mannen/vrouwenrollen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iinge_

mannen/vrouwenrollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 10:50

Citaat:
Je wilt niet eens voor me koken, dan ben ik er klaar mee

Lees hier, de opmerking die naar mij gemaakt is gisteren. En ja, ik kan er heel hard om lachen.

Hier de situatie:
Mijn ouders zijn op vakantie en ik ben alleen thuis met mijn broers voor 2 weken. Nu verwachten mijn broers direct van mij dat ik elke dag voor ze kook, elke dag boodschappen doe, het huis schoonmaak, opruim en de honden uitlaat. Maar ik heb zelf ook nog mijn eigen werk en hier heb ik dus nooit tijd voor.
Vervolgens besluit ik na 6 (voor mij 2 want ik was een aantal dagen weg) dagen te gaan koken nadat er na enkel overleg (wie gaat welke dag koken? dan eten we met zijn allen etc.) bleek dat niemand van het gezin wilde koken en iedereen dus besloot op fastfood te leven. Ik trek dit niet dus ik ga zelf koken. Op het moment dat ik niet voor mijn broers kookte, werd mijn broer hartstikke boos, en heeft hij mijn moeder boos opgebeld dat ik niet wilde koken, waarop mijn moeder natuurlijk gewoon niet reageerde :') _O-

Maar dit is niet het enige, als ik ergens zit met mensen krijg ik nog steeds zo vaak te horen 'vrouwen horen dit te doen' vrouwen zouden geen bier mogen drinken, vrouwen moeten opruimen, vrouw hoort in de keuken, vrouw, haal eens wat drinken.
Allemaal voorbeelden van typische mannen die er vanuit gaan dat vrouwen alles moeten doen.

Ik luister er trouwens nooit naar, en vertel de mannen dan altijd dat ze ook zelf hun handen uit de mouwen kunnen steken en wat kunnen gaan doen. *D

Maar ik vraag me nou af he, hebben jullie dat nou ook zo vaak? Zitten we echt nog in ons hoofd in de standaard mannen/vrouwenrollen te werken? Begrijpen mannen het nou nog steeds niet of laten wij ons als vrouwen toch nog teveel in dit patroon drukken?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:53

Ik vind het best erg dat jouw broers jou zo in een ouderwetse vrouwen rol stoppen en weigeren zelf te koken. Ik had mijn broertje toch echt even flink de waarheid verteld als hij iets in die trant zou zeggen.

Verder heb ik eigenlijk nooit last van het gevoel dat ik als vrouw in een vrouwenrol wordt gestopt.
Ligt denk ik aan je omgeving en waar je mee omgaat. Ik zou het ook nooit tolereren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:59

Vaak zijn dit de ouderwetsere gezinnen. Ligt er maar net aan welk voorbeeld ze hebben meegekregen van huis uit.
Hier in het dorp zijn het vaak de oudere mannen die echt niet kunnen/willen koken. Die nog niet weten hoe het gasstel aanmoet of hoe de magnetron werkt. Zelfs als het eten kant en klaar in de magnetron staat dan staan ze nog te kijken hoe die klep openmoet. Want ze zijn het gewend dat het bord zo voor hun neus wordt neergezet als ze thuiskomen.

Ook jongere mannen kunnen zo zijn maar zoals ik al zei zijn zit dit vaak traditionele gezinnen. Moeders heeft altijd gekookt en thuis gebleven voor de kinderen dus vrouwlief moet dit ook gaan doen. Omdat het gewoon zo hoort....

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 11:01

Nee dat doe ik zeker ook niet. Daarom los ik het ook op deze manier op, en laat ik ze er zelf maar een beetje in stikken. Praten met ze heb ik al vaak genoeg geprobeerd, maar dat is geen doen. Dat word dan een urenlange hopeloze discussie waarmee ik alleen maar mijn eigen tijd verdoe.

