Aangifte doen? [aanrijding, tegenpartij ontkent]

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

Aangifte doen? [aanrijding, tegenpartij ontkent]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 08:52

EDIT: het gaat om afgelopen maandag de 28e] 13.00: ik sta geparkeerd en ineens hoor ik luid gekras + mijn auto gaat trillen. Ik stap uit om te kijken naar de schade en zie twee dikke krassen op mijn spatbord. De auto die mij geschaafd heeft wil in eerste instantie doorrijden.

De meneer besluit toch om uit te stappen maar begint vervolgens te schreeuwen dat hij niks verkeerds heeft gedaan en dat hij mij niet heeft geraakt. Drie omstanders komen naar ons toe en bevestigen dat ze hebben gezien hoe hij mijn auto raakte. Ik kijk naar zijn bumper en zie dikke rode strepen van mijn auto erop zitten. De meneer blijft volhouden dat hij niks heeft gedaan en probeert de getuigen uit te lokken tot een gevecht. Ook heeft hij een aantal familieleden erbij gehaald. Ik vraag hem of we de formulieren zullen invullen maar hij weigert dit, en zegt vervolgens dat we maar de politie moeten bellen.

Oke dan, ik bel de politie. 20 minuten in de wacht gestaan (en veel geld betaald voor dit gesprek), en er werd gezegd dat er politie onderweg is. Helaas hebben ze het erg druk, maar ik begrijp dat een levensbedreigende situatie belangrijker is dan een krasje op de auto. Helaas heeft de politie het zo druk dat ik om 15.00 in de stromende regen nog steeds aan het wachten ben. Ik heb mijn Duitse herder bij me waardoor de man gelukkig niet in mijn buurt durft te komen (anders zou ik niet willen weten wat hij zou doen.. het kwam erg dreigend over hoe hij zich gedroeg tegenover mij en de omstanders). Als deze meneer nou gewoon het schadeformulier had ingevuld en had toegegeven dat hij mij heeft aangereden, dan waren we direct klaar geweest. Maar meneer wilde per se de politie erbij hebben, waardoor we om 15.00 nog steeds aan het wachten zijn.

Uiteindelijk belt de politie ons terug dat het te druk is en dat ze niet langs zullen komen (het was die dag dat het gigantisch regende en de straten blank stonden, dus ik begrijp het wel, maar ik had wel wat hulp kunnen gebruiken in dit geval. Maar goed, niks aan te doen), en dat we alles toch via de verzekering moeten regelen. De man blijft boos en ruzie zoeken dus ik heb een foto van zijn kenteken en zijn schade gemaakt, wat niet meer duidelijk zichtbaar was want ze hebben het grotendeels weggepoetst. Ik heb ook foto's van dat ze naar de punt van hun auto aan het kijken zijn (is soort van indirect bewijs dat ze mij wel hebben geraakt?).

Ik doe mijn hond weer in de auto en loop naar een van de familieleden van de man toe. Het blijkt zijn zoon te zijn, en hij is gelukkig wel in staat tot een normaal gesprek (maar hij was er niet bij op het moment van de aanrijding dus hij is GEEN getuige en kan verder ook geen mening geven of partij trekken - al trekt hij uiteraard partij van zijn vader). Van hem krijg ik zijn telefoonnummer en naam. Helaas wil de vader nog steeds niet meewerken en schreeuwt dat hij zeker niet bang voor ons is en dat hij ook niet gek is om zo'n formulier in te vullen. Ik werd echt gigantisch kwaad maar om dit niet te laten blijken ben ik uiteindelijk maar weg gereden, de politie had toch al gezegd dat ze niet meer zouden komen en de meneer bleef koppig, eigenwijs en een grote mond opzetten. Op het schadeformulier heb ik gezet dat de tegenpartij niet wilde meewerken. Ook heb ik even later nog met de getuigen gesproken en zij hebben een brief geschreven met hun kant van het verhaal, die ik bij de papieren ga doen.

