Bruiloft dilemma: stel nou dat...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Bruiloft dilemma: stel nou dat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 19:15

DIT GAAT NIET OVER MIJ!: Een vriendin van me zit in de volgende situatie:

Stel nou dat een van je beste vriendinnen gaat trouwen en jij bent gevraagd als bruidsmeisje. Natuurlijk enorm vereerd accepteer je meteen. Met de andere betrokkenen begin je onder andere aan de organisatie voor een geweldig vrijgezellenfeest en ga je brainstormen over een gaaf cadeau.

Een paar weken later krijg je wat meer details. De sfeer en stijl van de bruiloft moet richting een bepaalde kleur en daarom moet je een jurk dragen in die kleur.

Maar, jij vind die kleur echt afschuwelijk! Je zou het zelf nooit kopen en als je een jurk koopt trek je hem na de bewuste dag waarschijnlijk nooit meer aan. Je hebt wel een heel leuk en schattig ander jurkje die je aan wilde doen, die kwa kleur best wel anders is, maar met bijvoorbeeld een jasje in de kleur van de bruiloft zou die zeker niet misstaan, maar de bruid en bruidegom vinden dit geen goed idee.

Natuurlijk is het hún dag en die moet voor hun helemaal top zijn, maar met cadeau en vrijgezellenfeest is een bruiloft voor de direct betrokkenen ook al geen goedkope aangelegenheid en je zit al redelijk krap in je centen momenteel.

Wat zou jij doen? Er wordt namelijk wel verwacht dat je de jurk zelf aanschaft!

Zet je je vervelende gevoel opzij en investeer je in de jurk, die vervolgens de rest van zijn dagen in je kast zal slijten?
Laat je weten dat als zij een bepaalde kleur willen, dat je dan eigenlijk ook wel vind dat zij daar ook aan bijdrage, net als de rest van de aankleding van het huwelijk?
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 10-07-14 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Re: Bruiloft dilemma: stel nou dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:18

Ik zou slikken en een goedkoop jurkje in de juiste kleur kopen

Rosannee_

Ik vind dat je gewoon die kleur moet dragen, het is maar een keer en het is hun dag. Dat heb je toch over voor je vriendin?

Je kan ook een goedkoper jurkje kopen of een wat duurdere en daarna op marktplaats verkopen :)

Konstantine

Ik zou zeggen dat ik dan gewoon niet kom... Ik neem aan dat ze weten dat je krap bij kas zit?
Bij mij is het echt graag of glad niet, zou dus echt geen spuuglelijke jurk kopen omdat iemand anders dat wil.
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 10-07-14 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:19

Ik kan me de situatie niet zo goed voorstellen omdat ik niet zo moeilijk ben met kleuren. Natuurlijk vind ik de ene kleur mooier dan de andere, maar een kleur echt afschuwelijk vinden, dat heb ik nog niet echt meegemaakt. Het model van de jurk is voor mij dan belangrijker.

Wat ik zou doen in jouw geval is het bruidspaar hun zin geven en een mooi model jurk kopen in de kleur die zij willen (al zou ik dan wel niet te verlegen zijn om iets minder geld uit te geven en dus een jurk te kopen in een "gewone" winkel en niet in een dure boetiek).

Anoniem

Jeetje, dat bruidspaar heeft dus echt niet in de gaten hoe prijzig het voor andere wordt.. Idd, een vrijgezellenfeest en cadeau is al best duur en dan ook nog een verplichting qua kleding? Ik vind eigenlijk niet dat je dat kan maken. Ik zou dus aandoen wat ik zelf in gedachten had en proberen op een andere manier iets van de juiste kleur toe te voegen.

Kana

Als het echt baby poep geel is zou ik ik moeilijk gaan doen.
Gaat het om een normale kleur wat toevallig gewoon niet je smaak is dan zou ik me aanpassen en iets goedkoops aanschaffen.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:20

Misschien een idee om een jurk te huren? Of een jurk bestellen en na de bruiloft terugbrengen/sturen binnen de retourtermijn?