Suzanne: mijn moeder kookt hier thuis inderdaad ook zo goed als altijd. Misschien komt dat daar inderdaad ook wel door dat ze dat blijven denken, al heeft mijn broertje ooit de opmerking gemaakt dat vrouwen in de keuken thuis horen, en hij heeft vervolgens de hele dag in de keuken gestaan :')

Verder bij anderen heb ik dit zelf ook niet, maar ik hoor het wel heel veel om me heen. Opmerkingen die anderen maken over vrouwen en veel typische grapjes. Op social media veel discussies van mannen die vinden dat vrouwen er zo uit moeten zien en zich op een bepaalde manier moeten gedragen.

Maar toch denk ik dan, is het zo moeilijk om te bedenken dat het ook anders kan?

IrishDraught

Re: mannen/vrouwenrollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:08

Ik kook ook altijd behalve op zaterdag dan bakt vriendlief friet. Vinden dat allebei prima zo en ik ben meestal eerder.
Boodschappen doen daar moet ik nog een beetje toe pushen dat kwam niet in zijn woordenboek voor dat is voor vrouwen.
De wasmachine zet ik aan (anders komt het niet goed) maar hij brengt wel de wasmand mee en stopt de was erin of hangt de was op of opvouwen.

Laatst was ik het gras aan het maaien en hij de keuken aan het poetsen andersom dus.

Maar hij komt ook uit een gezin waar ze mannen en vrouwen klussen hadden dus hebben hier echt aan gewerkt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:08

Mijn broertje doet ook zo :')
Maar in bijv. een relatie vind ik het best wel leuk dat de man zich hoffelijk gedraagt naar mij toe, en dat ik het eten klaar heb staan wanneer hij thuiskomt van een dag hard werken <3

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:11

Gelukkig is dat bij ons anders, we hebben de taken eerlijk verdeeld op voorkeur en niet geslacht. Hij doet de was en ik maai gras om maar een voorbeeld te noemen :-)

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:12

Ik moet zeggen dat ik me heel prettig voel bij de 'ouderwetse' rolverdeling die mijn vriend en ik hebben. Ik kook iedere dag, smeer iedere avond zijn brood, doe een groot gedeelte van het huishouden en zorg goed voor mijn mannetje. Hij werkt fulltime en brengt het geld binnen, ik heb geen inkomen en volg een studie waarbij ik 3 dagen stageloop, een dag naar school ga en één dag vrij heb.

Het ligt er denk ik ook aan doe de man in kwestie reageerd. Als ik ga koken vraagt hij áltijd of hij kan helpen, hij doet de was (anders heeft hij binnen no time grijze tshirts ipv witte) , helpt altijd mee in het huishouden zonder dat ik het hoef te vragen, als ik geen zin heb om te koken dan kookt hij.. op die manier wil ik ook graag goed voor hem zorgen en smeer ik met liefde zijn bammetjes.

Als hij nou bijvoorbeeld zou 'eisen' dat ik iedere avond kook of het huishouden alleen draai dan is het een ander verhaal. Dan zou ik me inderdaad niet zo lekker voelen en denken van: ja, jij zit met je luie reet de hele avond op de bank en ik kan alles in huis doen hierzo!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:15

Ik had een collega die altijd zei 'Vrouwen horen aan het aanrecht'
Hij zei het als een grapje, maar hij zij het zo vaak dat het gewoon geloofwaardig werd..

Ik heb gelukkig een vriend die daar anders over denkt :)
Hij kookt graag, sinds dat ik er ben, deed ie eerst ook nooit.
Maar ik heb al vanaf begin af aan tegen hem gezegd.. Als wij ooit gaan samenwonen, dan ben ik niet de enige die de stofzuiger in handen neemt ;)
En ik ben ook niet te beroerd om gras te maaien. Zolang het maar eerlijk verdeeld wordt.
Mocht het nu zo zijn dat hij meer werkt dan ik straks, dan doe ik wat meer.. Maar is het andersom, mag hij een extra taak op zich nemen ;) Eerlijk is eerlijk.

Zijn moeder smeert bijvoorbeeld zijn brood voor de volgende ochtend :+
Denk het niet dat ik dat ga doen..

Ik zou precies doen zoals jij TS, lekker voor jezelf koken ;) Als hun niks willen doen.. Prima, maar dan jij ook niet voor hun.
De tijd van 'vrouwen thuis aan het aanrecht' is al jaaaaaaren voorbij!

