Tot welke leeftijd zakgeld en kleedgeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

colunder

Tot welke leeftijd zakgeld en kleedgeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 17:30

Mijn dochter wordt in oktober 18, nou ben ik van plan om dan te stoppen met het geven van zakgeld en kleedgeld.
Ik moet met 2 kinderen leven van een wia uitkering,mijn dochter heeft een ochtend kranten wijk waarmee ze ong 200 euro verdient.
Ik betaal ook 3/4 van de kosten van haar pony.
Is het onredelijk om haar zakgeld en kleedgeld te stoppen als ze 18 is?

Anoniem

Re: Tot welke leeftijd zakgeld en kleedgeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:33

Mijn kleed- en zakgeld is ook recentlijk op eigen aanvraag gestopt, omdat ik 18 werd. Vanaf mijn 18e krijg ik zorgtoeslag en zal ik ook stufi gaan krijgen wegens mijn studie. Kleed- en zakgeld stoppen is dus naar mijn idee volledig redelijk op je 18e, zeker als je zelf verdient!

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:38

Bij mij is ook op mijn 18e gestopt met zakgeld en kleedgeld. Inderdaad vanwege studiefinanciering en zorgtoeslag :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:38

Mijn ouders hebben het zo gedaan, zij betalen mijn zorgverzekering en ik krijg de toeslag. Dat is dan mijn zakgeld / kleedgeld. :)
En ik krijg stufi / scholierentoeslag. Wel minimaal omdat mijn ouders te veel veel verdienen voor extra zegmaar. :=

En ik werk ook veel, vooral in de vakanties.

Ik vind het dus zeker niet onredelijk.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:40

MarlindeRooz schreef:
Mijn ouders hebben het zo gedaan, zij betalen mijn zorgverzekering en ik krijg de toeslag. Dat is dan mijn zakgeld / kleedgeld. :)
En ik krijg stufi / scholierentoeslag. Wel minimaal omdat mijn ouders te veel veel verdienen voor extra zegmaar. :=

En ik werk ook veel, vooral in de vakanties.

Ik vind het dus zeker niet onredelijk.

Precies hetzelfde bij mij :j Alleen ik werk niet omdat ik nergens aangenomen word -O- Maar vanaf 18 de boel stoppen vind ik echt niet onredelijk hoor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:40

Ik zou met je dochter proberen te kijken wat haalbaar en redelijk is. Als jij het zomaar stopt dan komt dat best abrupt over denk ik. Als je duidelijk maakt wat de kosten zijn, en ook wat je verwachtingen zijn, dan ligt dat al anders. Ze wordt volwassen, ze moet dus ook zelf meer en meer inzicht krijgen in de kosten en daar zelf keuzes in maken een verantwoordelijkheid nemen. Maar tegelijkertijd is het beter om dat wat geleidelijker te doen dan patsboem te verwachten dat ze het puur door het veranderen van de kalenderdag ineens wel kan.

Het hangt er ook vanaf wat ze verder doet - studeert ze bv? Ik kan me namelijk voorstellen dat je makkelijker bijspringt als ouder als ze haar geld en tijd nodig heeft voor haar studie. Dat is dan een afweging die je zelf als ouder maakt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:41

Bij ons was het 18 :) bij al mijn vriendinnen ook zo thuis ook 18, onredelijk? Nee.

Maar ze betaalden wel studie en zorgverzekering en ik gaf hun mijn zorgtoeslag (logisch natuurlijk).

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 17:51

Mijn dochter gaat naar 6 gymnasium.
Ze weet al dat ik er mee ga stoppen en doet er niet moeilijk over, toch voel ik me er een beetje schuldig over,maar ik kan het geld goed gebruiken, zeker nu ook haar kinderbijslag stopt.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:59

Ik heb nooit kleed en zakgeld gehad. En vanaf ik me eigen baantje had, moest ik het grootste gedeelte al zelf betalen.
dus ja vind het heel redelijk.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:00

Lijkt me niet meer dan redelijk om dit stop te zetten. Ze zal toch volwassen moeten worden en leren met geld om te gaan enzovoort :j

Ik betaal mijn studie en zorgverzekering ook zelf vanaf mijn achttiende, wel met een baantje, zorgtoeslag en stufi. Daarnaast draag ik af en toe ook nog wat bij aan de boodschappen. Is heel haalbaar en houd echt nog genoeg over om lekker te shoppen enzo hoor haha.

Daarnaast heb ik ook nooit kleed- en zakgeld gehad. Ik heb mijn paarden en dat vonden mijn ouders wel duur zat. Alleen als de kinderbijslag binnen was en ik echt iets nodig had gingen we wat kleding oid halen.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:01

Ik krijg ook niks meer sinds ik 18 ben en mijn ouders hebben het prima. Ze krijgen alleen geen kinderbijslag meer en ik hou zelfs iets over aan alle toeslagen die ik krijg. Ze zal het vast wel snappen :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:03

Ik vraag me ook af wanneer mijn ouders gaan stoppen met zakgeld :')
Voel me er zo oud voor. Maar het is helaas mijn enige inkomen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:15

colunder schreef:
Mijn dochter gaat naar 6 gymnasium.
Ze weet al dat ik er mee ga stoppen en doet er niet moeilijk over, toch voel ik me er een beetje schuldig over,maar ik kan het geld goed gebruiken, zeker nu ook haar kinderbijslag stopt.

