hoe kan ik dit het beste vertellen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JenW

hoe kan ik dit het beste vertellen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 23:02

Hoi bokkers.

Ik zit momenteel niet heel lekker in mijn vel, en der gebeurd thuis van alles waar ik eigelijk aangifte van kan doen.
Als hier vraag naar is graag via pb.

Maar wat der thuis allemaal gebeurd zie ik het niet meer zitten om thuis te blijven wonen.

Nu heb ik een geweldig aanbod gehad van mijn beste vriendin, ze hebben daar een kamer vrij en mag daar komen wonen.
Top natuurlijk! Dat zijn echte vrienden! :j

Maar daar komt het, ik weet niet hoe ik dit het beste kan vertellen thuis zonder dat het uit de hand gaat lopen..
Ik ben zelf geen held meer dus vind dit erg lastig..

Ook zit ik mij dan af te vragen over hoe het zal gaan, ik betaal dan maandelijks een bedrag naar mijn vriendin want zal ook moeten eten enz.
Ik volg een opleiding die mijn ouders nog betalen, ben lid van een paardenvereniging volg crosslessen, en mijn leasepaard wat ik echt niet op wil geven.

Maar dat betalen Mijn ouders dus..
De club is 150 euro ongeveer per jaar, 90 euro. Crosslessen en het paard 80 per maand..
Mijn opleiding weet ik niet maar ruim over de 1000 en als ik hier mee klaar ben moet ik nog verder omdat ik met alleen deze opleiding niet veel kan..

Hoe zal ik dit gaan doen?
Uiteraard ga ik dan werken want heb dan ook simpelweg meer tijd en rust.

Maar zit zo in mijn kop hoe ik dit het beste kan gaan doen en het over te brengen naar mijn ouders..

Dankjullie wel als jullie het hele verhaal gelezen hebben en bereid zijn om mij te helpen :)

Corelli

Re: hoe kan ik dit het beste vertellen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:03

Hoe oud ben je?

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 23:05

19 jaar :)

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:06

Heftig meis!
Ik denk, als de situatie echt zo nijpend is: kies voor jezelf, jammer even van je crossles en leasepaard. Dat komt wel weer!
Ik zou het aanbod met beide handen aangrijpen. Er van uitgaande dat het gevaarlijk voor je is om het eerlijk tegen je ouders te zeggen: terloops wat spullen onopgemerkt meenemen en op het moment dat je de deur voor de laatste keer achter je dicht trekt een brief met volledige openheid van zaken achterlaten waarom je je genoodzaakt voelt tot deze keus.

Sterkte!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:09

Lijkt me belangrijker dat jij je eerst in een fatsoenlijke situaties bevind voordat je aan je leasepaard denkt. Het zou super zijn als het beide zou kunnen, maar een leasepaard lijkt me in deze situatie meer iets secundairs.

Ik zou zeggen: accepteer de kamer, kies voor jezelf en kijk hoever je komt met werken ivm met je leasepaard. School alleen zal je wel kunnen betalen met stufi, desnoods leen je de eerste tijd bij.

Er is nooit een goede manier om het te zeggen. Wees direct, wees fatsoenlijk, leg uit waarom je dat wilt en waarom je je daar prettiger bij voelt.

EDIT: Of het moet natuurlijk zijn dat je zelf vreest dat er dan iets gebeurd met je, maar ik kon niet echt uit je post halen dat het allemaal op jou gericht is? In dat geval zou ik het licht aanhalen om de reactie te pijlen. Is die slecht, dan hou je erover op en weet je dat je er niet verder over hoeft te gaan. Dan zou ik inderdaad langzaam spullen weghalen en een brief achterlaten.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 23:12

Het paard alleen zou ik denk ik en hoop ik nog wel te kunnen betalen, dat gaat nu ook met een inwondende duo. En als ik uitwonend ben krijg ik nog meer.

De club en lessen kan ik afzeggen, jammer maar kan altijd als het lukt nog een losse les nemen.

Is dat niet een beetje heel bot?
Ik denk persoonlijk als ik beetje bij beetje al overhuis dat ik helemaal de pineut ben..

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:15

JenW schreef:
Het paard alleen zou ik denk ik en hoop ik nog wel te kunnen betalen, dat gaat nu ook met een inwondende duo. En als ik uitwonend ben krijg ik nog meer.