Vjestagirl

Relaxed schreef:
Jeetje, dat bruidspaar heeft dus echt niet in de gaten hoe prijzig het voor andere wordt.. Idd, een vrijgezellenfeest en cadeau is al best duur en dan ook nog een verplichting qua kleding? Ik vind eigenlijk niet dat je dat kan maken. Ik zou dus aandoen wat ik zelf in gedachten had en proberen op een andere manier iets van de juiste kleur toe te voegen.

Dan koop je toch een wat minder duur cadeau?

Destination

Kan je niet ergens goedkoop een jurkje huren? Of via Zalando goedkoop een jurkje scoren?

Ik vraag me nu wel af om welke kleur het gaat O:)

hannah41

Ai, wat moeilijk. In het eerste stukje dacht ik: niet zeuren, het is hun dag! Maar als je krap in de centen zit is dat wel erg zonde van het geld natuurlijk. Een wit jurkje met accessoires in de kleur die gewenst is is echt niet goed? Ook niet als uitgelegd word zoals hier? Dat moet in overleg toch kunnen lijkt me?

En anders wel een jurkje in de kleur die ze willen, maar een mooie maar toch wat goedkopere (van bijvoorbeeld de H&M)? En anders huren? :)
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 10-07-14 19:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:21

Ik denk dat ik de dialoog nogmaals? rustig aan zou gaan. Uitleggen dat het financieel voor vriendin niet mogelijk is om dat allemaal rond te krijgen. Zeker niet met een jurk die je daarna nooit meer draagt en of er een compromis mogelijk is.

Daarnaast zou ik bij vrienden / familie informeren of die niet iets in die kleur hebben en even marktplaatsen naar kleding. Ik denk niet dat ik er echt een enorm probleem voor over heb.

Kana

Konstantine schreef:
Ik zou zeggen dat ik dan gewoon niet kom... Ik neem aan dat ze weten dat je krap bij kas zit?
Bij mij is het echt graag of glad niet, zou dus echt geen spuuglelijke jurk kopen omdat iemand anders dat wil.

Gewoon niet komen vind ik altijd zo'n rare uitspraak.
Je hebt het wel over vrienden. Misschien hebben ze echt niet door dat ze andere op veel kosten jagen omdat ze op hun roze wolk zitten.

Je kunt toch ook gewoon melden dat je krap bij kas zit en die kleur echt niet mooi vind? Dan moet er vast iets te regelen zijn.

secricible

Ik zou eerst eens het gesprek aan gaan.
Wij hadden ook een dresscode(vrouwen in jurk, mannen stropdas), maar hadden een vriendin die zich er heel ongemakkelijk bij voelde. Gelukkig heeft ze me aangesproken en gevraagd of we het goed vonden asl ze een broek met een tuniekje aan deed.

Geef aan dat je krap bij kas zit, dat je heel graag tegemoet wil komen maar moeite hebt om een jurk te kopen die je nooit meer zal dragen. Kijk of je samen tot een oplossing kan komen.
Lukt dat niet, dan kun je je vriendschap meteen op waarde schatten...

onpaard

Ik ben erg benieuwd welke kleur het is.

Op marktplaats kan je misschien iets leuks vinden. Iets wat helemaal jouw stijl is maar dan niet jou kleur.
Na builoft bied je de jurk gewoon weer te koop aan.

Of van iemand een jurk lenen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:22

Het hoeft toch ook geen jurk van 300 euro te zijn? Genoeg leuke jurkjes vanaf 20 euro hoor, dat valt wel mee toch? :) Al vind ik het wel een beetje raar dat ze dus een jasje in die kleur niet goed genoeg vinden maar goed..

