Forks over knives: documentaire over dieet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Forks over knives: documentaire over dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 15:59

Gisteren heb ik via Netflix de Amerikaanse documentaire 'Forks over knives' gekeken. Aanrader! :)
Het gaat over een stel wetenschappers die de oorzaak en daarmee ook de behandeling van de welvaartziektes als diabetes, te hoog cholesterol, kanker etc. hebben onderzocht.

Hun conclusie: eet alleen ongeraffineerd plantaardig voedsel en gebruik geen zuivel. Dus alles wat afkomstig is van dieren, niet eten / drinken.

Ik ben gaan kijken op hun website: http://www.forksoverknives.com/ Hier staat meer uitleg en er staan ook recepten op.

Dit staat o.a. op hun website:
A whole-food, plant-based diet is centered on whole, unrefined, or minimally refined plants. It’s a diet based on fruits, vegetables, tubers, whole grains, and legumes; and it excludes or minimizes meat (including chicken and fish), dairy products, and eggs, as well as highly refined foods like bleached flour, refined sugar, and oil.

Ik vond het een erg interessante documentaire en ik denk dat ze er genoeg deugdelijk wetenschappelijk onderzoek naar hebben gedaan om te laten zien dat hun methode werkt.

Hoewel je in dit dieet wel granen mag hebben, wat al een hoop scheelt, denk ik niet dat ik volledig vlees-, vis- en zuivelloos door het leven wil gaan. Wel heeft het me geinspireerd om weer vaker vegetarisch te eten. Zuivel eet / drink ik sowieso nauwelijks.

Iemand hier die wel volgens deze methode leeft?

roombolletje

Re: Forks over knives: documentaire over dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:09

Wauw interessant zeg! Ik ga even lezen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:18

Hmm, ik gebruik als niet vleeseter juist zuivel om aan mijn eiwitten te komen, maar dat zou dus helemaal niet nodig zijn volgens deze mensen?
Dan moet ik zeker aan de soya :x :D

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:35

Ik heb de documentaire ook gezien en vond 'm erg interessant. Vooral omdat ze beweren dat je de eiwitten helemaal niet nodig hebt. Of dat zo is, daar ben ik nog niet echt uit. Zelf sport ik regelmatig en ik heb het idee dat eiwitten dan toch wel behoorlijk essentieel zijn - er zijn zoveel studies die het belang van eiwitten aantonen. Daarnaast vond ik (maar misschien klopt dit niet helemaal, het is al een tijdje geleden dat ik de film heb gezien) dat ze proefpersonen lieten zien die eerst een ontzettend ongezond eetpatroon hadden. Als je eerst leeft op McDrek en magnetronvoer, is het logisch dat je gezonder wordt als je ineens overstapt op verse producten. Dus hoewel ik de vooruitgang van die mensen heel mooi vond om te zien, is het niet echt onomstotelijk bewijs voor een veganistisch eetpatroon.

Ik was trouwens al jarenlang vegetariër, tegenwoordig eet ik daarnaast ook weinig eieren of zuivelproducten. Daar ben ik wel minder streng mee - eet ik buiten de deur, dan is vegetarisch eten al lastig genoeg en eet ik dus wel gewoon zuivel en eieren. Of ik mijn overwegend veganistische dieet aanhoud weet ik niet. Voor nu lukt het prima, maar misschien eet ik over een tijdje weer vrolijk zuivel en eieren. Ik kan namelijk niet zeggen dat ik me zoveel energieker of beter voel als ik helemaal geen dierlijke producten eet, er is voor mijn gevoel en mijn lichaam weinig verschil tussen vegetarisch en veganistisch :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 22:42

Dat het niet eten van geraffineerde producten goed voor je zal zijn, daar kan ik inkomen. Maar het niet eten van dierlijke producten zoals vlees en eieren? Ons ras is toch wel als jagers begonnen en we zijn er nog, dus daar heb ik wat moeite mee. Die welvaartsziekten zijn vaak ontstaan uit overdaad en overbewerkt voedsel, dat dan weer wel.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:04

Omdat je hier specifiek vraagt naar mensen die volgens een bepaald 'dieet'/eetwijze leven, ga ik dit voor je verplaatsen naar VT.

