Ze gaan je ondervragen en om bewijs vragen. Verder moet er een causaal verband zijn (wat er dus is) en dat moet je aan kunnen tonen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:54

Zoals ik het lees heb je de hoorzitting vanwege de check vanwege de verlate inschrijving?

Dan zou je kunnen proberen uit te leggen aan de hand van je emails naar DigiD waarom jouw inschrijving na 1 mei heeft plaats gevonden.

Weet je op welke punten je advies negatief is? Probeer dan voor te bereiden op vragen waarom je toch kiest om bezwaar aan te tekenen.
Laatst bijgewerkt door Karlijnxxx op 19-08-14 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:57

Karlijnxxx schreef:
Zoals ik het lees heb he de hoorzitting vanwege de check en niet vanwege de verlate inschrijving?

Ik moest dat studiekeuzecheck even googlen maar begrijp nu wat dat inhoudt en dat het bezwaar en de hoorzitting daar over zullen gaan en niet over de inschrijving voor 1 mei. Althans dat kun je wel aangeven in de hoorzitting maar hier zal het denk ik niet om draaien. Punt van geschil is het niet voldoen aan de toelatingscheck.

In de hoorzitting mag jij je standpunt (nogmaals) toelichten en daarna zal de beslissende partij zijn standpunt weergeven. Hier kan jij dan nog weer op reageren. Ik denk dat het zinvol is om je te richten op redenen waarom jij wel aan de toelatingseisen voldoet, en niet op die inschrijving voor 1 mei.

Lienek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 07:20

Nee de hoorzitting is vanwege de 1 mei regel, mede doordat als ik voor 1 mei wel had ingeschreven ik het advies van de studie keuze check niet als bindend hoefde te beschouwen.

Overigens weet ik ook niet welke vragen ik op dat betreffende onderdeel fout had, ik heb nooit die toets mogen zien.

Ik heb hier overigens ook niet alle informatie zoals de punten van de hogeschool neer gezet welke ik op dit moment kan weer leggen. Mocht je dit willen weten en eventueel op en aanmerkingen daarover hebben zou ik graag een pb ontvangen.

Overigens heb ik meermalen telefonisch contact gehad met digiD, zelfs de gemeente gebeld om informatie op te vragen. Heb afgelopen maandag ook meerdere malen met de school aan de telefoon gezeten en enorm lang in de rij moeten staan elke keer en door op mijn strepen te blijven staan en telkens terug bellen heb ik nu die hoorzitting (voor mijn gevoel dan)

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 07:48

Heb je al je mails nog waarin je een nieuw DigiD aanvraagt? Reactie van DigiD? Allemaal printen en meenemen. Zo is duidelijk op welke datum jij je verzoek in wilde dienen, dat DigiD jou beloofd heeft het op te sturen etc. Heb je contact gehad met de opleiding/school waarvoor je je wilde aanmelden dat je problemen met DigiD had?

Wanneer heb je daadwerkelijk je verzoek tot inschrijving willen doen via Studielink? Heel kinderachtig, maar was dit 30-04 of eerder voor 01-05. Want ook daar zullen ze vast naar kijken tijdens je hoorzitting.

En stel dat het negatief wordt, heb je al een alternatief? Welke studie wilde je je voor inschrijven?

Lienek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 08:04

Neee veel eerder uiteraard aangezien ik mij daadwerkelijk bewust was van de 1 mei regel. De mail naar de hva was echt mijn hoop op een laatste redmiddel.
Ik heb geen andere studie die ik wilde doen aangezien ik c&m heb en voor erg weinig interessante studies in aanmerking kom. Deze studie is de enige welke ik voor mijn te bewandelen toekomst succesvol acht.

Ik heb daarom ook juist een mail gestuurd naar de school zodat ik dit bewijs heb mocht het anders lopen zoals nu dus.

Lienek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 22:12

Zijn er nog bokkers met eventuele tips, do's en don'ts?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:14

Mag ik een gevoelsmatige en wellicht off-topic vraag stellen?