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:18

Owww herkenbaar ;).

Mijn vriend denkt ook vaak zo :') . Ik ben een uur later thuis, werken allebei 40 uur, en meestal laat hij mij koken. Als we daardoor ergens niet op tijd komen ligt het altijd aan mij, terwijl we er al een half uur tot3 kwartier mee winnen als hij even zou koken. Hij kookt wel, maar dan moet ik het hem echt van te voren vragen en ook wat hij dan moet maken. Enig zelf initiatief zit er helaas niet in.

Als ik dan uit mijn werk kom en hij ligt op de bank dan kan ik hem soms wel wat ;). Zijn antwoord is dan: ja, maar ik wist niet wat je in de planning had, dus ik kon ook nog niet beginnen :Y)

Maar ach, zoals hier ook al wordt genoemd. Hij heeft van huis uit ook niets anders mee gekregen dan dat zijn moeder kookte.

Gelukkig kookt hij nog wel als ik hem vraag :o

De rest van het huishouden gaat net zoals het koken ;) en wat ik ook probeer er zit voorlopig nog weinig vooruitgang in. ik ben zelf een erg opruimerig type dat maakt het voor mij ook lastig om het dan maar niet te doen dus eigenlijk werk ik er ook gewoon in mee.
Laatst bijgewerkt door Regallie op 16-07-14 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:19

Oh dan zou ik ook gewoon alleen voor mezelf koken hoor. Ik ben geen slaaf die alles voor de prins gaat doen.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:21

Bij ons gaat het vaak andersom _O- Dan zet ik mijn vriend na een lange dag werken gewoon neer op de bank met de opmerking "jij hebt een piemel, dus ik doe het huishouden" :') Vindt hij trouwens niet leuk, hij helpt juist graag. Ik studeer en zit dus best veel thuis, terwijl mijn vriend fulltime werkt en ook het grootste deel van het geld verdient. Dan voelt het gewoon fijn en huiselijk als ik voor hem kook terwijl hij even uitrust van zijn dag. Precies dit:
antje_vip schreef:
Maar in bijv. een relatie vind ik het best wel leuk dat de man zich hoffelijk gedraagt naar mij toe, en dat ik het eten klaar heb staan wanneer hij thuiskomt van een dag hard werken <3

Maar hij heeft veel liever dat ik even snel wat op tafel zet en dan weer lekker bij hem kom hangen dan dat ik uren in de keuken sta. Daar kan ik me ook wel in vinden, ik heb liever tijd samen dan dat het huis altijd tip top in orde is. Uiteindelijk is het werk hier ook wel eerlijk verdeeld. De ene keer doe ik iets meer, de andere keer hij. En daar voelen we ons beide ook goed bij :)

Suzanne F. schreef:
Vaak zijn dit de ouderwetsere gezinnen. Ligt er maar net aan welk voorbeeld ze hebben meegekregen van huis uit.

Dat kan ik me best voorstellen, als je niks anders gewend bent vanuit huis ga je ervan uit dat het heel normaal is dat de vrouw alles doet. Al moet ik zeggen dat mijn vriend veel meer in het huishouden doet dan hij als voorbeeld heeft gehad van zijn vader. Het maakt natuurlijk ook uit of de vrouw als huismoeder hele dagen thuis is of dat ze, net als TS, ook gewoon werkt. Ik zou het in elk geval niet pikken van mijn broers (die ik niet heb :+) of vriend als ze van me zouden verwachten dat ik het hele huis in mijn eentje draaiende hou alleen omdat ik vrouw ben, terwijl ik zelf ook moet werken.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:25

Wij wisselen nog wel eens. Vorige week was mijn vriend bezig met de was en ik met klussen.