Anoniem

Vjestagirl schreef:
Relaxed schreef:

Natuurlijk niet, ik geef toch liever een mooi cadeau waar het bruidspaar wat langer plezier van heeft dan kleding voor één dag..

mickydo

Zo dat is wel een dilemma...
Ik zou zelf nooit mijn vrienden verplichten in een bepaalde kleur te komen opdraven op mijn bruiloft.
Het is dan misschien wel mijn dag , maar ik ik vind dat je iemand niets iets kan verplichten kwa kleur..

De oplossing van Vjestagirl zou ik zelf ook gedaan hebben denk ik..

dorientjuh

Inderdaad, een goedkoop jurkje kopen (en eventueel na de bruiloft weer verkopen via Marktplaats) of anders een jurk huren?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:23

Als bruidsmeisje zijnde zou ik inderdaad die kleur dragen. Er is vast wel een goedkoop leuk jurkje in die kleur te krijgen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:23

Het is de dag van de bruid en bruidegom, dus zij bepalen welke kleur en welke jurk ze willen voor hun bruidsmeiden... Maar dan vind ik wel dat ze dit zelf moeten financieren.

Moet je de jurk zelf betalen, dan mag je ook inspraak hebben in hoe die jurk eruit ziet. Je koopt hem immers van je eigen zuurverdiende geld en geld groeit al niet aan bomen. Als je vriendin de jurk absoluut niet leuk vind qua kleur, dan moet ze hem zeker niet zelf kopen.

Ik zou als ik haar was inderdaad dit probleem zo voorleggen zoals jij hebt gedaan en dan de suggestie dat, als ze deze jurk willen, toch zelf moeten betalen, of moeten akkoord gaan met een andere jurk die meer bij beide smaken ligt.

En "dat heb je toch voor je vriendin over?" vind ik een nutteloos argument. Als de bruid een goede vriendin is, dan zou ze niet haar vriendin dwingen om een jurk te kopen die ze helemaal niet leuk vind. Dat zou zij voor haar vriendin over moeten hebben. Lijkt me als je vrienden bent, dat je dit met elkaar durft te communiceren... Kan dat niet, ben je ook niet goed genoeg vrienden om jezelf te dwingen iets te kopen wat je niet leuk vind voor de zin van een ander.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:24

ik zou het niet eerlijk vinden te moeten betalen voor een spuuglelijk ding waar ik later nooit meer in gezien wilde worden, als zij dat willen moeten ze voor mijn gevoel de meeste kosten dragen en anders wat inschikkelijker zijn over jouw wensen..

vuurneon

Pfoe, er zijn kleuren die ik écht niet kan dragen omdat ik dan een soort wandelend lijk wordt en die zal ik ook weigeren te dragen. Als het echt een goede vriendin is, zal ze mij bepaalde kleuren ook echt niet aan doen. Dus ik weet niet wat ik zou doen.... := het is dan wel hun dag, maar ik ga niet voor l*l lopen. Beetje eigenwaarde hecht ik veel aan.

onpaard

secricible schreef:
Ik zou eerst eens het gesprek aan gaan.
Wij hadden ook een dresscode(vrouwen in jurk, mannen stropdas), maar hadden een vriendin die zich er heel ongemakkelijk bij voelde. Gelukkig heeft ze me aangesproken en gevraagd of we het goed vonden asl ze een broek met een tuniekje aan deed.

Geef aan dat je krap bij kas zit, dat je heel graag tegemoet wil komen maar moeite hebt om een jurk te kopen die je nooit meer zal dragen. Kijk of je samen tot een oplossing kan komen.
Lukt dat niet, dan kun je je vriendschap meteen op waarde schatten...

Lijkt me idd. de beste oplossing.

Vjestagirl

Relaxed schreef:
Vjestagirl schreef:

Natuurlijk niet, ik geef toch liever een mooi cadeau waar het bruidspaar wat langer plezier van heeft dan kleding voor één dag..

Maar daar kiezen ze zelf voor :). Zij willen perse een bepaalde kleur jurkje hebben. Ze kunnen zich ook bedenken dat mensen een budget hebben. Dus als zij daarvoor kiezen, dan is het hun keuze.