Geleend en terugbetaald geld van vrienden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke80

Geleend en terugbetaald geld van vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 15:09

Een jaar geleden heb ik via een hele lieve vriendin (zal haar even X noemen) destijds een x bedrag kunnen lenen. Wij kennen elkaar al meer dan 15 jaar en hebben veel lief en leed gedeeld.
Ik ben normaal gesproken erg tegen het lenen van geld bij vrienden, omdat ik vaker om mij heen heb zien gebeuren dat er toch wat wrijving kan ontstaan linksom of rechtsom.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben haar eeuwig dankbaar dat ik het geld kon lenen haar en wij hebben toen ook duidelijke afspraken gemaakt voor wat betreft de terugbetaling.

In het begin heb ik een wat aflossingen via overschrijving gedaan, maar omdat ik niet veel inkomen heb, ben ik in overleg met haar opzoek gegaan naar een andere oplossing.
Ik heb een extra bijbaan genomen en heb al het geld binnen het jaar in contanten afgelost bij haar. Wij waren beide blij dat ik mijn onafhankelijkheid weer volledig terug had en dat het allemaal zo soepel en fijn verlopen is. Hier hebben wij zelfs nog een toast op gedaan in de kroeg om het te vieren.
Nu wil het feit dat zij sinds een half jaar uit elkaar is gegaan met haar vriend. Zij hebben een koopwoning welke te koop staat.

Zij is mega onder druk gezet door hem (zij zijn niet zo leuk uit elkaar gegaan). Maar nu blijkt dus dat zij hem nooit verteld heeft over de aflossing en hij nog steeds geld van haar (mij) verwacht voor de lening die in zijn ogen nog open staat.
Hier heb ik met haar over gesproken, maar zij is blijkbaar zo bang voor hem dat ze dus gelogen heeft en gezegd heeft dat ik het geld nog steeds terug moet betalen.

Zij heeft een contract opgesteld destijds (waar ik akkoord mee ben gegaan), waarin vermeld staat dat ik het geld geleend heb en ik dit in maandelijkse termijnen terug zal betalen en wat de verwachte bedrag hiervoor zal zijn (het minimum), maar het ook ten alle tijden meer mag zijn als dit financieel zo uitkomt. Hiervoor hadden wij eigenlijk 3 jaar uitgetrokken, om het zo reëel en haalbaar mogelijk te houden.
De ondertekenden van dit 'contract' zijn zij (X) en ik. Haar ex-vriend stond hier volledig buiten.

Het geleende geld was ook van haar. Maar nu weet ik niet hoe dat wettelijk gezien zit met een samenlevingscontact etc., aangezien zij wel een koophuis hebben samen.
Tot mijn grote verbazing krijg ik nu via een rechtsbijstand van hem (de ex van X) een brief waarin zij het geld wat in zijn ogen nog open staat willen ontvangen, dit ook in goedkeuring van haar (x dus)

Best ingewikkeld he?
Mijn hart gaat tekeer als een malle.. Ik heb alles betaald, ik heb dat geld nu niet, ik heb er een jaar lang KEIhad voor gewerkt (naast mijn fulltime baan nog eens iedere week 10 uur bijbanen) en heb het geld nu in 1 keer kunnen aflossen binnen 1 jaar ipv 3)
Wat zijn mijn rechten? Kan ik gesommeerd worden dit geld (weer) te moeten betalen?

Ik weet het dat het stom is dat ik niet vast heb laten leggen dat ik het in contacten terug heb betaald.. Maar gedane zaken nemen geen keer.. Wat nu?

Peppertree

Re: Geleend en terugbetaald geld van vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:11

Belangrijkste lijkt mij.... Wat zegt je vriendin?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:12

heb je haar al gesproken waarom ze dit doet?

girlyggirl

Pfff kan niet meer zeggen als dat je t van je vrienden moet hebben. .. sterkte

_Kellyy

Als ik jou was zou ik even contact opnemen met het Juridisch Loket, wat handig is in deze situatie.

Wellicht dat zij je verder kunnen helpen. Heb je zelf een rechtsbijstandverzekering? :)

Ineke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 15:15

Zij is sinds een poos verhuisd en door de spanningen hieromheen hebben wij elkaar niet meer gesproken.
Ik ben best verdrietig, niet alleen door dit gedoe, maar ook dat ik haar als vriendin dus blijkbaar niet vertrouwen kan en dat ik haar kwijt ben.
Zij heeft in een gesprek met hem erbij glashard gezegd dat ik het nooit betaald heb. Je kunt wel nagaan dat ik nogal emotioneel uit dat gesprek gestapt ben.