En bij deze stel ik 'm vast: Waarom een opleiding doen waar je toch een no-go voor hebt? Waarom geloof je dat jij het wel aankan?

Lienek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 17:04

Omdat ik vind dat die test een moment opname is.. En ik zeer zeker wel weet dat ik de opleiding succes vol zou kunnen volgen. En dit is de enige die voldoet aan mijn toekomst plannen. En op mijn online toetsen zat ik zelfs op 'high' dus naar mijn mening is dit een typische moment opname

Het gaat overigens om een volledig engelse opleiding

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:25

Wanneer heb je de hoorzitting? Weet niet of je ook nog iets van je online toetsen bewaard heb en evt. mee kunt nemen?
En stel dat het echt een nee blijft, heb je dan een plan B? Welke studie gaat het om, wordt deze nog ergens anders gegeven?

Lienek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 19:30

Gaat om international business and languages.. Heb mij alleen in amsterdam ingeschreven. In utrecht was dit een loting en had mij daar sws nooit voor kunnen aanmelden.

Slim idd ik zal die online toets ook uitprinten :)

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:32

De Hanzehogeschool Groningen heeft deze opleiding ook. Weet niet of je het ziet zitten om naar Groningen te gaan?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:38

Volgens mij zijn er meerdere scholen met die studie. Ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen, succes in elk geval!

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:42

Oei ik hoop dat je een goede advocaat hebt en het je gaat lukken, vriendin in zelfde situatie heeft het niet gered zelfs niet na aandragen dat ze haar baan zou verliezen.
Zal haar eens vragen of ze nog tips heeft.

Lienek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 20:12

Ik heb hier een appartement en daarnaast ben ik bang dat ik voor groningen nu toch echt te laat ben om mij in te schrijven. :(
Ik ging gewoon uit van amsterdam..

En nogo zou ik anders eventueel een email mogen van je vriendin? Ben heel benieuwd hoe zij het heeft gedaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 20:20

Dus je krijgt een hoorzitting omdat je door het te laat inschrijven(niet door jouw schuld) een toets moest doen die je vervolgens niet voldoende hebt afgesloten. En daar gaat dus de hoorzitting over dus alle bewijzen, mails enzenz uitprinten en dossier opbouwen en ook eisen dat je de toetsresultaten krijgt, veel meer kun je niet doen. Dit is nog maar een hoorzitting maar mocht er een vervolg op komen dan toch een advocaat inschakelen, besef wel dat de beurs volgend jaar geen prestatiebeurs meer is. En mocht je nu nergens meer aan de bak komen dan loop je vier jaar basisbeurs mis.

Lienek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 20:23

Precies en ik wil ook mede daarom dit jaar studeren..
En dan ook graag een studie waar ik straks wat aan heb.. Geen studie waar ik uiteindelijk niks mee kan... Dat is dan ook zonde.

Ik neem in ieder geval al mijn bewijzen mee en hoop echt dat ik alsnog word toegelaten

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:15

In Groningen kun je je nog aanmelden. Zou je dan wel deze week aanmelden, omdat alle intro's etc. volgende week (1 sept) beginnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:45

Dan misschien Groningen even mailen met dit verhaal, mocht het in A dam niet lukken kun je altijd hier nog naar toe.

Lienek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 18:38

Nou dan ga ik daar even achteraan! Zal wel lang reizen zijn (3 uur ) maar dat heb ik er wel voor over!

Lienek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 15:53

Ik heb inmiddels de hoorzitting achter de rug! De hva heeft het bindende advies zelf ingetrokken :) ik mag nu toch starten.. Heb zeker toen het verlossende antwoord kwam flink lopen huilen, zo blij dat ik alsnog kan starten :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:09

Goed om te horen! Het kan dus toch wel helpen om gewoon niet op te geven! Dan heel veel succes gewenst bij je studie! :j