Probleem, uitkering gestopt, geen werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Probleem, uitkering gestopt, geen werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 21:47

Dit is waarschijnlijk een lang verhaal en getyped op foon want laptop stuk. Sorry dus voor typfouten, probeer erop te letten.

Goed, heb de afgelopen jaren door omstandigheden een burn out gehad en daardoor in de WIA beland. In die tussentijd natuurlijk hard gewerkt aan mezelf. Met matig succes van alles en nogwat geprobeerd erop te komen en vaardigheden aan te leren zoiets in de toekomst te voorkomen. Daarnaast was er borderline geconstateerd (wat te bediscussieren is volgens mijn omgeving), en een ernstige vorm van faalangst die waarschijnlijk aangeboren is.

Inmiddels ben ik de WI A uitgedonderd, en is dus ook de uitkering stopgezet. Op zich geen probleem, en niet geheel onterecht. Ik heb zelf trouwens een herkeuring aangevraagd omdat ik wil reintegreren. In de hoop de komende jaren hulp te krijgen met het vinden van werk. Dat krijg ik dus niet, ik mag het zelf uitzoeken.

Ik wil werken. Maar ik kan niet veel. Ben technisch opgeleid, maar 10 jaar uit het arbeidsproces geweest. Geen diploma behalve MAVO, door de faalangst. Examen doen lukt daardoor niet. Heb wel 12 jaar ervaring als elektromonteur, ook beperkt leidinggevend.

Na de burnout heb ik een aantal jaar op een zorgboerderij gewerkt als dagbesteding en soms op een gewone boerderij geassisteerd. En de helft van een SPW/ MMW opleiding gedaan, tot er examens in beeld kwamen.

Ik wil werken, graag. Werk hard, werk over zondrr klagen of tijd te schrijven, doe vrijwel alle werkzaamheden zolang ik ze maar een beetje kan ( kan echt niet timmeren, dat doe ik dus ook maar niet maar niet omdat ik het niet wil. Ik kan nou eenmaal niets maken dat ook blijft staan). Maar heb faalangst. Durf dus geen sollicitatiegesprekken te voeren, en weet ze dan ook altijd te verpesten. Kan mezelf niet presenteren. Heb het voor elkaar gekregen dat ze bij Randstad bijna letterlijk over de grond rolden van het lachen toen ik bloedserieus werk kwam zoeken.

Heb geen eisen, of niet veel. Werk voor minimumloon, ga niet weg voor het werk af is en als dat meer tijd kost schrijf ik dat ook niet, wil alkes doen en wat ik niet kan wil ik leren, ik leer makkelijk en ben bereid te leren op eigen kosten zolang dat te dragen valt. Maar door de faalangst (en contactangst, ben bang voor nieuwe contacten en sociale interactie en ja, wordt aan gewerkt en nee, dat is geen kwestie van even schop onder de kont geven want dan had ik echt geen probleem gehad) durf ik dus mezelf niet te presenteren, en kom ik dus niet eens binnen om te laten zien wat ik wel kan en dat ik echt graag en hard wil werken.

Heeft iemand misschien advies of zo, over hoe dit aan te pakken? Ik ga liever gisteren dan vandaag aan het werk en als ik het geld niet nodig had zou ik ook gratis aan het werk gaan.

kohtje

Re: Probleem, uitkering gestopt, geen werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:54

Hoe kan het dat je uitkering dan gestopt is. (ik ben misschien heel naïef dacht dat iedereen een uitkering kon krijgen)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:56

Wat een rot situatie! Kan het UWV helemaal niets voor je doen aan begeleiding of training? Eigenlijk zou een uitzendbureau je hierin juist goed kunnen helpen doordat zij al de contacten voor je leggen. Verder veel netwerken, via via heb je wellicht de meeste kans om ergens aan het werk te komen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:57

Bijstandsuitkering aanvragen. Wat zegt je consulent of coach ervan? Ik ben alleen bang dat je achteraan in de rij kan aansluiten qua werk. Iedereen wil dolgraag werken.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:58

Morgen nog naar de gemeente om je te melden voor bijstand!
En ondertussen blijven solliciteren. Je kan bij de gemeente een sollicitatiecursus doen als je aan geeft dat je daar moeite mee hebt :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:59

Waarom is je uitkering gestopt? Heb je psychologische hulp ivm je borderline etc? Misschien kunnen zij je bijstaan?

In welke omgeving zoek je? Stap eens een kas in. Daar zoeken ze in deze tijd altijd wel hulp. En anders fabrieks/lopende bandwerk? Schoonmaakwerk? Postbezorgen?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:00

Ooit gedacht om eens te beginnen met een deel van je probleem?
Ik lees je verhaal en ik denk gelijk aan de trajecten die bestaan ter ondersteuning van faalangst of cursussen e.d. ter vermindering van faalangst.

