Glutenvrije vegetarische recepten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Glutenvrije vegetarische recepten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 00:28

Hoi!
Volgend jaar gaan wij met de vriendinnengroep op vakantie.
Ik loop graag op de zaken vooruit :o dus ik bedacht dat ik me vast op recepten moest oriënteren.
Zelf ben ik heel erg vegetariër en een vriendin heeft coeliakie.
Nu ben ik benieuwd of iemand toevallig lekkere recepten weet die ik kan gaan proberen de komende tijd die zowel vega als glutenvrij zijn.
Het hoeven geen hapklare brokken te zijn, dus niet per se dingen van 10 minuutjes werk. Maar ik heb ook geen zin om elke avond een uur bezig te zijn. Afwisseling is perfect :j
Zelf ben ik nogal een kaas (geitenkaas ook, zolang het maar kaas is) en aardappelvreter. Er moet makkelijk groente bij te doen zijn, maar niet per se in het gerecht omdat het voor zoveel mensen lastig is een aantal dingen te vinden die we allemaal lekker vinden.
Op google heb ik ook gezocht maar ik vind vooral dingen als: 'Wafels' En dan een uitleg hoe je wafelbeslag moet maken met als enige verandering glutenvrij meel ipv glutenmeel.
Bedankt voor jullie inspiratie alvast! :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 00:33

Mijn advies is probeer te bedenken wat je zou willen maken zonder de beperkingen, en kijk wat je in het recept aan kunt passen zodat het wel legaal is. :)
Ik mag zelf geen melk, gluten, soja en verder ik beperk varkensvlees en koolhydraten/witmeel/brood.
Lijkt veel, maar ik doe alles op de bovenstaande manier en dat gaat prima. :)

Zeker alleen glutenvrij moet prima te doen zijn hoor, zeker als je zonder pakjes kookt!
Enige lastige is dat als je vleesvervangers gebruikt dat dat waarschijnlijk glutenvrij lastig is.
http://www.livaad.nl/Startbb.htm
Op livaad.nl kun je kijken per product/super wat waar wel en niet in zit, wel altijd nalezen of ze de receptuur niet veranderd hebben.
Verder heeft Consenza blikken soep glutenvrij, zou je er ook voor kunnen kiezen daar een vega variant van te nemen als ze die hebben, glutenvrij brood mee en je hebt een simpele maaltijd voor een dag.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 27-07-14 00:36, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 00:33

Ik zou vooral je vriendin vragen, want het is voor haar makkelijker het te bedenken dan voor jou. Tenminste... Ik weet zelf heel makkelijk hoe ik mijn dieet ook zo vegetarisch kan maken. Dat is secondenwerk namelijk := omdat het zo enorm goed in het systeem zit.

Stamppot is trouwens sowieso erg makkelijk. Kun je vlees / vervangers apart serveren. Maar aardappels en groente zijn immers geen probleem.

elenaMM77

Re: Glutenvrije vegetarische recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 00:42

ik zou kiezen om glutenvrij te koken
en vlees/vis los te serveren, en vleesvervangers los
zodat jij sowieso vegarisch kunt eten,
zonder dat je het risico loopt dat in je vleesvervanger gluten zitten.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 02:40

Oh ik was vergeten te vermelden dat ik helemaal niks met vlees wil :+
Dus dat het vlees met kaas ofzo vervangen moet worden op de dagen dat ik kook.
Ik ga het natuurlijk sowieso aan haar vragen maar ik loop graag op de dingen vooruit en zo heb ik vast ideeën en dingen die ik haar voor kan leggen zodat het weer makkelijker is. Niet dat we opeens een week van te voren denken dat we het eten enzo niet goed geregeld hebben. We vergeten altijd dat soort dingen namelijk :=

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 02:47

Nogmaals dan doe je dat.. Glutenvrij is geen rocketsience, en vega weet je zelf al. Een aardappel, groente, fruit, rijst, eieren, enkele kruiden en bepaalde mixen, melkproducten/kaas, dat zijn geen gluten. Pasta en spaghetti is glutenvrij te koop dus dat is ook simpel. In spaghettisaus heeft mijn vriend wel eens eieren gedaan, erdoor geroerd op het laatst, dat was heerlijk en is ook weer wat anders.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 10:28

moonfish13 schreef:
Nogmaals dan doe je dat.. Glutenvrij is geen rocketsience, en vega weet je zelf al. Een aardappel, groente, fruit, rijst, eieren, enkele kruiden en bepaalde mixen, melkproducten/kaas, dat zijn geen gluten. Pasta en spaghetti is glutenvrij te koop dus dat is ook simpel. In spaghettisaus heeft mijn vriend wel eens eieren gedaan, erdoor geroerd op het laatst, dat was heerlijk en is ook weer wat anders.