_Kellyy, dat is een goede tip! Bedankt zal even contact opnemen met het Juridisch loket, ik heb zelf helaas geen rechtsbijstandverzekering.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:16

Ik zou eens een goed gesprek hebben met die vriendin. Door haar gelieg zit jij in de problemen.
Leuke vriendin.

Ik denk dat je alleen nog maar kan hopen dat je vriendin de waarheid gaat spreken aangezien je geen bewijs hebt van het terugbetalen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:16

Wat een gek, die vriendin. Sorry, hier geen gedegen juridisch advies.

En nee, het is niet ingewikkeld maar heel simpel. Jij hebt dat geld al betaald dus dat hoef je niet nog een keer te doen. Je vriendin moet de waarheid gaan zeggen, ondanks alle mogelijke acties die haar ex-vriend dan wil gaan uithalen.

Als je zelf een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik die maar gauw inschakelen om een verweerschrift op te stellen (of een brief met uitleg, wat er ook maar nodig is). Heb je echt helemaal geen bewijs dat je dat geld hebt terugbetaald?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:17

uhm, wat als je vriendin X nou gewoon zegt dat je het al netjes terug betaald hebt? ;) probleem opgelost

edit: zie dat ze glashard liegt tegen haar ex. Ik zou dan juridische stappen ondernemen.
Gaat het om een erg hoog bedrag?
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 05-08-14 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:18

Ik zou eerst een gesprekje aan gaan met je vriendin en haar de brief laten zien die je hebt ontvangen.
Edit: ik begrijp dat je al een gesprek gehad hebt waar haar ex vriend bij was.
Waarom probeer je niet nog eens met haar alleen af te spreken? Kan je ook meteen duidelijk maken dat je het jammer vindt dat jullie elkaar niet meer zien.
Laatst bijgewerkt door Kriel op 05-08-14 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:18

Dit betekend dus dat je op papier aan beide nog geld schuldig bent. Zit zij nu ook financieel in de problemen, dat zij het misschien ook wel goed kan gebruiken?

Kun je met hem in gesprek?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:20

Peppertree schreef:
Dit betekend dus dat je op papier aan beide nog geld schuldig bent. Zit zij nu ook financieel in de problemen, dat zij het misschien ook wel goed kan gebruiken?

Kun je met hem in gesprek?

Hij heeft rechtsbijstand al ingeschakeld... Het lijkt me niet dat hij wel praten...

TS; heb je echt geen enkel bewijs dat je bedragen aan haar betaald hebt? Heeft iemand dit bijvoorbeeld gezien?

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:22

Ts, zij heeft alleen het contract getekend, samen met jou?
Ze hebben alleen een samenlevingscontract?
Ik ga er vanuit dat die ex-vriend er niet heel veel mee te maken heeft, eigenlijk....

Maar ik heb niet heel veel kennis van zaken m.b.t. contracten..

@Maflinger_S, een verweerschrift kan zij nog niet opstellen en is (gelukkig) nu nog niet van toepassing.

Als ik TS was, zou ik even advies inwinnen bij het Juridisch Loket, wat het beste is om te doen. :)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:23

Maar hij weet dus ook niet dat TS al betaald heeft volgens mij. Hij is in de veronderstelling dat hij geld van haar krijgt. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Voor hetzelfde geld zit die vriendin er gewoon achter.
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 05-08-14 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:23

Ts heeft het wel grotendeels contant gedaan... En geen kwitantie gehad of een andere schriftelijke bevestiging dat de lening is afgelost..

Heel erg vervelend dit.. Ik zou ook even naar juridisch loket/rechtsbijstand gaan. Is een hele lastige situatie.. Heb je ergens een bewijsje (e-mail/whats app/ iets) dat ze toegeeft dat je wel betaald hebt of dat ze liegt? Iig direct goed bewaren/uitprinten.

Maflinger_S schreef:
Wat een gek, die vriendin. Sorry, hier geen gedegen juridisch advies.

En nee, het is niet ingewikkeld maar heel simpel. Jij hebt dat geld al betaald dus dat hoef je niet nog een keer te doen. Je vriendin moet de waarheid gaan zeggen, ondanks alle mogelijke acties die haar ex-vriend dan wil gaan uithalen.

Als je zelf een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik die maar gauw inschakelen om een verweerschrift op te stellen (of een brief met uitleg, wat er ook maar nodig is). Heb je echt helemaal geen bewijs dat je dat geld hebt terugbetaald?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:24

Oja, misschien iets op schrift over de afspraak dat jullie hebben afgesproken in de kroeg om het einde van de aflossing te vieren misschien? Mail/app/sms?

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:26

Ik denk dat advies inwinnen bij het juridisch loket geen slecht plan is. Of die ex-vriend aanspraak kan maken op terug te betalen gelden van je vriendin, hangt af van wat zij in hun samenlevingsovereenkomst hebben afgesproken (dit kan nogal verschillen).

