reëel salaris secretaresse

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

reëel salaris secretaresse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 08:05

Goedemorgen!

Omdat het momenteel erg rommelt bij ons op het werk en het erg onzeker is of ik na mijn zwangerschapsverlof mijn baan kan behouden, ben ik een beetje aan het rondkijken naar vacatures op internet. Overigens hoop ik gewoon mijn huidige baan te kunnen behouden, ik werk hier al een behoorlijke tijd, zit op 10 minuten fietsafstand en heb het goed naar mijn zin!

Soms staat er bij vacatures een salarisindicatie genoemd en daar schrik ik best van. Ik ben benieuwd naar wat secretaresses in deze tijd met deze markt verdienen, dit om een beeld te vormen of het reëel is om van een salaris uit te gaan van rond de 2500 euro per maand/full time. Dit is namelijk wat ik zo ongeveer voorbij zie komen bij salarisindicaties bij vacatures. Ik vind dit persoonlijk wat laag, maar als dit momenteel de markt is, dan is het zo.

Ik ben zelf 37, HBO opgeleid en mocht ik op zoek moeten gaan naar een nieuwe functie, dan de voorkeur voor een medior functie op MBO niveau, niet te zwaar. Hoewel ik het idee heb als ik graag een salaris van boven de 3000 wil houden/hebben, ik meer naar senior PO/executive ass. functies etc. moet kijken.
Laatst bijgewerkt door happy2014 op 20-07-14 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 08:19

Ik denk dat de bedragen wel kloppen :j

Ik zit er tussen in :D (39 en management assistente)

Ik denk dat als je een hoger salaris wil, je naar een hogere secretariële functie moet kijken.
Voor gewoon secretaresse pakken ze liever een jong grietje welke weinig tot niets kost ;)

Liezel1

Re: reëel salaris secretaresse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 08:37

Momenteel zijn een hoop HBO-ers aan het werk voor een stuk minder dan 2500. Ik vind 2500 al aan de hoge kant moet ik zeggen....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 08:38

listiglistje schreef:
Ik denk dat de bedragen wel kloppen :j

Ik zit er tussen in :D (39 en management assistente)

Ik denk dat als je een hoger salaris wil, je naar een hogere secretariële functie moet kijken.
Voor gewoon secretaresse pakken ze liever een jong grietje welke weinig tot niets kost ;)

Eens. :)
Ik werk zelf als secretaresse en dat klopt wel. Voor 3000 moet je naar een hogere functie kijken.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 08:39

Listinlistje, dank je wel voor je reactie!! Ik wil overigens geen hoger salaris hoor, ik wil graag behouden wat ik heb of een klein beetje zakken, maar niet teveel. Liefst wil ik ook gewoon mijn baan houden, maar goed, beetje rondkijken voor het geval dat :-)

Ik heb inderdaad ook het idee dat ze voor een gewone secretaresse functie liever een twintiger willen die niets kost. En ergens snap ik dat ook wel, als die het werk net zo goed kan doen voor minder geld..

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 08:39

Ligt eraan in welke sector je kijkt. In de zorg verdiende ik als secretaresse 2500 bruto.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 08:47

Liezel1 schreef:
Momenteel zijn een hoop HBO-ers aan het werk voor een stuk minder dan 2500. Ik vind 2500 al aan de hoge kant moet ik zeggen....

Mijn collega's die universitair zijn opgeleid, en een andere (op papier zwaardere) functie uitoefenen, zitten binnen mijn bedrijf inderdaad ook rond 2200 euro. Echter die zijn vers van de universiteit binnen gekomen, zijn rond de 23 jaar oud en ook in de niet meest gunstige periode afgestudeerd.

Ik heb zelf de mazzel dat, toen ik klaar was met mijn studie, 15 jaar geleden, het werk voor het oprapen lag. Door "job hoppen" ben ik toen snel gestegen. Bij dit bedrijf inmiddels alweer 5 jaar aan het werk, nog net in een beetje gunstige tijd binnen gekomen, waardoor vorige salaris kunnen behouden. Maar, ook als ik jullie reacties zo lees, gaat dat nu niet meer lukken. Ik neig dan ook om maar gewoon af te wachten of mijn baan behouden blijft of niet. Bij mijn vorige twee jobs ben ik helaas ook ontslagen (of tenminste, ik was net op tijd zelf weg gegaan), bij de laatste baan met 600 tegelijk vanwege overname. Ik ben toen zelf omdat ik het massaontslag aan voelde komen, als een gek zelf op zoek gegaan naar een nieuwe baan, maar ik denk dat in dit geval nog maar even afwacht.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 08:54

Ik denk dat 2500 voor een MBO functie vrij reeel is...