nouuuuuuuuuuuuu als je er voor het eerst mee te maken krijgt, dan kun je wel eens aan het puzzelen zijn..geen tarwe/tarweproducten, is nog niet zo ingewikkeld.. gebruik niet zomaar zakjes/sausjes.. is ook nog vrij simpel..

maar ik herinner mij een vakantie naar frankrijk met mijn zusje (mag geen gluten). De verhuurdster van de gite kookt graag en goed. we gingen met pasen, dus echte lekkere wildschotel met wild zwijn op de planning.. goed aangegeven 'glutenvrij', waar ze zich echt even in moest verdiepen in verband met de receptuur (sausje aanmaken met gewone bloem, natuurlijk no go en dergelijken) en ze was er ook niet bekend mee.. dus om uitgebreid te koken was even puzzelen en uitzoeken vertelde ze ons..
maar ook vertelde ze dat ze nog bijna op het eind geblunderd had.. Namelijk: toevoegen van bouillonblokje.

bouillonblokjes bewaarde ze niet in verpakking, slechts in de folietjes in een bakje. dus geen ingrediënten en die had ze niet opgezocht.. ze vertelde dat ze m min of meer al had losgelaten en in een reflex met haar andere hand opving voor hij in de stoof viel. daarna zocht ze het alsnog op en jawel, de meeste bouillon is niet glutenvrij. omdat ze bij god niet meer wist welke soort het was, heeft ze het maar opgelost met een zelf gefabriceerd kruidenmengsel dat bij benadering de smaken bevatte van bouillonpoeder..

-----

basic koken is inderdaad geen probleem.. maar als je echt wat complex op tafel wil zetten, moet je toch even achter je oren krabben als je zelf geen coeliakie hebt. als je het wel hebt, ja dan ben je er in no time wel achter.. maar als je af en toe kookt voor iemand, dan is het iets minder rocket science..

in mijn opinie is het gewoon goed opletten bij het boodschappen doen (koker voor, niet lijder aan.. en slechts af en toe kokend), ik zorg gewoon dat ik geen verkeerde ingredienten meeneem ook niet voor mijzelf en geen mengels of zakjes/pakjes uit mijn eigen voorraad gebruiken zodat ik ook geen vergissingen kan begaan.. heb er daardoor zelf ook nooit een vergissing mee begaan.

paardenrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 10:49

Ik heb zelf erg veel aan de site: www.glutenvrijekinderen.nl
Staan heel veel recepten op én iedere week veranderen ze de recepten.
De recepten zijn heel divers; voorgerechten, hoofdgerechten, enz.
Ook vegatarisch en/of lactosevrij ed.
Je zou deze site in de gaten kunnen houden en de bruikbare recepten uitprinten dan heb je nog een jaar de tijd om veel lekkere recepten te verzamelen.
succes!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 10:50

vuurneon schreef:
Ik zou vooral je vriendin vragen, want het is voor haar makkelijker het te bedenken dan voor jou. Tenminste... Ik weet zelf heel makkelijk hoe ik mijn dieet ook zo vegetarisch kan maken. Dat is secondenwerk namelijk := omdat het zo enorm goed in het systeem zit.

Stamppot is trouwens sowieso erg makkelijk. Kun je vlees / vervangers apart serveren. Maar aardappels en groente zijn immers geen probleem.

Beste tip :)

Zoals al genoemd is... als je gewend bent basis uit zakjes/pakjes te gebruiken (basis voor saus, nasikruiden, boemboe, bouillonblokjes ed) dan kan het puzzelen zijn als je niet gewend bent glutenvrij te koken....
En eerlijk gezegd, als glutenvrij persoon, vind ik het lastig iemand te vertrouwen wat betreft 'puzzelen' lol.

Ofwel laat je vriendin de ingredienten bepalen, er zijn glutenvrije bouillonblokjes, ketjap, boemboe's etc te verkrijgen maar het meerendeel is dit niet. Voor jou zal het een uitzoekwerk zijn (ook omdat de labels niet altijd kloppen, glutenvrij label wil nl niet per definitie zeggen dat het ook tarwezetmeelvrij is, en sommigen zijn ook gevoelig voor tarwezetmeel, sommigen kunnen tarwezetmeel wel verdragen, en sommigen kunnen het wel verdragen maar in kleine mate omdat het een stapeleffect heeft), terwijl je vriendin precies kan grijpen/kopen/aangeven welk specifiek bouillonblokje bijv. gehaald moet worden. (knorr kippebouillon bijv.)

