Drugs, hoe denken jullie als ouder daar over?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

canela

Drugs, hoe denken jullie als ouder daar over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 19:39

Ik was heel erg benieuwt hoe ouders hier op bokt over drugs denken en vandaar dit topic.

Mijn ouders zijn er zwaar op tegen maar zo kwam ik bijv. gister bij een jongen thuis ( 17 jaar ) voor de 2e keer en die moeder zei ineens uit het niets ; 'jongens rook lekker een jointje dan maak ik zo kaasfondue en gaan we lekker wat eten. Dat is echt heerlijk met een vreetkick.' Nou ik wist niet wat me overkwam en moest van binnen wel heel erg hard lachen dat zulke ouders ook bestaan.

Ik ben benieuwt of er hier ook dat soort moeders rondlopen :D

Maaaarije

Re: durgs, hoe denken jullie als ouder daar over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:42

De moedervan een meisje met wie ik voorheen wel veel optrok was net zo..
Haalde wiet voor haar dochter en draaide zelfs de joints voor haar.

Ik heb toen ook wel even raar staan kijken eerlijk gezegd.

Of ik ooit zo zou zijn als moeder, absoluut niet.
Ik heb een paar jaar terug eens iets in mijn drinken gegooid gekregen..
sindsdien pas ik heeeel goed op.

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:43

Ik heb zelf ook geblowt. Ik zal mijn dochters zeker niet stimuleren. Maar zal het ze ook niet verbieden. Als zij dalijk als zij 18(!) zijn een blowtje willen roken mogen ze dat van mij doen. Zolang ze er niet al hun geld aan opmaken en hun sociaal leven en/of school etc er niet aan gaat lijden. Ik heb bijvoorbeeld geen zin in blowende jongeren in de tuin tot 3 uur s nachts en dan om 2 uur twee dames die ook eens naar beneden komen.

ZusJacobs

Mijn ouders zeiden altijd: we hebben liever dat je thuis dingen probeert dan ergens anders! :')

Eerste x blowen was dan wel niet thuis maar daar is nooit moeilijk over gedaan. Omdat ze zo makkelijk en open zijn verder ook niet drang gehad om andere dingen te proberen. Op mijn 18de verjaardag zelfs spacecake gegeten met familie/vrienden.. :)

_Zoe

Mijn moeder is er ook zwaar op tegen, zelf gewone peuken moest ik al in de schuur bewaren omdat ze ze anders weg zou gooien :P Vader van een vriendin van me daarintegen doet zelfs doodleuk mee, en de moeder van haar vond het niet eens erg als haar 14 jarige broertje met z'n vriendjes zat te blowen in de tuin.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:45

Ik zou zelf een hartig woordje spreken als dat de moeder van een vriend of vriendin zou zijn ( als ze dit zou doen bij mijn dochter of zoon)
Is ze helemaal betoeterd -O-

Ben geen heilige maar zou toch zeker niet de vrienden van mijn kind aanmoedigen om lekker een joint te roken zodat de kaasfondue er lekker ingaat _-:(
Laatst bijgewerkt door Patsab op 13-07-14 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:46

Ik snap echt niet dat ouders een veertienjarige zouden toelaten om te blowen.
- Het is nog een kind...
- En de hersenen zijn nog volop in ontwikkeling.

Mijn ouders zijn gelukkig wat strenger :)

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 19:47

Zo te horen zijn hier heel wat makkelijke moeders!
Mijn ouders zijden altijd, voor alles is een 1e x. Dat nam ik dan heel letterlijk en probeerde dan ook echt alles, maar helaas voor hun bleef het dan niet bij een 1e keer :')

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:47

Hier geld ook dat het wel mag maar het liefst thuis net als een biertje of borrel.

Andere drugs ben ik best erg op tegen...ik hoop dat mijn kinderen begrijpen waarom en daar ook wat mee doen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:57

Ik denk dat ik ga aanhouden dat ik het niet stimuleer, maar ik ga het vanaf een jaar of 16 ook niet verbieden. Ik hoop dat ik toekomstige kinderen genoeg normen en waarden kan meegeven dat ze zelf de juiste keuzes maken. Zo ging dat bij ons thuis namelijk ook. Ik spreek nu dan wel over softdrugs, harddrugs is een keiharde nee nooit. Veel proberen toch wel een keer een jointje en dat zie ik ze dan liever in een veilige omgeving thuis doen, dan uitwijken naar rare feestjes en onveilige toestanden.

Ik was altijd een recreatieve blower, alleen op feestjes e.d. Had dus ook totaal geen invloed op schoolwerk of op mezelf. Ik vind het altijd zo hypocriet als mensen panisch doen om een jointje, maar vervolgens geen probleem zien in jezelf elk weekend lam zuipen.
Ik heb nog wel erg moeten lachen om mn moeder. Ze zei altijd heel opvoedkundig correct dat ze het vroeger ook geprobeerd had, maar ze vond het niks aan dus nooit meer mee gedaan. Totdat mn zus een keer een lp van zolder haalde, iets met een kauwgomballenboom. Mn moeder helemaal blij: oh die is zoooo leuk! Vooral als je stoned bent! Eh mam, moet je iets vertellen? Bleek dus dat zij ook wel recreatief gebruikte toen ze jong was.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:59

Furrow schreef:
Ik snap echt niet dat ouders een veertienjarige zouden toelaten om te blowen.
- Het is nog een kind...
- En de hersenen zijn nog volop in ontwikkeling.