Zodra je daar mee om weet te gaan, ben je immers al het grootste struikelblok kwijt en zou je er m.i. zelfs voor kunnen kiezen om eens naar extra scholing te kijken om de kans te vergroten om een baan te vinden die bij je past.

Heb je ook wel eens overwogen om een uitzend-/detacheringsbureau op te zoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:02

Zo een twee drie heb ik geen tips. Maar wat ik je wel wil geven is een compliment over je heldere, duidelijke, nette schrijfstijl. Dit topic en je profieltekst zijn lang, maar lezen goed weg. Dan denk ik dat sollicitatiebrieven je vast ook wel goed af moeten gaan?
Als je dan een uitnodiging krijgt, kun je best aangeven dat je veel moeite hebt met zulke gesprekken. Heb je wel eens een sollicitatietraining gedaan? Misschien kunnen profs je wat trucjes leren om jezelf beter mondeling te presenteren, want nogmaals, schriftelijk zit zo te zien wel snor.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 22:04

Bijstand krijg ik niet, ik woon samen en ik heb ook lang genoeg hand opgehouden. Psychologische hulp heb ik wel, maar dat is geen wondrmiddel.

Het probleem is de faalangst, het mezelf niet durven presenteren en als ik het dan wel doe falen, daarmee de angst weer vergrotend. Faalangsttrainingen hebben tot nu toe averechts gerwerkt en de angst vergroot in plaats van verkleind.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:05

Nogmaals: waarom is je uitkering stopgezet?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:10

Mag ik vragen welke omgeving je woont mag natuurlijk ook in pb? Vriendin van mij bezig met opleiding tot jobcoach en is misschien nog op zoek naar iemand die ze voor haar opleiding moet begeleiden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:10

Ben je gekeurd door de verzekeringsarts vlak voordat je een WIA kreeg?
Moet je niet herkeurd worden voordat ze je uit de WIA zetten?

Ga eens met je psych zitten en overleg welke trainingen er nog meer zijn in jouw situatie. Misschien een zelfvertrouwenscursus?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:12

Begrijp ik het goed dat je uitkering stopgezet is omdat je zelf een herkeuring aangevraagd hebt?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:14

Naar mijn idee kunnen ze je niet zomaar zonder herkeuring uit de WIA zetten, of je moet iets gedaan hebben wat niet mag...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:14

Waar woon je? Ik wil je een gratis rots en water training aanbieden tegen je faalangst

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 22:27

Ik heb zelf om een reintegratie gevraagd omdat ik niet van plan was in de uitkering te blijven. Daar heeft het uwv een herkeuring van gemaakt. En vervolgens ben ik van 80%/ 100% naar 4% afgekeurd gegaan. Beroep niet mogelijk, weet niet waarom. Doet er ook niet toe.

Ik had om reintegratie gevraagd omdat ik weer aan de slag wil en dat op zich ook kan, maar hulp nodig heb bij het openen van de juiste deuren, mijn begeleiding doet dat niet.

Ik woon in zuid holland, omgeving gouda, en ben in bezit van vervoer, reizen is ook geen probleem. Benangelique, kan je me meer vertellen?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:57

ts als ik van de week mijn vriendin spreek ga ik even vragen of ze nog steeds iemand zoekt om voor haat opleiding te begeleiden.
Anders is het misschien een idee om via uwv of zo opzoek te gaan naar een jobcoach volgens mij moet je wel recht hebben op enige begeleiding daarin. Iemand die jou helpt zoeken wat geschikt zou zijn voor jou om te gaan doen en voor te bereiden op gesprekken etc. Probeer hier achter aan te gaan er is vaak meer mogelijk als je denkt.
Heb je geen contact gegevens meer van degene die jou bij de wia onder zijn hoeden had? Stuur samen met je vriend een duidelijke mail met je punten waar je tegen aan loopt. En of hun advies kunnen geven waar je hulp zou kunnen krijgen. Ze kunnen je het niet allemaal zelf maar uit laten zoeken en je eigenlijk in een gat laten vallen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 23:17

UWV heeft de deur dichtgesmeten, ik ben goedgekeurd en wel in zon mate dat ik het in theorie zelf kan. Zij zijn duidelijk geweest, ik ga geen cent meer van ze krijgen, ook niet in de vorm van begeleiding. Vriend wordt er ook wanhopig van.

Mails, en gesprekken, waarin ik heb aangegeven wat het probleem is heb ik gehad. Ze vinden het allemaal heel naar en heel lastig, maar toch echt geen probleem, oftewel aanstelleritus.

Als het echter aanstelleritus zou zijn en er niet echt een probleem was, dan had ik nu gewoon werk gehad want ik pak echt alles aan wat ik enigszins kan/ waar ik enigszins aanleg/ gevoel voor heb maar zelfs de supermarkten willen me niet in de vulploeg vanwege mijn faalangst. Ja, heb gesolliciteerd. Callcentrewerk ben ik echt, echt niet geschikt voor wegens diezelfde faalangst en niet brutaal genoeg zijn, niet het juiste karakter hebben maar anders had ik dat ook gedaan. Ik probeer dat echter niet omdat falen voor iets waarvan iedereen kan vertellen dat je dat echt niet kan niet bevorderlijk is voor faalangst, en het daardoor me kan belemmeren in het vinden van iets wat ik wel kan.

