Internet in buitengebied

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Internet in buitengebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 16:52

Ik zat zelf een beetje te puzzelen en toen bedacht ik me dat er misschien wel wat bokkers zijn die iets soortgelijks hebben ondernomen.
Samen met mijn vriend ben ik op huizenjacht. Daarbij zij we een erg leuke woning tegengekomen. Deze ligt vrij achteraf. Nu is er dus geen kabel aanwezig. De huidige bewoners kijken TV via de schotel en internet via ADSL.
ADSL is natuurlijk niet echt denderend snel. Voor mij een niet te groot obstakel maar voor mijn vriend wel lastig. Hij is ICT'er en bouwt ook websites. Dus ik was een beetje aan het neuzen wat de mogelijkheden zijn.

Nu is er in het dorp zelf glasvezel aangelegd maar in het buitengebied nog niet. Het leek mij verstandig om misschien een belletje te doen naar de gemeente om te kijken of dat nog in de planning zit voor de komende tijd. Anders zouden we dus zelf een oplossing moeten regelen. Naar mijn idee moet je dan zelf een kabel of glasvezel laten leggen en daarvan zijn de kosten niet mals. Daarnaast moet de gemeente er ook een vergunning voor afgeven.

Zijn er bokkers die ook afgelegen wonen en geen kabel/glasvezel hebben? Is er te leven met ADSL? Of zijn er bokkers die het heft in eigen handen genomen hebben en wel kabels hebben laten leggen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:00

Wij (bij m'n ouders) wonen buitenaf en hebben adsl. Het ligt er eigenlijk ook maar net aan hoe ver je van de provider vandaan zit. Wij zitten hier zo'n 3km vanaf en alles wat er voor komt komt eerst. Wij hebben dus vrij langzaam (schijnbaar) internet en kunnen hierdoor geen interactieve tv hebben. Echter 500m verderop weet ik toevallig dat ze wél interactieve televisie hebben, maar het huis net 100m daarnaast weer niet.

Maar wij wonen dan dus nog wat verder weg, kan nu niet zeggen dat ik ooit last heb van het feit dat het langzaam is ofzo. Ik merk dat totaat niet. Ik stream ook wel eens online series en dat gaat prima.

Ik woon ook op kamers in de buurt van Tilburg en merk eigenlijk geen verschil. Maar wat mij is verteld toen ik daar het internet heb geregeld is dat het vooral te maken heeft met hoeveel mensen er tegelijkertijd op het internet zitten en hoeveel er precies nodig is van de mbs bijv. bij downloaden en dan gaat het wellicht bij een ander wat langzamer. Maar wij zitten hier regelmatig met 3 aparaten tegelijk op het internet, mijn broer pokert ook veel. Is nooit een probleem. Dus dat zal met z'n tweetjes ook geen issue zijn lijkt me.

Overigens, qua tv hebben wij nu digitenne, dat werkt prima. Voorheen hadden wij schotel en dat was ook prima, nu is alleen (geloof ik) door de digitenne het beeld beter. Enige punt van de schotel was dat als het af en toe écht slecht weer was of heel veel wind dat het dan stoorde. Maar dat valt te overleven hoor :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:03

Wij hebben ADSL er is op zich mee te leven en moet ook erbij zeggen ik weet niet beter. Maar iemand die hier op internet gaat hoor ik wel mopperen. Uploaden gaat zeer zeer traag. Op bepaalde tijden is dit nog erger. Ook functioneert het gewoon af en toe niet en telefoneren en internetten gaat niet. :+ Dat is eigenlijk het vervelendste.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:04

Wilawander schreef:
Wij hebben ADSL er is op zich mee te leven en moet ook erbij zeggen ik weet niet beter. Maar iemand die hier op internet gaat hoor ik wel mopperen. Uploaden gaat zeer zeer traag. Op bepaalde tijden is dit nog erger. Ook functioneert het gewoon af en toe niet en telefoneren en internetten gaat niet. :+ Dat is eigenlijk het vervelendste.

daar hebben wij nooit last van hoor? Telefoon en internet werkt prima tegelijkertijd :j

Choiix

Re: Internet in buitengebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 07:33

Nu ga ik waarschijnlijk weer alle zogenaamde betweters over me heen krijgen, maar als je op dds.nl/adsl de postcodecheck doet van het eventuele nieuwe adres, wat komt daar dan als snelheid uit?