Heb je ergens bewijs dat je het geld aan die vriendin heb terugbetaald. Bijvoorbeeld een mailtje of een app berichtje waarin wordt gerefereerd aan de terugbetaling. Overigens kun je ook de rechtsbijstand van die ex vriendelijk bellen en de situatie uitleggen. Het is daarbij wel belangrijk dat je bij de feiten blijft en niet emotioneel wordt. Vertel wat je hebt terugbetaald, aan wie, wanneer en op welke manier. Laat ze het dan eerst zelf maar even uitzoeken.

Als het puntje echt bij paaltje komt kun je je vriendin vragen om in het bijzijn van een advocaat te verklaren of je wel of niet aan je verplichtingen hebt voldaan. Als zij blijft volhouden dat je dat niet hebt gedaan en je hebt geen bewijs, dan heb je wel een uitdaging ben ik bang.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:34

Nodig haar alleen uit, stel een verborgen camera op. Als het toch al geen vriendin meer is, moet het maar zo. Bepraat alles met een kop koffie, laat haar haar zegje doen over die ex, de situatie. Vraag waarom het zo verlopen is. Dat is je bewijs. Hoe sneu ook.

Ineke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 15:42

Bedankt voor alle reacties!

Weet je ik ben er (misschien heel naief) helemaal niet vanuit gegaan dat het nodig was om het vast te leggen dat ik het geld volledig terug betaald heb, laat staan dat ik een getuigen nodig zou hebben ten tijde van het overhandigen van het geld.

Ik heb geen enkel bewijs dat ik het betaald heb van mijn kant. Simpelweg omdat mijn bijbaan 'zwart' uitbetaalde.
Ik had wel appjes waarin wij af hadden gesproken om in de kroeg het te vieren, maar mijn telefoon begaf het en op een ander toestel begin je met een schone lei met appjes.. Kan ik deze nog terug halen maybe?

Ik heb inmiddels het Juridisch Loket gebeld en zij adviseerden mij om een brief met alle feiten en data op te stellen en deze te versturen naar de rechtsbijstand van haar ex. Zodat mocht dit uit de hand lopen en ik dit voor een rechter zou moeten verantwoorden, ik in ieder geval wel kan aantonen dat ik het direct heb aangevochten.

Wat een gedoe zeg..
Laatst bijgewerkt door Ineke80 op 05-08-14 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:44

Heb je ergens nog een e-mail/whatsapp gesprek met een bericht staan dat alles is afbetaald? In whatsapp kun je zoeken op woorden...

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:45

Adviseerde het juridisch loket om te reageren op zijn brief? Uiteindelijk heb je met haar afspraken gemaakt destijds en niet met hem.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:47

Je zegt dat je vriendin doodsbang is voor haar vriend.
Is het misschien een idee om onder begeleiding van getuigen ( desnoods politie erbij ) haar te laten verklaren dat het geld inderdaad al is terugbetaald.
Het lijkt me dat ze wel eerlijk wil zijn over het feit dat het is betaald, maar gewoon niet durft door haar vriend. Misschien als vriend haar op dat moment niks kan maken ( door bijzijn van politie, getuigen ) wel durft uit te spreken hoe het zit.

Veel sterkte!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:30

Vreemd dat het juridisch loket dat adviseerde. Jij bent een contract aangegaan met jouw vriendin, dan zou je de brief juist naar je vriendin moeten sturen. Tenzij jouw vriendin de vordering heeft gecedeerd aan haar vriend, dan treedt hij in de plaats van jouw vriendin. Maar ik geloof dat daar geen sprake van is

Ik zou eerder zeggen dat de brief naar jouw vriendin moet

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:38

Als ik het goed begrijp staat de naam van de vriendin ook onder de brief of lees ik het dan verkeerd TS? Dan kan ze weinig doorsturen neem ik aan?

Douraque schreef:
Vreemd dat het juridisch loket dat adviseerde. Jij bent een contract aangegaan met jouw vriendin, dan zou je de brief juist naar je vriendin moeten sturen. Tenzij jouw vriendin de vordering heeft gecedeerd aan haar vriend, dan treedt hij in de plaats van jouw vriendin. Maar ik geloof dat daar geen sprake van is

Ik zou eerder zeggen dat de brief naar jouw vriendin moet

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:46

Goedkeuring staat er, maar wat houdt de goedkeuring in? Staat haar naam eronder, heeft haar vriend een volmacht of is de vordering gecedeerd.

Als daarvan geen sprake is, heb je nog steeds enkel een contract met jouw vriendin en staat hij erbuiten