Mijn ouders zijn gelukkig wat strenger :)

Het leuke is aan ''mijn'' opvoeding is dat wij (mijn broer en ik) beide heel zelfstandig zijn geworden, omdat we zelf de keuze.

Maar, mijn oudste broer (ADHD) kon deze aanpak niet perse hebben. Hij was niet in staat om keuzes voor zichzelf te maken en heeft dan ook veel fouten gemaakt. Als ze het anders hadden gedaan hadden ze het waarsch. net zo gedaan, sommige jongeren kun je niet ''helpen'' die moeten er zelf doorheen en je kunt ze alleen zo best mogelijk begeleiden. Hij is inmiddels 27 en verloofd.. Ook met hem is dus alles helemaal goed gekomen. De weg ernaartoe was alleen minder ''mooi''.

Ik probeer dus te zeggen dat het echt niet perse voor iedereen werkt maar voor mij was het het beste cadeau wat je kan krijgen, vrijheid!

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:00

Pfoe, bij mij thuis werden dat soort dingen echt echt echt niet op prijs gesteld... Met twee ouders die in de verslavingszorg werken en elke dag de gevolgen van drugsgebruik zien, waren ze daar heeel duidelijk over... En toen ik toch wat ging experimenten waren er foldertjes en serieuze gesprekken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:00

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:19

Drugs is gewoon not done. Zeker niet bij kinderen. Als ze volwassen zijn heb je er geen grip meer op maar ik zou het nooit goedkeuren als ik wist dat mijn kind drugs gebruikte.

ReJo

Re: Drugs, hoe denken jullie als ouder daar over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:24

Ik denk dat geen een ouder zou willen dat zijn kind drugs gebruikt/probeerd.
Maar aan de andere kant moet alles een 1e x zijn en ik merk dat steeds meer mensen drugs proberen in deze tijd.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:26

Mijn ouders vinden blowen niet erg, harddrugs wel... Laat ik harddrugs nou leuker vinden dat wiet :')

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:30

DewieDribbel schreef:
Mijn ouders vinden blowen niet erg, harddrugs wel... Laat ik harddrugs nou leuker vinden dat wiet :')

Mijn ouders hebben liever dat ik drugs gebruik dan alcohol. Alcohol richt meer schade aan. Gelukkig foe ik beide helemaal niet!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:34

Ik heb mijn dochters, als er programma's op tv waren over verslaving er vaak naar laten kijken en meer zodat ze konden zien wat er kan gebeuren. Ik heb zelf nog nooit geblowd oid en had ook niet gewild dat mijn kinderen dat deden maar ik weet zelf maar al te goed dat verbieden niet helpt. Gelukkig hebben mijn dochters dat ook niet gedaan en daar ben ik blij om. Ik heb zelf op een taxicentrale gewerkt in de nachtdiensten midden in het centrum en werd daar vaak genoeg geconfronteerd met drugsgebruik, idem met alcohol.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:38

Ik heb eigenlijk geen idee hoe mijn ouders erop zouden kunnen reageren.
Over dat ik rook, hebben ze allebei ook niet moeilijk over gedaan. Dat ik drank dronk, hebben ze ook nooit moeilijk over gedaan.
Dus stel dat ik het zou willen, dat ze het ook niet erg vinden, alles een keertje uitproberen toch? :')

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:41

Mijn ouders zijn er tegen en daar kan ik niet anders dan in meegaan. Ik vind het verschrikkelijk, het stinkt ed. Maar ik merk op school wel dat leerlingen drugs nemen, maar dat de ouders hier nooit van op de hoogte komen. Dus in dat opzichte, kun je het je kind wel verbieden, maar je staat als ouder compleet machteloos

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:42

Danique_G schreef:
DewieDribbel schreef:

Mijn ouders hebben liever dat ik drugs gebruik dan alcohol. Alcohol richt meer schade aan. Gelukkig foe ik beide helemaal niet!

Alcohol is dan ook harddrugs ;)

Ik snap echt niet waarom ouders hun kids drugs laten proberen onder het mom van 'alles moet eens de eerste keer zijn'. Dat ga je toch niet zelf faciliteren??

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:42

Ik ben toch wel verbaasd over de reacties, zoveel mensen die drugs geprobeerd hebben en het ook nog absoluut oké lijken te vinden om harddrugs te proberen... Hier heb je dat absoluut niet zo veel := misschien is daar wel een verschil in tussen België en NL?

Anyway, mijn moeder is er tegen. Maar zij weet uit ervaring van mijn oudere zus dat verbieden en dergelijke vaak een averechts effect kan hebben... Ik ben heel nuchter opgevoed en was al snel zelfstandig. Ik heb ook een aantal keer een joint geprobeerd maar ben er dan wijselijk mee gestopt :)

Met alcohol ben ik even voorzichtig. M'n moeder laat me m'n gang maar gaan maar heb me nog niet één keer helemaal lam gezopen, hoogstens een enkele keer wat aangeschoten.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:46

Verootjoo, wat bedoel je nou precies te zeggen?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:47

Het proberen zou ik ook niet toestaan, Verootjoo. Dan sta je als ouder veel toe.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:48

Hier een moeder die zelf vroeger af en toe een joint rookte.

Mijn dochter rookt helemaal niet, en daar ben ik echt blij om.

Maar ik zie het probleem ook niet zo.....

Als ze bv wijn drinken is het oke....maar een jointje oei oei oei