Als je wel gewend bent te koken van 'scratch', dus zelf bouillon trekken, zelf rough maken voor een sausje enz dan is het geen probleem, dan kan je gewoon vervangen.

Vleesvervangers zijn eigenlijk niet glutenvrij te krijgen, in de zin van voorgeprepareerde vleesvervangers (burgers, vega gehakt enz)

Oh en houdt er rekening mee dat glutenvrij deeg/beslag zich niet hetzelfde gedraagt als gewoon beslag met gluten >.<

Braziliaanse kaasbroodjes zijn lekkere tussendoortjes en/of broodjes bij soep/maaltijd en makkelijk glutenvrij te maken en zeer veel recepten van te vinden... en zijn ook vega :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 10:54

Annemiek80 schreef:

lol, ja, laat je vriendin/zusje de ingrediënten meenemen..

vergeet haar ook niet te dwingen de ingrediënten weer mee terug te nemen.

voor je het weet staan je toch al veel te kleine kastjes/plankjes vol met producten die je zelf niet gebruikt of heb je van alles twee soorten staan :P

btw, wat moet er met die (inmiddels kartonachtige, uitgedroogde) jumbo oats gebeuren die hier nog staan ;)..

verder hou ik wel van je hoor O:)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 11:00

Annemiek80 schreef:
Vleesvervangers zijn eigenlijk niet glutenvrij te krijgen, in de zin van voorgeprepareerde vleesvervangers (burgers, vega gehakt enz)

Er zijn er een paar:
- de groentevariant van de AH, die zijn er in 3 soorten. Die zijn best goed te doen. Onbewerkte tofu kan ook.
- de biologische winkel (tenminste hier) heeft overheerlijke falafelballetjes.

Maar dan houdt het ook wel ongeveer op.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 11:03

Shadow0 schreef:
Annemiek80 schreef:

Er zijn er een paar:
- de groentevariant van de AH, die zijn er in 3 soorten. Die zijn best goed te doen. Onbewerkte tofu kan ook.
- de biologische winkel (tenminste hier) heeft overheerlijke falafelballetjes.

Maar dan houdt het ook wel ongeveer op.

Ah dat wist ik dan weer niet... maar ja ik eet ook niet vegetarisch (vind gv al beperkend genoeg lol), onbewerkte tofu wist ik inderdaad... daarom noemde ik ook 'voorgeprepareerde'
maar goed dat ik het weet, zal er eens op letten of ik ze kan vinden

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 11:30

Ts, heel eerlijk zou ik gewoon voor de mensen die vleeseten gewoon vlees maken. Ik heb ook een dieet en dat is nou 1 van de weinige dingen waarin ik dus niet beperkt ben. Dus als je vriendin wel graag wat vlees erbij wil van mij part om de dag, zou ik daar echt niet moeilijk over doen. Vlees en de vervanger kun je immers zo even apart bakken van je vega dingen. Dus even goed overleggen en ook compromissen sluiten daarin want je vriendin mag absoluut niet in aanraking komen met gluten (dus alles strikt gescheiden houden! Dus niet even met jouw mes in de jam zitten, terwijl jij net je boterham al hebt gesmeerd en zij moet ook van die jam gebruik maken) maar jij kan anderen wel gewoon vlees laten eten als ze het willen immers. Bedenk dat je met een glutenvrij dieet al vrij beperkt bent en als je (onbewerkt) vlees weghaalt dat je nou net een groep weghaalt waar eigenlijk geen beperkingen in zitten (maar als zij ook een week vega wil eten, prima natuurlijk). Dus nogmaals de tip; laat haar maar wat bedenken en ondersteun daarin. Want het is voor haar echt makkelijker dan voor jou en ik vermoed ook fijner voor haar.