(en overige Bokkers met trage lijnen, doe hem ook eens. Zit er een verschil in? Stap dan over naar een KPN netwerk gebruikende provider (Solcon, TweakDSL, Telfort, XS4All, DDS, KPN zelf, etc, maar dus niet Tele2, Online, etc) en als je daar al zit, bel dan je provider op en vraag ze of ze je lijn over willen zetten op Buitenring. Nou niet gaan roepen dat de check niet klopt omdat de verwachte snelheid te hoog zou zijn, die check klopt al-tijd, dat is de vooruitgang van Buitenring :) )

In principe is er ook in het buitengebied prima internet te krijgen, alleen moet je het wel goed doen. Ik zou dan ADSL combineren met SkyDSL (internet via de satelliet). Dan heb je de "snelle antwoordtijd" van de DSL verbinding gecombineerd met de veel hogere snelheid van de satelliet. Voor je vriend ook prettig: De upload bij SkyDSL is 6Mbit.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 07:38

Moonfight schreef:
Zijn er bokkers die ook afgelegen wonen en geen kabel/glasvezel hebben? Is er te leven met ADSL? Of zijn er bokkers die het heft in eigen handen genomen hebben en wel kabels hebben laten leggen?

Ja, ik woon midden in de Randstad, naast Schiphol. In Hoofddorp ligt een gratis glasvezel, maar niet bij ons in het buitengebied.
Ja, ADSL is niet snel, maar prima mee te werken. Mijn zoon studeert informatica, bouwt websites en speelt zware games online en dat gaat prima via ADSL.
Alleen downloaden en uploaden................tsja dat duurt lang.

Voor de TV zijn wij over gegaan van schotel naar digitenne.
Door de vliegtuigen, hier bij Schiphol, iedere minuut soms, tussen de schotel en de satelliet door vliegen, gaf steeds storing.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 07:54

Ja, via dds.nl/adsl zie ik idd dat wij een verschil hebben van 17Mbit/s (20 in het dorp en 3 waar we nu wonen, 3km buiten het dorp)..... dat had ik niet verwacht ;)

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 13:39

ADSL tot laten we zeggen 3,5KM gaat prima, daarna wordt het echt afzien helaas. Er zijn zelfs plekken in NL waar zelfs geen ADSL mogelijk is (buitengebied Zeewolde bijvoorbeeld)...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:00

@Moonfight: er is een club mensen bezig om tussen Lunteren en Ede glasvezel in het buitengebied te laten aanleggen.
https://twitter.com/marystatz
http://www.lunteren.net/
Meld je hier aan. Het kost 1500 eigen bijdrage als het in samenwerking met deze club gerealiseerd wordt en flink hoger als het er ligt en je wilt later alsnog een aansluiting.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 09:45

DubbelDun schreef:
@Moonfight: er is een club mensen bezig om tussen Lunteren en Ede glasvezel in het buitengebied te laten aanleggen.
https://twitter.com/marystatz
http://www.lunteren.net/
Meld je hier aan. Het kost 1500 eigen bijdrage als het in samenwerking met deze club gerealiseerd wordt en flink hoger als het er ligt en je wilt later alsnog een aansluiting.

Daar was ik mij van bewust inderdaad :j Maar we gaan verhuizen naar de achterhoek :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:51

Ik internet via G3 en dat gaat ook prima.
Vroeger konden we ons ook redden met 2 mbit, dus waarom nu ook niet?
Website hebben in ieder geval niet zo veel band breedte nodig maar vooral een snelle toegangstijd.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:55

Mijn schoonouders hebben adsl. En het internet is daar idd trager als bij ons. Wij wonen naast hun, en hebben gewoon het alles in 1 pakket van kpn. En bij ons is hij een stuk sneller. Heb alles draadloos, en kan gewoon t.v kijken op tablet, p.c en telefoon. Ook hier is geen kabel, en of glasvezel.
Laatst bijgewerkt door wendyenbram op 17-07-14 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:11

Wij wonen op 700 mtr van het dorp en hier kan alleen instapinternet via de analoge lijn. Ik heb er geen problemen mee, maar wij bouwen geen websites ed.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 06:49

Toch grappig dat dit soort topics vaker voorkomen en dat de TS dan gewoon he-le-maal niet reageert.. Waarom stel je de vraag dan? :P