De club en lessen kan ik afzeggen, jammer maar kan altijd als het lukt nog een losse les nemen.

Is dat niet een beetje heel bot?
Ik denk persoonlijk als ik beetje bij beetje al overhuis dat ik helemaal de pineut ben..

Dat moet je zelf inschatten, je moet zelf inschatten hoe je dit het beste kan brengen, daar kan niemand je mee helpen. Ben ook 19 en woon nu ook op mezelf, had dezelfde angst als jij en had het thuis ook niet 'goed'. Was enorm spannend omdat ik er al een tijdje mee liep, maar uiteindelijk ben ik blij dat ik het toen gezegd heb. Reactie viel in eerste instantie mee, maar daarna rare dingen gebeurd. Het is overigens niet meer goed gekomen, tussen mijn ouders en mij. Maar dat staat er buiten natuurlijk.

antje_vip

Tja geld groeit niet op je rug dus je zou toch echt je keus moeten maken: het huis uit, met als gevolg waarschijnlijk zelf je studie betalen. Wat vind je belangrijker: paardrijden of op jezelf wonen?

_Mikey_

Beste ouders, ik vind het heel moeilijk om mij op mijn school te concentreren met alles wat er nu thuis aan de hand is. Ik denk dat het gezond voor ons is als ik een tijdje bij *** ga wonen op kamers. Dan kan ik af en toe ontspannen. Verder wil ik graag samen met jullie werken aan verbetering van onze gezinssituatie.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:17

Ik Kan maar een ding zeggen. Denk aan je zelf.
hoe je het moet gaan vertellen kan ik je niet bij helpen Ik ken de situatie niet en je ouders niet dus ik kan geen inschatting maken hoe ze zullen reageren.
Misschien kan je goeie vriendin hier een inschatting van doen.
en je helpen en zeggen dat jullie graag samen daar willen wonen.

misschien in overleg met de eigenaar van je lease paard Als je de situatie uitlegd kan ze je vast wel helpen ofwel in prijsvermindering of op wat voor manier dan ook. ik ga er van uit dat daar wel een optie zit als ze je echt een goeie verzorger voor haar paard vindt.

en inderdaad school kan nog via stuffie met werk erbij moet dat goedkomen.

fijn dat je zoon goeie vriendin hebt.
Maar denk echt aan je zelf. niks gaat boven dat.
sterkte de komende tijd

mijn pb box staat open mocht je wat kwijt willen.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 23:18

Wat er thuis gebeurd gebeurd naar mij toe en is gericht, misschien onbewust maar heb ze hier al vaker naar verwezen.

Meer via pb.

Maar hoe moet ik het dan precies gaan zeggen?

Iets in de trans van:

Mam en pap luister eens,
Ik denk hier al een tijd over maar wil jullie vertellen dat ik het huis uit wil, ik ga bij ... Wonen want daar voel ik mij prettig bij.
Hoop niet dat jullie dit niet erg vinden en mijn keus accepteren..

Zoiets?

Zit wel een beetje over mijn hondje, die daar blijft. .
Maar waar ik dan kom te wonen hebben ze ook honden.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:21

JenW schreef:
Wat er thuis gebeurd gebeurd naar mij toe en is gericht, misschien onbewust maar heb ze hier al vaker naar verwezen.

Meer via pb.

Maar hoe moet ik het dan precies gaan zeggen?

Iets in de trans van:

Mam en pap luister eens,
Ik denk hier al een tijd over maar wil jullie vertellen dat ik het huis uit wil, ik ga bij ... Wonen want daar voel ik mij prettig bij.
Hoop niet dat jullie dit niet erg vinden en mijn keus accepteren..

Zoiets?

Zit wel een beetje over mijn hondje, die daar blijft. .
Maar waar ik dan kom te wonen hebben ze ook honden.