Het koken is inderdaad niet zo'n ramp maar je moet zo ongelooflijk bij alles nadenken ivm preventie van overbrengen van gluten.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 11:52

elenaMM77 schreef:
voor je het weet staan je toch al veel te kleine kastjes/plankjes vol met producten die je zelf niet gebruikt of heb je van alles twee soorten staan :P

btw, wat moet er met die (inmiddels kartonachtige, uitgedroogde) jumbo oats gebeuren die hier nog staan ;)..

vuurneon schreef:
T (dus alles strikt gescheiden houden! Dus niet even met jouw mes in de jam zitten, terwijl jij net je boterham al hebt gesmeerd en zij moet ook van die jam gebruik maken)

Dit is dus waarom mijn zus (elena dus) verschillende dingen in huis heeft staan die ze normaal niet heeft, of nu dubbel heeft :P

Dit geldt btw ook voor botervlootjes, handigst is gewoon vriendin haar eigen botervloot/jam/pindakaas/roomkaas (voor op toastje enz) te hebben/geven, want met een groep kun je er donder op zeggen dat het mis gaat ergens.

Iets anders wat op vakantie vaak gegeten wordt is stokbrood...
Maar ik als gv persoon kan behoorlijk de kriebels krijgen van al die kruimels lol, een paar kruimels die per ongeluk in de bak salade terecht komen (bijv. stokbrood/broodplankje aangeven aan een ander over de salade heen)... en die bak is gelijk uitgesloten van jouw menu.

BBQ ..., typisch vakantie eten is op de normale manier bijna geen optie voor iemand die gv is, of alles wat op de gril/plaat terecht komt moet glutenvrij zijn, of je moet een apart alu bakje/schaal gebruiken voor het gv vlees en apart bestek
En zo zijn er veel dingen waar je dus rekening mee moet houden. Iemand die glutenvrij eet weet dit soort dingen prima en kan het goed in de gaten houden of het goed gaat, maar alleen als ze dus bij de voorbereiding al betrokken wordt

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 12:00

Ik wil echt absoluut niks met vlees te maken hebben. Dus dat ik dat ga maken is geen optie. :o
Maar goed daarom kook ik ook niet elke dag natuurlijk. Ik weet wel ongeveer wat ze wel en niet eet maar ik ga haar er natuurlijk in betrekken voordat ik per ongeluk iets begluut koop :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 12:06

Het probleem is dus niet eens zozeer de boodschappen doen maar alles strikt gescheiden houden. Want als jullie samen eten moet je er behoorlijk bij nadenken om al bij wijze van niet met jouw brood over haar boterham heen te hangen omdat er een kruimel om kan komen.

Wij hadden als mijn tante kwam (leuk joh! Ik had namelijk weer een ander dieet :') dus mijn ouders kochten zich suf :') ) een aparte plank in de koelkast puur voor haar, maar ook opvallend bestek erbij zodat je niet per ongeluk haar gebak kan snijden met het andere mes, die al gebruikt was voor mijn gebak. Alles apart verpakt, zodat het ook absoluut niet tegen iets met ook maar een spoortje gluten aan kon liggen. En geloof mij; als je gluten mag eten, ga je echt niet vrijwillig glutenvrij brood eten :=

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 12:52

Nee dat geloof ik wel haha.
Maar met dingen in het avondeten ofzo moet het toch lukken?
Ze heeft sowieso zelf altijd een bak met alle gv spul.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:18

ZeSteigert schreef:

zelfde 'gevaren'.

als jij op de snijplank s ochtends stokbrood gesneden hebt, zitten er gegarandeerd gluten in de krassen.. die borstel/schrob je er ook niet even uit... over het algemeen zal men niet direct ziek worden van dat soort hoeveelheden, maar toch

Citaat:
Ik wil echt absoluut niks met vlees te maken hebben. Dus dat ik dat ga maken is geen optie. :o
Maar goed daarom kook ik ook niet elke dag natuurlijk. Ik weet wel ongeveer wat ze wel en niet eet maar ik ga haar er natuurlijk in betrekken voordat ik per ongeluk iets begluut koop :)

dat je niets met vlees te maken wilt hebben ok..

maar dan zou ik haar aanbieden dat zij kookt en eventueel vlees voor zichzelf maakt..
je kunt moeilijk verwachten dat ze naast een beperking, die medisch noodzakelijk is.

zich ook beperkt op andere gebieden, omdat dit voor jou een principe kwestie is..
ik zou met name het eiwit in het avondeten aan je vriendin overlaten.

zoals ik aangaf mijn zusje heeft coeilakie.. ik zal het niet in mijn hoofd halen om andere producten die glutenvrij zijn, zomaar uit haar dieet te schrappen alleen omdat ik ze zelf niet lust of wil..

