Kosten op kamer wonen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bhodi

Kosten op kamer wonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 17:21

Hallo,

Ik heb naar topics lopen zoeken, maar kon niks vinden..
Of het hier goed staat weet ik ook niet, maar leek me meer bij studie te passen.

Ik wil op kamers gaan wonen en ben benieuwd of het voor mij uit kan.
Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen qua geld.
Wat kost je kamer en wat zijn je bijkomende kosten? Wat zijn daarbij je inkomsten?

Brand los! :D

Tillie20

Re: Kosten op kamer wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:27

300 kamer
100-200 eten
En dan nog al je gewone kosten van studie etc.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:29

310 kamer
100 eten
7 internet

En dan je boeken en studie zelf nog :) Ik besteed vrij weinig geld aan eten, omdat ik altijd met huisgenootjes samen eet, scheelt veel geld :) En ik krijg basis + aanvullende beurs dus ik red dat allemaal uit mijn stuffi, dus hoef eigenlijk niks op te hoesten van mijn eigen geld :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:30

soloro schreef:
310 kamer
100 eten
7 internet

En dan je boeken en studie zelf nog :) Ik besteed vrij weinig geld aan eten, omdat ik altijd met huisgenootjes samen eet, scheelt veel geld :) En ik krijg basis + aanvullende beurs dus ik red dat allemaal uit mijn stuffi, dus hoef eigenlijk niks op te hoesten van mijn eigen geld :)

euh daarmee is je stufi al op haast en moet je nog schoolgeld?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 17:30

Ik hoef mn studie niet te betalen.. Dus dat scheelt.
Ik krijg geen aanvullende beurs..

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:32

unihorses schreef:
soloro schreef:
310 kamer
100 eten
7 internet

euh daarmee is je stufi al op haast en moet je nog schoolgeld?

Schoolgeld en boeken wordt betaald :) Dus die kosten heb ik niet en alle andere kosten red ik van mijn stuffi.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:34

Kosten van een kamer verschillen enorm veel. Ligt aan waar je een kamer zoekt (Amsterdam en Utrecht zijn veeel duurder dan de kleinere studentensteden) en wat voor kamer je zoekt. Een grote kamer dichtbij school met veel faciliteiten betaal je al meer voor dan een klein kamertje waarbij je alles deelt met veel mensen en waarbij het niet zo goed onderhouden is bijv of ver weg van scholen en dingen in de buurt.

Maar meestal ligt het rond de €300,-/maand. En je moet rekenen op tussen de €100 en €150,- euro per maand voor eten/drinken. Ook daar ligt het eraan hoe je ermee omgaat. Veel samen eten met huisgenoten is veel goedkoper dan dat je alleen voor jezelf koopt. Omdat voordeelverpakkingen goedkoper zijn.

Dus als je een kamer van €300,- hebt moet je uitgaan van minimaal €450,-/maand aan kosten. En zeker in het begin nog véél meer omdat je dan allemaal basis spullen nodig hebt. Dat zijn vaak dingen die je eenmalig of eens in de paar maanden moet aanschaffen.

Zelf betaal ik nu €290,- voor een kamer van 14 m2. Voorgaande jaren betaalde ik gemiddeld rond de €25,-/week aan eten/drinken. (maar ik kocht voor mezelf omdat huisgenoten totaal verschillende wensen hadden qua eten. Dus moesten wel voor onszelf koken)
Ik werk zelf in het weekend en krijg basisstudiefinanciering.

Ohja je kan ook hier een kijkje nemen [STW] Op kamers #5: Tips en tricks

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:52

Heel erg afhankelijk van waar je op kamers gaat!
In Rotterdam kost een kamer 300-350 in de maand.
In Utrecht moet je echt op meer rekenen (vriendinnetje van me woont voor 410 in de maand in een kamer van 12 m2...)

Als je op Nibud.nl kijkt, zeggen zij dat je als uitwonend student op 950 euro per maand moet rekenen. Maar dat is dan huur, eten, g/w/l, internet+tv, telefoonabonnement, vrije tijds dingen (bv naar de film of een sport).

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:59

950 euro per maand? Dan heb je wel een HEEL luxe leven als student zijnde... := :+

Ik betaal 360 euro in de maand voor mijn kamer(s). Heb dan wel 2 kamers op een centrale plek in Groningen, dus dat scheelt natuurlijk.
Ik ben ook 25 á 30 euro per week kwijt aan boodschappen, maar dan moet ik er wel bij zeggen dat ik graag kook en dus ook wel wat vaker uitgebreid kook.

Ik heb een tijdje aanvullende beurs gehad, en redde het toen om daarvan te leven in mijn toenmalige kamer (300 euro) en daar ook de boodschappen van te doen.

Ik zit dan ongeveer aan 500 á 550 euro in de maand. Daarbij tel ik ook bijv. een keer bios/etentje. Ik heb het luxe als student zijnde, dus je kunt ook voor 400 á 450 euro in de maand klaar zijn.. :j

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:59

ajspruit schreef:
Heel erg afhankelijk van waar je op kamers gaat!
In Rotterdam kost een kamer 300-350 in de maand.
In Utrecht moet je echt op meer rekenen (vriendinnetje van me woont voor 410 in de maand in een kamer van 12 m2...)

Als je op Nibud.nl kijkt, zeggen zij dat je als uitwonend student op 950 euro per maand moet rekenen. Maar dat is dan huur, eten, g/w/l, internet+tv, telefoonabonnement, vrije tijds dingen (bv naar de film of een sport).

waar moet je 950 euro in de maand weghalen?!!! :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:02

Muurp schreef:
950 euro per maand? Dan heb je wel een luxe leven als student zijnde... := :+

Ik betaal 360 euro in de maand voor mijn kamer(s). Heb dan wel 2 kamers op een centrale plek in Groningen, dus dat scheelt natuurlijk.
Ik ben ook 25 á 30 euro per week kwijt aan boodschappen, maar dan moet ik er wel bij zeggen dat ik graag kook en dus ook wel wat vaker uitgebreid kook.