MWS -> VT

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:12

Ik heb de docu een tijdje geleden ook gezien. Ik eet al ruim 4 jaar volledig plantaardig en vond het dan ook een hele interessante docu, ook al was lang niet alle informatie nieuw voor me.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:14

Ik ben erg benieuwd, ik ga de documentaire eens kijken. Op dit moment klinkt de bewering dat je geen eiwitten nodig hebt me echt ridicuul in de oren. Ons lichaam heeft essentiële eiwitten nodig uit de voeding, deze kan het lichaam niet zelf aanmaken, dus als je geen eiwitten zou eten dan zou je overlijden...

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:16

secricible schreef:
Ik ben erg benieuwd, ik ga de documentaire eens kijken. Op dit moment klinkt de bewering dat je geen eiwitten nodig hebt me echt ridicuul in de oren. Ons lichaam heeft essentiële eiwitten nodig uit de voeding, deze kan het lichaam niet zelf aanmaken, dus als je geen eiwitten zou eten dan zou je overlijden...

Natuurlijk heb je eiwitten nodig, zij beweren niet dat je die niet nodig hebt. Je hebt echter geen dierlijke eiwitten nodig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:32

Many schreef:
Ik heb de documentaire ook gezien en vond 'm erg interessant. Vooral omdat ze beweren dat je de eiwitten helemaal niet nodig hebt. Of dat zo is, daar ben ik nog niet echt uit. Zelf sport ik regelmatig en ik heb het idee dat eiwitten dan toch wel behoorlijk essentieel zijn - er zijn zoveel studies die het belang van eiwitten aantonen. Daarnaast vond ik (maar misschien klopt dit niet helemaal, het is al een tijdje geleden dat ik de film heb gezien) dat ze proefpersonen lieten zien die eerst een ontzettend ongezond eetpatroon hadden. Als je eerst leeft op McDrek en magnetronvoer, is het logisch dat je gezonder wordt als je ineens overstapt op verse producten. Dus hoewel ik de vooruitgang van die mensen heel mooi vond om te zien, is het niet echt onomstotelijk bewijs voor een veganistisch eetpatroon.

Ik was trouwens al jarenlang vegetariër, tegenwoordig eet ik daarnaast ook weinig eieren of zuivelproducten. Daar ben ik wel minder streng mee - eet ik buiten de deur, dan is vegetarisch eten al lastig genoeg en eet ik dus wel gewoon zuivel en eieren. Of ik mijn overwegend veganistische dieet aanhoud weet ik niet. Voor nu lukt het prima, maar misschien eet ik over een tijdje weer vrolijk zuivel en eieren. Ik kan namelijk niet zeggen dat ik me zoveel energieker of beter voel als ik helemaal geen dierlijke producten eet, er is voor mijn gevoel en mijn lichaam weinig verschil tussen vegetarisch en veganistisch :)

Dit lees ik toch echt in een reactie van iemand die de docu heeft gezien... Daar staaf ik dan mijn mening op.
Daarnaast is bekend dat als je niks dierlijks eet dat je een Vit B12 tekort oploopt. In mijn ogen kan een voeding die niet volwaardig is nooit gezond zijn. Je zal dus al supplementen moeten slikken/laten spuiten om volledige voeding binnen te krijgen. Om dan te claimen dat die voeding gezonder is dan een voeding die wel volwaardig is vind ik echt heel vreemd.
Om voldoende essentiele eiwitten te eten bij een veganistische voeding zul je veel soya moeten eten. Ik ben niet echt kapot van soya, denk aan monsanto en de hele ellende rondom soya. Genetische manipulatie, regenwouden...

Teruggaan naar de essentie van eten: niet teveel, niet bewerkt en pure voeding, volgens mij is dat het enige (niet)geheim van een gezonde voeding. Welvaartsziektes ontstaan doordat je teveel eet. Er is bewezen dat een dieet van alleen candybars een vermindering van je cholesterol kan verzorgen, zolang je wel afvalt met dat dieet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:38

Als vegetarier die geen zuivel gebruikt niks mis met mijn B12 gehalte hoor, alleen aan het einde tijdens mijn zwangerschappen maar dan verbruik je ook voor 2.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:51

Dat is wel heel bijzonder. B12 is alleen door dierlijke voeding binnen te krijgen. Dan eet je misschien wel eieren of andere dierlijke producten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 19:07

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 19:12

ik eet ook geen ei, ben alleen niet veganistisch dus kijk niet op verpakking of er evt. iets in zit qua zuivel ofzo.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 19:25

dorientjuh schreef:
Staat ook op de website, dat je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt via dit dieet, behalve vitamine B12. Dat zou je dan via een supplement binnen moeten krijgen.

