Ex gaat trouwen, gevolgen hypotheek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jiskaa

Ex gaat trouwen, gevolgen hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 09:51

Hallo allemaal,

Mijn ex en ik hebben in 2010 samen een huis gekocht. Hypotheek staat op beide namen. Hij woont met zijn nieuwe vriendin in dat huis en zij betalen alles, ik betaal nergens meer aan mee. Nu is het zo dat mijn ex gaat trouwen. Wat voor gevolgen heeft dit voor mij? Als zij trouwen in gemeenschap van goederen, wordt zijn deel dan hun deel? Of wordt mijn deel automatisch haar deel? Zijn er nog meer opties?

Uitkopen hebben we niet gedaan omdat hij alleen de hypotheek niet kan dragen, mocht het huis verkocht moeten worden blijft er een restschuld achter, waar ik dan natuurlijk voor de helft ook voor opdraai.

Ik hoopte dat er hier misschien mensen zijn die er meer verstand van hebben dan ik.

Alvast bedankt.

Brainless

Re: Ex gaat trouwen, gevolgen hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:56

Als hij trouwt in gemeenschap van goederen (en ik denk zelf niet dat zij dat doen..) dan is de helft van bezit/schuld ook van haar.
Dus 1/4 van het huis.

Misschien kunnen ze nu wel de hypotheek overnemen (als zij ook inkomen heeft)?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:57

Hmm ik zou eens informeren bij je bank. Ik zou er zelf niet zo blij mee zijn, zij hebben nu de lusten en als het verkocht wordt jij de lasten... Verder hebben jullie een overlijdens risico verzekering afgesloten voor het huis? Dan zou ik ook daar even goed naar laten kijken. Neem aan dat jij niet je hele leven verantwoordelijk wil blijven voor de hypotheek...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:58

MarjanB schreef:
Hmm ik zou eens informeren bij je bank. Ik zou er zelf niet zo blij mee zijn, zij hebben nu de lusten en als het verkocht wordt jij de lasten... Verder hebben jullie een overlijdens risico verzekering afgesloten voor het huis? Dan zou ik ook daar even goed naar laten kijken. Neem aan dat jij niet je hele leven verantwoordelijk wil blijven voor de hypotheek...

De ex betaald alles aan het huis (hypotheek en woonkosten).
Dus TS heeft niet de lasten!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:59

Brainless schreef:
MarjanB schreef:

De ex betaald alles aan het huis (hypotheek en woonkosten).
Dus TS heeft niet de lasten!

TS is wel verantwoordelijk.
Dus als ex (door wat voor reden dan ook) niet meer betaalt, dan moet TS daarvoor opdraaien.

Apple

Re: Ex gaat trouwen, gevolgen hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:01

TS zal die hypotheek van haar naam af moeten laten halen zodat ze niet meer hoofdelijk aansprakelijk is. Misschien even bellen met de bank?

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 10:02

Klopt. Als het huis verkocht wordt, komt er ook een gedeelte restschuld mijn kant op. Er is inderdaad ook een overlijdens risico verzekering, maar als zij samen de hypotheek overnemen, dan zou ik die toch gewoon stop kunnen zetten?

Ik moet maar eens een beetje gaan polsen of zij samen de hypotheek over kunnen nemen denk ik. Dan zijn er 2 inkomens, dan moet dat vast lukken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:03

dammie1 schreef:
Dus als ex (door wat voor reden dan ook) niet meer betaalt, dan moet TS daarvoor opdraaien.

Daarom gaf ik al aan dat hi nu waarschijnlijk wel de hypotheek op zijn naam kan krijgen.
Helemaal als hij aan kan tonen dat hij de laatste tijd alle lasten alleen betaald.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:05

dammie1 schreef:

Maar dat is het gevolg van het tekenen bij de notaris dat ze in 2010 hebben gedaan.
Mijn advies is: regel dit zsm en verkoop desnoods het huis en neem je verlies.
Ik sta persoonlijk aan de andere kant, dus de ex van mijn partner woont niet meer in hun gezamelijke huis en wij wel en de ex is getrouwd etc. Precies andersom dus.
Deze ellende duurt al 8 jaar en de advocaten hebben er inmiddels duizenden euro's aan verdiend en we zijn er nog niet uit....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:05

Brainless schreef:
dammie1 schreef:

Daarom gaf ik al aan dat hi nu waarschijnlijk wel de hypotheek op zijn naam kan krijgen.
Helemaal als hij aan kan tonen dat hij de laatste tijd alle lasten alleen betaald.