Is het verstandig om aangifte te doen tegen deze meneer? Of is het nutteloos? In hoeverre heb ik '' bewijs ''? Mijn foto's van zijn schade zijn niet duidelijk, die van mij uiteraard wel. Ik ben ook langs een autobedrijf geweest om te kijken naar mijn schade en om het te laten repareren gaat het €700.- kosten. Ze konden helaas geen verfvlekken van de auto van de tegenpartij vinden, dat zal er wel afgeregend zijn tijdens die stortbuien. Wel heb ik drie getuigen, maar is dat voldoende om mijn gelijk te halen? Ik was in principe niet boos op de meneer want zo je auto schaven aan een ander kan iedereen overkomen. Maar de manier waarop hij met ons om ging en direct ruzie ging zoeken, én ook nog eens ontkennen dat hij mij heeft geraakt, dát maakt mij wel boos. Dus: aangifte doen, ja of nee? En wat kan ik doen om sterker te staan t.o.v. de tegenpartij?

Caira

Re: Aangifte doen? [aanrijding, tegenpartij ontkent]

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:55

Bel gewoon en vraag of het kan, bel ook gelijk je verzekering.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 08:57

Verzekering heb ik direct die maandag gebeld, maar vooralsnog hebben ze niet gezegd of ik iets met de politie moet doen of niet. Wel wilden ze dat ik zo veel mogelijk verhaal bij de getuigen zou halen, dat heb ik dus ook gedaan en ik ga NU naar het univekantoor om mijn papieren in te leveren :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:00

Ik zou zeker aangifte doen, dan kun je in overleg met politie papieren invullen en de getuige eventueel op laten bellen door verzekering / politie.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:02

Indienen bij jou verzekeraar, als je all-risk bent, dan daar en anders bij de rechtsbijstand als je die hebt Getuigen verklaringen erbij en je hebt een goede zaak :j

Unive zal dan bij zijn verzekeraar aankloppen en het gaan verhalen
Wat een vervelende situatie zeg :(:) altijd zo jammer als mensen geen verantwoordelijkheid nemen voor hun daden

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:03

(Het lijkt wel alsof er. Drank in spel is.
( je stapt niet uit als je niets geraakt hebt) mar goed kan ok van niet.)
Ik zou gewoon naar de politie gaan en kijken wat ze er mee doen.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:10

Heb je de kenteken van dee tegenpartij wel genoteerd? Dan kom je bij de politie al wel iets verder!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:12

altijd aangifte doen zo kan je eventueel je schade nog terug krijgen via het waarborgfonds

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:18

Met de getuigenverklaring sta je sterk. Je eist en bewijst in deze. Jouw verzekeraar zal de schade (mits casco dekking) de schade verhalen op de tegenpartij.

Aangifte doen is niet perse noodzakelijk. Mocht meneer zijn gedragingen voorzetten zal zijn verzekeraar hem hier op afrekenen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:20

Jenny_S schreef:
altijd aangifte doen zo kan je eventueel je schade nog terug krijgen via het waarborgfonds

Waarborgfonds is niet van toepassing (tenzij hij onverzekerd is dit kun je controleren) de dader is niet onbekend.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:28

Tabaluga12 schreef:
Jenny_S schreef:

Waarborgfonds is niet van toepassing (tenzij hij onverzekerd is dit kun je controleren) de dader is niet onbekend.

Bij mij is uitbetaald terwijl de dader onbekend was, dus zou niet weten waarom niet.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:31

Jenny_S schreef:
Bij mij is uitbetaald terwijl de dader onbekend was, dus zou niet weten waarom niet.

Dat zeg ik juist, de dader is hier NIET onbekend. Gegevens tegenpartij zijn bekend.