heb zelf een pesthekel aan tomaten, ik lust ze niet, ik wordt letterlijk beroerd van de lucht.. ik haal ze abosoluut niet in huis. maar als zij hier is en een boerenomelet met tomaten en spek wil als lunch terwijl ik brood eet.. dan ga ik haar niet tegenhouden.. als de tomaat mij teveel wordt ga ik wel een blokje om.

naast het 'glutenprobleem' kunnen mensen met coeilakie ook issues hebben met het opnemen van bepaalde stoffen. ik ga dus niet lukraak dingen van het menu mikken, zonder te weten of die niet wellicht juist nodig zijn..

vergeet niet dat vlees bijvoorbeeld een goede ijzerbron is, en wie weet is jouw vervangende ijzerbron niet geschikt, omdat het slecht wordt opgenomen of slecht verteerd.

veel weet ik niet af van welke stoffen er minder goed opgenomen en of iedere vervanger wel of niet geschikt is.. dat zul je echt aan je vriendin zelf moeten vragen.. het ene lichaam is het andere niet.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 13:35

elenaMM77 schreef:
ZeSteigert schreef:

zelfde 'gevaren'.

als jij op de snijplank s ochtends stokbrood gesneden hebt, zitten er gegarandeerd gluten in de krassen.. die borstel/schrob je er ook niet even uit... over het algemeen zal men niet direct ziek worden van dat soort hoeveelheden, maar toch

Citaat:

dat je niets met vlees te maken wilt hebben ok..

maar dan zou ik haar aanbieden dat zij kookt en eventueel vlees voor zichzelf maakt..
je kunt moeilijk verwachten dat ze naast een beperking, die medisch noodzakelijk is.

zich ook beperkt op andere gebieden, omdat dit voor jou een principe kwestie is..
ik zou met name het eiwit in het avondeten aan je vriendin overlaten.

zoals ik aangaf mijn zusje heeft coeilakie.. ik zal het niet in mijn hoofd halen om andere producten die glutenvrij zijn, zomaar uit haar dieet te schrappen alleen omdat ik ze zelf niet lust of wil..

heb zelf een pesthekel aan tomaten, ik lust ze niet, ik wordt letterlijk beroerd van de lucht.. ik haal ze abosoluut niet in huis. maar als zij hier is en een boerenomelet met tomaten en spek wil als lunch terwijl ik brood eet.. dan ga ik haar niet tegenhouden.. als de tomaat mij teveel wordt ga ik wel een blokje om.

naast het 'glutenprobleem' kunnen mensen met coeilakie ook issues hebben met het opnemen van bepaalde stoffen. ik ga dus niet lukraak dingen van het menu mikken, zonder te weten of die niet wellicht juist nodig zijn..

vergeet niet dat vlees bijvoorbeeld een goede ijzerbron is, en wie weet is jouw vervangende ijzerbron niet geschikt, omdat het slecht wordt opgenomen of slecht verteerd.

veel weet ik niet af van welke stoffen er minder goed opgenomen en of iedere vervanger wel of niet geschikt is.. dat zul je echt aan je vriendin zelf moeten vragen.. het ene lichaam is het andere niet.

Ik ga het er zeker over hebben maar mijn vriendinnen weten dit van mij. En ik kan ze moeilijk zelf laten koken elke dag. Dat ik goed moet oppassen weet ik. Ik ken de gevaren van het gv dieet en hoe makkelijk je per ongeluk 1 piepklein gluutje ergens in kan doen. Daar gaan we het zeker goed over hebben en daar is dit topic ook niet voor bedoeld. Ik zou gewoon graag recepten zien die toevallig glutenvrij en vega zijn die jullie nog weten ofzo. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:55

Vriendin lijst laten maken van wat ze wel mag eten is waarschijnlijk een stuk simpeler dan het nadruk leggen op wat niet mag. Het enkel wat niet mag weglaten is ook niet altijd een optie.

Gluten en zetmeel hebben ook verwantschappen en daarom kan die hele voedselgroep wel eens problemen gaan geven. Dat sluit dan eigenlijk niet alleen de gluten houdende granen uit, maar ook alle vervangende (mais, rijst boekweit), aardappelen en peulvruchten (die je als vega weer meer in je dieet hebt zitten).