Dat laatste, daar heeft de bank "niets mee te maken" iig, dat is wat mijn partner toen verteld is. Hij betaald al 8 jaar alles....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:07

Liezel1 schreef:
Dat laatste, daar heeft de bank "niets mee te maken" iig, dat is wat mijn partner toen verteld is. Hij betaald al 8 jaar alles....

Dat kun je vaak dus wel.

Mijn nichtje betaalde ook alles van haar inkomen, en na 1 jaar kon zij aantonen dat ondanks dat ze een te laag inkomen had voor de hypotheek, ze toch alles kon betalen.
Hierdoor kon het dus wel.

TS hebben jullie NHG?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:07

Wat is de reden dat de nieuwe partner zich niet in wilt kopen?

Zij kan jouw deel van de hypotheek op zich nemen zodat jij ontslagen wordt uit de hoofdelijke aansprakelijkheid. Zo heb je geen restschuld en is de overdrachtsbelasting ook maar beperkt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:08

Brainless schreef:
Liezel1 schreef:

Dat kun je vaak dus wel.

Mijn nichtje betaalde ook alles van haar inkomen, en na 1 jaar kon zij aantonen dat ondanks dat ze een te laag inkomen had voor de hypotheek, ze toch alles kon betalen.
Hierdoor kon het dus wel.

TS hebben jullie NHG?

Brianless, is dat zo? Mijn ex betaald nu ook al een jaar lang alles zelf, zitten nu in NHG traject namelijk.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:09

Jiskaa schreef:
Klopt. Als het huis verkocht wordt, komt er ook een gedeelte restschuld mijn kant op. Er is inderdaad ook een overlijdens risico verzekering, maar als zij samen de hypotheek overnemen, dan zou ik die toch gewoon stop kunnen zetten?

Ik moet maar eens een beetje gaan polsen of zij samen de hypotheek over kunnen nemen denk ik. Dan zijn er 2 inkomens, dan moet dat vast lukken.

Hoe wel rekening met het volgende:
Die overlijdensrisicoverzekering, die betaalt hij nu begrijp ik.
Zit hier een polis bij die uitkeert bij verkoop van het huis?
Dus niet alleen overlijdensrisicoverzekering deel, maar ook spaardeel of beleggingsdeel?
Want als dat het geval is, heb je de poppen al aan het dansen..

Deze polis is dan nl vaak verpand aan de hypotheek en lost dus het deel dat in de jaren is opgebouwd door maandelijkse inleg, in op de onderwaarde.
Echter, als híj degene is die al tijd heeft ingelegd, heb je een "probleem".
Hij zal er denk ik niet mee akkoord gaan dat jij niets aan deze polis hoeft te betalen, maar dat we jullie gezamelijke restschuld lager wordt door de uitkering hiervan.
Vermoedelijk zal hij de helft van de waarde of de helft van de inleg van de afgelopen jaren aan je terugvragen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:10

Dit jaar is de NHG veranderd, en als 1 partner de hypotheek kan betalen kant het zijn dat de restschuld (voor een gedeelte) wordt kwijtgescholden.

Je mag niet meer zomaar het huis verkopen (en de restschuld door NHG laten betalen) als 1 partner de hypotheek kan betalen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:11

Met zijn drieën naar de bank en kijken of zij jouw deel kan overnemen. Uitkopen houdt bij een restschuld eigenlijk in dat jij aan hun zou moeten betalen - misschien dat dat bedrag ook bijdraagt aan het overnemen van de rechten en plichten.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 10:15

NHG volgens mij niet, maar dat weet ik niet zeker. Achteraf heb ik enorm spijt van samen een hypotheek aangaan, ik heb er namelijk totaal geen verstand van. Maar dat is achteraf gepraat. De hypotheek is geregeld door een onafhankelijke partij toendertijd, dus daar zal ik ook contact mee opnemen van de week. Mijn ex heeft gister zijn aanzoek gedaan, dus voordat ze trouwen zijn we nog wel even een periode verder :') Wilde nu al wat info gaan inwinnen.