Dit zou inderdaad een goed begin kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door veranadautje op 18-07-14 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:21

Heb mijn hond en kat toen ook achter moeten laten -O-

Verneem dat het met de hond goed gaat, maar de kat krijgt nooit aandacht :(

Ik zou dat stukje van 'Hoop dat jullie dit niet erg vinden' weg laten, want tuurlijk vinden ze dat erg. Bovendien boeit je dat op dat moment ook niet. Het gaat er niet om wat zij vinden, als ze het goed vinden is het alleen meegenomen. Het gaat erom dat de boodschap wat hoe en waarom duidelijk overkomt.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:24

Wat je moet zeggen kunnen wij jou niet vertellen want het moet vanuit jou komen dan is het jouw tekst(snap je het?) Maar ik wil je wel ontzettend veel sterkte wensen met je situatie en ik weet hoe moeilijk het is :(:)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 23:38

Oke dank jullie wel alvast.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:50

Betaal je je zorgverzekering al zelf? Anders die overzetten naar je eigen naam en per direct gaan betalen natuurlijk. (nadenken of je ouders misschien meer dingen/rekeningen betalen) Dat je je persoonlijke spullen/ 'vergeten' lades doorzoekt. Zodat je geen dingen achteraf mist.
Heel veel sterkte en succes.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:51

Zorgverzekering gaat toch via je DigID? Dat staat toch altijd op je eigen naam? :S

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:52

Nee mijn ouders hebben het ook een tijdje voor mij betaald ook al was ik al 18.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 23:54

Nee mijn zorgverzekering betaal ik al zelf sinds mijn 18de ;)

Hoe hebben jullie ouders gereageerd toen jullie het hebben gezegd?

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 23:59

Want ben heel bang voor de reactie..

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 00:03

Ik had het huurcontract al getekend, maar kon pas de volgende maand erin. Ik heb toen op een ontspannen en openbaar moment gezegd dat ik ging samenwonen met mijn vriend. Mijn moeder kon dit echt niet hebben en kon op dat moment niks uitbrengen.

Later een vrij moeizaam gesprek gehad, van beide kanten geen begrip, maar mijn kant was onderbouwd. Zij deed net alsof ze als moeder recht erop had om te bepalen wanneer ik uit huis ging. Of geintjes als zeggen dat ze tot mijn 21ste financieel verantwoordelijk voor me is, en ze dat dus niet kon toestaan en ik er dus niet mee door kon gaan(Terwijl dat natuurlijk onzin is). Toen dat niet werkte dan maar chantage dmv mijn hond en kat, niet op in gegaan. Later wel nog geprobeerd om mijn kat terug te krijgen, maar dat is niet gelukt. Ga haar ook niet stelen, dat gaat me te ver. Heb tussen dat gesprek en het moment dat ik uiteindelijk daar ging wonen geen een woord gesproken met haar.

Daarna nog af en toe contact gehad, maar ze verstoorde steeds de rust en het ritme wat ik had, waar ik zo blij mee was! Steeds weer problemen, dus nu tenminste voorlopig het contact verbroken. Even een jaartje rust, alles laten bezinken.

Mijn ouders zijn meteen zo dramatisch, zo ook: in plaats van dat ze even vragen of ik mijn sleutel wil inleveren veranderen ze de sloten. Alsof ik een vreemde of inbreker ben...

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 00:10

Oke..
Ik ben ook bang voor een nare reactie.
Dit weet Mijn vriendin ook en ik denk dat ik haar ook vraag om erbij te zijn. Dat mocht het uit de hand lopen ze mij kan helpen.

Hoop ergens toch dat ze niet heel boos zullen zijn..

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 00:13

Snap het, maar je moet ook snappen dat zij eigenlijk niet echt iets hebben om boos over te zijn...

Je moet echt duidelijk zijn en voor jezelf opkomen! Ben achteraf héél blij dat ik de stap gezet heb, doe nu dingen die ik nóóit had kunnen doen als ik thuis was blijven wonen(Dagjes weg, een andere studie, zo veel als ik wil afspreken met vriendinnen). Nooit spijt gehad!

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 00:15

Ja ik word ook belemmerd met afspreken enz.
Durf geen vriend te nemen omdst mijn ouders zo zijn..

Ergens zou ik willen dat ik deze stap over kon slaan..

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 00:21

Snap het, maar ooit moet je volwassen worden en je toekomst onder ogen zien. Zo kan je niet blijven leven, en om je rust te krijgen, zal je even moeten doorbijten. Ik weet dat het niet gemakkelijk is, mijn moeder heeft de wreedste dingen over mij en mijn vriend gezegd, ik ben letterlijk bang voor mijn ouders. Maar heb nu zoveel liefde en rust gevonden.. Dat is veel meer waard dan een pijnlijk gesprek vermijden.