Ik heb een tijdje aanvullende beurs gehad, en redde het toen om daarvan te leven in mijn toenmalige kamer (300 euro) en daar ook de boodschappen van te doen.

Ja maar tel alles er eens bij op? Je gas/water/licht afrekening aan het einde van het jaar, de gemeentelijke belastingen, je verzekeringen, je studie, je boeken, je hobbies, internet, kleding, verjaardagen etc.

Als je alles bij elkaar optelt vind ik €950 per maand geen gek bedrag.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:05

TS geeft aan dat ze geen studiekosten heeft. Dus boeken/collegegeld/etc vallen daar al bij af.

Ik kan gemakkelijk onder de 600 euro p/m blijven. Koop niet elke maand kleding en ga ook niet vaak uitgebreid uit eten, g/w/l/i zitten bij mijn huur in (heb daar nog nooit extra kosten voor gehad), verzekering valt wel mee bij mij dus dat is ook goed te doen. Belastingen etc hoef ik niet te betalen omdat ik in een studentenhuis woon... :Y) In ieder geval geen belastingen rondom wonen.

Dus 950 euro vind ik persoonlijk erg veel.
Je bent 300 euro voor de gemiddelde kamer kwijt. Dat betekent dat je 650 euro hebt om alle vaste lasten buiten de huur om te betalen en om van te leven. Dat is veul geld. :oo

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 18:50

Het is in Groningen, maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen in de overige delen van het land, aangezien sommige kosten wel overeen kunnen komen :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:51

hier overigens Bennekom 250/maand incl. internet gas, water elektra etc... en dan nog 6 euro gemeentej iets :+
o en dan paarden 225 / maand :+

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:51

Mocht je nog een kamer zoeken dan moet je maar een gil geven. :) misschien kan ik nog wat voor je betekenen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:54

Huur kamer 275
Boodschappen 200
Inboedelverzekering 7
Uitgaan 100

Soms betaal je nog los voor gebruik van wasmachine,droger,internet.
Laatst bijgewerkt door Lous op 15-07-14 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 19:01

Lous schreef:
Huur kamer
Boodschappen
Inboedelverzekering

Soms betaal je nog los voor gebruik van wasmachine,droger,internet.

Tja dit zoek ik dus eigenlijk niet..
Ik zoek bedragen om te vergelijken :)

Top Muurp, dan PB ik je!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:13

Gewijzigd

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:20

Ik betaal 420,- per maand voor een kamer van ongeveer 18m2 (helemaal nieuw, met eigen keukentje). In het centrum van Groningen. Boodschappen ongeveer 20,- per week, vaak net iets meer. Kamerprijs is all-in.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 09:27

Dat is ook wel tof op zich.
Ik ga hier geen precieze prijzen neerzetten, maar laat ik zeggen dat ik een dikke €600 te besteden heb. Tot €650 zeg maar.
Zou dat haalbaar zijn?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 09:36

Ligt eraan voor wat die 600 euro zijn, voor alleen kamer en eten wel :j

Maar je moet nog je studie betalen:
150 euro collegegeld
50 euro boeken
Abbo 30 euro
Ziektekosten 50 euro(Dat is dus met de toeslag er al vanaf)

Plus nog kleren en leuke dingen
100 euro

Dus dan zit je in totaal op zo'n 800 euro.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 10:01

Zoals ik al zei, ik hoef m'n studie niet te betalen :)
Alleen m'n kamer en m'n eigen onderhoud zeg maar

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:49

Als je alleen de kamer en eten ervan hoeft te betalen dan zou je, uitgaande van ongeveer 120,- voor eten, nog €480,- over hebben voor kamer en andere extra spulletjes die je nodig hebt voor bijvoorbeeld je kamer. Zou wel haalbaar moeten zijn.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:10

Moet je ook je eigen zorgverzekering betalen? Dat is al snel 1/6 van je budget, dus dat is wel een handige om rekening mee te houden.

Ik kwam rond van het bedrag dat jij noemt, maar het hield niet over (zie hieronder). Het valt of staat ook met de kosten voor je kamer. Die lopen uiteen van 250 tot 500 euro, en daar hangt vanaf hoeveel budget je nog over hebt. Ik heb 2 jaar in een heel dure kamer gewoond, en daarna kunnen verhuizen naar een goedkope kamer. Dat was qua budget een wereld van verschil.

- Kamer (inclusief g/w/l/internet): 400 per maand (later een kamer van 260 per maand)
- Eten: 130 per maand (wij aten nooit samen als huisgenoten, dat bespaart anders wel kosten)
- Overige (toiletspullen, huishoudspullen): 15 per maand
- Telefoon: 15 per maand
- Overige: wisselt per maand (verjaardagscadeautjes, biertje in het café, reiskosten buiten je studenten OV om, kleding, onverwachte dingen (kapotte fiets, nieuwe wasmachine met het huis, etc.)). Dus houd hiervoor een beetje buffer over.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 11:39

Zorgverzekering moet wel zelf, maar zal omgerekend met zorgtoeslag een tientje zijn :) ik zat zelf te denken aan een kamer van max 350 en dan dus ongeveer 100 euro aan eten (ik eet 2 dagen vd week op m'n werk). Dan hou ik ongeveer 175 euro over voor de rest :)
Is dat realistisch?
Echter als ik een goedkopere kamer vind, is dat weer extra geld natuurlijk!