De overlijdens risico verzekering betalen we allebei. Ik betaal een bepaalde premie voor wanneer hij overlijd, en hij betaalt een premie voor mijn overlijden. Er wordt iets van 75.000 euro uitgekeerd voor de hypotheek bij overlijden. Dus weet niet of dit een probleem is? We betalen allebei, dus dat lijkt me niet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:17

@brainless, zo makkelijk gaat dat tegenwoordig niet meer de regels zijn flink aangescherpt. dat je het kan betalen zegt niet dat de bank ook vind dat je het kan betalen. Helaas.

Wat ik bedoel met de lasten voor TS is dat zij alsnog aansprakelijk blijft met een restschuld terwijl ze nu de lusten niet heeft van het huis.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:19

Pfff wat een ellende en ik kan t weten zit r al 5 jaar in... huis staat te koop, hij woont er inmiddels getrouwd samen. Hij kan alleen vrijwillig jouw kwijtschelden ( wat mijne weigert want dan heeft hij straks de rest schuld alleen) we hebben NHG maar die doet niets voor mij omdat HIJ genoeg verdient... word t huis straks verkocht zal ik een schuld van zon 10.000.- hebben en ws de schuldsanering in moeten... :(

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 10:20

MarjanB schreef:
Wat ik bedoel met de lasten voor TS is dat zij alsnog aansprakelijk blijft met een restschuld terwijl ze nu de lusten niet heeft van het huis.

Is ook een discussie punt geweest in het begin, ik wilde verkopen, hij niet. Toen hebben we besloten het toch maar zo te houden als het is, maar nu verandert er natuurlijk wel wat. Als zij gaan trouwen, wil ik toch echt wel van die hypotheek af, one way or another. Maar dwingen tot verkoop gaat me ook niet lukken. Dus hopelijk willen ze samen die hypotheek overnemen :)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:20

Huis van je naam af, gaat tegenwoordig niet zo makkelijk meer. Zit beetje in het zelfde schuitje. Ik kan ( nu helemaal door geen baan meer hebben ) de hypotheek niet alleen dragen en mijn ex ook niet. Ik ben het huis uit, ex zit er nog in. Huis staat te koop en moet bij elke geïnteresseerde met de bank overlegd worden, om aanspraak te kunnen maken op de NHG. Bij verkoop hebben wij ook een restschuld.

Enige wat je zou kunnen doen is met z'n 3e naar de bank of hypotheker gaan om te kijken of je dit zo kan regelen, anders even inlichtingen inwinnen bij het rechtsloket of advocaat.
Laatst bijgewerkt door jSophiaF op 23-07-14 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:21

TS jullie zijn al even uit elkaar?
Dan is het zeker verstandig dat je eens om de tafel gaat en de boel bespreekt.
Laat jezelf ook goed inlichten wat er wel en niet mogelijk is en wat voor hypotheek je nu precies hebt.
Voor dat laatste kun je een gesprek aanvragen bij je hypotheekverstrekker (of tussenpersoon).

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:22

Van hypotheken weet ik niet veel maar w.b. je pensioen is het heel gunstig dat je ex opnieuw trouwt. Misschien een kleine opsteker.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 10:24

Wij zijn nu anderhalf jaar uit elkaar. Ik ga inderdaad nog contact opnemen met onze hypotheek tussenpersoon, maar wilde niet helemaal als een leek overkomen, dus vandaar mijn topic. Iedereen al heel erg bedankt voor de reacties! Super blij dat jullie zo meedenken, ben toch een beetje overrompeld.
Met z'n 3en om de tafel zie ik niet zo 1 2 3 gebeuren, maar het valt te proberen.

@Girlyggirl
Wat naar zeg! Hopelijk kunnen wij het hier een beetje netjes oplossen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:24

UK_eef schreef:
Van hypotheken weet ik niet veel maar w.b. je pensioen is het heel gunstig dat je ex opnieuw trouwt. Misschien een kleine opsteker.

Hangt er vanaf.
Als ze niet getrouwd waren, en er is niets geregeld verder, dan zijn de beide pensioenen apart.