Hier een snel receptje wat ik nog wel eens maak als ik geen zin heb om te koken :
groente als bv worteltjes in hapklare stukjes net beet gaar koken (3-5 min)
En saus van creme fraiche, uien, champignons, blauwaderkaas, geraspte kaas en wat vers gemalen zwarte peper. :9
Je kan er los pasta bij koken als je dat zou willen, anders extra groente rekenen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:12

tamary schreef:
Dat sluit dan eigenlijk niet alleen de gluten houdende granen uit, maar ook alle vervangende (mais, rijst boekweit), aardappelen en peulvruchten (die je als vega weer meer in je dieet hebt zitten).

voor zover ik weet mogen die allemaal wel, zeker de aardappels, peulvruchten, rijst.. mais volgens mij ook, boekweit niet zeker maar volgens mij ook..

je haalt twee verschillende dingen door elkaar denk ik?

gluten is een groep eiwitten die iemand niet kan verdragen
zetmeel zijn koolhydraten (suikers).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:19

Nee, er zit een verwantschap in waardoor je als je gevoelig bent voor de gluten dat ook voor andere producten in die "groep" kan zijn/worden. Rest van de uitleg heb ik niet voor je, het is mijn vakgebied geheel niet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:30

maar goed on topic:

receptje: niet zo ierse stew a la tante elena

750 gram stoofvlees/hachevlees/sudderlappen
1000-1250 gram geschilde aardappelen (afhankelijk wat je lekker vind).
1 pak hutspot groenten (of schraap zelf wortels en maak uien schoon) van tenminste 400 gram, meer naar behoefte.
1/2 witte kool
2 blokjes glutenvrije rundvleesbouillon, 3 blokjes glutenvrije kippenbouillon (vraag dit absoluut na bij iemand met coeliakie, niet alle pakjes kloppen en dit is een risicofactor aan het recept.)
1 flesje rode wijn .... niet glutenvrij: 1 flesje donker bier (zelf gebruik ik het liefst killkenny).

1 hele grote soeppan of hoge braadpan (reken maar dat je de deksel moet aanstampen in deze hoeveelheden.. ik vind het echter makkelijker met deze hoeveelheden, dan hoef ik niet na te denken)

lijkt heel veel werk, maar eigenlijk is het superweinig werk, alleen wat tijd.
---------------------------------------------------------------------------------------------

-braad het vlees aan op hoog vuur (let op, Niet door bloem halen zoals mensen vaak doen! ivm gluten)
-blus het af met een 200- 300 ml wijn (of niet glutenvrij 1/2-2/3 flesje bier) (naar smaak en drink de rest lekker zelf op, bewijs wegwerken dat bier in omloop is ;) ) en voeg een beetje water toe zodat er voldoende vocht in de pan staat.
-laat het 45 minuten pruttelen
-mik daarna de aardappelen erop. vul aan met water totdat de aardappelen net onder staan en voeg de bouillon blokjes toen 1:3, bewaar het laatste rundvleesblokje, die kun je altijd nog gebruiken als je je bouillon toch te licht vindt.
-laat dit 45 minuten pruttelen
-mik het stamppot pakket bovenop de aardappelen.
-laat het 30 minuten pruttelen

hoe weet je nu wanneer het gaar is.. simpel, als het vlees boven komt drijven (van onder af dus) dan is het vlees gaar, je aardappels zijn het zeker en de groenten hebben toch nog even.

- snij de witte kool in kleine reepjes (breedte naar smaak) en snij die reepjes half door (breedte). mik die boven op het hutspot pakket en laat het nog 15 minuten staan op laag vuur.
- schep het geheel voorzichtig om..

zit je pot zo vol (gebeurd mij altijd) dat het water tot de rand staat en de witte kool er half bovenuit steekt, schep dan voorzichtig een deel over in een andere pan zodat je de originele pan makkelijker kunt doorscheppen.

vul de borden en mik daarna het tweede pannetje terug in het eerste.

eet smakelijk..

aantal porties: 12-14
gemiddelde kosten: 11 euro (met hutspot pakket dus, zelf aan de slag zal niet heel veel schelen).
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 27-07-14 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:46

Elena: het ziet er alleen niet heel erg vegetarisch uit ;) Bovendien is bier niet altijd een goed idee.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 14:52

Shadow0 schreef:
Elena: het ziet er alleen niet heel erg vegetarisch uit ;) Bovendien is bier niet altijd een goed idee.

hmm lol.. sorry, die bier bij glutenvrij vervangen door rode wijn.. zal het even aanpassen..

met bier maak ik m voor mijzelf lol..

vegetarisch is ie inderdaad niet.. was ik efkes vergeten.. maar voor de andere coeliakie 'patienten' wellicht wel een goede optie.