Of ik werk leuk vind is geen issue. Ik vind veel leuk en werk altijd 100%. Ik kan niet anders. Ik ga er volledig voor, niets doen kan ik niet en stil zitten ook niet. Zo ben ik met alles. En ook als ik het niet leuk vind heb ik het verantwoordelijkheidsgevoel het toch te doen.

Maar dat is ook een probleem. Ik ga er volledig voor en ben er dan ook oprecht kapot van als iets niet lukt, of het nou mijn fout is of niet. Of ik nou wordt betaald voor die verantwoordelijkheid of niet. Denk dat ik meer wakker lig van iets dat niet goed gaat dan diegene die het mag betalen en dat ben ik nou meestal niet.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 23:24

De trainingen die het uwv bied is dramatisch slecht voor mensen met jouw soort problemen. Daarom zijn fase 3 en fase 4 kandidaten amper aan het werk te krijgen. Niet omdat ze niet willen, maar omdat de juiste trainingen niet worden gegeven. Iemand moet jou namelijk gaan verkopen, dat kan je zelf niet en dat is helemaal niet erg. Maar iemand anders kan dat wel voor jou doen.

Welke regio woon je?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 23:32

Ernstig onhandige actie, zeker in tijd van crisis en dalend aantal banen.

Kan je naar iets als folder/krantenwijk kijken? Eventueel starten samen met iemand die woord voor je doet en dan overnemen. Kennelijk is alles goed als je eenmaal binnen bent en daarna wordt je enkel afgerekend op krant op tijd in de juiste bus. Dus geen klachten = goede werknemer en weinig interacties die je faalangst oproepen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 23:41

Tamary, ik wilde juist de maatschappij van dienst zijn ironisch genoeg. Maar iedereen vertelde me indrdaad dat er juist voor mensen als mij potjes zijn ter ondersteuning bij het zoeken van werk, alsmede praktische ondersteuning. Helaas kan ik ze niet vinden of worden ze voor mijn neus dichtgesmeten en ik heb dan weer niet genoeg lef op de deur te blijven rammen. Jammer want ik wil echt en maak er geen misbruik van en wil gewoon.

Folders/ krantenwijken wil mijn vriend nog niet aan en ik ben ook bang dat dat juist in de weg staat van gewoon werk, omdat er toch een opzegtermijn op zit en je dus niet meer meteen beschikbaar bent voor fulltime werk.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 23:54

Zou het arbeidsbureau niet willen bemiddelen zodat je een praktische opleiding krijgt in de fietsenbranche, direct bij een fietsenwinkel met reparaties enz.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 23:56

Maar als je nu gaat solliciteren, dan weten ze toch niets over je faalangst? Bij werk waarbij het niet enorm zou belemmeren zou ik het mooi verzwijgen of anders benoemen 'ik ben perfectionistisch' (bv kantoren schoonmaak; dan poets je juist als er niemand is immers).
Ik heb overigens met mijn leidinggevende afgesproken dat als er beter werk op mijn pad komt, de baas gelijk akkoord gaat met opzeggen contract met wederzijdse instemming. Dus ik zit niet aan mijn opzegtermijn vast van 2 maand gelukkig.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-08-14 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 00:00

Zou er iemand anders het woord voor je kunnen doen als je solliciteert? Zou je ergens kunnen werken waar sociale vaardigheden niet zeer van belang zijn, zoals schoonmaken, tomaten plukken? Misschien vrijwilligerswerk, asiel of afval langs de weg opsnorren? Wedeka?
Het is wellicht niet het werk wat je leuk vind, maar het is een eerste stap richting beter werk/zelfvertrouwen/contacten opdoen hopelijk.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 00:07

Vuurneon, de faalangst zorgt er juist voor dat die stap nemen al niet lukt. Ik kom stotterend, knalrood en badend in het zweet precies alles zeggend wat je NIET moet zeggen over de drempel gevallen. Maak wel een dijk van een indruk hoor, maar alles behalve een positieve. Faalangst in de mate waarin ik het heb valt niet te verbloemen.

Voor mij zou het ideaal zijn als ik gewoon een dagje ergens mee mag lopen zonder nare en enge voorstel/ kennismakingsgesprekken. Zodat ik gewoon kan laten zien dat ik echt een goede, serieuze, hardwerkende meid ben. In een kas, bij een boer, als monteur, whatever en meer dan minimumloon vraag ik ook niet want voor mij is dat een godsvermogen.

Eenmaal binnen zijn mijn angsten en problemen trouwens ook hanteerbaar. Alleen dat binnenkomen he.

Vrijwilligerswerk vind ik echt niet erg, maar ik moet ook ergens van leven en mijn vriend accepteert geen inkomen niet.