Geen zin meer in het leven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Geen zin meer in het leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 22:40

Het ging een hele tijd goed met mij, in mei en juni heb ik een tijd gehad dat ik negens geen plezier en zin in had en me in de steek gelaten voelde.
Nu heb ik daar weer last van. Ik heb helemaal negens geen zin in. Het enigste wat ik wil is een gezin, dan hoop ik echt gelukkig te worden. Ik heb geen zusje meer, een vriendin kwijtgeraakt en een vriend die me in de steek heeft gelaten. Het enigste wat ik nog heb is mijn paarden. En ouders maar ik weet niet of zij ook van mij houden. En mijn opa, nog 2 andere vriendinnen, maar die hebben niet zoveel tijd om af te spreken. Ik vertrouw veel mensen niet meer.

Ik moet over een week naar school, het collegegeld enzo is al geregeld en het wordt in september afgeschreven, boeken moet ik ook nog kopen, een hele investering van bijna €800
Ik ben bang dat de studie meteen al mislukt doordat ik me zo slecht voel. Wat kan ik het beste doen? Het nog uitstellen tot februari en eerst hulp zoeken?

Anoniem

Re: Geen zin meer in het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 22:43

Vervelend voor je dat je je zo voelt. Lekker die studie gaan doen. Leer je weer nieuwe mensen kennen, wellicht vrienden maken. En evengoed zo snel mogelijk hulp zoeken. Sterkte.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 23:15

Maar wat kan ik nu het beste doen, ik weet niet meer hoe ik morgen verder moet

HighVoltage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 23:17

Kop op meid, maak je hoofd leeg, en begin als een nieuw fris persoon aan die studie. Daar zijn zat mensen die je vast een leuke meid vinden! Net zoals bokt :j

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 23:18

Als jij je zo ellendig voelt en het je allemaal boven je hoofd groeit dan zou ik toch eens met een vertrouwenspersoon gaan praten en hulp zoeken. :)

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 23:19

Vooral je studie gaan doen! En eventueel tegelijkertijd hulp zoeken, dat is best te combineren. Maar ik zou vooral lekker gaan DOEN :) Ik snap dat je situatie rot is, het klinkt echt niet leuk. Maar onthoud: zelfs als het even flink bewolkt is, schijnt er achter die wolken nog een zonnetje die ooit weer eens doorbreekt. Ga dus aan de slag. Kan je iets met je paarden gaan doen? Kan je gaan tekenen, schilderen, fotograferen, schrijven? Kan je gaan wandelen, fietsen, skaten? Kan je last-minute nog een weekendje weg, misschien met een groepsreis voor alleenstaanden? Hou nog een weekje vol, ik weet zeker dat zodra je studie begint, je weer een stijgende lijn gaat zien. Komt goed meid, je kant het!! :) +:)+

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 23:19

Ik zou zeggen: ga die studie doen. Het is iets nieuws, iets verfrissends! Het kan je een goeie boost geven :j zit niet in over de investering, want boeken etc. zou je kunnen verkopen als je na een halfjaartje toch liever stopt, en dan heb je het in ieder geval geprobeerd en hoef je er niet over na te denken van "wat als ik het toch geprobeerd had" ;) problemen kan je ook altijd bij je studie aangeven (bij een studie adviseur ofzo), zo kunnen zij misschien ook wat helpen :j

Wat je zou kunnen doen (ik zit er zelf ook over na te denken om zoiets te doen), bedenk elke dag wat er leuk aan was, een soort dagboekje bijvoorbeeld. Als je het fijn vindt om alles van je af te schrijven, zou je ook een normaal dagboek kunnen bijhouden, of een dagboek met een "positieve" en "negatieve" pagina/kant (evt. puntsgewijs dingen opschrijven). Je kan ook een bucket list maken, of een "Day Zero Project" (schrijf ik het zo goed? Of heette het anders?) doen (zoek maar op bokt, er loopt ergens een topic over :j ).
Probeer te genieten van de kleine dingen in het leven, bv. het lekkere zonnetje of die ene schattige puppy die je over straat zag lopen. Het hoeven geen grote dingen te zijn, het zijn ook de kleine dingen die het leven leuker maken! :)
Ik weet niet hoe je ouders zijn/wat voor band je met ze hebt, maar je zou even met ze kunnen praten en je gevoelens uiten.

Over het niet vertrouwen van mensen, dat begrijp ik. Natuurlijk weet ik niet hoe dit is gekomen, maar je bent zeker niet de enige ;) je zou ook gewoon eerst "oppervlakkig" met (nieuwe) mensen om kunnen gaan (dus gewoon leuk gezellig met ze omgaan, plezier maken), langzamerhand kom je erachter of je iemand kan vertrouwen of niet, net zoals die persoon erachter komt of hij/zij jou kan vertrouwen. En ja, misschien zal je je neus een keer stoten, maar dat hoort een beetje bij het leven, toch is er altijd wel iemand te vertrouwen! Misschien heb je hem/haar nog niet ontmoet ;)

Je zou altijd even met een psycholoog oid kunnen praten als je daar behoefte aan hebt. En nee, dat betekent zeker niet dat je gek bent, even je hart luchten kan heel goed helpen ;) Hulp zoeken is helemaal niks verkeerds mee!