Over eiwitten uit plantaardig voedsel:
http://deplanteneter.nl/2013/11/148605- ... eiwitmythe

Hoop onjuistheden staan er in die bron. De vergelijking van mensen met dieren slaat nergens op, onze spijsvertering is totaal anders. Een hond kan ook leven op hondenbrokken en een konijn op konijnen brokken.
Daarnaast is de mythe dat teveel eiwitten slecht zijn voor de nieren allang ontkracht. Zo zie ik nog een paar beweringen staan die gewoon niet juist zijn.
Het binnen krijgen van de juiste samenstelling van eiwitten is als veganist gewoon heel moeilijk, de essentiele eiwitten zijn slecht te vinden, behalve dus in soya.
Dat je bodybuilder kan worden met alleen vegetarische spullen geloof ik prima, als je voldoende essentiële eiwitten binnen hebt maakt het daarna niet meer uit welke eiwitten je binnen krijgt. Je zal alleen vele male meer eiwitten moeten eten, aangezien eiwitten met een plantaardige opbouw veel slechter bruibaar zijn voor het lichaam.

Dat we met z'n allen teveel eiwitten eten is dan wel weer een feit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 10:22

Ik heb de docu gisteren eens gekeken. Erg interessante zaken komen er voorbij :)
Wij gaan toch ook eens wat meer groenteschotels en salades enzo maken :)
Alleen lijkt het me wel lastig om bv te koken zonder olie.. En er zijn zo veel gerechten waar een eitje of melk bij moet.
Over het opnemen van eiwitten.. Is het niet zo dat vleeseters dierlijke eiwitten nodig hebben vanwege hun korte darmstelsel, zodat het sneller wordt opgenomen.. En wij mensen een lang darmstelsel hebben en daardoor juist prima plantaardige eiwitten kunnen opnemen? Dat je er wel genoeg eiwitrijke producten voor moet eten lijkt me wel logisch idd, op een dieet van alleen sla en tomaat ga je het niet redden natuurlijk :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 10:42

Nee, maar dierlijke eiwitten lijken qua opbouw veel meer op de eiwitten van ons lichaam. Je kan deze eiwitten dus makkelijker inplakken in je eigen lichaam, terwijl er bij plantaardige eiwitten veel meer gehusseld moet worden om het passend te krijgen. Qua vertering en opname maakt het niet uit, beide eiwitten kun je even goed verteren omdat ons verteringsstelsel daar inderdaad lang genoeg voor is. Het gaat puur om de vorm die het lichaam eerst nog moet "aanpassen" om passend te worden in ons lichaam.
Zie het als een legpuzzel: een dierlijk eiwit is een volledige complete puzzel. Je hebt precies de juiste stukjes, niks teveel, niks te weinig. Misschien een paar vreemde stukjes, maar meestal niet. Plantaardige eiwitten is een volledige complete puzzel, met nog eens 500 vreemde stukjes er tussendoor gegooid die je niet kan gebruiken om deze puzzel op te bouwen, dus die moet je weer bewaren voor een volgende puzzel. Veel minder effectief dus.
Met dierlijke eiwitten zou je dus met 1000 stukjes 9 of 10 volledige puzzels kunnen maken van 100 stukjes, met plantaardige eiwitten zou je er 4 kunnen maken en een hele hoop voorraad over houden.
Dit geldt overigens voor veel meer producten: ijzer uit vlees is veel effectiever om te zetten voor het lichaam dan de ijzer die in spinazie zit om maar een voorbeeld te noemen.

Ik ben het in zoverre eens met deze documentaire dat we met z'n allen veel teveel dierlijke producten eten. Teveel vlees, teveel eieren, teveel vis... De belastin op onze aarde ligt veel te hoog op deze manier. Maar geheel zonder is niet per direct gezonder te noemen, dan moet je heel goed weten wat je doet, het feit dat je niet volwaardig eet (je krijgt geen B12 binnen) bevestigd dat voor mij. En de constatering dat het gezonder is voor welvaartsziektes klopt gewoon niet. Gezonder eten is beter voor welvaartsziektes: minder kcal, eventueel overgewicht verminderen, voldoende bewegen.