Hier hoeft niemand aan te komen met mannen/vrouwenrollen. Ik werk fulltime, heb een berg pony's te verzorgen en het huishouden doen we dus gewoon samen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:28

Hier ook redelijk ouderwets. Ik werk parttime, hij fulltime. Hij betaalt de vaste lasten, ik de boodschappen. Ik kook en was een maak schoon. Hij wast de vaat. Toevallig hadden we het er gister Nog over met een buurvrouw, dat ik t huis vrouwtje ben haha, de schoonmaakster die tegen kost een inwoning bij haar vent in huis woont :))

Ik vind het wel prima zo. Maar mocht ik meer werk vinden dan zal hij toch ook wat meer moeten doen :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:30

Je broers kunnen de pot op :Y)

En verder tja.. Of het leuk vinden of niet.. Biologisch/ genetisch of hoe je het ook wil noemen zijn er nu eenmaal taken die vrouwen van nature gewoon beter uit kunnen oefenen dan mannen en vica versa. Op dat niveau gaan we dus nooit helemaal gelijk worden. Als er een tafel in elkaar gezet wordt vragen vrouwen ook graag of snel even een man.. ;)

Wil natuurlijk niet zeggen dat als je als man of als vrouw zijnde geen moeite hebt met een bepaalde ‘rol’ (wanneer is iets een rol? ) hoef je je ook weer niet aan te veranderen, omdat een ander dat vindt.

Emancipatie heeft vrouwen de vrijheid gegeven om de keuze te maken. Niet omdat iets niet meer te moeten of hoeven doen. Maar wel dat vrouwen zelf kunnen kiezen of ze het willen.

_Nancy schreef:
Juist, want daar worden de messen bewaard :+
Laatst bijgewerkt door Sammie op 16-07-14 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:31

Heeeeel herkenbaar.
Mijn broertje en pa zijn echt heel erg. Als mijn moeder er niet is verwachten ze echt dat ik sta te koken en dan ook de tafel afruim en de keuken schoonmaak. Jammer voor hun, maar ik vertik dat echt. Niet helpen = geen eten voor jou. Vaak zat dus in en boze bui dus enkel voor mijzelf gekookt en toen waren ze inderdaad boos. "waar hun eten was'. Nou onklaargemaakt in de koelkast. :+

Mijn vriend is totaal het tegenovergestelde. Zijn moeder kan heel goed koken en hij heeft daar altijd bij gestaan. Hij kan beter koken dan ik kan (mijn eten vind hij nogal flauw en kruidloos). Dus toen ik lekker bij hem in huis zat toen zijn ouders op vakantie waren kookten we samen of vooral hij. Nu kwam dat ook wel omdat ik langere dagen op de uni maakte en meer reistijd had. Hij begon dus vaak als ik belde dat ik onderweg was. Hij eet ook altijd vroeg dus hem nog langer te laten lijden omdat ik zo nodig moet koken vond ik ook zo sneu.
In die 2 weken deed ik de was (meneer haalt de wasmachine niet geheel leeg en dan zitten er dus nog gekleurde sokken in terwijl hij de witte was erin gooit :') ) Kleding ophangen mag hij ook niet van mij, hij neemt namelijk niet de moeite om kleding recht te hangen, wat dus voor rare puntjes van de wasknijpers zorgt, in het midden en onderaan van je bloes/shirt etc. Dat vind ik echt vreselijk weg te strijken. Strijken laat hij liever aan mij over, en dat vind ik niet erg. Maar hij moest ook genoeg in het huis doen. Terwijl ik de badkamer aan het soppen was, deed hij de woonkamer.
Dat vind ik erg fijn, dat hij zelf zoveel ook uit zichzelf doet in huis. Mochten we dus ooit gaan samen wonen hoef ik in iedergeval niet bang te zijn voor "vrouw moet alles doen". :')
En ik moet zelf toegeven dat ik het juist leuk vind om dingen samen te doen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:32

Gelukkig niet herkenbaar. Hoewel bij mijn ouders de rolverdeling wel overwegend traditioneel was wat taken betreft, waren mijn broer en ik in opvoeding gelijk. We hebben allebei leren koken en het huishouden te doen. Krijg ook de kriebels als ik dit zo hoor van je broer, echt belachelijk dat hij daarvoor je moeder gaat bellen, goed dat zij niet reageerde!