Waarom zou je je schuldig moeten voelen? Zo geef je haar alleen maar juist meer ruimte om volwassen te worden :) ze woont nog thuis immers, dus ze kan nu veilig leren om meer voor zichzelf te zorgen financieel :)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:18

nee ik vind het zeker redelijk. Bij mij stopte mijn kleedgeld en zakgeld toen ik zelf geld ging verdienen, dat was op mn 17e. wel betaald mn moeder 1 of 2 paar schoenen en 1 of 2 jassen per jaar. Maar die moeten dan wel onder een bepaalde prijs zijn, anders betaal ik de rest zelf.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:19

Ik ben 20 en ik krijg het nog steeds, maar ik zou het niet onredelijk vinden en ook best begrijpen als ik het niet meer zou krijgen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:21

Zolang je dochter nog niet studeert maar al wel 18 is kun je een tegemoetkoming scholieren aanvragen, is ong 100 euro per maand. Dit stopt op het moment dat ze daadwerkelijk gaat studeren.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 18:30

Bigone, dat wist ik niet, zal ik even uitzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:32

Ik kreeg het nooit , af en toe wat toestoppen maar ik kreeg op mijn 18de een uitkering :o

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:36

Ik heb met mijn moeder gekeken in hoeverre het haalbaar was het te stoppen. Best leuk een "kunst" opleiding maar elke keer materiaalkosten is best veel.
Ik krijg nu geen kleed/zakgeld meer, we hebben toen gekozen om het te stoppen op m'n 18e. Mijn ouders betalen m'n zorgverzekering en ik krijg de toeslag.
En natuurlijk stufi.
Op het moment ben ik hard op zoek naar een baantje maar omdat ik "al" 21 ben valt dat echt niet mee.
Maargoed het gaat zo prima :) En als ik het een keer niet red omdat ik tig tubes verf en papier aan heb moeten schaffen zijn ze de beroerdste niet om wat bij te leggen gelukkig.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:39

Bij mij is het zakgeld op op mijn 16de gestopt. Toen ben ik ook aan het werk gegaan om geld binnen te krijgen. Tot mijn 18de werd nog wel mijn zorgverzekering enzo betaald, maar dat moest ik dus ook zelf gaan betalen vanaf mijn 18de.
Ja, ik baalde er natuurlijk wel een beetje van dat ik op mijn 16de aan het werk moest, maar ik heb het nooit erg gevonden. Het verdiende immers meer dan met zakgeld! :P

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:43

Oh ja ik heb ook altijd gewoon gewerkt hoor. Van m'n 15e tot januari dit jaar. Helaas is m'n contract dus niet verlengd en ik heb al zooooo veel gesolliciteerd maar ik ben ook al zo stok oud ;)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:46

Mijn ouders stopte ermee toen ik 18 werd, maar vanaf mijn 16e werd het al afgebouwd omdat ik toen een bijbaantje kreeg :)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:46

Ik was 14 toen mijn zakgeld stopte. Ik kreeg toen mijn eigen paard. Alles wat ik nodig had kreeg ik. Sinds mijn 17e werk ik. Sindsdien betaal ik ook (gedeeltelijk) mijn paard, kleding, verzekering en dergelijke zelf. Nu ik 19 ben betaal ik mijn paard zo goed als zelf, kleding voor mezelf en mijn moeder, verzekering, school en overige zaken. Wel krijg ik nog steeds regelmatig iets toegestopt van mijn ouders.

Het is maar net wat je kan missen, wat je wel en niet krijgt en of je zelf kan werken om bepaalde zaken te bepalen.

Wel ga ik mee dat je het beter geleidelijk af kunt bouwen, zodat je je kind nog kunt begeleiden met bepaalde financiele zaken als dat nodig is.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:47

Mijn zakgeld stopte toen ik ging werken. Bijbaantje bij de appie.
kleedgeld heb ik nooit gehad, als ik zelf wilde winkelen kreeg ik wel wat, maar meestal ging ik met mams winkelen ( dan gaf ze ook meer aan me uit :') ).
Ik vind het wel redelijk om op de 18e te stoppen. Als ze maar niet in de knoei komt met de pony. Ik weet niet wat ze normaal gesproken krijgt e wat ze uitgeeft. Dus ka ook niet oordelen of ze genoeg heeft aan haar salaris.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:50

Ik heb nooit kleedgeld gehad, maar gewoon zakgeld.
Net als bij vele in dit topic stopte dat toen ik 18 werd. Bij veel vriendinnen van mij was dat het zelfde dus ik denk dat het heel normaal is, zelf heb ik er niet raar van opgekeken :+