Nogmaals: er zijn onderzoeken gedaan van een man met overgewicht die zichzelf op een 1500kcal dieet heeft gezet zonder daarbij gezond te eten (dus bijvoorbeeld ontbijten met 8 pannenkoeken en stroop en boter voor 1000kcal en dan in de avond nogmaals 500kcal eten en verder niks). Deze man heeft zichzelf vooraf en tussendoor regelmatig laten controleren door een arts: zijn cholesterol daalde, zijn bloeddruk daalde, zijn diabetes werd minder. Allemaal terwijl hij nog steeds ontzettend ongezond at.
Laatst bijgewerkt door secricible op 15-08-14 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 10:54

Je bedoelt "ongezond" in je laatste zin.
Waar bestaat zo'n B12 supplement uit dan? Ik bedoel: wordt dat gewoon chemisch in een fabriek gemaakt?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:02

ongezond bedoel ik ja, sorry :o

De werkzame vorm van B12 is Cobalamine. Deze wordt vervolgens in het lichaam pas werkzaam gemaakt naar de echte B12. Er bestaan verschillende vormen van Cobalamine, allen te vinden in dierlijke producten (melk, vlees, vis enz.)
De vorm die in supplementen zit is een chemische vorm hiervan, die niet in de natuur voorkomt. Doordat dit in het lichaam pas omgezet wordt in vit B12, levert dit echter geen problemen op, omdat de uiteindelijke B12 wel natuurlijk is voor de mens.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:49

Dat klinkt idd wel logisch, over de eiwitten :) Ik las op een andere site dat je 1,2 tot 1,3 keer zo veel eiwit nodig hebt als je vegetarisch eet, dus in plaats van bv 50 gram zou dat 60 gr zijn. Voor soja zou dat niet gelden. En aangezien de meeste mensen toch al te veel eiwit binnenkrijgen lijkt me die 60 gram wel haalbaar, toch? Ik ga het eens een aantal dagen bijhouden, vind ik wel interessant om te weten :) Ook het ijzer inderdaad. Ik eet vaak brood met appelstroop, daar schijnt ook veel ijzer in te zitten :)

Dat diabetes minder wordt door minder te eten.. misschien een bepaald soort diabetes, ik heb er niet zo gek veel verstand van, maar ik ken wel een paar kinderen die echt niet te veel eten, niet heel ongezond, en toch diabetes hebben. Die konden dat zeker niet oplossen door minder te eten. Zo ook met bloeddruk; veel zout zorgt voor een hoge bloeddruk, maar als je alleen pannekoeken eet krijg je geen zou binnen en zal die idd zakken :Y)

Ik eet zelf ook stiekem veel te ongezond, ik kan elke avond wel een pak koekjes of zak chips naar binnen werken met een fles cola er acheraan en hou ook wel van gefrituurd voedsel, en toch als een van de weinigen hier prima bloeddruk en cholestorol. Ik zit alleen altijd snel vol, dus ga vast ook niet over de aanbevolen caloriën heen. Maar dat lijkt me niet echt het beste dieet om voor te schrijven als dokter zijnde :')

Maar ik denk toch wel dat het eten van vlees hier in meespeelt. Wat ze ook in de docu zeiden; bij het eten van vlees en bewerkt voedsel heb je minder snel het gevoel dat je vol zit en blijft langer door eten. Het te veel aan eiwit en suiker wordt allemaal omgezet in vet. Als je graag lekker en veel eet zoals de meeste mensen dan is een (gevarieerd) vegetarisch dieet toch gezonder denk ik.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:17

Over gezond eten, wat ik in mijn omgeving toch wel steeds meer als een hype beschouw, dat "gezonde eten": ik ken verschillende mensen in mijn omgeving die minder vlees eten, alle goijbesjes-winkels leegkopen, daarna direct doorgaan naar de chaizaadjesmarkt, en commentaar hebben op alles en iedereen die niet het woord 'biologisch' voor hun groente kunnen zetten. Diezelfde mensen werken ook chips, cola en weet ik wat naar binnen, en in grote hoeveelheden per keer, maar dat mag, want het is maar één keertje...per week. Duss..dat snap ik dan niet helemaal, al die frutbesjes kopen en dure biologische zaken leegkopen en je dan zo vaak je te buiten gaan aan echte troep maar dat dan als een "eenmalige zwakte" betitelen.