Mijn vriend kiezen zo onze eigen taken. Ik ben wat makkelijker met overzicht en organisatie, dus ik doe de financiën. Verder doe ik de was. Hij kookt meestal en ruimt de vangsten van de kat op, de rest van de taken doen we samen. Vaak moet ik hem wel vragen iets te doen, omdat ik vaak iets eerder nodig vind dat hij, maar hij doet het vrijwel altijd.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:34

Sammie schreef:

En verder tja.. Of het leuk vinden of niet.. Biologisch/ genetisch of hoe je het ook wil noemen zijn er nu eenmaal taken die vrouwen van nature gewoon beter uit kunnen oefenen dan mannen en vica versa. Op dat niveau gaan we dus nooit helemaal gelijk worden. Als er een tafel in elkaar gezet wordt vragen vrouwen ook graag of snel even een man.. ;)

Emancipatie heeft vrouwen de vrijheid gegeven om de keuze te maken. Niet omdat iets niet meer te moeten of hoeven doen. Maar wel dat vrouwen zelf kunnen kiezen of ze het willen.

Uuuu, laten we het maar stellen dat alles wat hier in huis in elkaar is gezet of is opgehangen door mij en mijn moeder gedaan is. Opa was timmerman en aannemer van groot bedrijf. Mijn moeder en ik hebben alles van hem geleerd. Pa kan alleen beter verfen, maar voor de rest moet je betreft klussen echt niet bij de mannen in ons huis zijn :+

En in het poppodium waar ik vrijwilliger ben, klus ik de mannen er ook uit :')

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:35

Sammie schreef:

Uhmmmm nee, dat doe ik gewoon zelf. :P Daar heb ik geen vent voor nodig.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 11:37

Sammie schreef:

Wil natuurlijk niet zeggen dat als je als man of als vrouw zijnde geen moeite hebt met een bepaalde ‘rol’ (wanneer is iets een rol? ) hoef je je ook weer niet aan te veranderen, omdat een ander dat vindt.

_Nancy schreef:
Juist, want daar worden de messen bewaard :+

_/-\o_ Haha precies

Leuk om te zien hoe iedereen erover denkt. Het is ook een stuk leuker als je iets doet en het gewaardeerd word. Op die manier is het leuk en ook geen verplichting. Ook altijd prettig als je vriend dan ook aanbied om wat te doen.

Nancy: precies dat! Dat heb ik ook gezegd tegen mijn vriend. Scheelt sowieso dat hij graag zelf kookt, hij heeft ooit koksopleiding gedaan en kan erg goed koken!

Regalli: begrijpelijk, toch zou ik soms gewoon zoiets hebben van: lekker laten gaan. Dan kun jij ook je rust lekker pakken, of samen opruimen met een lekker muziekje op, dan ineens is het een stuk minder erg als je half dansend op aan het ruimen bent samen met je vriend. haha :D

Miss_lizje: Haha ik heb precies hetzelfde. Broers zijn hetzelfde, maar vriend ook, kan ook veel te lekker koken vergeleken met mij :D

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 11:39

LovingTweety schreef:
Sammie schreef:

Uhmmmm nee, dat doe ik gewoon zelf. :P Daar heb ik geen vent voor nodig.

Precies, bedden, kasten, zolang het bij de IKEA vandaan komt kunnen we het best zelf :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:41

Haha nou dat kan :)) Ik behang en schilder ook snel zelf. Maar in de bouw zijn het toch voor mannen die lopen te timmeren, hakken en zagen en niet de vrouwen :P

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:46

Wat een stoere vrouwen allemaal, dat soort dingen laat ik toch echt door mijn vriend doen :o Scheelt ook dat hij het leuk vind om af en toe te klussen en ik het nooit echt geleerd heb. Mijn vader wilde het als man ook altijd allemaal zelf doen, als ik wilde helpen mocht ik alleen maar drinken halen :P

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:46

Haha ik heb er niet eens IKEA voor nodig. Maak ook dingen van een paar planken :+

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 11:48

Dat is ook wel heel leuk, eigenlijk al mijn dingen die ik gemaakt heb komen van de IKEA
Behalve vroeger een boomhut, maar dat telt vast niet. :')