Waarborgfonds zou de claim in behandeling kunnen nemen bij aanrijding met motorvoertuig en onbekende dader of onverzekerd voertuig.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:34

Als je het formulier hebt ingestuurd en daarbij wel de gegevens van de tegenpartij hebt (je hebt immers zn kentekenbewijs, je hebt daarnaast de gegevens van zijn zoon) dan komt de verzekering vanzelf wel bij hem uit :-) .
Als hij ook verzekerd is dan wordt het gewoon opgelost tussen de verzekering onderling. Als hij niet verzekerd is wordt het wellicht lastiger :\

Misschien even de politie bellen voor wat informatie of advies?

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 09:35

Tabaluga12 schreef:
Jenny_S schreef:

Dat zeg ik juist, de dader is hier NIET onbekend. Gegevens tegenpartij zijn bekend.

Waarborgfonds zou de claim in behandeling kunnen nemen bij aanrijding met motorvoertuig en onbekende dader of onverzekerd voertuig.

Ik heb het nummerbord van de auto + fotos van de man ernaast + telefoonnummer/naam van de zoon gekregen dus de dader is praktisch gezien wel bekend :)

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:39

Ik zou aangifte doen.
Je geeft zelf aan dat je blij was dat je de herder bij je had, geeft aan dat hij op jou erg bedreigend over kwam. Dit zal ook wel in de getuige verklaringen naar voren gekomen zijn.
Maakt jou verhaal dan alleen maar sterker

knap dat je zo rustig bleef, ik was die kerel allang aangevlogen :o

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:44

Apple schreef:
Als je het formulier hebt ingestuurd en daarbij wel de gegevens van de tegenpartij hebt (je hebt immers zn kentekenbewijs, je hebt daarnaast de gegevens van zijn zoon) dan komt de verzekering vanzelf wel bij hem uit :-) .
Als hij ook verzekerd is dan wordt het gewoon opgelost tussen de verzekering onderling. Als hij niet verzekerd is wordt het wellicht lastiger :\

Ik hoop toch niet dat ze het kentekenbewijs heeft....
Dat ze het nummer heeft van het kenteken is iets logischer :D
Als ik het goed gelezen heeft, heeft TS foto's met het kenteken en de schade genomen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:46

sowieso als hij het formulier niet wil invullen aangifte doen! ookal heb je een kenteken en een telefoonnummer.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:46

Zeker aangifte doen, degene die de aangifte opneemt kan je vertellen wat er verder mee gebeurt. Als er geen reden is voor aangifte zullen ze je dat ook vertellen.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:52

Ik zou zeker aangifte doen, is het niet voor de aanrijding zelf dan zeker voor het bedreigen van jou en de omstanders door deze man.
Dit kun je altijd bij je verklaring doen, foto's en de verklaringen van de getuigen sta je naar mijn idee best wel sterk!
Nee heb je ja kun je krijgen, het gaat om best veel geld en meneer zat gewoon fout.
Laatst bijgewerkt door Karin92 op 31-07-14 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:53

Aangifte doen! :) Je hebt enorm veel gegevens + getuigen.
Ïs dit niet officieel een 'misdrijf'? Doorrijden na aanrijding...?

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:54

Loez, hij is niet weggereden.
Toen bleek dat de politie niet is gekomen is zij zelf weggegaan.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 09:58

Nee, hij wilde eerst wegrijden maar toen hij zag dat de getuigen naar mij toe kwamen en ik fotos van zijn nummerbord wilde nemen, stopte hij toch maar. Blijkbaar voelde hij nattigheid :P

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:59

Maar waar wil je dan aangifte van doen? De schade is een verzekeringszaak, geen politiewerk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:59

jorika1986 schreef:
Apple schreef:

Ik hoop toch niet dat ze het kentekenbewijs heeft....
Dat ze het nummer heeft van het kenteken is iets logischer :D
Als ik het goed gelezen heeft, heeft TS foto's met het kenteken en de schade genomen.

Suffe fout :)) kentekennummer inderdaad :))

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:07

tuurlijk iig aangifte doen van bedreiging en niet mee willen werken bij het schadeformulier.
Als je rechtsbijstand hebt zou ik die ook inschakelen, onder het mom baat het niet schaad het niet.