Er zijn zoveel mooie dingen in het leven, soms kunnen we ze alleen niet zien doordat we met andere dingen in ons hoofd zitten. Dat is ook heel normaal en begrijpelijk als je net zware tijden hebt gehad, maar achter de wolken schijnt de zon, hoe dik of donker die wolken ook zijn ;)

Als er nog iets is, pb maar!
Laatst bijgewerkt door __Maartje op 14-08-14 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 23:20

Kop op meid, je kunt het best!

Zie je studie als een nieuwe start. Er zijn daar allemaal mensen die in hetzelfde schuitje vinden en genoeg nieuwe mensen om te leren kennen, je kunt vast leuke vrienden/vriendinnen maken waardoor je weer wat vaker leuke dingen gaat doen. Probeer jezelf over de narigheid heen te zetten en optimistisch naar dingen te gaan kijken.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 23:20

Ik moest daar ook even doorheen. Ik merkte dat veel praten hielp. Probeer eens wat maatjes te vinden. Misschien een topic openen met een vraag naar wie dezelfde studie als jij gaat doen? Twee vliegen in één klap: paardenfan en dezelfde studie. ;)
Succes.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 23:21

Ben je suïcidaal TS? Zo ja: http://www.113online.nl/

Zo nee, super, morgen toch even naar de huisarts en uitleggen dat het mentaal niet zo goed gaat. Dan wordt je als het goed is doorverwezen naar de juiste personen, en kun je hopelijk met de start van je studie óók beginnen met weer wat gelukkiger worden :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 23:25

Wat kleiduiker zegt: ga hulp zoeken. Ga naar je huisarts. Schrijf op hoe je je voelt, alles, en ga daarmee naar je huisarts. Als hij je wegstuurt met niets, ga naar een andere. Je hebt gewoon hulp nodig.

Alle goedbedoelde "kop op, meid" werkten bij mij juist averechts omdat ik niet begrepen werd. "Kop op, meid" helpt niet. Ik ben depressief geweest (geen suïcidale neigingen gehad gelukkig, ik wilde juist LEVEN, maar wist niet hoe) en weet dus dat dit soort dingen niet helpt en dat je vaak niet begrepen wordt. Vertel je vriendinnen hoe het zit en wat je hebt en dat JIJ begrijpt als ze jou niet begrijpen.

Zoek hulp. Alsjeblieft, zoek hulp tot je werkelijk psychologische hulp krijgt. Het is verre van een schande, het is juist een kracht!

En heel veel sterkte.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 23:25

Studie doen en hulp zoeken (en krijgen) kan naast elkaar. Misschien zelfs wel handig, kun je soms tijdens therapie dingen oefenen waar je irl tegenaan loopt.
Dus naar de huisarts, uitleggen hoe je je voelt en een doorverwijzing meekrijgen.

Maar ik wil je vooral op het hart drukken dat een gezin stichten geen oplossing is als je je leeg, ellendig en depressief voelt. Een ander is niet op de wereld en een kind zal al helemaal niet op de wereld gezet moeten worden om een ander gelukkig te maken, je moet gelukkig zijn met wie je zelf bent. En dat klinkt vreselijk cliché en is tegelijkertijd ook vreselijk waar.
Dus eerst aan jezelf werken, leren wat goed, mooi en leuk aan jezelf is. Handvatten krijgen waardoor dit gevoel je niet meer zo gaat overspoelen. Dan pas kun je je eigen leven op de rit krijgen en dan pas kun je verder gaan kijken. Zet jezelf op nummer 1, ga leren hoe je goed voor jezelf kunt zorgen, dat verdien je!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 23:26

Ik zou nu al hulp zoeken om aan jezelf te werken want nu laat je jouw geluk imo te veel afhangen van anderen. Leer eerst gelukkig te zijn met jezelf vooraleer je een gezin wil starten om desillusie en een dan onvermijdelijke terugval te voorkomen. Nu lijkt het mss alsof een gezin de oplossing is maar dat brengt nieuwe uitdagingen en frustraties met zich mee waarvoor jij sterk in je schoenen moet staan om deze op een constructieve manier het hoofd te kunnen bieden en daardoor het gezin te laten "slagen".