Ik weet van de HBO docentenopleidingen dat daar het startsalaris 2450 per maand is... dan vind ik persoonlijk 2500 voor een MBO functie niet heel verkeerd

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:22

De juridische secretaresses op mijn kantoren kwamen niet bij die 2500 euro.. Maar dat waren dan ook hele kleine kantoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:29

Hebben jullie het over bruto of netto?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:31

Ik moet zeggen dat ik erg blij zou zijn met 2500 bruto voor mbo niveau!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:34

Ik vind 2500 nog ruim in deze tijd... Ik zie zelf regelmatig bedragen van 2100 of soms nog lager voorbij komen. Schandalig laag, maar wat doe je eraan..?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:41

Volgens mij zijn alle bedragen die worden genoemd bruto, die van mij wel iig

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 09:43

Ik heb het over Bruto. Als ik dit zo lees, vind ik de salarissen ook schandalig laag. Ik denk dat ik gewoon afwacht wat er met mijn functie gebeurd, salaris behouden kan ik wel vergeten als ik dit zo lees.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen WW trekker en ook nog nooit in mijn leven gebruik van gemaakt, maar als ik binnen dit bedrijf niet verder kan omdat mijn functie volgend jaar niet meer bestaat, is de WW uitkering nog meer dan een salaris voor een nieuwe job. Plus dat ik mijn "oprotpremie" misloop als ik op voorhand op zoek ga naar iets nieuws. Tevens ben ik bang dat ik toch op zoek moet naar een wat zwaardere secretaresse functie om een enigszins schappelijk salaris te kunnen behouden. Dat is echter een afweging die ik moet maken. Maar goed, voorlopig zit ik nog goed en na mijn verlof zie ik wel wat er allemaal op het werk veranderd is. Wie weet kan ik wel gewoon blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:43

Liezel1 schreef:
Volgens mij zijn alle bedragen die worden genoemd bruto, die van mij wel iig

Ik dacht het ook wel, maar ik vroeg het mij zomaar af. Als het nl netto bedragen zouden zijn dan was ik direct met mijn baas gaan praten :D .

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 09:44

De salarissen zijn wel gezakt dan overigens! Toen ik voor het laatst aan het rondkijken was, 5 jaar geleden, waren salarissen tussen de 3000 en 3500 (Bruto!) nog redelijk normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:45

barbara28 schreef:
Ik heb het over Bruto. Als ik dit zo lees, vind ik de salarissen ook schandalig laag. Ik denk dat ik gewoon afwacht wat er met mijn functie gebeurd, salaris behouden kan ik wel vergeten als ik dit zo lees.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen WW trekker en ook nog nooit in mijn leven gebruik van gemaakt, maar als ik binnen dit bedrijf niet verder kan omdat mijn functie volgend jaar niet meer bestaat, is de WW uitkering nog meer dan een salaris voor een nieuwe job. Plus dat ik mijn "oprotpremie" misloop als ik op voorhand op zoek ga naar iets nieuws. Tevens ben ik bang dat ik toch op zoek moet naar een wat zwaardere secretaresse functie om een enigszins schappelijk salaris te kunnen behouden. Dat is echter een afweging die ik moet maken. Maar goed, voorlopig zit ik nog goed en na mijn verlof zie ik wel wat er allemaal op het werk veranderd is. Wie weet kan ik wel gewoon blijven.

Die salarissen zijn inderdaad erg laag als ik het zo lees. Vervelend dat het onzeker is of je functie wel blijft bestaan.... Maar goed, je hebt groot gelijk dat je het rustig even afwacht. Wil je straks ook weer full time gaan werken?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:58

Ik heb geen verstand van de sector, maar 3000 voor een mbo functie? Met de krappe markt van nu? Nou dan mag je flink in je handjes wrijven!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 10:03

Ik ben er helaas al even tussenuit (niet mijn wens) maar mijn laatste functie zat ik toch ècht wel flink hoger dan 2500€ bruto obv 40 uur. Ik was Executive Assistant (PA) voor een CEO van een internationaal commercieel bedrijf, maar heb geen HBO afgerond. Wel HBO niveau. Ik zou voorzichtig zijn met lager niveau, omdat je je snel kunt gaan vervelen.

Helaas nu dus al een tijd werkloos. Zou heel graag het roer volledig omgooien, maar zou niet weten wat...

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 10:21

[***] schreef:
barbara28 schreef:

Die salarissen zijn inderdaad erg laag als ik het zo lees. Vervelend dat het onzeker is of je functie wel blijft bestaan.... Maar goed, je hebt groot gelijk dat je het rustig even afwacht. Wil je straks ook weer full time gaan werken?

Nee, dat maakt het extra moeilijk. Ik werk nu full time, maar 1 januari 2015 gaat mijn ouderschapsverlof in, mits mijn functie er dan nog is natuurlijk, en ga ik terug naar 24 uur. Dit kan ik mij nu permitteren omdat het salaris goed is. Maar als ik op zoek zou moeten naar een andere job, waar ik op full time basis al, bijvoorbeeld 1000 euro bruto moet inleveren en dan ook nog eens 24 uur, dan kan ik mij dat niet permitteren. 32 uur is overigens wel een optie als het niet anders kan, maar 24 heeft de voorkeur.