Ik geloof echt dat alles gegeten mag worden, alles in mate (behalve groente) en gevarieerd (en alles wat je als eerste uit de kast wil trekken als je hongerig thuiskomt, dat moet je helemaal in mate eten). Ik ben stik jaloers op iedereen die de eerste de beste rode bieten salade van gisteravond opeet en niet die worteltaart met romige crème eroverheen die ernaast staat, maar ik weet wel van mezelf wat ik kies.
Ik zorg er zelf voor dat ik geen superlege maag heb, altijd zelfgemaakt eten in vriezer heb zitten en dat ik veel sport (sporten=niet eten :) ). En als ik een zak chips naar binnen wil werken, so be it, maar ik koop wel kleine zakjes :D.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:53

8nnemiek: we eten veel eiwitten, maar voornamelijk door dierlijk eiwit: teveel vlees, teveel eieren enz. Voor soya geldt dat idd niet, maar zoals eerder gezegd: de situatie rondom soya vind ik vrij zorgelijk: genetische manipulatie, regenwouden. Dus de wereld aan de soya lijkt me geen goed idee.
In appelstroop zit ook veel ijzer, maar ook dit is de slecht opneembare ijzervorm. Het lichaam kan het dus slecht gebruiken.

En uiteraard heb ik het alleen over diabetes als welvaartziekte, niet type 1 en ook niet als gevolg van ouderdom. Die mensen kunnen helaas nog niet genezen worden, ook niet door minder te eten. Een hoge bloeddruk komt ook door cholesterol, vetafzetting tegen de vaten e.d. Veel pannenkoeken eten en daarmee een hoge vetmassa opbouwen levert je ook een hoge bloeddruk op....

Tuurlijk is het niet 100% zo zwart wit als ik nu noem, gezond eten is uiteraard beter. Maar gewichtsafname verbeterd altijd welvaartsziektes, ongeacht hoe je dit doet. Het is het vet dat we opslaan op ons lijf wat de problemen oplevert, veel meer dan wat we naar binnen werken. Uitgaande van een "gezonde dikkerd" dus niet iemand die erfelijk belast is met hoog cholesterol oid.
Dierlijke producten bevatten meer energie, dus moet je minder eten. Dat is precies wat ik bedoel te zeggen: alle dieten en trucjes die we met z'n allen ontwikkelen zijn manieren om onszelf te helpen daadwerkelijk minder te eten. Tuurlijk is het makkelijker om heel veel laagcolorische producten te eten dan maar 3x dd een mars van 500kcal. Maar in beide gevallen zou je een dieet van 1500kcal kunnen eten. En dus ook met beide afvallen en een verbetering van cholesterol ed krijgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:42

:j

Maar wat betreft soja: 95% van de soja uit de regenwouden gaat naar het diervoer. Lekker goedkoop daar.. Heel veel genetisch gemanipuleerd inderdaad, maar weinig mensen die het iets boeit want het is maar diervoer.
Terwijl merken als Alpro alleen Europese soja gebruiken. En ik weet dat oa Tivall geen genetisch gemanipuleerde soja gebruikt. En je ziet ook steeds meer velden met lupine, en vleesvervangers hiervan.
Maar ook al zou je soja uit het regenwoud gebruiken: 1kg vlees = 10 kg soja en 10kg soja = 20 kg tofu. Ik ga dan liever voor die tofu, dan voor het vlees waar 20x zo veel soja voor nodig is geweest.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:03

Zeker waar 8nnemiek, nou drijven we wel af hoor, haha. Als we allemaal minder vlees zouden eten zou er ook minder soja verbouwd hoeven worden voor dieren, dus in dat opzicht ben ik van mening dat we allemaal veel minder vlees zouden moeten eten.
Opzich kan daar een hele interessante berekening mee gemaakt worden, vlees is effectiever, hoef je minder van te eten, maar kost soya om te verbruiken. Wat is minder belastend, als iedereen vlees zou eten (maar wel minder, dus de hoeveelheid die je nodig hebt) of als we allemaal alleen plantaardig zouden eten (waar je meer van nodig heby)
Maar nogmaals, we drijven af. De bewering zou zijn dat het gezonder is en daar ben ik het zeker niet mee eens...

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:36

Die berekeningen zijn er, secricible, en die zijn duidelijk in het voordeel van meer plantaardig eten. als het om het milieu gaat, dan. Plantaardige eiwitten zijn ook behoorlijk voedzaam, dus het is niet alsof wij daar vijf keer (of twee keer) zoveel van zouden moeten eten. Vegetariers en veganisten hebben minder vaak welvaartsziekten, maar ik vraag me af of ze veel beter scoren dan mensen die ook bewust (en beperkt) eten, maar wel met vlees in hun dieet. Veel vegetariers roken minder, drinken minder, enz., wat het vergelijken met de gewone bevolking wat lastig maakt.