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 23:26

Naar de huisarts, je klinkt depri maar het kan ook iets simpels als een gebrek aan bepaalde vitamines zijn. Je bent 22, niet bij de pakken neer gaan zitten. Je hebt waarschijnlijk nog een prachtleven voor je. Dikke knuffel en zet hem op. En zeker gaan studeren.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 23:41

Dank voor jullie reacties, voel me er meteen al een stukje beter door. Toen ik me in juni ook zo voelde besloot ik om mee te doen aan een wedstrijd met mijn pony. Een paar weken voelde ik mij weer mezelf (de oude ik) Maar vlak voor die wedstrijd kreeg last van mijn lies en moest ik naar het ziekenhuis, toen voelde ik me ook al vreselijk. Hoop dat nooit meer mee te maken.
Het klopt inderdaad dat ik mijn geluk te veel van anderen laat afhangen, ik vind dat gewoon heel moeilijk. Als het mooi weer is en met een aantal mensen heb gepraat (buiten familie om) voel ik me weer goed. Maar als mensen opeens niets laten horen een aantal uren of soms wel dagen, voel ik me meteen weer somber... Ik voel me gewoon leeg nu en ben bijna elke dag moe en vandaag is het opeens heel erg geworden.

HighVoltage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 23:43

Ga op vakantie! Neem een pauze, ga weg van je sombere plekje. Neem vrienden of familie mee

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 23:51

Ik zou echt even naar de huisarts gaan dan, die kan je dan verwijzen naar de juiste persoon :j en ik begrijp dat gevoel, door dit in combinatie met minder leuke ervaringen heb ik ook besloten dan minder toenadering te zoeken bij deze mensen. Ik praat nog wel eens (oppervlakkig ;) ) mee in "de groep", maar echt m'n hart luchten gaat het bij hen niet worden, in ieder geval niet nu. Dit heeft bij mij gewerkt, weet niet of het voor jou ook zal werken.

Maar het beste is toch echt hulp zoeken :j heeft mij zelf met mijn eigen problemen sowieso meer rust gegeven, ik wist dat ik er toen wat aan kon gaan doen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 23:52

Misschien, om een stapje in de goede richting te zetten, zoek een leuk HK-topic op.
Er is trouwens ook een LZP topic genaamd "in therapie, wie nog meer?" misschien kun je daar wat tips vragen. ;)

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 00:07

Waar in Nederland woon je?
Misschien een idee om een "weekend adresje" te vinden, waar je lekker met iemand die neutraal is te kunnen praten?

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 00:20

Echt even naar de huisarts gaan, en het daarmee bespreken.
Heb je antidepressie medicijnen?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 00:33

Zoals nu al vaker gezegd: ga echt met iemand praten, het helpt. Ik heb er ook veel baat bij gehad, net zoals zoveel meer mensen :) Het klinkt alsof je dat echt nodig hebt.

Ik zou wel aanraden die studie wel te gaan doen, het is slim om regelmaat in je leven te houden, wat een studie (naast zoveel andere dingen) kan bieden. Plus dat het helpt om je nuttig te blijven voelen en dat helpt ook.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 00:42

Hulp zoeken en hoop houden in het leven is een heel mooi begin. Wat me nog even van het hart moet is dat je ouders NATUURLIJK van je houden!!! Ik ben zelf moeder en zou voor mijn dochter door het vuur gaan! Vergis je daar niet in hoor echt niet ik weet echt HEEL ZEKER dat ze heel veel van je houden. Sterkte xxx.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 00:47

Studie ga ik zeker ook doen nu. Ik woon in Friesland. Het probleem is gewoon dat mijn stemming zo vaak wisselt of ik voel me juist heel verdrietig en somber of juist weer heel vrolijk. Dat laatste ben ik vooral als ik veel contact heb met mensen. Gebeurt meestal het van het ene op het andere moment.
Mijn vader heeft ook depressieve klachten en mijn andere opa heeft zelfmoord gepleegd.
Misschien is het erfelijk. Mijn moeder heeft eigenlijk nooit geen sombere gevoelens.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 01:51

Ik zou toch echt hulp zoeken ga naar de huisarts en laat je doorverwijzen naar een ggz. Die kunnen je verder helpen. Wacht niet te lang. Het is namelijk zonde als je daardoor je studie niet haalt en ik spreek helaas uit ervaring.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 03:07

Ik zou je in jouw situatie zeker aanraden om je studie te gaan volgen. Uit je verhaal maak ik op dat je je gewoon enorm eenzaam voelt o.a. en daar komt ook dit gevoel door natuurlijk. Eenzaam zijn is verschrikkelijk naar. Door een studie kun je weer nieuwe sociale contacten op doen. Op bokt kun je ook eens kijken voor een leuk meeting groepje, of bijvoorbeeld in een gezellig hk kletsen! Ik heb hierdoor zelf ontzettend lieve mensen gekend en maandag gaan we met zn allen ook wat leuks doen :D.
Op bokt kan het er naar aan toegaan, maar bokt is er ook altijd met een helpende hand voor de mensen die het nodighebben.
ik hoop dat je uit deze dip kunt komen :(:)