Als ik mijn baan kwijt raak, krijg ik dus 70% van mijn full time salaris! Ouderschapsverlof telt namelijk niet mee in berekening WW. Financieel gezien zou ik dan wel gek zijn om een nieuwe baan te accepteren voor 24 uur waar ik qua salaris ook nog op achteruit ga. Maar goed, ik wil liever niet thuis zitten, vind het prettig om te werken en moet er niet aan denken om full time moeder te zijn.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 10:24

Agossie schreef:
Ik ben er helaas al even tussenuit (niet mijn wens) maar mijn laatste functie zat ik toch ècht wel flink hoger dan 2500€ bruto obv 40 uur. Ik was Executive Assistant (PA) voor een CEO van een internationaal commercieel bedrijf, maar heb geen HBO afgerond. Wel HBO niveau. Ik zou voorzichtig zijn met lager niveau, omdat je je snel kunt gaan vervelen.

Helaas nu dus al een tijd werkloos. Zou heel graag het roer volledig omgooien, maar zou niet weten wat...

Snel vervelen ben ik niet zo bang voor :-) Ik heb nu ook een functie die lager is dan waar ik voor ben opgeleid, maar weet een hoop naar mij toe te trekken en het daardoor zelf uitdagend genoeg te houden, gelukkig geeft bedrijf daar ook alle ruimte voor! Ik heb ook echt een super leuke job moet ik zeggen, dus hoop gewoon te kunnen blijven, dat voorop! Ik ben juist bang dat als ik, puur om het salaris te behouden, een zwaardere job aanneem, ik weer vol voor mijn werk ga, inclusief veel vanuit huis werken, overwerken, veel verantwoording die ik misschien lastig kan loslaten etc. Dat vond ik voorheen niet erg, maar omdat er over een paar weken gezinsuitbreiding aankomt, wil ik dat niet meer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 10:30

Mocht er een leuke baan voorbij komen dan kun je altijd nog solliciteren. En de economie trekt aan dus misschien kun je gewoon je huidige functie houden. Mocht dat toch niet zo zijn dan is er een flinke opzegtermijn met daarnaast de oprotpremie, je zwangerschapsverlof en een flinke periode ww, geniet van je zwangerschap en kindje zou ik zeggen.
Komen jullie financieel in de problemen als je jij geen inkomen meer hebt?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 10:42

bigone schreef:
Mocht er een leuke baan voorbij komen dan kun je altijd nog solliciteren. En de economie trekt aan dus misschien kun je gewoon je huidige functie houden. Mocht dat toch niet zo zijn dan is er een flinke opzegtermijn met daarnaast de oprotpremie, je zwangerschapsverlof en een flinke periode ww, geniet van je zwangerschap en kindje zou ik zeggen.
Komen jullie financieel in de problemen als je jij geen inkomen meer hebt?

Thanx!! Wij zijn door Amerikaans bedrijf overgenomen en er zijn onwijs veel veranderingen gaande, dus baanverlies heeft meer te maken met heel andere koers die ons nieuwe bedrijf aan wil gaan, maar het is natuurlijk wel gunstig dat de economie aantrekt voor het geval ik op zoek moet naar iets anders :-)

Ik denk wel dat we financieel in de problemen komen als ik echt helemaal geen inkomen meer heb. We hebben gelukkig een vrij lage hypotheek omdat de helft al afgelost is, maar enkel op het inkomen van mijn man (wat ongeveer gelijk is aan dat van mij) gaat het denk ik niet lukken. Hoewel er gezinnen zijn die er van rond komen hoor. Ik heb echter ook nog een paard waarvoor geldt dat verkopen geen optie is. Dus ik heb echt wel iets van inkomen nodig. Bovendien ga je ook leven naar een bepaald salaris. Maar goed, als het echt zou moeten, zouden we het misschien net aan redden. Maar los van dat ik natuurlijk liever niet wil inleveren, wil ik ook gewoon graag een werkend leven blijven lijden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 11:06

Misschien is het een optie om in overleg met je man een bepaalde periode rond proberen te komen van zijn salaris, je kunt het ook als een sport zien. Begin is meestal vervelend maar als je ziet wat je kunt besparen en waar de valkuilen liggen dan geeft dat veel rust. Ik hoef niet te besparen(gelukkig) maar heb me de afgelopen jaren wel verdiept in verzekeringen, abonnementen, spullen tweedehands kopen en energie contracten, het laatste elk jaar opnieuw afsluiten leverde alleen al een besparing van gemiddeld 25 euro per maand op. Ik vind het nu een sport om net zo te leven als vroeger maar dan een stuk goedkoper. Jaren geleden was het ook noodzaak want er waren drie studerende kids waar wij de kosten voor droegen. Gelukkig was studeren toen nog niet zo duur als nu.
Als je dit doet dan heb je na een half jaar zoveel bespaard dat je een flink bedrag op je bankrekening hebt, geeft ook rust.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 13:14

Het ligt misschien ook aan de branche waarin je werkt? Of de regio?
Ik denk dat tussen de 2500 en 2700 bruto wel reeel is als secretaresse. Misschien MBO geschoold ietsje lager.