We kennen elkaar al sinds het laatste jaar van de basisschool en voor zover ik weet is dit eigenlijk al jaren aan de gang. Vroeger was het steeds met het lenen van geld, gewoonlijk kleine bedragen of eens een keertje iets voor haar betalen als zij met het excuus kwam "ik heb geen geld mee". Het geld kreeg ik altijd wel terug, maar dat duurde dan weer een heeeeele tijd. Niet dat ik gierig wil doen over kleine bedragen of zo, maar als dit al enkele keren na elkaar gebeurde wordt het wel stilaan een groter bedrag..
Doorheen het schooljaar zien we elkaar niet zo veel omdat we beiden op verschillende scholen zitten, maar in de vakanties zien we elkaar bijna dagelijks, en beginnen die irritaties bij mij weer op te spelen. We zijn vorige week samen naar een festival geweest, vriendin had geen eigen tent, geen gasvuurtje, geen stoeltje, geen gamel om eten in te bereiden, etc., dus alles moest van mij komen. Voor de tent had ik liever mijn tent voor mij alleen gehad, maar soit, het is een goede vriendin en mijn tent was toch groot genoeg voor twee personen, dus ze mocht bij mij, het leek mij zelfs leuk om een tent met haar te delen aangezien we vroeger ook vaak genoeg onze zomers in tenten in haar tuin hebben doorgebracht. Nou niet dus, doordat vriendin geen stoeltje bijhad zat ze dus steeds in de opening van de tent, geen probleem zou je denken he? Wel dus. Doordat ze steeds in de opening zat met d'r schoenen kwam er steeds zand en modder op mijn matras en slaapzak, en wanneer ik vroeg om dat dan ook weer weg te vegen als ze opstond kreeg ik vaak een zucht of rollende ogen. Ook kreeg ik achteraf te horen dat als ik er even niet was ze mijn tent, met al onze spullen in, ook gewoon open liet staan bij het verlaten van de camping. Als ik haar er dan over aansprak kreeg ik een antwoord als "doe niet zo para, er gaat op die 5 minuten dat ik weg was echt niemand je tent leeg komen halen". Oké, misschien heb ik wat overdreven, maar het gaat mij hier om het principe. Ik ben al zo vrijgevig om mijn tent aan haar uit te lenen, ik had even goed kunnen zeggen "sorry, maar ik wil liever mijn tent voor mezelf", en dan doet ze zo ondankbaar alsof het zo'n énorme moeite is om even wat zand weg te vegen of gewoon die verdomde tent even te sluiten.
Drank, dat is nog zo'n verhaal. Op datzelfde festival hadden we dus afgesproken om allemaal samen bij te leggen en brikken bier te gaan halen, dit is er uiteindelijk niet meer van gekomen want er waren geen winkels in de buurt. Geen probleem voor mij en een vriend (we waren met 3 van onze groep), ik haalde m'n drank dan wel op de weide, want wie wilt er nu warm bier drinken als je 't ook gewoon koud kan krijgen. De andere groep waar we mee op de camping zaten hadden wel hun drank op voorhand gekocht en hadden dus enkele kratten bier. Wat deed vriendin? De hele tijd bier bedelen bij de andere groep. Oké, eigenlijk is dat niet mijn probleem, maar het irriteerde mij gewoon hoe iemand zo schaamteloos de hele tijd kan zitten schooien bij anderen. Het toppunt dan ook nog? We kwamen aan een tent voorbijgewandeld die halfopen stond, en we konden in die tent een krat bier zien liggen, lag volop in het zicht, zegt die vriendin "als het straks donker is en die tent staat nog steeds open kom ik dat krat halen", sorry maar waar is je morele waarde dan? Oké, op een festival moet je je tent niet laten openstaan, maar als je een beetje een fatsoenlijke opvoeding hebt gehad weet je ook dat het NIET oké is om een krat bier uit een tent te stelen, ook al staat die tent open. Moest dat krat nu in het midden van een kring verlaten tenten staan zou ik het eerlijk gezegd ook meenemen, maar ik ga het niet uit iemand's tent halen.
Na dat festival heb ik nog enkele sleepovers bij die vriendin gehad. De eerste was met ons tweeën en een vriend van de andere groep van de festival. Samen hadden we een halve bak bier uitgedronken, een bak die zij niet betaald heeft, maar gratis heeft gekregen omdat een andere vriendin d'r vader vertegenwoordiger is bij die drankmaatschappij. De dag erna weer een sleepover bij haar, maar dan met 5 vrienden erbij. Aangezien er niet meer genoeg drank zou zijn voor ons allemaal hadden ik en nog een andere vriend beiden een bak meegenomen. Die ene vriendin had dus eigenlijk niets van eigen drank voorzien. Oké, wij waren dan wel haar gasten, maar erg gastvrij was het niet. We moesten buiten in tenten slapen, terwijl het niet warm was en de hele dag had geregend, want haar ouders waren thuis en anders zouden we binnen te veel lawaai maken. Ik was al verkouden dus voordat ik naar haar thuis ging had ik al laten weten dat ik liever niet buiten zou slapen, waarop zij me had gestuurd dat we waarschijnlijk wel binnen zouden slapen met zulk weer, maar bij het aankomen moesten we dan toch buiten slapen.. Ook heeft ze toen de hele avond sigaretten bij iedereen zitten schooien omdat ze geen zin had om te rollen (ze rookt met roltabak).
Gisteren was eigenlijk de druppel die de emmer deed overlopen, en ook de reden waarop ik dit topic nu open. Ik kreeg plots een sms van haar die zei dat haar ouders volgende week weg zijn en dan ze dan weer zo'n sleepover gaat houden, de voorwaarde dat ik mag komen is dat ik weer een bak bier moet meebrengen. Waarop ik dus heb geantwoord dat die anderen die de vorige keer niets hadden meegebracht maar eens een bak moesten gaan halen, waarop zij antwoordde dat er maar één persoon van de rest is die een bak meebrengt en dat dat nooit genoeg zou zijn voor ons allen en dat we dan maar allemaal water moeten drinken.
Ik durf er niet altijd wat van te zeggen omdat ik weet dat zij altijd wel krap bij kas zit en niet de makkelijkste ouders heeft, maar aan de andere kant snap ik ook wel dat haar ouders haar financieel niet ondersteunen, ze doet er ook totaal niets aan om op de een of andere manier geld te verdienen, en het weinige geld dat ze dan heeft gaat steeds op aan sigaretten. Nu weet ik wel dat ze in de maand augustus twee herexamens heeft en dus veel gaat moeten studeren en dan moeilijk een baan kan gaan zoeken, maar het lijkt mij gewoon alsof ze zelf niet altijd doorheeft hoe ze soms van anderen profiteert. Of ben ik degene die te hard van stapel loopt en maak ik mij nergens druk om?
Ik heb het hier een aantal jaren geleden ook al over gehad met een gemeenschappelijke vriendin van ons beiden en zij was toen ook van mening dat dit een van haar mindere eigenschappen is.
Bedankt als je dit allemaal gelezen hebt, misschien loop ik wel wat te hard van stapel, maar ik wou gewoon die kleine irritaties eens van me afschrijven.. En heel Bokt denkt nu vast dat wij een bende alcoholverslaafden zijn