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 08:37

Choiix schreef:
Toch grappig dat dit soort topics vaker voorkomen en dat de TS dan gewoon he-le-maal niet reageert.. Waarom stel je de vraag dan? :P

Ik heb gewoon he-le-maal wel gereageerd.... Beetje rare opmerking >;)

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:23

Ik stelde een vraag wat de verwachte snelheid was via DDS en geef je nog een advies over SkyDSL. Ik had ook nog kunnen kijken wat de mogelijkheden van kabel qua graafkosten. Maar je reageert alleen maar dat je naar de Achterhoek gaat, en niet op de overige vragen. ;)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 09:33

Choiix schreef:
Ik stelde een vraag wat de verwachte snelheid was via DDS en geef je nog een advies over SkyDSL. Ik had ook nog kunnen kijken wat de mogelijkheden van kabel qua graafkosten. Maar je reageert alleen maar dat je naar de Achterhoek gaat, en niet op de overige vragen. ;)

Misschien heb ik nog niet de mogelijkheid gehad om dit uit te zoeken? Ik wist niet dat ik een tijdslimiet had.... Anders moet je dat volgende keer melden bij je reactie, dat je binnen een bepaald aantal dagen een reactie wilt.
Ik moet eerlijk zeggen dat het nu even op zijn gat ligt sinds vorige week donderdag. Ik ben best ontdaan geweest van de vliegramp. En dat het gewoon niet in mijn hoofd is opgekomen om nu veder te gaan met uitzoek werk wat betreft internet of andere zaken. Je had ook even een normale reactie in het topic kunnen plaatsen met de vraag of ik je reactie had gelezen of iets dergelijks. (Bokt tegenwoordig :roll: )

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:40

Nou in dat geval mijn excuses dan ben jij de GROTE uitzondering op de regel ;)

Punt is namelijk dat ik (zie mijn post history die verder helemaal niet boeiend is ;) ) al een keer of 15, misschien wel 20, Bokkers heb geprobeerd te helpen die daarna nooit meer reageren. Dat leek nu ook weer te gebeuren, alleen net bij die ene persoon die dus wel nog wil gaan reageren, reageer ik er op deze manier op. Mea culpa dan :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 13:41

Vergeten en vergeven? :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:50

Toen ik nog in Groningen woonde wilde ik geen kabelinternet omdat ik klaar was met Ziggo :+ dus toen heb ik internet genomen van Xs4all, dat beviel me prima. Misschien iets trager dan kabelinternet, maar heb me er eigenlijk nooit aan geergerd.

Die snelheidscheck is wel een goede om te doen denk ik! Ik zou er in ieder geval geen huis om laten schieten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:50

wij zitten ook in het buitengebied met ADSL en Digitenne. Ik heb nergens problemen mee, we zitten hier soms met 2 laptops, 1 pc, een tablet en 2 telefoons tegelijkertijd op internet, merk je niets van (je went ook aan de snelheid denk ik). up en downloaden doen we niet zo veel, maar dat is wel trager.

Mijn schoonouders wonen hiernaast, en die hebben heel veel moeite gehad om alleen al adsl aangesloten te krijgen, dat schijnt voor nieuwe aansluitingen niet of moeilijk leverbaar te zijn. Uiteindelijk is het wel gelukt.

ik ga die link van Choiix eens proberen, kijken wat daar uit komt.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:34

Ik woon in het zelfde dorp als jou TS, ook in het buitengebied.

Maar zo ver ik weet is er sinds kort wel de mogelijkheid voor glasvezel in het buitengebied hier! :-)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 16:56

nathalie_v schreef:
Ik woon in het zelfde dorp als jou TS, ook in het buitengebied.

Maar zo ver ik weet is er sinds kort wel de mogelijkheid voor glasvezel in het buitengebied hier! :-)

Ik ga verhuizen naar een ander gehucht :+

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 17:15

Oh heb daar overheen gelezen, sorry! ;-)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 17:21

Ik woon niet heel ver van jou vandaan TS en zit uiteraard ook in een gebied zonder kabel of glasvezel. Dus ja: ADSL en een schotel antenne - er valt mee te leven. Nu weet ik niet hoe het in Lunteren is maar hier in mijn buurt ( buitengebied Voorthuizen/Nijkerk) circuleren enquêtes om toch glasvezel te laten aanleggen. Misschien is dat in Lunteren ook wel zo. Ook Putten doet mee.